aurinkoihottuma

Viestiketju osiossa 'Lasten kanssa matkustaminen' , käynnistäjänä Nosse, 10.05.2006.

1. Nosse Vierailija

Mikä avuksi aurinkoihottumaan tai lähinnä sen estämiseen? Lapsilla ihottuma puhkeaa yleensä toisena tai kolmantena lomapäivänä ja loman loppupuoli onkin enemmän tai vähemmän kutinaa.
    APUA!

2. Jepulis Vierailija

Thaimaassa kun tuli aurinkoihottumaan, niin kävelin apteekkiin ja sain _erittäin hyvin_ auttanutta voidetta - merkiltään M-Divate (mitähän se mahtaa olla? tuoteseloste oli vain thaiksi, niin ei hirveästi päässyt vaikuttavista aineistä perille ;-P )

3. porkkana Vierailija

Oma isäni on saanut avun kiusalliseen aurinkoihottumaan porkkanatableteista. Niitä myydään ilmeisesti ihan apteekissa tai luontaistuotekaupassa. Kyseessä kai on siis beetakaroteeni-valmiste. Kysäisepä apteekista. Tabletit aloitetaan jo melko hyvissä ajoin ennen matkaa, joten kannattaa olla ajoissa liikkeellä.

4. Ja... Vierailija

...apteekissa myytävä Vichy-merkkinen aurinkorasva on todettu täällä meillä todella hyväksi.

5. porkkana Vierailija

Mä löysin porkkana-tabletteja ihan tavallisesta ruokakaupasta (niissähän on yleensä edes pieni hylly vitamiineille yms)

6. KooKoo Vierailija

Minne suunnistatte? Jos menette Kreetalle tai Rhodokselle, niin osta paikallisesta apteekista Bepanthol-nimistä aurinko rasvaa(sun lotion long action,uva 99%,uvb 17),sitä saa ainakin 150ml:n pulloissa. On oikein hyvää, lapselleni sitä määräsi paikallinen lääkäri.Sitä saa kyllä ilman reseptiäkin, maksoi apteekista riippuen 11-13,50 euroa.Kutina ja näpyt laskivat rasvalla ja se suojaa uudelta ihottumalta ja ihon palamiselta. Olen kuullut myös, että oliiviöljyn sively ihottumaan helpottaa oireita.Mukavaa matkaa!

7. 1-vuotiaalla oli viime reissulla Romaniassa hurja aurinkoihottuma, on muutenkin atoopikko. Apteekista saimme jotain saksalaista rasvaa, joka oli todella tehokasta! Hyviä rasvoja löytyy varmaan paikasta kuin paikasta ilman reseptiä, itse olen aikaisemmin itselleni ostanut myös Kreikasta, Italiasta ja Bulgariasta tosi tehokkaita voiteita, ihan kotiin viemisiksikin =)

8. Nosse Vierailija

Olemme menossa Kyprokselle, joten kyllä sieltäkin varmasti apua saa. Olisiko kuitenkin jotakin rohtoa jota voisi ostaa varalle jo Suomesta?

9. avun saanut Vierailija

Täällä oli aiemmin pitkä juttusarja aurinkoihottumasta. Matkustimme huhtikuussa Egyptiin ja kokeilin paria vinkkiä aiemmasta keskustelusta. Siis: söimme koko perhe karoteenitabletteja n. kuukauden ennen matkaa ja ostimme apteekista sitä Eucerin aurinkovoidetta, jossa lukee, että estää aurinkoihottumaa (suojakerroin 25).

En tiedä, kumpi auttoi, mutta ihottumaa ei tullut kenellekään perheestä. Aiemmin AINA keväällä tai talvella tehdyillä matkoilla olen kärvistellyt ihottuman kynsissä. Jos iho on esim. kesällä ruskettunut kunnolla ja olemme reissanneet alkusyksystä, ongelmaa ei ole ollut.

