Hae Anna&Ellit-sivustolta

Antiikkia vai antiikkia

Viestiketju osiossa 'Sisustus' , käynnistäjänä Jugend-lady, 19.09.2007.

1. Jugend-lady Vierailija

Onko täällä muita antiikin keräilijöitä. Minun silmääni mielyttää noin 100 vuotta vanhat tavarat, jugend (art nouveau) ja talonpoikasantiikki. No, jotkin funkkiksetkin (art deco) menee. Omassa "kokoelmassa" (siis kaikki on käytössä) on huonekaluja, lamppu tai pari, puuesineitä, keittiötarvikkeita, vanhoja juomalaseja ja talonpoikaisesineitä.
    Missä shoppailette pääkaupunkiseudulla? Parhaat antiikkiliikkeet ja huutokaupat? Onko hyviä/laadukkaita "uusantiikki tai jäljitelmä" kauppoja, siis tarkoitan tällä tyyliin Boknäs, joka on laadus, valmistaa vanhojen mallien mukaan, mutta tuotteet ovat uusia.
    Oletteko tehneet löytöjä huuto.netistä antiikkipuolelta. Minusta siellä osa tavarasta ei ainakaan ole antiikkia (vaikka niin väitetään), enkä ole uskaltanut huutaa, koska tavaraa ei pääse tarkistamaan.
    Missä on parhaat antiikkimarkkinat tai kirpputorit?

2. jaaap Vierailija

Kuolipesissä on usein antiikkitavaraa. Tääl on yks Antik Anna 6-tien varrella. n.100 kilsaa Helsingistä.

3. salamyhkä Vierailija

Taitaa olla niin, ettei kukaan mielellään kerro parhaita ostopaikkojaan, kun kyse on vähänkin vaikeammin hankittavissa olevasta hyvästä tavarasta. Minäkin toki tiedän pari edullista paikkaa ja myyjää, mutta pidän ne salaisuutenani. Sen toki tietävät kaikki, että Helsingissä hinnat ovat paljon korkeammat kuin muualla ja että joillakin kirppiksillä jo ylihinnoitellaan antiikkia trokareiden takia. Lisäksi on sellaista tavaraa, jota kukaan ei tunnu haluavan ja jota siksi saa halvalla, vaikka se voi hyvinkin tulla muotiin kymmenen vuoden kuluttua.

4. Ambra

Saadut tykkäykset:
    0
    Me ollaan hankittu antiikkia ja vanhoja tavaroita kotiimme, joka on vanha talo. Helsingin seudulla isoja huonekaluja kannattaa mielestäni ehdottomasti ostaa huutokaupoista, liikkeissä hinnat on ihan toisenlaiset. Kannattaa katsoa lauantain Hesarista sunnuntain huutokaupat. Kunnollista tavaraa myyvät esimerkiksi Ollikainen ja Juho-Kusti.

Huuto.netistä olen myös ostanut. Joskus siellä on lähtöhinnatkin kohtuuttomat, mutta toisinaan lähtöhinta on kohdillaan ja jos tuuri käy, huonekaluja ja muita esineitä voi saada edullisesti.

Emme keräile mitään arvotavaraa, joten mietimme aina hintaa vain siltä kannalta, mikä on huonekalun käyttöarvo meille. Aina ei tiedä tavaran tarkkaa ikää eikä todellista arvoa, siksi ei kannata maksaa liikaa vaan siksi, että uskoo tavaran olevan antiikkia.

5. ed. johdosta Vierailija

Tuo Ollikainen on jännä persoona. Hänen huutokauppaansa on mielenkiintoista seurata ihan huvinkin vuoksi.

6. Justiina 08 Vierailija

Aika kivastihan antiikkia myydään jo netttikaupoissa.
    Yksi hyväksi todettu on osoitteessa www.entisaika.fi
    Entisajalla on myös liiketila, sijaitsee Kuopion lähellä.

