Hae Anna&Ellit-sivustolta

brittien vaatekoot - suomen koot

Viestiketju osiossa 'Muotifriikit' , käynnistäjänä Mary-Jane, 19.03.2006.

1. Mary-Jane Vierailija

Löysin netistä vähän sekavaa infoa, eli koitetaanpa saada täältä asiantuntevaa varmistusta asialle :)

Eli siis miten brittien vaatekoot menee suhteessa suomen kokoihin?
    Onko näin, että brittien naistenkoko 10 = meidän 36 ja
    12= meillä 38, ja siis koko 12-14 ois 38-40?

2. jep Vierailija

kyllä näin on.

3. Ei, vaan Vierailija

brittien koko 8 = 36 ja 10 = 38

4. ja siis Vierailija

koko 12-40 on 40-42

5. sorry Vierailija

anteeksi, mutta olen ollut englannissa vaatekaupassa töissä ja 10=36, 12=38 jne.

6. brittitakki Vierailija

hei,
    mulla on ulsteri made in England kokoa 8, housut samoin 8, ja olen kokoa 36 Suomessa. Rankan koossa olen 38.

7. Turkoosi Vierailija

Tässä esimerkiksi kokotaulukko www.net-a-porter -sivuilta (toimittavat vaatteet Englannista)

UK - 6 - 8 - 10 - 12 - 14 - 16 - 18
    EU - 34 - 36 - 38 - 40 - 42 - 44 - 46

Eli UK 8 on Euroopan 36.

Vastaava taulukko myös englantilaisessa www.asos.com -nettikaupassa.

Itse olen kokoa 38, ja olen aina tilannut molemmista koon 10, ja aina on ollut sopiva.

Muissa nettikaupoissa olen sitten nähnyt myös toisenlaisia muuntotaulukoita, ja niissä onkin mennyt ostokset koon puolesta ihan metsään.

8. Vierailija

Kyllä munkin mielestä alkuperäisen kirjoittama taulukko on lähempänä totuutta, sillä olen Suomessa kokoa 36-38 ja Briteissä joudun ostamaan yleensä koon 12. Kannattaa tietenkin ottaa huomioon, että kaikissa vaatteissa ja merkeissä on kokoeroa niin meillä kuin muuallakin maailmassa.

9. jep Vierailija

jepjep, kyllähän kaikissa maissa koot heittelee ja liikkeittäinkin.

10 koko on tosiaan siinä 36:n ja 38:n välillä, mutta ehkä kuitenkin lähempänä 36:tta. itse olen kokoa 34-36 ja kyllä briteissä ostan kymppiä, 8 käy jo vähän liian napakaksi.
    toki riippuu aina ihan vaatteesta.

10. mimmi Vierailija

mikähä o enlannin kengän koko:34

11. lmn- Vierailija

Mä käytän 36, Asokselta ja Dorothy Perkinsiltä tilaan kokoa 8.

12. hmm... Vierailija

tietääks kukaan mis dorothy perkinsin kauppoi on?

13. kissus Vierailija

Lontoossa on niitä monia.

14. tiitik Vierailija

Dorothy Perkinsiltä voi tilata nettikaupasta myös Suomeen, samoin Miss Selfridgeltä ja Topshopilta.

Itse olen Suomen kokoa 36, espanjalaisten/ranskalaisten merkkien kokoa 38 ja brittimerkeissä kokoa 8. Voi tietenkin riippua vaatteesta mikä koko pitää ottaa. Tosin mielestäni viime aikoina joidenkin vaatteiden malleja on hieman muutettu suurissa ketjukaupoissa Suomessa, joten koko 8 voi hyvinkin olla lähempänä kokoa 34 myös muualla. Tähän voi tietenkin vaikuttaa myös mitä materiaalia vaatteessa on käytetty. Aikaisempina vuosina taulukoissa 8 oli muistaakseni käännetty kokoon 36.

Netistä tilatessa kannattaa ottaa mittoja ja verrata niitä nettikaupan sivuilla oleviin taulukoihin, sillä pärjää paremmin kuin kokoja arvailemalla. Itse sain tällä menetelmällä ostettua tyköistuvan mekon netistä eikä tullut väärää kokoa :)

15. hmm Vierailija

kiitti =)

16. www.taikanuttu.fi Vierailija

Moi
    Uk kooissa löytyy aikuisten UK koko Sekä nuorisolle UK koko. Eikö kuulosta omituiselta mutta näinse vain on.
    Nuorten Uk- koko taulukossa esim 10 on taulukon mukaan 30` mutta pohjoismaalainen tuuma koko on eurooppalaista tuuma kokoa pienempi.
    Aika yllättävää eikö totta.
    Eli käytännössä 10 on pohjoismaalaisessa tuumakoossa 28` vaikka taulukossa Eurooppalaisessa taulukossa lukeekin 30`. Alkaako putoamaan kärryiltä.
    Okei otetaan esimerkiksi Eurooppalaiset s,m,l, koot heittävät häränpyllyä pohjoismaalaisiin s,m,l kokoihin siten että esim S on käytännössä XS. M taasen S. L taasen M.
    Myymme Darkside tuotemerkin omavia nuorten Rock vaatteita ja olemme sivuillemme valmiiksi muuttaneet kook pohjoismaalaisen käytännön mukaan, eli jos jos joku tilaa esim M koon lähetämme tuotteen jossa on koko merkintä L tai farkut kokoa 28 lähetämme koon 10 emmekä suinkaan kokoa 8.
    Tämä logiikka on toiminut verkkokaupassamme erittäin hyvin. Koosta johtuvia vaihto/palautuksia on tullut hämmästyttävän vähän, joten näinse menee nuoriso UK-koossa.
    Mukavaa jatkoa T: YOUNG REBEL´S, nuorten vaatekauppa

17. :))) Vierailija

Itse ajattelin tilata asos.com:ista vaatteita ja oli tuo koko ongelma joten vertasin H&M kokotaulukkoa asos.com:in taulukkoon. H&M 34 koossa rinnanymp. 80cm, vyötärönymp. 64cm ja lantionymp. 88cm. Asos.com:in 8 koossa rinnanymp. 81cm, vyötärönymp. 63cm ja lantionymp. 88,5cm

Eli vaikka asos.com:in koko taulukossa lukeekin että UK 8 on 36 niin ei ihan pidä paikkansa..

