Hae Anna&Ellit-sivustolta

Äkillinen ripuli ruokailun jälkeen?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Mikä ihme?!, 25.10.2007.

1. Helli :) Vierailija

Mulla sama ongelma..

Viimeksikin kun kävin oikein hienosti ravintolassa syömässä vatsa meni täysin sekaisin ihan välittömästi, kun sain jäliruoan aloitettua.. Vessassa ramppaamisesta ei tullut loppua koko iltana.. Piti jopa lähteä ravintolasta ennemmin pois, kun ei kehdannut enää neljättä kertaa vessaan lähteä..

Loppuillasta alkuruoaksi syömäni ruccola-salaatti tuli ulos ihan tunnistettavassa muodossa..

Ongelma on sattunut mulle pariin otteeseen, mutta ei noin pahana (eli koko illan kestävänä jne.).. Ruokamyrkytys se tuskin oli, sillä myös muut söivät samaa ruokaa..

2. tietyt ruoat Vierailija

Minun vatsalleni aiheutti tuollaisen reaktion eräs kahvilaatu, jota ei valitettavasti enää saa kaupasta. Yleensä kärsin pikemminkin ummetuksesta, mutta tuo kahvi pani vatsaani vauhtia. Otin tavakseni juoda aamuisin juuri sitä kahvia, ja suolen toiminta oli taattu noin viidessätoista minuutissa. En tajunnut miettiä imeytymishäiriöitä ynnä muita, vaan nautin siitä, että sain kerrankin vatsani toimimaan aamulla säännöllisesti. Tuo kahvi poistui Suomen markkinoilta, ehkä se sitten sisälsi jotakin vähemmän toivottavia ainesosia, mutta mikään muu kahvi ei sitten enää samalla tavalla toimi.

Toinen suolen vauhdittaja on kerma. Ravintolassa nautittu pippuripihvi kermakastikkeella on aina varma valinta...

3. liha + viini Vierailija

Itselleni on pari kertaa käynyt samoin illallisilla. Syön aika harvoin punaista lihaa, ja jostakin syystä yhdistelmä liha + punaviini saa helposti vatsani kouristelemaan. Harmi sinänsä!

4. populi Vierailija

Tunnistan ainakin osan oireista. Kummallista kyllä saan oireita yleensä vain kouluruokalasta! Ehkä se johtuu siitä, että koulussa erityisesti ei pääse vessaan välttämättä juuri silloin kuin haluaa (ainakin on kohteliasta odottaa välituntiin)? Ja tämän vuoksi "ongelma" ilmaantuisi tai pahenisi? Vesiripulista on harvoin kyse, mutta kaasua ja "tavallista" ulostetta kertyy. Pidättely on usein tuskallista, siksi ravaan vessassa usein. Laktoosi-intoleranssia ei ole, mutta tiedän olevani herkistynyt laktoosille ainakin jossain määrin: esim. jäätelöstä tai kermasta tulee paha olo. Maitoa en ole koskaan juonutkaan.

Mutta siis kotona ei ongelmaa ole. Olen jopa miettinyt, että koulun ruuissa olisi jotain pilaantunutta, mutta silloinhan oireita pitäisi olla muillakin... Minulla on muutenkin nopea aineenvaihdunta, nesteet pissittävät melkein heti kun on saanut lasin tyhjäksi, olisiko kiinteässä ruuassakin vain kyse samasta?

