ennenaikaiset supistukset

  • Viestiketjun aloittaja toinenlapsitulossa
  • Ensimmäinen viesti
toinenlapsitulossa
Hei,

minulla on raskausviikkoja 18 ja massu supistelee epäsäännöllisesti, mutta usein, pitkin päivää ja yötä. Supistukset eivät ole kivuliaita, mutta epämiellyttäviä. Esim jos kävelen, on pakko pysähtyä.
Supistuksia tulee siis vaikka istuisin, ei siis vain rasituksessa.

Onko muilla ollut vastaavaa? Onkohan vaarallista?
Kiva, jos joku vastaisi.
 
C 81
Sama täällä, neuvola ohitti koko kysymysken sanomalla, että jos vaan nyt mun kroppa reagoi niin kohdun kasvuun. Jäi kovasti vaivaamaan.. kun eihän sen pitäisi olla normaalia! Onko teillä neuvolaan soittoaika? Kysy mitä oma terkkasi sanoo (ja kerro meillekin), osaa varmasti arvioida onko tarvetta tarkistukseen.

C 81 rv 18+2
 
heip..
Jos supistuksia tulee paljon (15 tai enemmän päivässä) olisi syytä käydä tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanne. Joillakin myös kivuttomat supistukset pehmittävät sitä ja voivat aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen.

Mulla toinen neuvolan täti oli sitä mieltä myös, että jos supistukset pysäyttää normaalit askareet tai pitää pysähtyä jos kävelee, on ne haitallisia (noin alussa).

Jos teette fyysistä työtä, joka lisää supistelua on ehkä syytä jäädä sairaslomalle. Muutenkin kannattaa välttää kaikkea mikä niitä aiheuttaa ja levätä. Parin viikon lepäily voi saada supparit rauhottumaan kokonaan.

Jos neuvolan täti ei välittäny asiasta niin käy lääkärillä jossain muualla.
 
supparit
Mulla sivuutettiin supparit neuvolassa ja sanottiin että ne on ihan normaaleja harjotussuppareita. Ei edes kohdunsuun tilannetta tarkistettu. Kaks kuukautta myöhemmin vauva syntyi viikolla 26. Minä ainakin neuvoisin lepäilemään jos inhottavia suppareita tulee paljon! Synnärillä sanottiin että jatkuvat epämukavat supparit on hälytys synnytyksen lähestymisestä.
 
Yksilöllistä
Kovin yksilöllistä tuo taitaa olla. Itsekin olin kovasti huolissani jo ennen rv 20 alkaneista kivuttomista, mutta usein (ei kuitenkaan ksäämmöllisesti) tulevista suppareista. Neuvolassa kuitatiin normaaleiksi ja näin asia minun kohdallani olikin; rv 34 ei vielä mitään pehmenemistä/lyhenemistä havaittavissa. Mutta jos kovasti huolestuttaa niin koita päästä varmuuden vuoksi lääkärintarkastukseen ja vältä ainakin fyysistä rehkimistä!
 
supparimasu
Mulla supistelee välillä 5min välein ja aina vähintään 2 kertaa tunnissa. Kohdunkaula on ok eli se ei ole auennut. Odotan toista lastani ja olen rv29+3. harjoitussupistuksia on ollut jo pari kuukautta. Liikunta, nostelu, stressi, sairaudet ja väsymys selvästi lisää supistusteni määrää. Supistuksia tulee myös yöllä levossa.

Suosittelen tarkistuttamaan kohdunkaulan jos supistuksia tulee monta kertaa tunnissa joka päivä. Ainakin silloin oma mieli rauhoittuu kun tietää et vauvalla on kaikki kunnossa.
 
th-täti
Aina kannattaa tilanne tarkastuttaa neuvolassa...vaatikaa jos terkka ei muuten tajua!!
Tämä supistelu juttu on hyvin erilainen eri ihmisillä tarkoitan, toisille kivuttomat supistukset eivät aiheuta mitään ja toisilla taas paikat alkaa pehmenemään. Tarkastuttakaa vaikka yksityisellä puolella, erikoilääkärillä jos neuvolaan hankala saada aikoja!!

Ja kun tulee noita suppareita (kivuttomia) muistakaa juoda riittävästi vettä!! Pullo mukaan joka paikkaan. Ja lepoa. Turhan rehkimiset pois. Mies imurinvarteen!
 
