Hae Anna&Ellit-sivustolta

Beetasalpaaja jännitys oireisiin?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Teea, 02.01.2006.

1. Teea Vierailija

Hei,
    Kiinnostaisi tietää kuinka moni käyttää beetasalpaaja lääkitystä jännitys oireisiin tykytykseen jne? Syötkö lääkettä säännöllisesti, vai tarvittaessa. Itse käytän lääkettä tarvittaessa.

2. repliikki Vierailija

Kyllä olen jo vuosia käyttänyt beetasalpaajaa satunnaisesti nk tärkeissä tilanteissa. Ei hikoiluta eikä punastuta ja hyvin menee. Käytän Propral 40mg valmistetta. Ollut minulla käytössä yli kymmenen vuotta.

3. Ansku Vierailija

Et ole siis ""jäänyt koukkuun"" näihin beetasalpaajiin?
    Mulla ropral-resepti olemassa, mutta en ole uskaltanut hake, pelkään, etten kohta voi olla ilman.
    Onko turha pelko?
    Häiritseekö lääkkeen ottaminen työntekoa, esim kun täytyy olla esillä paljon ja puhua?

4. Propral 40mgx2/vrk Vierailija

Eihän beetasalpaajiin mitään riippuvuutta synny, eiväthän ne ole mitään PVK-lääkkeitä.
    Eli on ihan turha pelko,hae se Propral ja käytä jos kerran tarvetta on.
    Eikä häiritse työntekoa tms. Saattaa aiheuttaa raajojen kylmyyttä ja esim. hikoilua, mutta siinäpä ne, noin yleisesti. Ja astmaatikollehan ei sitten sovi Propral eikä sen kaltaiset, silloin toinen beetasalpaaja.

5. repliikki Vierailija

Ei Propral aiheuta riippuvuutta - se on mekaaninen beetasalpaaja, joka estää adrenaliinin eritystä ja alentaa myös verenpainetta. Ko lääkettä käyttävät mm sepelvaltimotaudista kärsivät ja se on turvallinen valmiste, joka ei aiheuta minkään valtakunnan riippuvuutta. Yliannostella sitä ei tietenkään pidä ja se on myös pitkävaikutteinen siinä mielessä, että esim se vaikuttaa sykkeeseen alentavasti. Tästä ei ole muuta haittaa ainoastaan se, että jos olet ahkera kuntoilija niin monen päivän käytön jälkeen huomaat, että vaikka kuntoilet, niin olet ikäänkuin ""tukossa"". Propral supistaa keuhkoputkia ja kuntoilupyrähdyksissä tuntuu kuin olisi röörit tukossa. Tämä ei ole mikään vakava juttu. mutta ei kannata ihmetellä miksei esim hölkkääminen kulje.
    Minulla ko valmiste vähentää hikoilua enkä ole huomannut palelua tms. Kokeilemalla tiedät.

6. Aloittelija Vierailija

Kiitos !
    Sain tänään lääkäriltä samaa Propral 40 mg lääkettä, jota sitten käytän tarvittaessa. Olen toivorikas, että saan tarvitsemani avun. Aika sitten näyttää miten käy..

7. Sona Vierailija

Olen pitkään lueskellut näitä viestejä ja hienoa huomata yhtäläisyyksiä ja kokemuksia muilta.. N. kaks vuotta sitten minulla oli sydän vaivoja, mitään rakenteellista ei löytynyt, joten määrättiin propral(en nyt muista määrää, mutta tarvittaesa, olikohan myös 40mg) jännitysoireisiin, sydämentiheälyöntisyyteen ja vapinaan.. Hauskinta tässä on se että lääkärit keksivät hyvät kirjoitukset resepteihin, kun kyse ei ollut mistään jännityksestä eikä vapinasta, vaan kärsin paniikkikohtauksen omaisista oireista ja tämä sai huippunsa kun jouduin lähtemään ensiapuun koska henki ei kulkenut tuntui kuin happi olisi loppunut ja oli aivan outo olo eikä ollut tässä maailmassa ollenkaan.. tuntuu ihan että lääkärit lohduttautuivat sillä, että minulla on vain jännitystä jossai tilanteissa, vaikka itse tiedän että asia ei niin ole..

8. Propralia kokeillut Vierailija

Heippa,

olen itsekin joskus kokeillut Propralia jännitysoireisiin, ns. kahvikuppisyndroomaan. Mulla ongelma niiden kanssa oli se, että koska ne laskee verenpainetta, niin mulla meni vähän liian alas aina ja rupes huimaamaan ja väsyttämään ihan kauheasti. Mulla on muutenkin alhainen verenpaine, ja siksi ne eivät sitten sopineet mun kohdalla.