5. Marjaana K Vierailija

Oletko ajatellut, että vaivasi voisi liittyä siihen, miten laitat ruoat. Minulla itselläni nimittäin oli samanlaisia oireita, mutta oireet loppuivat, kun huomasin, mistä oireet johtuivat. Minulla nimittäin on sellainen perinnöllinen vielä suhteellisen harvinainen vaiva, joka tulee valitettavasti lisääntymään kuten laktoosi-intoleranssikin. Minä en tiedä vaivalleni virallista nimeä, mutta oireeni loppuivat, kun huomasin kypsentää ruokani hyvin ja vielä niiden tulee olla pari päivää vanhoja, ennenkuin ne voi syödä. Sokerit ( kaikki sokerit ja makeutusaineet) vaativat vähintään 3 minuutin kypsentämisen ja eläinproteiinit vähintään 50 minuutin kypsentämisen. Jos valmistan ruoan maanantaina, saan syödä sen vasta torstaina ja tämä johtuu siitä, että minulla on hapoton maha, joten ruoan hyvä kypsentäminen hajottaa ne ruoan osat, joita ruoansulatusentsyymit eivät pysty hajoittamaan ja niiden vielä pitää kuolla täydellisesti( siitä ruoan vanhenemisaika). Kaikki limsat,karkit(paitsi kovat hedelmäkarkit),jäätelöt ja pullat sekä hiivaa sisältävä tuore leipä on jätettävä pois. Runebergin torttuja olen syönyt näin kun niitä on ollut tarjolla, sillä niisähän kaikki on kypsää ja kaupasta ostettuna varmaan pari päivää vanhaakin. Kokeilepa näitä vinkkejä, jospa auttais.

terveisin Marjaana

6. Huomenta! Vierailija

Hei, kerma on oikeen hyvä, jos se on puhdasta kermaa ja hylaa.

Kannattaa valittaa ruoasta aina, vaikka eihän se kivaa ole keneleekään. Muuten vaivat kroonistuu:
    http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1202149191

Kroonistuminen tarkoittaa vaan pitkittymistä. Crohnikko ei kestä toksiineja yhtään.

7. emäntä-75

Saadut tykkäykset:
    0
    Kärsin vuosia ihmeellisistä suolen"kouristuksista",vessaan kiirehtimisestä(varsinki aamulla),ja usein kauppareissuilla..Synnytyksen jälkeen oireet paheni..Tuli paljo ja nopeeta tai papanoita päkistellen/auttamalla.Myös limaa välillä,verta ei koskaan.Viimein tajusin hankkiutua hoitoon,ja tähystyksessä paljastui haavainen paksusuolentulehdus.6v nyt lääkkeitä syönyt,ja on rauhallista,kunhan koittaa olla pahasti stressaamatta itteä..Suosittelen kaikille suolivaivasille,et menkää pian lekurille,jos vaivailee,ettei kerkee mennä näi pahax.

8. yhdelle edelliselle Vierailija

Hei, mulla on sama juttu. Pihvi + punaviini = vessareissu pikaisesti. "Kiva" kuulla että muilla on samoja ongelmia. Ei tietenkään kiva juttu mutta lohdullista kuulla että muilla on samanlaisia kokemuksia.
    Lääkärin mukaan on sinänsä normaalia että suoli toimii aina ruokailun jälkeen. Eli kun syöt jotain, ruuansulatuselimistö aktivoituu ja tyhjenee toisesta päästä.

9. rasvaruoka Vierailija

sama homma täällä,ja jos käyn vaikka pizzalla ja otan pizzan kanssa oluen,niin takuuvarmasti alkaa suoli toimimaan. olen pistänyt sen rasvaisen ruuan piikkiin,mikä laittaa vatsan sekaisin. toinen juttu mulla on,kun jännitän ja koitan jotain syödä,niin takuulla tulee ruoka alakautta hetken päästä ulos.

10. Eianvi Vierailija

Seuraava siirto mun elämässä on paksunsuolentähystys, vaiva on kestänyt jokapäiväisesti viime syyskuuusta asti monta kertaa päivässä. Kaikki bakteerit ja eliöt on tutkittu. Odotellaan, muttei todellakaan ole kivaa. Aina pitää miettiä, mitä suuhunsa laittaa, kun lähtee jonnekin. WC-maksu on ainakin 1€, jos joutuu poikkeemaan.