10. Traja Vierailija

Meidän perhe söi jo ennen matkaa n. kuukauden näitä porkkanatabletteja ja auringonottoon käytimme apteekista saatavaa Eucerinia. Auttoivat. Tavallaan poikamme saa aurinkoihottumaa heti eka päivänä, tällä reissulla ei tullut mitään. Itse ""ahnehdin” aurinkoa yleensä eka päivänä liikaa, mutta nyt tällä reissulla ei tullut kenellekään palamista. Samoin rusketus säilyi hyvin matkan jälkeen.

11. Annu Vierailija

Eli vaikka Eucerinin suojakerroin on 25, niin silti ruskettuu ?
    Jos niin on, niin menen hetimiten apteekkiin. Kiva olis kuitenkin kuulla Eucerinia käyttäneiden mielipide.

12. Suojakerroin Vierailija

Suojakerroin tarkoittaa, kuinka monta kertaa pidempää voi olla auringossa palamatta. Jos ilman voidetta voit olla auringossa palamatta 10 min, niin suojakerroin 25 muuttaa ajan 25-kertaiseksi eli 250 minuuttiin (= 4 h 10 min). Se on toki laskennallinen luku, mutta suuntaa antava. Aurinkorasva ei estä rusketusta (paitsi, jos siinä on mekaaninen suoja eli rasva todella itsessään jää näkyväksi valkoiseksi kerrokseksi ihon pinnalle). Hanki siis ihmeessä kunnon kertoimet ennen lomaa! Mukavampi on lomailla iho terveenä kuin palaneena.

13. matkaan Vierailija

Meillä on myös suurinosa perheestä saanut avun porkkanapillereistä ja helokkikapseleista. Jos ihottumaa kuitenkin tulee on huomattu (kuten lääkäritkin sanoo); siihen ainoa apu on olla YKSI päivä KOKONAAN POIS auringosta eli pitkähihaisissa vaatteissa varjossa. Kutinaan autaa kortisonvoiteet joita ei myöskään voi käyttää auringossa.

Bebanthen ja Bebanthol voiteita myydään myös Suomessa - kuten vastaavia halvempiakin. Niillä ihon saa myös nopeasti kuntoon ja sopivat kortisonia pelkäävillekin ;-)

14. karoteeni Vierailija

Minkä ikäisille voi muuten noita porkkana/beetakaroteeni tabletteja antaa? Ostin pakkauksen lähinnä omaa aurinkoihottumaa estämään, mutta pojalla (7v) myös herkkä iho. En löytänyt pakkauksesta mainintaa ettei lapsille/tietyn ikäisille voisi antaa. Joten uskaltaako koko perhe ottaa ""kuurin""?

15. Aurinkoallergikko Vierailija

Eucerinin voide on todella hyvää, mutta ihoon jää hiukan tahmea tunne. Käsittääkseni se heijastaa myös valoa pois iholta, joka on myös tehoste rasvan toimivuuteen. Onko jollakin positiivisia vaikutuksia noista porkkanatableteista sellaiseen ihoon joka aina, rusketuksesta riippumatta, saa allergiaa (alkukesästä syksyyn)? Minulle esim. on allergia vienyt ihosta bigmentit, joten en juurikaan rusketu. Ei ole enään ihon omia valkosoluja antamassa suojaa ja sitä myötä väriä. Rusketus kun on ihon mekanismi suojata vaurioilta ja näkyy meille vaan "kauniina" rusketuksena, vaikka todellisuudessa iho ns. ollut pulassa ja suojaa elimistöä.

Mutta siis onko joku saman tyyppinen kuin minä saanut apua noista tableteista??

16. Lisäys Vierailija

Niin en ole kauheesti huomannut rusketusta, kun olen itseni tuohon Euceriniin peittänyt. Vaikka rasva on hyvin hierottu ihoon, eikä iho ole mitenkään valkoinen :)

17. Ihotautilääkäri Tampereella Koski-KIinikalla suositteli useamman käynnin sarjaa valohoidossa (n. 15 kertaa?). Ei muistanut hintaa mutta markka-aikanana maksoi n. 30 mk/krt. Kela-korvaus on kai hoidosta kohtuullinen jos saa lääkäriltä lähetteen.