Sellaista vielä haluaisin tuohon riippuvuuskysymykseen kommentoida, että vaikka Propral ei aiheuta fyysistä riippuvuutta, niin psyykkistä se voi silti aiheuttaa. Koska kyseessä on henkisestä paineesta aiheutuviin fyysisiin oireisiin otettava lääke, niin toki voi tulla sellainen olo että ei pärjää ilman. Ja mielestäni henkinen riippuvuus on jopa pahempaa kuin fyysinen riippuvuus. Joten kyllä kaikista jännityksen helpottajista voi tulla riippuvaiseksi, mutta toisaalta vahva ihminen pystyy myös pääsemään irti riippuvuudestaan.

Toivotan tsemppiä ap:lle ja kaikille muille! Kyllä propral on ihan hyvä lääke, jos vain verenpaineen takia sopii. Ja riippuvuuksista voi aina päästä eroon, jos sellaisia pääsisi kehittymään!

Nimim. "lääkkeet on tehty meidän avuksi, joten käytetään niitä kohtuudella"

9. Minusta tämä on vähän outo näkökanta. Jos sinulla on paha yskä ja et pärjää ilman yskänlääkettä, oletko silloin riippuvainen tästä lääkkeestä ja pitäisikö sinun pyrkiä siitä eroon? Tai jos tulehdus ei parane ilman antibioottia, onko kyse siitä että et vain ollut tarpeeksi vahva paranemaan ilman?

Se on kumman luterilainen näkökulma, että pitäisi olla niin saakelin vahva ja pärjätä joka tilanteessa vedellä ja leivällä. Etenkin henkisissä asioissa aina sanotaan että otat vain itseäsi niskasta kiinni, ryhdistäydyt, olet vahva, rauhoitut jne. Se on todella ärsyttävää ja turhaakin, fyysiset oireet ovat joskus tosi voimakkaita ja kiusallisia, miksi on väärin hoitaa niitä lääkkeellä? Miksei asioita voi tehdä itselleen helpoksi, kun saatavilla on helppo, halpa ja harmiton lääke? Monet ammattiesiintyjätkin käyttävät betasalpaajia säännönmukaisesti. Ovatko hekin vain heikkoja vässyköitä? Miksi tästäkin asiasta pitää tuntea syyllisyyttä??

Itse pärjään kyllä ilmankin betasalpaajia, mutta on ärsyttävää kun minulla esiintymisjännitys purkautuu ennen kaikkea äänen vapinana ja liian nopeana puhumisena, jota pystyy opettelemalla hillitsemään vain tietyissä rajoissa. Mieluummin siis hoidan jännitykseni näin ja ei tarvitse miettiä kuin esitykseni sisältöä. Se oikeasti nostaa sellaisen ihmisen elämänlaatua, joka joutuu paljon esiintymään. Minulla näin helpon ratkaisun löytyminen pudotti stessitasoja tosi paljon, sillä joudun olemaan enemmän tai vähemmän esillä pari-kolme kertaa joka viikko ja isompia tilaisuuksia on kerran kuukaudessa. Betasalpaaja toimi ikäänkuin kainalosauvana varsinkin esiintyjän urani alussa. Nykyään en tarvitse sitä joka kerta kun koen esiintymistilanteen enemmän omakseni. Sanoisin, että betasalpaaja oli ihan korvaamaton apu oppia esiintymään järkevästi ILMAN betasalpaajaa. :)

Jokainen, siis jokainen, jännittää esiintymistä, sanoi henkilökohtainen esiintymisvalmentajani. Ja aina noille oireille ei vain voi mitään. Toinen saa vahvemmat oireet kuin toinen. Ei se mitään riippuvuutta ole vaan ratkaisukeskeistä lähestymistapaa asioihin, että korjaa sen mikä korjattavissa on. Ihmisessä ei ole mitään vikaa, vaikka hän jännittää, mutta miksi tehdä muutenkin tiukasta tilanteesta vieläkin hankalampi, kieltäytymällä kaikkein helpoimmasta ja varmimmasta ratkaisusta joka saatavilla on?

10. pohtija Vierailija

Hei
    Itse olen käyttänyt vasta muutaman kerran beetasalpaajaa esiintymisen vuoksi. Ennen kädet tärisivät niin ettei haitarin soitosta tullut mitään, mutta beetasalpaajan avulla voin nauttia esiintymisestä. Olen tähän asti ottanut lääkkeen 2h ennen esiintymistä, mutta kauankohan vaikutus kestää?

