Arsen hemmetin kipeä rusto ja luiden särky pilateksessa

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Sokerihiiri, 14.06.2007.

1. Sokerihiiri Vierailija

Tauon jälkeen aloitin taas salin.
    Mikä siinä on, että aina välillä pehvavaon ja selän yhtymäkohtaan (suomeksi persvaon yläpäähän missä se vako loppuu) nousee kipeä ihonalainen rustomainen alue? Tämä ongelma on ollut niin kauan kuin muistan. Tulee mielestäni välillä vaikken olisi sillä kohdalla istunut tai kuntoillut. Ihan pyllystä sananmukaisesti ja sattuu kauheasti jos painaa tai joutuu pepun päällä istumaan vatsalihasliikkeessä!

Toinen on erityisesti lantionluiden särky. Pilateksessahan tehdään sivuttain makuulla liikettä niin, että ollaan toisella kyljellä ja nostetaan molempia jalkoja ilmaan tukien lantiota lattiaan. Samaa liikettä toistetaan eri variaation varmaan kaikissa ryhmäliikunnoissa paitsi tanssitunnilla!
    Jo pienenä kun harrastin aktiivisesti tanssia muistan miten "linnunpesä" tai vastaava sattui hirveästi lantioluuhun. Lattia on liian kova tai jotain.. Kestättekö te muutkin sen kivun vain hammasta purren ja minä olen nössö vai mistä on kyse? Hampaat irvessä sananmukaisesti väännän niitä liikkeitä tippa linssissä niin paljon kuin pystyn.

Ai juu, kyynärpäät lattiassa, polvet tai mikä vaan luiden päällä olo sattuuu, yhyy yhyy mä olen salinyhverö:(.

2. sokerihiiri Vierailija

On joogamatto tai vielä pehmeämpi matto käytössä. Sillä unettavan pehmeellä vaahtomuovilla voi jopa jotenkuten kärsien niitä liikkeitä tehdä, mutta joogassa olisi vähän noloa tempoa eri mattoja eri liikkeiden tahtiin kun koko idea on hiljentyä kuuntelemaan liikkeitä ja kehoa eikä sinkoilla edes takaisin taikamatoilla.

3. Wenus Vierailija

Lonkkaluista; luulen, että tuo johtuu myös kropan mallista (?). Itselläni on hieman lantiota, ts. ei kovin poikamainen kroppa, joten juuri se lonkan kohta joutuu ottamaan koko painon ja ainakin itselläni auttaa se kun taittelen mattoa pariin kertaan sinne alle pehmikkeeksi tai otan jonkun pienen pyyhkeen ja laitan siitä lisäpehmikettä. "Pötkylävartaloisemmilla" tuntuu paino jakautuvan tasaisesti myös kyljelle/reidelle, eli en ole monen tämän mallisen kaverin kuullut valittavan lonkkaluissa tuntuvaa kipua niinkään. En tiedä, tämä oli vain arvaus.

Kipu tuntunee häntäluussa? Voi olla joku asentovirhe (esim lihasten kireydestä johtuva), jota voisi rukata kenties jollain manipulaattorilla (osteopaatti, kiropraktikko, naprapaatti jne).

4. sasae n. Vierailija

Minulla taas lattialla hajareisin istuessa ja rintakehää jalkojen väliin maahan taivuttaessa tuntuu jossain siellä kankkuluissa todella kipeästi. En tiedä mitkä pönköttävät persluut minulla siellä on, mutta ilkeältä tuntuu.

5. sokerihiiri Vierailija

Kiitos vastauksista!:)

wenus: Tuosta saattaisi muuten hyvinkin olla kyse! Olen povekas ja erityisesti persevä joten lantiota riittää sekä itään ja länteen runsaanpuoleisesti. Kehityin myös tosi aikaisin, ja kipu alkoi olla tanssiessa ikävintä juuri tuolloin 11-12 vuotiaana.

Täytynee siis vain rohkeasti taitella sitä mattoa siellä lantion alle ja olla välittämättä muiden ihmettelevistä katseista. Selitykseksi voin sanoa olevani vain herkkähipiäinen:D.

sasae: Minullakin tuntuu muuten jos paljaalla lattialla teen, mutta ohutkin matto auttaa heti huomattavasti.

6. Wenus Vierailija

Jotenkin nuo kyljellä makuu -vatsaliikkeet tuntuvat leveän lantion kanssa olevan vielä raskaampia, kun siinähän pitää vatsa ja kyljet aktivoida niin, ettei kylki makaa maassa vaan sinne jää se "kolo" alle. Eli keho pitää olla kannatettuna tuossa asennossakin. Tuntuu välillä, että siinä pelkän lonkkaluun varassa keikkuessa ei millään voi pysyä tasapaino, jos esim jalkaa pitää viedä eteen tai taakse, ja ne "pötkylät" pysyvät paljon paremmin suorana ja "pystyssä" sen kyljen/lantion päällä. :)

Jaa tämä sivu