11. true äiti83 Vierailija

minulla oli ihan mukava joulu sain syötyä mitä vain ja mahaan ei koskenut.. vessassa piti ravata muutaman kerran aattona mutta lääkkeet totisesti tehosivat.. sain silloin Librax nimistä lääkettä, sitä määrätään yleensä epämääräisiin mahakipuihin.. elikkäs ripulia se ei vie mutta eipähän ainakaan satu!

tutullani oli taannoin ripuli/mahatauti ja päivitteli että kun jotain syö niin tunnin päästä tulee ulos voimalla, minä siihen vaan että tervetuloa mun elämääni! mulla ruokailusta puoli tunytia ja sitten vessaan on mentävä..

nyt on kyllä auttanut kun rupee tietämään mitä voi syödä ja mitä ei.. esim kaupan valmispitsat eineshyllyltä saavat sinne jäädäkin, pakastealtaan pitsoja voin syödä samoin kuin ravintoloiden pitsoja.. hassua..

siis tossa vaan esimerkki.. nykyään voin kotona tehdä jopa kanaa kermakastikkeessa ja niiden kanssa makaronia eikä maha tule kipeäksi.. mutta jos syön leipää jossa on päällä jotain muuta levitettä (esim keijua) kuin oivariinia niin mahaa alkaa sattua..

jätskin olen jättänyt mutta suklaa menee taas kun joulun aikoihin sitä ei voinut syödä enempää kuin 4 palaa..

mulla on kyllä hiukan parantunut koska odotav aina viime tippaan sitä ruokailun jälkeistä vessassa käyntiä ja joskus olo mennyt ohi! vain joskus mutta sekin jo jotain..

mutta kannattaa tosiaan kokeilla josko lekuri määräis teillekin tota Libraxia, itselläni se on tehnyt ainakin sen että uskaltaa syödä vaikka juhlissa ja eikä välttämättä joudu vessaan sen jälkeen.. ettei vain myös jännittämisestä tulisi noita ripuleita..?

12. hanski* Vierailija

Minullakin on tämä sama vaiva. Olen myös huomannut että suoli tyhjenee nopeasti juuri hampurilaisaterian jälkeen. Olen laktoosivaivainen, mutta ainakin hesessä he väittävät, että majoneesissa ei ole mitään mitä laktoosivaivainen ei voisi syödä.

Outo vaiva tämä kyllä on. Olen miettinyt sitä hiiva juttua. Jos kyseessä tosiaan on se , että masussa on liikaa hiivaa.. Perunat, pastat, pullat, vaalea leipä ei kuulemma ole suositeltavaa ruokaa jos on tällainen nopeasti tyhjentyvä suoli. Eikä liha. Mutta kuka jaksaa syödä aina vain salaattia!

13. Itselläni kanssa ollut samanlaista ongelmaa, ei säännöllisesti mutta satunnaisesti. Voisikohan olla, että etenkin ravintolaruoassa kun ei aina voi olla varma mitä kaikkea niihin annoksiin on laitettu, jotkut lisäaineet, mausteet tms. aiheuttaisivat tätä vatsan äkillistä löysäksi menoa?

Kävin viime syksynä ruokamessuilla, ja törmäsin siellä tuotteeseen nimeltä Camucin. On kai suht uusi tuote vielä, oli vähän vaikeuksia löytää sitä kun kahdessa käymässäni apteekissa sitä ei ollut, mutta sitten yhdessä luontaistuotekaupassa käydessäni ihan sattumalta löysin paketillisen.

Se on siis histamiiniherkkyyteen, olen nyt muutaman kerran kokeillut sitä ravintolassa käydessäni ja tuntuu että se on ainakin vähän helpottanut tuota, ei ole ollut samanlaista kiirettä vessaan enää. Lisäksi se tuntuu auttavan siihenkin, kun välillä lasillisen punaviiniä juotuani on tullut kasvot punaisiksi, ei tule enää. En tiedä auttaako kaikille, mutta itse ainakin löysin siitä apua. Olen kai sitten histamiinille herkistynyt, muuta diagnoosia en ole onnistunut saamaan vaikka siitä olen eri lääkäreiltä kysellyt.