7. susanna1970 Vierailija

hei vaan,
    olen itse keräilijä, kerään mielelläni muille tilauksesta keski-euroopassa, jossa on tiettyjen esineiden osalta paremmin tarjontaa esim. valaisimet.
    miehen veljen avustuksella sain esineeni vihdoin nettiin:
    www.mediaverstas.net/antiikki
    terv. Susanna - public.ksk@gmail.com

8. Tuikkunen Vierailija

Minulle on antiikkikipinä tarttunut jo lapsena. Vanhempani keräilivät antiikkihuonekaluja jo 70-luvulla, kun niitä sai pilkkahintaan. Silloin esim. jugendia ei juuri arvostettu ja joidenkin mielestä se ei vieläkään ole antiikkia. (Henk.koht. mielipiteeni on, että jos esineestä pitää, on ihan sama onko se antiikkia vai mitä, pääasia, että itse tykkää ja sopii omaan sisustukseen.)

Nykyään tuntuu, että kaikenmaailman vanhantavaranmarkkinoilla myydään antiikkina jo 50-60-lukujen tavaraakin. Tai ainakin kaikelle yli 10-vuotta vanhalle isketään sellainen hinta kuin olisi jostain ihmeellisestä harvinaisuudesta kysymys. Kannattaa olla varovainen eikä maksaa ihan mitä vain mistä vain. Ja muistaa, että jo 1800-luvun lopulla tehtiin tyylihuonekaluja 1700-luvun lopun ja 1800-luvun alun huonekalujen mallin mukaan. Eli jokainen kustavilaistuoli ei välttämättä ole kustavilainen. Mutta voi silti esineenä olla kaunis, käyttökelpoinen ja paremmin tehty kuin kalliimpikaan tämän päivän huonekalu.

Itse ostin tässä muutama kuukausi sitten pari uutta huonekalua ja petyin niihin valtavasti. Todella huonosti tehty ihan verhoilusta ja maalauksesta alkaen, eivät vastanneet myymälän näytetuotteita. Mutta siitä prosessista joskus toiste. Opinpa, että ostan jatkossa vain sellaisia huonekaluja, jotka näen itse eli en tilaa mitään. Ja vanhan esineen ostaessaan saa juuri sen, mitä näkee. Usein käsityönä ylpeydellä tehdyn. Sillä ajatuksella, että huonekalu kestää tulevillekin sukupolville.

Omet hyvät ostopaikat ja kontaktit täytyy antiikkimaailmassa etsiä ihan itse. Antiikkiharrastuskin vaatii opiskelua ja perehtymistä, että pystyy itse havaitsemaan suurin piirtein, onko kyseessä sen aikakauden esine kuin väitetään. Itse olen vanhempien mukana näitä asioita opiskellut jo 4-vuotiaasta, joten jonkinlainen taju on muodostunut, silti aina on uutta opittavaa.

Antiikkiliikkeet ovat siitä turvallisia ostopaikkoja, että liikkeen pitäjä on usein hyvin perehtynyt antiikkiin ja koska piirit Suomessa ovat pienet eli kaikki tuntevat toisensa, ei antiikkiliikkeessä joudu huijatuksi niin helposti kuin esim. jossain muissa myyntipaikoissa. Sana huijauksesta leviäisi antiikkipiireissä kulovalkean tavoin ja myyjän maine olisi mennyttä. Lisäksi monet antiikkiliikkeiden pitäjät ovat ammattiylpeitä ja pyörittävät liikettä enemmänkin rakkaudesta vanhoihin tavaroihin kuin vain businessmielessä. Ja kyllä kun tulee kauppiaiden kanssa tutuksi, huomaa, että he ovat myös valmiita hiukan tinkimään hinnoista. Täytyy vaan muodostaa se oma suhdeverkosto. Ja muistaa, että on sen antiikkikauppiaankin elettävä, hyvät esineet ovat harvinaisia ja niitä ei enää tule lisää joten siksi niillä on hintaakin ja lisäksi, huonekalun huolella tehty entisöinti on kallista ja hyvin entisöidystä kannattaakin maksaa, se myös kestää.