11. Ulla Vierailija

Onko kukaan käyttänyt beetasalpaajaa päänsärkyyn tai migreeniin?

12. Maija Vierailija

Olen kuullut kaikkien psyyken lääkkeiden lihottavan. Pitääkö paikkansa?

13. ei pidä Vierailija

Ensinnäkään beetasalpaaja ei ole psyykelääke ja toisekseen kaikki psyykenlääkkeet eivät lihota. Suurin syy lihomiseen löytyy jääkaapin ja suun välistä.

14. Olen käyttänyt propral 40mg noin seitsemän vuotta. Otan joka aamu ennen töihin lähtöä puoli tablettia ja se on kyllä riittänyt koko päiväksi. Se kuinka pärjää tuolla määrällä per päivä on toki yksilöllistä, esim kuinka paljon oireilee. Joskus olen ottanut kokonaisen kun on kova paine ja jännitys, esim. ennen esiintymistä vieraammalle porukalle. Joskus olen huomannut että, varsinkin kun otan koko tabletin, sitä on hieman 'pihalla'. Keskittyminen on vaikeampaa ja täytyy enemmän pinnistellä että ymmärtää jonkin monimutkaisemman selostuksen. Mutta tuokin voi toki olla yksilöllistä. Lääke laskee sykettä ja verenpainetta ja se väsyttää, joten minulla se ehkä vaikuttaa enemmän keskittymiseen, kun on verenpaine suht matala. Tietääkö joku vast aavaa lääkettä, jossa ei ilmenisi väsymystä?

15. Lääkäri ehdotti että alkaisin käyttämään tätä migreeniin kun täsmälääkkeet ja muut eivät auta.
    Millaisia kokemuksia teillä on beetasalpaajasta migreenilääkkeenä?

16. asasas Vierailija

Voiko psykiatri määrätä kyseistä lääkettä estämään punastumista ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa? Tehoaako hyvin?

17. ---------- Vierailija

Psykiatri voi määrätä samoja lääkkeitä kuin muutkin lääkärit. Teho on potilaskohtaista, kuten muissakin lääkkeissä.

18. jännittäjä Vierailija

Hei, itse olen 16-vuotiaa tyttö, menossa lukioon ensi syksynä. Olen kärsinyt vuosia pelosta ihan kaikenlaisia esiintymisiä kohtaan ja olen jo vuosia odotellut sen laantuvan ajan kuluessa, mutta oireet vain pahentuvat. Ensimmäisen kerran sain tietää beetasalpaajista tämän vuoden alussa (2012), mutta vielä en ole tehnyt mitään niiden hankkimisen eteen, ainoastaan kaikenlaisia keskusteluja olen käynyt läpi netissä asiasta. Nyt, kesäloman tultua päätin että aion saada jotakin aikaan, etenkin nyt, kun syksyllä odottaa lukio, joka muutenkin todella jännittävä kaikille. Olen siis päättänyt että käyn puhumassa lääkärin kanssa tästä. Mutta tietääkö teistä kukaan olenko kenties liian nuori beetasalpaajien käyttäjäksi tai muuta vastaavaa? Kuinka helposti lääkärit yleensä määräävät näitä salpaajia? Ja vielä tällainen; itselläni ei ole hirveän läheiset välit vanhempieni kanssa, eikä heillä ole mitään aavistusta millainen kammo minulla on esiintymisessä. Joten voisiko olla mitenkään mahdollista, että asia jää minun ja lääkärin väliseksi?
    Kiitos, jos joku lukee viestini ja haluaa jakaa kullanarvoisia tietoja!