18. minullakin Vierailija

Käytän rannalla lasten korkekertoimista ja hajusteetonta aurinkovoidetta. Minulla kutinaa ja nyppylöitä pahentaa hiekka ja suolainen vesi, joten uin vasta rannallaolon lopulla ja käyn heti sen jälkeen lämpimässä suihkussa ja rasvaan itseni perusvoiteella. Jos olen rannalla kahdesti päivässä, niin tämä opetaatio myös kaksi kertaa. Mutta näin olo on siedettävä ja lomaa voi viettää. Täysin se ei estä ihottumaa. En myöskään koskaan ota aurinkoa, vaan pysyn varjon alla.

19. k&J Vierailija

Ei tarvitse läträtä rasvojen kanssa. Tilaa esim. www.lioninthesun.com - ilmainen toimitus ympäri maailman

20. Sunblock Vierailija

Minä olen ostanut täältä pitkähihisenpaidan ja lippahatun ja ovat olleet kyllä ihan ehdottomat. Näyttää olevan parasta aikaa ale, kun sivuilla kävin pyörähtämässä. Thaimaassa ollessamme lasta ei tarvinnut rasvata ollenkaan. Jalkoihin rasvaa ja menoksi. Iho ei punoittanut yhtään ja oli aivan valkoinen 2vk rantaloman jälkeen =) Ei tarvitse panikoida palaamisien kanssa tai olla koko aikaa varjossa... Suosittelen
    http://www.sunblock.fi/

21. kokeiltu on :) Vierailija

Totta, sunblock-asut ovat aivan loistava keksintö :)!

22. Ihottumainen Vierailija

Itse saan ihottumaa etelässä myös lakanoista ja pyyhkeistä hotellissa, koska ovat aika tärkkisiä. Tuon ihottuman toki erottaa, sitä on myös siellä, mihin ei aurinko paista. ;-) Siksi otan myös oman kylpypyyhkeen ja aluslakanan reissuun mukaan.

23. kärsin 15 vuotta Vierailija

sain aina auringosta noita näppylöitä ja pahasti kutisevia sellaisia .sain tänä vuonna ystävältäni rasvaa joka ensimmäisen kerran elämässäni toimi.olin varmasti käyttänyt kaikki mitä lääkäri vain pystyi tarjoamaan ilman apua .rasva auttoi jo kahden käyttökerran jälkeen ja näpyt rupesivat katoamaan ja kutina loppui ensimmäisen käytön jälkeen .näyttää oleva luonnontuote jota ei näköjään saa suomesta kuin yhdeltä toimittajalta on yksityishenkilö joka tuo rasvaa ulkomailta hinta oli pienellä purkilla 44.euroo .on kallis mutta olenhan jo useamman satasen laittanut lääkäreihin ja niitten lääkkeisiin. tuotetta voi tilata suoraan kotiin sähköpostilla laitan osoitteen tänne kun jostain sen kaivan
    eli uusiksi aurinkoihottuma@gmail.com

24. Weledalla kuntoon Vierailija

Mullekin tuli yllättäen todella paha aurinkoihottuma molempiin käsiin. Iho oli punainen ja näppylöillä. Kutina valtaisa + raapimisen seurauksena näppylät paukamina. Kortisonivoide + bacibact vain pahensivat oireita + kaikki perusrasvat. Yllättäen tuli mieleeni Weledan Tyrni-käsivoide, mikä oli auttanut töissä ihottumaan. Voide oli kuitenkin töissä ja minä lomilla joten kävin ostamssa Weledan Tyrni-käsivoiteen. Voitelin sillä itseäni aina yöllä herätessäni + kielsin itseäni raapimasta ihoa. Lisäksi söin C-vitamiinia eli parit appelsiinit + mustaherukkamehua. Nyt iho on lähes terve. Hilseili vähän tuossa aamulla, mutta kosteus on parantunut. Kävin suihkussa aamulla ja ns. harjasin ihon puhtaksi + lisäsin uuden rasvakerroksen. Nyt vaan pitää pitää pitkiä hihoja muutaman päivän, luulen että selviän tällä vaikka jo ajattelin, että täytyy hakea sisäinen kortisonikuuri.

Jaa tämä sivu