Eli rohkeasti vaan antiikkikauppoihin kyselemään! Monet myyjät myös vastaavat mielellään asiakkaan kysymyksiin esim. siitä, millä perusteella jokin esine on 1800-luvulta ja jokin toinen 1700-luvulta. Siitä se perehtyminen alkaa. :)

9. keräilijäx Vierailija

Tunnearvo kannattaa pitää arvioinnissa mukana.
    http://www.romuritari.fi/antiikki

10. keräilijät Vierailija

Tunnearvo kannattaa pitää arvioinnissa mukana.
    http://www.romuritari.fi/antiikki

11. Tuttiritari. Vierailija

Minä olen huuto.netistäkin tilannut vanhoja huonekaluja. Jos huonekalu on 20 km:n säteellä, niin kalliimmissa huonekaluissa haluan nähdä tuotteen ennen ostoa tai sitten voi pyytää lisävalokuvia. Jos hinta on kohtuullinen, ostan huonekalun ilman sen kummempia miettimisiä, koska minulle ei ole tärkeää, mitä tyylisuuntaa tai aikakautta kaluste edustaa, vaan ostan sellaista, joka miellyttää silmääni. Jokunen tuote on päätynyt uudelleen sitten myyntiin, kun ei olekaan oikein asettunut olemassaolevaan kotiin kunnolla. Tykkään myös siitä, että ostan jonkun vanhan rämän huonekalun ja kunnostan siitä mieluisan.

Uusiotuotteita tekevistä yrityksistä suosittelen Juvi-nimistä yritystä (myymälät Espoossa ja Vantaalla). Myös netistä löytyy kuvia, mutta parhaiten tuotteet tulevat edukseen myymälässä katsomalla. Omasta mielestäni tuotteet ovat laadukkaasti tehty ja käsittääkseni tuotteita saa jopa mittojen mukaan. Jos Vantaan Juvissa käy, niin kannattaa piipahtaa myös naapurissa Cobellossa sekä Kehä 3:n toisella puolella Boknäs Vantaan tiloissa Martinlaaksontiellä.

12. Lepa Vierailija

Minulla on vähän kummallista antiikkia. 1880 luvulla syntyneen anoppini anopin vaatteita. Ne ovat siltä ajalta kun hän oli nuori kiertokoulun opettajatar ja hyvin hoikka. Hän oli seminaarissa 1902-1903. On pitsireunainen pusero,omatekoinen korsetti, pitsitettyjä alushousuja, joissa on hienot nimikirjaimet. Housut ovat sellaista avo - mallia, siis haarasta auki olevia. On myöskin sellainen rohdinpaita ja housut ja 1902 talouskoulussa tehty miehen paita. On muutakin pitsitavaraa ja hattuja ja 1940 luvun ruudullinen leninki ja musta kihlasilkki. Minua vaivaa se kun en oikein tiedä onko niillä mitään arvoa ja kannattaako vaivotella niiden säästämisessä ja varjelemisessa. Mikä olisi helppo ja hyvä säilytystapa. Yhdessä mummu-piirissä pidin niistä kerran näyttelyn ja ne kyllä tykkäsivät katsella. Tietäiskö joku ?? Kiitollisena odotan!

13. jane Vierailija

ite en koe kerääväni antiikkia, mutta eipä kotoani löydy uusia huonekaluja. kaikki on kirppareilta huuto.netistä tai muualta vanhan tavaran maailmasta. huuto.netistä yleensä ostan kuvan perusteella, ammattisilmä on tottunut erottamaan esim huonekaluissa korjatut ja parsitut. pääasiassa ostankin vain "huonokuntoista" tavaraa, jonka sitten laitan mieluisalla tavalla.

uusantiikki ei kiinnosta, klassiset kokopuiset huonekalut kylläkin joskus. Lampuja ostaisin mielelläni vanhoina, jos sopivia löytyisi.