18. -veenus- Vierailija

Briteissä ja Saksassa koot ovat leveämpiä kuin Suomessa. Esim. Jos joudun ostamaan Suomessa H&M:ssä kokoa 42, niin Briteissä riittää 40, Saksassa usein jopa 36/38.

Ehkä Pohjoismaissa (Suomessahan on paljon ruotsalaisten ja tanskalaisten firmojen vaatteita) koot suunnitellaan pidemmille, pienirintaisille, ja harteikkaille naisille, joilla on pitkä selkä.

Jos olet päinvastaista mallia kuten minä eli lyhyt ja varsinkin rinnoista muodokas, kapeampiharteinen ja lyhytselkäinen, brittikoosta voi käydä se yhtä pienempi koko kuin meillä.

Briteissä TopShop koko 14 mitat ovat 97-79-101
    Suomessa H&M:n koko 40 mitat ovat 92-76-100

19. Kummi. Vierailija

Kummipoikamme Kolumbiassa saa ilmeisen väärän kokoisia paitoja meiltä. Hän on 10v. ja kertoo kokonsa olevan size 12, onko se nyt sitten n. 38 tai mikä? Kertokaa

20. ehkäpä -- Vierailija

Suomessa lasten koot menevät pituuden mukaan, joten en tiedä mitä tarkoitat koolla 38??? Minkä kokoisia vaatteita lähetit ennen ja olivatko liian suuria vain pieniä?

Olisi paras kysyä pojalta pituutta ja rinnan ympärystä senttimetreissä. Ei ole selvää, mihin mittajärjestelmään poika viittaa koolla 12 - ehkä amerikkalaisiin tai englantilaisiin kokoihin? Jos poika sanoo saaneensa liian pieniä vaatteita aikaisemmin, ehkä Suomen koko 150 cm olisi sopivampi (kuin se 10 vuotiaalle tarkoitettu 140 cm). Meidän 150 cm vastaa suunnilleen USAN/UK kokoa 12.

Ja jos hankkii vähän liian iso paidan, onhan siinä sitten kasvunvaraa eli jos epäröit kahden koon välillä, ota isompi.

21. Kummi. Vierailija

Niin kun en ole varma ovatko liian suuria t. pieniä. Hänen isänsä on katukauppias joten luulen että ovat käyneet kaupaksi ja saaneet lähettämistäni vaatteista jotain hyötyä. Kiitos, ostan nyt 150 senttiselle. . Eihän siihen pakettiin paljon mahdu mutta kuitenkin olis kiva että sais joskus sopivan. Olen kysynyt pituutta ym. mutta en saa sellaista vastausta. Kiitos sinulle

Olisi paras kysyä pojalta pituutta ja rinnan ympärystä senttimetreissä. Ei ole selvää, mihin mittajärjestelmään poika viittaa koolla 12 - ehkä amerikkalaisiin tai englantilaisiin kokoihin? Jos poika sanoo saaneensa liian pieniä vaatteita aikaisemmin, ehkä Suomen koko 150 cm olisi sopivampi (kuin se 10 vuotiaalle tarkoitettu 140 cm). Meidän 150 cm vastaa suunnilleen USAN/UK kokoa 12.

Ja jos hankkii vähän liian iso paidan, onhan siinä sitten kasvunvaraa eli jos epäröit kahden koon välillä, ota isompi.[/QUOTE]

22. tilaaja Vierailija

Siis - Asos.comin taulukko kyllä näyttää että 8 on EU 36, MUTTA MUTTA - tämä tarkoittaa ranskan kokoa, siis yhtä kokoa pienempää. Tilasin mekon asos.comista ja näin vaatelapussa lukee... sitä paitsi johan sen huomaa kun vetää mekon päälle. (Lappu: UK 8 / FR 36 / DE 34)

23. Briteissa kokolappuun on usein merkittu "Euroopan" kokonumerot, mutta ne tosiaan tarkoittavat Ranskan kokoja. Itse olen taalla kokoa 12 ja Suomessa 38. Tietysti valmistajissa ja malleissa on eroja, muitta tuo hieman osviittana.

Lasten vaatekoot menee taallakin pituuden mukaan, mutta useimmiten lapussa on myos ika. Kouluikaisella en tosin noihin "ikakokoihin" luottaisi paljonkaan. Meilla tytto 12 eika mahdu enaa lastenvaatteisiin.

24. newdress Vierailija

Olen aikeissa ostaa lyhyen,yksihihaisen mekon netistä (englannista),mutta en tiedä ottaisinko koon 34 vai 36.Olen 170.6 cm pitkä ja hoikka tyttönen. joten minkä koon otan?

25. www.taikanuttu.fi Vierailija

Moi
    Ota koko 34 :)

Jaa tämä sivu