14. Enna H Vierailija

Hei onko kenelläkään sellasta että aina vain aamuisin joutuu juosta vessaan ripulin takia? Minulla nimittäin joka aamuinen puuha on että ennenkuin edes ehtii mitään syödä niin joutuu juosta vessaan ja useita kertoja. Aamut menee siinä vessassa ollessa. Vatsa ei oikein mitään meteliä pidä mutta tuntuu epämukavalle ja tuotos haisee aivan kamalalle. Poikkeaa vahvasti normaalista parin päivän bakteeriripulista. Mietin että mitäs tässä pitäisi tehdä.. juostakko lääkäriin? Ripulistelu alkoi noin kuukausi sitten kun aloin syödä terveellisesti enemmän salaattia ja jätin makeiset pois kokonaan ja rasvan reippaasti vähemmälle. Kellään samanlaista ja mitään vinkkejä?

15. varpusparvi Vierailija

16. varpusparvi Vierailija

sorry,tuli vahingossa toisen kirjoittajan kanssa juttu yhteen.

17. minä myös Vierailija

Mulla on aivan samanlaisia ongelmia. Joskus aamulla ja joskus ruokailun jälkeen. Välillä taas vaivaa ummetus. Reagoin kyllä tosi helposti mahallani. Pienikin jännitys saa mahan sekaisin. Toinen vaiva on, mistä kärsin, nk. matkamaha. Ummetus iskee, mitään ei tule ja maha kova ja täynnä ilmaa. Tämmöisenä hetkenä toivoo, että tulisi se varpusparvi vierailulle.. Rasittavaa.

18. purina Vierailija

Mulla vastaavien oireiden takaa (onneksi?) löytyi ruoka-aineallergia, ihan perustesteissä, tosin vasta vuosien jälkeen. Kesällä on helpompaa, kun muutenkin syö allergialääkkeitä.

Ulkona syödessä täytyy aina tarkistaa erikseen ettei ruokaan ole käytetty tiettyjä mausteita ja ruokakaupassa täytyy tuoteselosteet tihrustaa tarkkaan. Yllättävän hyvin tähän on oppinut, pieni vaivannäkö on kuitenkin mukavampaa kuin... you know! :)

19. maajoneesista Vierailija

En tiedä mistä on peräisin sangen yleinen tapa kysyä, onko majoneesissa laktoosia?
    Ihan sillä van imettelin, kun majoneeis valmistetaan kananmunasta ja öljystä, eikä kumpikaan niistä ole maitotuote. Ainakin minulle on opetettu (jä olen sen myös käytännössä todennut), että munat tulee kanasta ja ruokaöljy on yleensä kasvipohjaista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Majoneesi
    tuolla wikin määritelmä majoneesista.
    Voihan olla, että jotkut maitomaanikot haluavat lisätä siihenkin kermaa, mutta mielestäni se on tarpeetonta.

20. WC kutsuu Vierailija

Minun WC-juoksuni loppui aikanaan sillä, että jätin lähes kokonaan lihan pois ruokavaliosta. Kokolihapihvin jälkeen meni vajaa tunti ja minun oli löydettävä vessa. Samoin käy nykyisin työpaikkaruokailun jälkeen, vaikka syönkin kasvisruokaa. Johtuu jostain mausteesta, jota en ole vielä pystynyt jäljittämään, mutta mitä mausteisempi ruoka, sitä pahempi juttu.

21. Mulla on ollu nyt tuota ummetus/ripuli/ilmavaiva yhdistelmää useamman vuoden. Noin neljä vuotta sitten paheni ja menin lääkäriin, tuloksena päähän taputtelua ja epäily mielenterveysongelmista. Olen yrittänyt omin konstein kaikenlaista, laktoosi-intoleranssia tai keliakiaa se ei ole, ne sain tutkituksi. Maito auttaa, kuitu (tietynlainen) auttaa, rasva pahentaa, karkit, pullat jne PAHA PAHA. Stressivatsa tämä tavallaan on, matkustaminen tekee aina hallaa hiljaiselle kaudelle. Maitohappobakteerien jatkuva syöminen vei ilmavaivoista pahimman (päivittäisen) terän ja kipuilu ja kouristelu lakkasi oikeastaan kokonaan. Pieni annoskoko on ainut minkä olen selvästi huomannut estävän ripulin. Hampurilaisen voin syödä, mutta en sen kanssa limsaa ja ranskalaisia, yhdistelmä on tosi huono vatsalle. Paljon terveellistä ruokaa, säännöllisesti (ei yli 5 tunnin taukoja ruokailussa) ja kuidun määrän kanssa tarkkana- liian vähän tai liian paljon tekee ensin ummetuksen ja sen jälkeen ripulin. Joskus (kuten tänään) sille ei vain voi mitään. Helikobakteerin ajattelin vielä käydä tutkituttamassa, se kun vaivasi omaa isäänikin. Mutta luulenpa että tämä on sellainen tämän aikakauden vaiva, liian paljon, liian nopeasti.