14. Vanhoja lamppuja saa kyllä,kun osaa etsiä.Mutta niiden kanssa on pidettävä pää kylmänä;eli sähköistys on oltava joko kunnossa,tai on uudelleen sähköistettävä ennen käyttöönottoa.Moni ottaa turhia riskejä ymmärtämättä että esim kotivakuutus ei korvaa vahinkoja,mikäli on laiminlyönyt annettuja turvallisuusmääräyksiä.Lisäksi se uudelleensähköistys on ammattilaisen työtä,eikä ole aina niin itsestäänselvää kun kyse on antiikkisista valaisimista,joissa esim kanavat saattavat olla erittäin ahtaat.

tässä yksi linkki lisää lamppuihin:
    Noctiluca

Muuhun keskusteluun vastaan omasta puolestani,että paljon hyvää käyttöantiikkia olen löytänyt huutiksesta ja pienesineitä esim ebaystä.Minulle on aivan sama onko kyse "aidosta" antiikista vai vanhasta tavarasta.Pääasia että tykkään.Paikalliset osto-ja myyntiliikkeet on pop,joskus teen jopa kirppareilta löytöjä ja kierrän mieluusti maakuntahuutokauppoja.Itse en ole Ollikaisen huutokaupassa käynyt,mutta Juho-Kusti kuuluu minunkin suosikkeihin.Ja varoituksena;ei kannata lähteä huutokauppaan jos meklari ei edes ilmoituksessa ilmoita nimeään.Noita koijareita kannattaa välttää kuin ruttoa.Huutokaupat on oivaa viihdettä ja aika koukuttavia oikeastaan :)

15. Jussi Vierailija

Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt varaston perällä olevaa, luulakseni kutomakonetta. Näyttäis olevan melkosen vanha, kylkiäisenä on johki vihkoon raapusteltu "kutoma ohjeita" ja jotain muuta, ja vihoissa on päiväys jostain 1952. Eli kone on varmaan jotain -40 luvun lopun ja -50 luvun alun väliltä.
    Siispä nyt kyselisin et tietääkö joku onko tollasel vehkeel jotain arvoa ja et keräileeko joku noit tommosii koneita???

Kiitos jo etu käteen vastaajille.

16. Jussi Vierailija

PS: novita on sen laitteen merkki

17. puutikka.com Vierailija

Kalustoon kuuluu tai ajattelet kuuluvan jotain tiettyä tavaraa, mutta et tiedä mistä sen saisi ja
    vielä säälliseen hintaankin. Teen muutamille antiikkikauppiaille palveluksia mallin, mallien mukaan ja valokuvistakin. Talonpoikaistavarat ja koristemaalaukset kuuluvat repertuaariin.
    Tällä talousalueella Antiikkivaaja palvelee asiatuntevasti ja tietää hintatasot Suomessa. Tiedät
    luultavastikin, että hinnat vaihtelevat suuremmassa skaalassa kuin pörssit. terv, Arvi

18. Alan lehdet Vierailija

Seuraa alan lehtiä, niistäkin saa hyvää tietoa. Varmaan on muitakin kun tuo Glorian Antiikki, missä nyt on lähinnä juttuja ihmisistä ja tavaroista, jonkun verran kyllä ilmoituksiakin.

19. ammattirapsuttaja Vierailija

Netissä on useampia huutokauppalistoja, mistä saa jonkin verran myös hintatasosta osviittaa.. (myös vanhoja hintoja löytyy kun jaksaa selailla..)

