Hae Anna&Ellit-sivustolta

Akryylivaatteet

Viestiketju osiossa 'Muotifriikit' , käynnistäjänä Gii, 07.10.2005.

1. Gii Vierailija

Ärsyttävää kun kaupoissa kaikissa kivoissa neuleissa on aina akryylia. Niitä sitten pidät pari kertaa ja saat ostaa uuden kun on täynnä nyppyjä! Mistä löytyisi kunnollista materiaalia olevia villatakkeja ja neuleita jotka ei olisi tätimallia?

2. Gezikat Vierailija

Kannattaa käydä Benettonilla! Melkein kaikki neuleet 100%villaa (miinuksena tosin kutisevuus ja käsinpesu), mallit nuorekkaita ja väreissä löytyy!

Lisäksi hintaansa nähden todella laadukkaita.

3. ananas Vierailija

Ei kunnon neuleita meinaa löytyä enää mistään. Petyin vähän noiden Benettonin villaneuleiden laatuun. Noin vuoden käytön jälkeen oli jo nyppyjä kainaloissa ynnä muuta kivaa. Onhan tuo sentään nykyvaatteelle jo ihan siedettävä käyttöikä, mutta jos verrataan 60- ja 70-lukulaisiin samanpaksuisiin äidiltäni periytyneisiin villaneuleisiin, on se aika surkea. Nämä vanhat neuleet ovat nimittäin kestäneet täysin nuhjaantumattomina ja nyppyyntymättöminä vuosikausien ahkeraa käyttöä kahdella sukupolvella ja kymmenen-viidentoista vuoden säilytystä kaapin perällä tuhannessa kurtussa.

Olen kiroillut saman ongelman kanssa kuin aloittaja jo monta vuotta. Viimeksi taisin löytää kivan, muhkean puuvillaneuleen syksyllä 2000. Sekin sitten menetti muotonsa vuosien saatossa. Sen jälkeen kaikki yhtään paksummat ja hauskannäköiset neuleet on tehty akryylistä ihan kaikissa hintaluokissa. Mexxiltä taisin joku talvi löytää hieman paksumman, pitkän neuletakin, jossa oli sentään puolet puuvillaa, ja se onkin sitten kestänyt vähän paremmin. Yhtäkään kaunista villaneuletta, jonka laatu olisi tyydyttänyt, en ole löytänyt.

4. Reni Vierailija

Myös mua ottaa päähän tuo akryyli vaatteissa. Vaan eipä ole tosiaan villaneuleidenkaan laatu kummoinen; ostin viime talvena Espritin 80 euron neuleen, ja jo parin käyttökerran jälkeen neule oli kainaloista nyppyinen. Nyt kokeilussa eka Benetton - maksoi vain 32 euroa, saa nähdä miten kestää käytössä...

5. si3nna Vierailija

Minäkin olen Benettonin villaneuleista tykkäillyt, yksi ollut jo useamman vuoden käytössä ja edelleen moitteettomassa kunnossa. Viime talvena ostaamani kietaisuneule on taas jo vähäsen nukkaantunut, muttei mitenkään häiritsevästi. Olisikohan laatu kuitenkin hitusen mennyt alaspäin sitten ihan viime aikoina? :/

6. nypynpoistaja Vierailija

Ottakaa nypynpoistajat käytöön. Ompelutarvikeliikkeestä kunnon Singerin nypynpoistaja, maksaa noin 15e, toimii kahdella isolla patterilla ja puhdistaa tehokkaasti ja pitkään. Nimittäin villakin nyppääntyy aikansa. Tietty, jos on todella tiukkaan kehrättyä ja ohutta+hyvälaatuista villalankaa, se ei niin irroita villansäikeitä, jotka pääsisivät nyppääntymään (vrt. aikanaan ostamani kotimainen ja käsintehty kettu-neule, jossa ei ole ollut kuin pari nyppyä). Mutta, kun villasta on nämä ""uutuus-nypyt"" muodostuneet, eii niitä enää tule. Tällainen kokemus minulla lukemattomien villapaitojen omistajana on ollut.

Akryyliä en minäkään suostu ostamaan. Akryylin nyppääntyminen (ja hiostavuus) on ihan oma lukunsa. Eli kannattaa aina katsoa vaatteiden sisälaput tarkasti.

7. hyvä Vierailija

Olen itse tykästynyt Anne Linnonmaan puuvillatuotteisiin.
    Ne on jotain eko-puuvillaa, joka ei muutu miksikään vuosienkaan saatossa. Pysyvät sileäpintaisina, voi konepestä ja jopa rumpukuivata.

Aika kalliita ovat, mutta joskus löytää alestakin.

8. ananas Vierailija

No siitä on ehkä noin neljä vuotta kun sen Benettonin villaneuleen ostin. Nypynpoistajaa en halua hommata, sillä siinähän sitten ohennan ja haurastutan vaatetta entisestään. En kutsuisi sitä puhdistamiseksi.

9. nypynpoistaja Vierailija

Eli jätät siis nypyt puseroon kiinni? Ja sitten pusero on ankena näköinen ja jää käyttämättä? Järkevää? Ei nypynpoistaja ohenna paitaa, sillä nyppyjä muodostuu se tietty määrä, mikä langan laadusta ja ominaisuuksista riippuen on mahdollista syntyä. Jossakin vaiheessa nyppyjä ei enää muodostu, mutta kyllä puserossa siinä vaiheessa vielä paksuutta on jäljellä.

10. ananas Vierailija

Yleensä jätän ne nyppyyntyvät puserot kauppaan. Onneksi se Benettonin neule on nyppyyntynyt vain kainaloista, joten sopii ihan hyvin vielä käytettäväksi ihmisten ilmoilla, kun en kuitenkaan kulje kädet ylhäällä eivätkä ne nypyt mustassa paidassa niin hyvin näy. Yhden henkkamaukan vikaostoksen olen kyllä suosiolla jättänyt käyttämättä kauttaaltaan nyppyyntymisen jälkeen.

Jaa tämä sivu