22. vielä tuosta lihasta, että olen huomannut että pihvi on takuuvarma ripulin aiheuttaja. Olen harkinnutkin lihasta luopumista, kun sen näkeminen alkaa jo aiheuttaa kylmiä väreitä :D

23. Misxxx Vierailija

Mulla oli muutama vuosi sitten tuo ummetus pitemmillä matkoilla. Se on parempi kuin ripuli, josta nykyään kärsin!! Ennen matkaa alan jo "hermoilla" mitä voin syödä. Maitohappoja otan ennen ja matkalla. Yleensä ennen matkaa on otettava myös Imodiumia tms. On kamalaa istua autossa pitkää matkaa, jos tietää ettei huoltiksia ole pitkiin aikoihin odotettavissa. Vaikka perheen kanssa mennäänkin, ei oo kivaa jos joutuu pusikkoon kesken kaiken..

Lisäksi ois kiva kahvitella huoltiksilla, mutta ei mitään mahista. Viimeksi kun matkustimme (10h suunta) en syönyt karkkia/suklaata ollenkaan. Vettä join ja kerran käytiin syömässä. Kerran olin kaupassa, kun ihan yllättäen, ilman mitään esituntemuksia, iski kova ripuli. Lähdin niin nopeasti kuin voin lähellä olevaan huoltiksen vessaan, mutta kerkes tulla jo housuihin..onneks vaan pikkareihin jotka sitten jäi sinne..

Kamala vaiva, mieluummin ummetus, kiitos!

24. JJtop Vierailija

Itselläni on ollut vatsan kanssa jos jonkinlaisia (pääasiassa lakt.into.) ongelmia, mutta todellisten tuskan pääsin kokemaan tänään. Menin kaverin tarjoamana syömään raskaan aamupalan ravintolaan tyhjään vatsaan (pekonia,kanamunaa,nakkeja) ja pakki lähti tunnin päästä täysin sekaisin. Erittäin voimakasta ja kivuliasta ripulointia on sitten jatkunutkin 9:30:stä asti tähän (23:50) noin 30-60 min välein ja sitä säestää voimakkaita vatsakramppeja .. Eli päivä on mennyt veskin ja sängyn väliä.

Onko kellään vinkkejä tämmöiseen -- Uskoisin tämän johtuvan ylirasvaisesti aamupalasta tyhjään vatsaan mutta kun se piru ei mene ohi ja on erittäin kivuliasta. Näkkileipää olen tuhonnut pari pakettia jo mutta tilanne ei ole rauhoittunut yhtään. Alkaa hermot mennä kiputason ollessa "tajunta lähtee" mallia?

25. näinpä Vierailija

Itselläni on ollut outoja kovia vatsakipuja aivan random päivinä (en ole syönyt raskaasti tms sellasta) ei mitään hajua mistä olisi voinut johtua.. missään asennossa olo ei ole auttanut.. mennyt yleensä ohi yön aikana, mutta nukkumisesta ei todellakaan ole tullut mitään. Kun nämä vatsakivut on tulleet on päivä kirjaimellisesti pilalla, voi kestää koko päivästä kahteen tuntiin. Nyt vatsakivut on loppuneet, mutta ripuli on tullut tilalle. Juon aamulla lasin mehua ja sekin tulee n. 5 min ulos vauhdilla.. aivan sama mitä suustaan alas laittaa aamulla, vaikka olisi kaurapuuroa se on tulossa ulos viimeistään 15min aikana o_O alkaa olla neuvot lopussa. Ja tämä on jokapäiväistä.

Jaa tämä sivu