Apollo Auctions

Bukowskis

jne..
    Huuto netissä on melkoinen villin länsi meininki.. :)

20. Kesälomailija Vierailija

Villähteen Kylähullu, ihana nostalgiakauppa löytyy Villähteeltä, Lahden kupeesta. Siellä on sekä vanhoja kauniita huonekaluja (eri aikakausilta), kuin kaikenlaista pienempää nostalgia- ja keräilytavaraa, lasia, leluja yms. Siisti ja niin tunnelmallinen paikka. Löysin sen puoli vahingossa Facebookista ja kuvien innoittamana lähdin lomareissulla tutustumiskäynnille. Ei ollut hukkareissu. Suosittelen!

21. Arvoa ja laatua Vierailija

Hei,

kävin minäkin em. paikassa ja sattui osumaan omaan silmääni pahiten roju, jota asiasta
    tietämättömät voivat pitää "antiikkina". Ylihinnoiteltua kirppiskamaa.

Itse olen keräillyt tavaraa huutokaupoista jo -70 luvulta lähtien ja nykyisin
    ei helmiä juuri kaupan ole - yksityisiltä ihmisiltä ja kuolinpesistä.
    Kannattaa myös mennä Ruotsin puolelle. Ruotsin kruunun arvo on sen verran heikossa kurssissa
    Euroon nähden, että kannattaa. Ruotsin kieli käyttöön ja google.se:n kautta nettisivuille tekemään löytöjä :)

22. - - - - - -

Toisen "roju" on toiselle aarre. Jos ei keräilystä mitään ymmärrä ja hakee vain "hienoa antiikkia", ei näe kaikkea. Eikä ko. kauppa itseään antiikkikauppana mainostakaan, vaan kaupan seinässä lukee Mielenkiintoisa vanhoja tavaroita. =) Ja kaupastta löytyy jokaiselle jotakin: Jugend-kaapista vanhaan keräilykarkkipaperiin =) (jota toiset pitävät roskana). Minä käyn kaupassa säännöllisesti kartuttamassa korttikokoelmiani. Olen kovasti tyytyväinen valikoimaan ja palveluun.

23. p0rtrait Vierailija

Hei
    Varastosta löyty paketti vanhoja saippuoita.
    Tarkentaen Hershey's Tar Soap - terva saippuoita ja paketti.

Tehty kookos voista ja vihannes öljystä.
    Näitä valmistettiin vuosina 1939-1946 amerikassa.

Olen yrittänyt ehtiä henkilöitä / yrityksiä joilla olisi kiinnostusta tälläistä tavaraa kohden, mutta heikoin tuloksin. Sillä tulinkin tänne kysymään onko kellää tietoa minne näytä kannattaisa ilmotella?

24. Kiitos kommenteista!
    Meiltä löytyy myymälän puolelta kaikkea mielenkiintoista vanhaa pikkutavarasta isoon huonekaluun – esim. juuri mainittuja jugend-kaappeja, 50-60-luvun senkkejä yms. Nostalgiaa, designia (mm. lasia), keräilyä (monelta alalta pienestä etiketistä suuriin esineisiin), historiaa (suuret arkistot paperimateriaalia). Huonekaluja, vanhoja leluja ja pelejä, astioita ja esineitä "mummolasta", jne.
    Piha-aitasta löytyy isompia huonekaluja sekä käyttöön että entisöinnin harrastajille. Vanhoja työkaluja ja kaikkea muuta mielenkiintoista menneiltä ajoilta.
    Yritämme palvella kaikkia ostajaryhmiä parhaamme mukaan. Niin sitä pikkutavaran ostajaa, kodinsisustajaa kuin keräilijääkin. Myös esim. teatteri/kuvausrekvisiitaksi.
    Tervetuloa tutustumaan ja muodostamaan oma mielipiteenne.
    Myös Facebookista löytyy Villähteen Kylähullun sivut kuvineen.

25. Vp Vierailija

Silmäniloa:

fix4you.se

Haen Suomesta, mieluiten ItäSuomesta yhteistyökumppania. Sivuni on vielä täysin keskeneräinen.
    Olen harrastanut keräilyä 70-luvulta alkaen.

Jaa tämä sivu