19. iines Vierailija

Moi. Olen itse 26v ja käyttänyt Propralia pari vuotta esiintymiskammoon ja paniikin oireiden lieventämiseen. Olen luonteeltani ihan ulospäinsuuntautunut, mutta usein yllättävissä tilanteissa ja esitelmiä pitäessä menin lukkoon, mikä aiheutti hämmentäviä ja noloja tilanteita sekä johti häpeän tunteisiin ja haluun eristäytyä muista. Pian rupesin välttelemään koulussa kaikkia kursseja joissa tiesin joutuvani esiintymään ja sitä kautta opintonikin olivat ihan retuperällä. Pelkäsin myös käydä opiskelukavereitteni kanssa syömässä, sillä käteni tärisivät. Lääkärille sitten kerroin kokemuksistani ja tämä oli hyvin mukava ja ymmärtäväinen. Olin kuullut Propralista sukulaiseltani, joten pyysin reseptiä ja sain sen helposti. 100kpl purkki maksaa alle 5euroa, eli on kyllä pieni hinta kun muuttaa elämää näinkin paljon. Sain kouluni loppuun, pääsin töihin mahtavaan paikkaan josta en edes olisi osannut haaveilla (saatika uskaltanut mennä haastatteluun ilman beetasalpaajia) ja voin toimia normaalisti sosiaalisissa tilanteissa ilman pelkoa tärinästä, punastelusta yms. Niin moni asia jota en olisi aiemmin uskaltanut tehdä tuntuu nyt jopa hauskalta. Enää ei tarvitse edes ottaa Propralia joka päivä tai edes kerran kuukaudessa. Itsetunto on kasvanut positiivisten kokemusten myötä ja olen ihan avoimesti ystävilleni kertonut asiasta ja huomannut että meitä jännittäjiä ja beetasalpaajan käyttäjiä ja niistä kiinnostuneita on paljon.

Kannattaa silti muistaa että Propral poistaa ainoastaan kovan jännityksen oireet, ei jännityksen tunnetta. Itselläni juuri ne oireet olivat se mitä esiintymisessä pelkäsin. Kontrollin puute, punaiset laikut naamassa, äänen värinä, hengenahdistus ja sydämen hakkaaminen jne. Kun näitä oireita ei enää ole on esiintyminenkin ihan mukavaa ja voi keskittyä siihen asiaan mitä haluaa muille jakaa, eikä siihen pysynkö nyt kasassa ja vaikutanko ihan sekopäiseltä :)

Siihen ikään vielä että kyllä uskon että Propralia voi käyttää 16-vuotiaskin ja ihan ilman vanhempien lupaa. Kannattaa soittaa terveysasemalle ja varmistaa. Onnea tulevaan, toivottavasti pääset jännityksistäsi beetasalpaajien avulla. Hauskaa kesää!

20. korkeakoulutettu Vierailija

Komppaan Iinestä täysin!:)

Itse olen ollut aina suuri jännittäjä. Epäonnistumiset toistensa jälkeen saivat aikaan teini-iässä melkoisen noidankehän esiintymisiin. Tämä kulminoitui pisteeseen, että lukiossa täytyi käydä kaksinpuheluja opettajien kanssa ja selittää ongelmani heille jotta välttyisin esiintymisiltä. Valitsin myös kurssini sen mukaan, missä tarvisi olla vähiten äänessä. Koitin hakea yläasteella terkkarilta apua ongelmaan, mutta hän vain kehotti hakemaan apua psykiatrilta. Psykiatrille en halunnut, koska jotenkin ajattelin että se leimaisi minut "mielenvikaiseksi". Näin sitten elin ongelmani kanssa, mutta todella stressaavaa oli opiskelu sekä ison kaveriporukan kanssa hengailu, koska punastuin myös helposti. Olen siis ollut aina ulospäin suuntautunut, mutta joillekin se jännitys vain iskee kovemmin ja siihen voi kehittyä pelko.

Yliopistossa sitten googlailin apua jännitykseen, koska kyseiset tilanteet vain yleistyivät. Netistä sitten luin propralista ja menin lääkärille hakemaan reseptin. Lääkärillä käydessäni hän sanoi, että on kirjoitellut propralista reseptejä useille julkisuuden henkilöille lääkäriuransa aikana.

Aloin käyttämään tarvittaessa 40mg. Voin sanoa, että tämä halpa ja harmiton lääke on ollut yksi suurimmista elämänlaatuni vaikuttajista. Jännityksen oireet siis hävisivät, ja esiintyessä huomasin, että helkkari tämähän on mukavaa touhua.:) Aloin verkostoitumaan aktiivisemmin, lähdin vaihto-opiskeluun ulkomaille ja nyt olen ollut jo pari vuotta halutussa ja loistavassa työpaikassa, jonka tiukasta haastattelu- ja valintaprosessista en olisi päässyt läpi ilman propralia.

Älkää siis antako jännittämisen pilata elämäänne! Propralin ansiosta voin olla oma itseni, enkä esiintymispelon jalkoihin jäänyt elämän haaskaaja. Olen 27-vuotias ja käytän siis 40mg tarvittaessa tärkeisiin tilaisuuksiin/esiintymisiin.

Tsemppiä kaikille jännittäjille! =)

21. jaakko Vierailija

vaikutus kestää 4 tuntia

Jaa tämä sivu