Alavatsakivut ja pissahätä

  • Viestiketjun aloittaja hätä!?!
  • Ensimmäinen viesti
hätä!?!
Olen nyt yli viikon kärsinyt tiheentyneestä virtsaamistarpeesta, alavatsakivuista (etenkin oikealla puolella) ja alaselänkivusta. Alavatsakipu tuntuu joko munasarjoissa (kuin menkkakipuja) tai navan oikealla puolen. Menkat ovat aina olleet epäsäännölliset, nytkin on 5 viikkoa edellisistä. Sain viikko sitten antibioottikuurin virtsatulehdukseen käytyäni vkonloppu päivystyksessä, eli siellä tehtiin vain se pikatesti, joka näytti negaa. Lääkäri kirjoitti kuitenkin kuurin kun virtsa ei ehtinyt olla kuin tunnin rakossa ennen testiä. Tämä kuuri ei ole kuitenkaan auttanut ja oireet jatkuvat edelleen! Alkaa jo pelottaa mitä tämä on.. ensi viikolla menen lääkäriin mutta kertokaapa hyvät ellit mitä tämä voisi olla? Raskaana en ole, apteekin testejä olen jo kaksi tehnyt..
 
asia kyllä selviää.
Vaikea sanoa ilman tarkempia tutkimuksia. Muista nyt kertoa lääkärissä kaikki oireesi ja ettei lääkekuuri auttanut. Voisit pyytää lähetteen alamasun ultraan, jossa näkyvät myös kohtu ja munasarjat. Kyllä asia vielä selviää, koita rentoutua.
 
samat oireet
Mulla on parin viikon ajan virtsatulehduksen oireita ja tulehdusta ei kuitenkaan ollut, oireet eivät menneet ohi ja lopulta virtsasta löytyi vähän bakteereja ja sain kuurin. Ei auttanut, oireet jatkuivat pari viikkoa ja sitten kivut alkoivat alavatsalla ja umpparin kohdalla, kunnes lopulta en pystynyt kunnolla nukkumaan tai kävelemään. Äkkiä päivystykseen ja kyseessä epäiltiin olevan umpparintulehdus, mutta crp ei ollut kuin vähän koholla, joten jouduin naistentautien polille seuraana päivänä, kyseessä oli kohtutulehdus, kahdet antibiootit ja vaiva hoitui niillä. Olen 22-vuotias ja synnyttämätön.
 
hätä!?!
Itsekin olen 22 vuotias ja synnyttämätön. Kävin lääkärissä, ottivat taas virtsakokeet mutta nyt tekevät vielä viljelyn. Huomenna saan tietää onko siinä mitään, ja jos ei ole niin sanoivat, että mut täytyy ultrata. Mensuni sentään alkoivat tänään..
 
-
Mulla lantiokipuja myös ollut jo pitkään, voimistunutta pissahädän tunnetta myös. Virtsasta tehty viljely kahdesti ja ollut täysin negatiivinen. Sukupuolitaudit suljettu pois (ne kannattaa muutten noilla oireilla testa). Lopulta gynis paikansi kivun kohdun suuhun ja alkoi epäillä endometrioosia, mutta sehän on aika vaikea diagnosoida ja varmuutta en ole saanut vieläkään. Ultrassa ei näy viitteitä siihen, sekin on tehty jo kahdesti.

Ensin gynis määräsi, että ehkäisypillereitä pitää syödä kolme liuskaa putkeen, mikä vähensikin oireita. Sitten iski migreeni, joka kertoo vaikeampien aivojuttujen riskistä ja e-pillerit piti vaihtaa minipillereihin. Muutaman kuukauden kuluttua kivut palasivat lantioon.
 
korjaus
Endometrioosia EI VOI luotettavasti todeta ultralla, jos se ei ole sellaista tyyppiä, joka aiheuttaa selvästi näkyvää arpikudosta tai kystia kohdun ja munasarjojen alueelle. Ainut luotettava keino todeta endo on tähystysleikkaus, laparoskopia. Vaatikaa sellaista, jos oireillenne ei löydy muuta selitystä.
 
endo...
Juu, tutulta kuulostaa, eli aika tarkkaan mun oireet, ja endo diagnosoitu luotettavasti (sekä ultralla että laparoskopialla). Mulla tuota tiheentynyttä virtsaamista lisäsi munasarjassa ollut endometrioosi-kysta, se kun poistettiin niin ei tarvitse koko ajan miettiä missä on lähin vessa.

"samat oireet": tuttuja oireita nuokin. Mulla tosin crp huiteli yli kahdensadan kun tuo endo-kysta vuoti vatsaonteloon. Nyt sama tilanne joka kerta kun menkat alkaa, ihan järjettömät kivut. Nyt tosin tiedän mistä johtuu, joten jättiannoksia särkylääkkeitä ja lepoa, ei tarvi enää mennä päivystykseen kun eivät kuitenkaan siellä voi mitään tehdä, mieluummin kotona.
 
hätä!?!
Taas oli negaa viljely.. täytyy siis sinne ultraan varata aikaa. Onko teillä liittynyt näihin vaivoihin hyytynyttä vuotoo? Kun mensuni nyt alkoivat niin vuoto on ollut aika hyytynyttä.. ennen en ole kuin aamuisin huomannut moista. Mitenkäs, jos on endometrioosi, niin lasten hankinta? Eikös se voi aiheuttaa lapsettomuutta? Vauvakuumetta kun on ollut tässä ilmassa, mutta vielä ei olla uskallettu toimeen ryhtyä..
 
endottarelta vähän faktoja
Ensinnäkin, raskaus ei "hoida" endometrioosia läheskään kaikilta endottarilta. Se voi kyllä helpottaa oireita, kun on pitkän aikaa ilman menkkoja ja normaalia kiertoa, jolloin endokudoksen määrä vähenee.

