Öinen vatsakipu navanaluella???

  • Viestiketjun aloittaja Wilhelmiina25
  • Ensimmäinen viesti
Wilhelmiina25
Olen nyt rv 25 ja olen jo muutaman viikon kärsinyt vatsakivuista öisin. Herään navanseudulla tuntuvaan kipuun ja kiristelyyn yöllä kylkeä kääntäessäni. Yleensä se menee ohi kun nousen sängystä, mutta tänään se on jatkunut jo pidempään, joudun kulkemaan kyyryssä ja vatsa on kosketusherkkä hieman navan alapuolelta. Onko kellään ollut tällaista vaivaa ja mistä se voisi johtua? Onkohan kyseessä vaan normaalista kasvusta johtuva venyminen vai pitäisikö varata lääkäriaika? Neuvolassa eivät sanoneet oikein mitään asiaa tiedustellessani eivätkä ilmeisesti pitäneet asiaa hirveän vakavana. Siis onko kellään kokemuksia tällaisesta vaivasta?
 
mammaksi
Minulla oli joskus viikolla 10 tuollaista. Vatsa oli jatkuvalla syötöllä muutenkin arka ja kyyryssä piti liikkua. Erränä yönä heräsin sellaiseen vatsakramppiin ettei liikkua voinut ja itkeä teki mieli. Minullekaan ei lääkäri ja neuvolantäti sanoneet mitään. Itse kokeilin sitten juoda niitä vatsaystävällisiä actimel juomia ja syödä kaikkea vatsaa hellivää. Taisinpa ottaa levolaciakin, kun epäilin, että olisi jotenkin suolesta johtuvaa ollut tuo vääntö. Sitä kramppia edeltävinä päivänä muuten vatsani ärtyi kaikesta mitä söin, eli kait se oli vatsanväänteitä/suolen toiminnan väänteitä. Yritä juoda paljon, mutta ei ihan vettä tai omenatäysmehua (se pahensi minulla oloa ja vesi teki hullumman olon) ja kahvia ei pystynyt ollenkaan! Lämmin kaakao ihan maitoon tehtynä helpotti oloani, vaikka yleensä juuri maitokaakao lämpöisenä saa mahani hieman möykkäämään.

Yritä jaksaa, tiedän miten kipeää ottaa.
 
Odottaja-79
Navan arkuutta ja kipuilua oli täälläkin suunnilleen samoilla viikoilla. Kipu tuntui hetkittäin yllättävän pistävänä, ja navan alue oli arka, varsinkin jos vauva sattui mylläämään juuri sitä vasten. Nyt on menossa rv 35 eikä tuota kipua ole tuntunut moneen viikkoon.
 
JemiH
Mulla rv21+3 ja samankaltaisia kipuja esim. ylösnoustessa, kylkeä kääntäessä ym. itse olen kuitannut noi ihan kohdun kasvamisesta ja kiinnikkeiden venymisestä johtuvina kipuina. Itseä auttaa kun vaihtaa asentoa ja yrittää vähän varovasti hieroa siitä missä kipu tuntuu, välillä rauhallinen kävelykin auttaa.. :) Mut jos kivut menee ihan sietämättömiksi niin kannattaa varmaan sitten jutella lääkärille. Jaksamisia.
 
Nadele
Mulla on myös yöllisiä vatsatuntemuksia, nyt menossa 17+4. Herään joka yö kerran vatsakipuun, olen olettanut sen johtuvan siitä, että virtsarakko on jotenkin puristuksissa kun kohtu kasvaa. Yöllä ei tule käytyä yhtä usein pissalla kuin päivällä, kun ei pieneen vessahätään herää, ja sitten on jo tosi ikävä fiilis kun siihen kipuun havahtuu. Tähän mennessä on auttanut, että käy vessassa, sen jälkeen kipu kestää vielä hetken ja menee sitten ohi.
 
Wilhelmiina25
Kiitos kaikille vastauksista! Varmastikin johtuu venymisestä... tänään kipu ei ole enään niin kovaa. Yöllä kyljellä nukkuessa vatsa tosiaan varmastikin venyy! Olen tosiaan huomannut myös sen, että yöllä kun rakko täytyy "ääriään myöden" vaikuttaa sekin osaltaa kipuun. Eiköhän tämä tästä helpota :)
 
äiti rv 17+4
Mulla on myös yöllisiä vatsatuntemuksia, nyt menossa 17+4. Herään joka yö kerran vatsakipuun, olen olettanut sen johtuvan siitä, että virtsarakko on jotenkin puristuksissa kun kohtu kasvaa. Yöllä ei tule käytyä yhtä usein pissalla kuin päivällä, kun ei pieneen vessahätään herää, ja sitten on jo tosi ikävä fiilis kun siihen kipuun havahtuu. Tähän mennessä on auttanut, että käy vessassa, sen jälkeen kipu kestää vielä hetken ja menee sitten ohi.

Minulla on ollut muutamana yönä nyt tätä aivan samaa.
Ei ole kipu pientä,aijjai,mutta hetken kuluttua pissalla käynnin jälkeen kipu häviää pikku hiljaa ja saa taas nukuttua. Olen jo ollut aivan paniikissa tän kivun kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
mammma77
Tuleeko teillä napa ulos, onko se ns pullahtanut? Silloin kyseessä voi olla napatyrä. Mulla tuli sellainen raskauksien aikana. Kolmannen raskauden aikana napa tuli lopulta selvästi ulospäin, se oli sellainen pienen kananmunan puolikkaan näköinen. Julmetun kipeä välillä. Tyräporttihan ei sulkeudu aikuisella itsestään, mulla se jäi kipuilemaan raskauksien jälkeenkin. Ponnistuksessa (esim kantaessaan jotakin) se tyrä pullahti ulos ja se piti painaa makuulla sormella takaisin. Lopulta pääsin leikkaukseen, jossa tyrä sitten leikattiin ja korjattiin. Se hyvä puoli siinä loppujen lopuksi on, että nyt jos painoa kertyy, niin se leikkausarpi alkaa kiristämään --> pakko vahtia painoa. :)
 

Yhteistyössä