Hae Anna&Ellit-sivustolta

Bataatti

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Neitopeikko, 23.02.2008.

1. Neitopeikko

Saadut tykkäykset:
    3
    Minkä kanssa käy mielestänne kaikkein parhaiten?
    Olisiko kellään suht helppoja bataatti ruoka ohjeita?

2. jams

Saadut tykkäykset:
    0
    Minun bataattifiksaationi on ehkä käymässä jo kaikille selväksi..

Suosittelen lämmöllä "lohkoperuna"-toteutusta, ohjeen löydät blogistani.

3. chillian

Saadut tykkäykset:
    0
    [/u]Jams: Blogisi on yksi lempiblogeistani!

4. *Sandybell*

Saadut tykkäykset:
    0
    Tein kasvislisäkettä johon porkkanan sijaan laitoin bataattia, lisäksi punasipulia, paprikaa ja herkkusieniä. Kun sienistä oli enin neste haihtunut pannulla, lisäsin muut kasvikset ja hunajaa, suolaa ja viinietikkaa. Rakuunaa laitan joskus. Hyvä lisäke lihalle, bataatti on kivasti makea, yleensä olen laittanut tähän paistokseen mangoa makeutta antamaan, mutta bataatti itse asiassa toimi paremmin:)

5. pinotage

Saadut tykkäykset:
    0
    tämä on joskus aikoinaan napattu Nigellan ruokaohjelmasta: bataattia, perunaa, punasipulia ja paprikaa uunivuokaan paloina (bataatti 1cm, peruna 0,5cm,muut lohkoina), mukaan oliiviöljyä ja mustapippuria. Huom!ei suolaa, se vaan vetistää kasvikset. Uuniin 225-250 ast vajaa tunti, kun kaikki kypsiä, päälle muutama paksu siivu halloumijuustoa, ja hetkeksi grillivastuksen alle jotta juusto saa väriä. Superhyvää :)

6. silkkikukka

Saadut tykkäykset:
    0
    Voitele uunivuoka kevyesti öljyllä, laita kuorittua, viipaloitua bataattia vuokaan muutama kerros, sen päälle paljon viipaloitua sipulia. Vähän suolaa ja mustapippuria ja hiukan oliiviöljyä pinnalle. Siinä se, tulee makea lisäruoka tai sitten kasvissyöjälle ihan pääruoka.

7. silkkikukka

Saadut tykkäykset:
    0
    Sorry. Unohdin, etta uunissa noin tunti+puolitoista, uuninlämpötila noin 200 astetta.

8. jams

Saadut tykkäykset:
    0

Kiitos, sinne ilmaantunee bataattijuttuja muuten jatkossakin vähän väliä.

Pitäisi kokeilla kotitekoisia sipsejä bataatista. Terralla on ihan hyvä bataattisipsituote, mutta sen maustaminen ei ole minun kohdaltani osunut ihan kohdalleen.

9. Aioli

Saadut tykkäykset:
    0
    Yritin bataattichipsejä itse jokin aika sitten. Meni täysin pieleen koko homma. En saanut niistä rapeita sitten millään, lötköksi menivät, kun kypsyivät niin nopeaan. Kerrohan vinkkisi, jos saat homman toimimaan. Olisi mielestäni näyttävät ja kiva lisuke esimerkiksi lampaankareelle tai muulle lihaherkulle.

10. asteri

Saadut tykkäykset:
    0
    Bataatti ja juusto on maistunut minulle. Vaikkapa yhteen aikaan muodikkaat bataattitornit savujuustosta, tai vuohenjuusto.
    Voisi kyllä kokeilla jotain kirpeämpääkin makean bataatin kanssa, uuniperunatäytteen tapaan.

11. Fiia

Saadut tykkäykset:
    0
    Miten asteri teet tuon "bataatti ja juusto" -jutun? Kiinnostaisi kovasti, koska pidän bataatista ja tekisi mieleni käyttää sitä enemmänkin.

12. asteri

Saadut tykkäykset:
    0
    Fiia: Ihan yksinkertainen juttu. Bataatti leikataan noin sentin viipaleiksi, jotka paistetaan molemmin puolin pehmeiksi. Pellille vuoroin bataattiviipale ja savujuustoviipale päällekkäin, kunnes torni on halutun korkuinen. (Liian korkea on hankala syödä.) Kuumaan uuniin kunnes juusto alkaa sulaa.
    En ole kuorinut bataattia. Ja pehmeysastekin tietenkin ihan maun mukaan.

13. Fiia

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos asteri! Tuo kuulostaa hyvältä. Heti alkoi myös luova mieli raksuttaa - entäpä jos tekisi siitä perunavuoan tyyppistä eli paistettua bataattia (mielikuvissa tuosta tuli baistettua...) ja juustoa kerroksittain, ehkä jotain yrttiä vielä väliin...

14. asteri

Saadut tykkäykset:
    0
    Eipä kestä. Vuoka on hyvä idea. Joku yrtti varmasti sopii, en muista millä itse maustin.

15. outi58

Saadut tykkäykset:
    0
    Onko nimimerkin jams tarkoittama ohje tälläinen, jonka löysin netistä ennen joulua?

1 kg bataatteja
    1 sipuli
    3 perunaa
    1,5 rkl tuoretta inkivääriraastetta
    1 kasvisliemikuutio
    1 l vettä
    3 keltuaista
    2 dl kuohukermaa
    2 rkl korppujauhoja
    25 g voita tai margariinia
    0,75 dl siirappia
    1 tl suolaa
    0,5 tl mustapippuria
    Päälle:
    0,5 dl korppujauhoja
    Kuumenna uuni 175 asteeseen. Kuori ja kuutioi bataatit, sipuli ja perunat. Kuori ja raasta inkivääri. Keitä kasvikset ja inkivääri kasvisliemikuutiolla maustetussa vedessä kypsiksi. Säästä keitinvedestä 1 dl, kaada loput pois. Soseuta kypsät kasvikset. Jäähdytä sose. Sekoita keltuaiset ja kerma keskenään, turvota korppujauhoja keltuais-kermaseoksessa muutama minuutti. Kaada seos kasvissoseen joukkoon. Sulata voi ja lisää massaan. Lisää myös siirappi, mausteet ja keitinliemi, sekoita. Kaada seos uunivuokaan ja ripottele korppujauhoja pinnalle. Paista noin 1 1/2 tuntia uunin alatasolla.

Tuli tosi pitkästä aikaa luettua tätä palstaa ja huomasin palstan ilmapiirin muuttuneen taas asialliseksi ja se on hyvä asia kaikenlaisen toisten solvaamisen jälkeen! :)

16. jams

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en tainnut mitään laatikoista tms. kirjoitella, mutta kyllä tuo hyvältä kuulostaa tuokin, tosin varsin jouluiselta :D

Jaa tämä sivu