Läheskään kaikilla endopotilailla ei ole vaikeuksia lasten saamisessa, joten endodiagnoosi ei automaattisesti meinaa että ei voisi lasta saada luomukeinoin. Endo aiheuttaa lapsettomuutta lähinnä sitä kautta, että endokasvusto saattaa arpeuttaa munanjohtimia tukkoon tai munasarjoja toimintakyvyttömiksi. Mutta näin ei käy kaikilla, vaan endoa voi esiintyä ihan missä vaan vatsaontelossa: suoliston/virtsarakon pinnalla, sisäsynnyttimissä jne.

Ultralla ei endoa voi luotettavasti todeta, mutta osa endotapauksista näkyy ultrassakin. Jos ei ultrassa näy mitään, eikä käsipelillä tunnu, mutta voimakkaat ja häiritsevät oireet jatkuvat, niin pidä puolesi ja vaadi laparoskopia (vatsaontelon alueen tähystysleikkaus). Tai rupea yrittämään lasta. Jos ei natsaa luomukeinoin melko pian ja sanot lääkärivastaanotolla että epäilet endoa, niin pääset helpommin laparoskopiaan. Epistä, koska endo on itsessään sairaus, riippumatta siitä aiheuttaako se lapsettomuutta. Mutta näin vaan meitä naisia kohdellaan siitostammoina ainakin HUSissa: lisääntymishalukkaat saavat parempaa hoitoa samaan sairauteen.

Googlettele lisää endometrioosista, netissä on suomeksi paljon tietoa.
 
endo...
www.endometrioosiyhdistys.fi on hyvä paikka aloittaa tiedon kartuttaminen endon suhteen.

Lasten hankinta ei todellakaan ole "hoito" endometrioosiin. Raskauden ja imetyksen aikana endo on vain ns. pysähtyneessä tilassa, eli se ei etene, mutta ei se mitään hoida tai paranna.
 
samat oireet
Mulla on myös kivuliaat kuukautiset ts. mikään särkylääke ei auta, on kokeiltu miranaxit sut muut, ne ainoastaan vähän lievittää kipua, mutta mikään ei poista sitä. Menkat on yhtä tuskaa ja olen silloin työkyvytön. Ultrattu on, mitään ihmeellistä ei näkyny, endosta oon kysyny, kukaan lääkäri ei sano juuta eikä jaata. Oon siis tottunut kestämään kivut kerran kk 3 päivää. Äidillä ja mummolla ollu sama juttu. Menkat oli kivuaaliaat siihen asti, kun ne loppu kokonaan.
 
consequence
Itselläni samanlaisia virtsaamisoireita ollut aina silloin tällöin, muistan niiden alkaneen joskus kun olin 14-vuotias. Silloin oli aina joskus sellaista, että vessakäynnin jälkeen tuli alapäähän outo, vähän poltteleva tunne mutta ei kuitenkaan kirvelyä. Näitä on aina joskus toistunut, enkä oo jaksanut kauheesti välittää kun aina jos on virtsanäyte otettu, niin virtsaputkentulehduksen osalta näyttänyt negatiivista.

Nyt kuitenkin viimesen kuukauden aikana asia noussut enemmän esille, sillä nyt virtsaamisen jälkeen vihloo alapään alueelle, vähän ihan alavatsaankin. Jo kaks näytettä taas viety, kummatkin negatiivista. Viimeks oli näitä oireita reilu 2vko sitten, kunnes taas tänä aamuna :| Vihlonta ja ilkee olo kestää aina tunnin, pari, ja on pahinta aamulla. Tänään pitää varmaan päivystyksessä käydä inisemässä asiasta.

Runsaat kuukautiset ollut aina, niihin aloin pillereitä syömään 15-vuotiaana, mutta lopetin kuukausi sitten vestibuliitin takia. En todellakaan kaipaisi enää mitään endometrioosia vestibuliitin ja diabeteksen lisäksi!
 
höh
mulla oli kans ja on vieläki kauheita alavatsakipuja,mutta häviää aina vähäksi aikaa;/ menkkojen aikaan olo aivan sietämätön:(
Kävin lääkärillä ja se ultaras mahan ja muutenkin tutki..lopulta se totes vaan että sielä tyrän alku..
kuulemma häviää itestään,mutta silti ihan kauhee olo:/
olen ny 24 pian 25v.
ja luulin että se on jotain vakavaa..
 
Mir
Menkää sukupuolitautitesteihin! Itselläni oli alavasta kipuja ja virtsaamisvaivoja, ei käynyt edes pienessä mielessäni (parisuhteessa kun olen) mutta oli kuin olikin klamydia! Se aiheutti juuri tuota polttelua, alavatsa jomotusta ja ramppasin tk:ssa tulehdustesteissä mutta aina negat. Käykää testeissä vaikka olisitte parisuhteessa!
 
Monni
Mulla tehty sukup.tautitestit 8 kertaa. Ne puhtaat. Onko testit luotettavia?
Pissahädässä sattuu mahaan aivan jumalattomasti.
Ei virtsatietulehdusta, tulehdusarvot ei koholla.
Lääkärin suosituksesta pidättäny pissaa ja yrittäny totuttaa kroppaa ettei kävia vessassa enää vähän väliä. Ei o auttanu vaan nyt tulee mahaan kova kipu, kun pidätän pissaa ja pakko mennä vessaan..
Ei tietoa, mistä johtuu..
 

Yhteistyössä