Ninde
Mulla tullu kans jo muutaman kerran ns.harjotussuppareita ja oli aika ovelan tuntusta. Nyt vast ensimmäistä kertaa tajus miltä ne tuntuu; vatta menee niin tiukaks ja tuntuu kauheeta painetta, ei kipua ollenkaa. Äsken olin koirulin kans kävelemässä ja jopas rupes taas tuntumaan painetta ja kovuutta vattassa ja piti hidastaa ku tuntu jotenki painavalta kävellä. Koko lenkki meniki sit hissutteluks ja välillä huilasin. Onkohan ihan ok? Mulla on onneks neuvola ylihuomenna ni täytyy kysellä pikkasen ku huolestuttaa et tuleeko ne noin helposti vaan ihan kävelylenkilläki ja monta kertaa. Nyt viikkoja 20+5.
Kaikille odottajille ja jo synnyttäneille tsemppiä!
 
supparimasu
Ninde, harjotussupistukset tulee yleensä juuri liikunnan/rasituksen yhteydessä useammin mutta voi tulla myös levossa. Se on ihan normaalia vaikka ne alkaisi rv15. Supistus voi olla niin kova että täytyy pysähtä kesken kävelyn, niin mun ainakin monesti täytyy jos ei ole kovin kiire. Harkkasupparit tuntuu mielestäni seisoessa/kävellessä kovemmilta kuin levossa tai istuessa.

Olen nyt rv 31+4
 
lumi 26
Minäkin antaisin tuon juomisen ja levon neuvoksi. Huomasin itse kuinka tärkeää on juoda riittävästi. Mielestäni join vettä päivän mittaan melko lailla, sitten minulla alkoi kivuliaat supistukset viikolla 24 ja siihen auttoi keittosuolatiputus ja tietenkin parin viikon lepo, viikko ihan liikkumakiellossa. Lääkäri sanoi että elimistö oli ilmeisesti kuivanut ja se aiheutti kivuliaat supistukset.

Nyt kaikki on onneksi hyvin, silloin tällöin tulee harjoitussupistuksia, mutta kivuttomia. Niin ja vaikka supistukset olivat tosi kivuliaita ja niitä tuli jo suht tiheästi, ne eivät olleet pehmittäneet paikkoja. Myös minä sanoisin, että kannattaa käydä yksityisellä puolella tarkaistamassa asia, jos neuvolassa ei oteta tarpeeksi vakavasti! On parempi saada mielenrauha, ja toisaalta tietää jatkotoimenpiteistä, jos on tapahtunut jotain.
 
Mamma86
Joo, mulla on rv 17+1 ja tosi satunnaisia supistuksia on tullut. Onko siis syytä huoleen? Äitiyspolin aika on ens keskiviikkona. Voinko rauhallisin mielin odottaa sinne vai pitäiskö kysyä jo aiemmin?
 
vähätelty aiheko
Itselläni oli edellisessä raskaudessa tuota supistelu herkkyyttä. Jouduin sitten sairaslomalle sen takia sekä tehoseurantaan. Moninaisten vaiheiden kautta ja "epäsuoraan onkimalla" sain selville, että mulla oli testeissä todettu streptokokki B niminen bakteeri. Siis kukaan ei tuota tietoa mulle vapaaehtoisesti kertonut, ellen olisi itse sitä sattumalta saanut selville muita laboratorio tuloksia kysellessäni. Tuosta bakteerista voi netissä lukea jos aihe kiinnostaa. Se on vaan vakava asia. Mun piti itse pitää koko ajan huoli että tuo tieto kulki mukana myös synnytyssaliin asti koska se vaatii antibiootti tiputushoidon synnytyksen yhteydessä.
 
Supistelija
Tuo suhtautuminen noihin supisteluihin vaihtelee tosi paljon. Edellisellä asuinpaikalla neuvolan th laittoi ylimääräisen ajan lääkärille joskus 24 viikon kieppeillä kun kerroin että raskas hoitotyö teettää supistelua tosi paljon, ja työnteko on hankalaa. Työvuoron päätteeksi ei jaksanut enää muuta kuin levätä, ja silloinkin supisteli kaiket illat 10-15 min. välein. Neuvolalääkäri tarkasti kohdunsuun tilanteen ja tarjosi kolmea päivää sairaslomaa, ja sanoi että jos tarvin enemmän, pitää mennä tk:n omalääkäriltä hakemaan. Meninkin vielä samana päivänä, koska viikonloppu oli tulossa eikä noista kolmesta päivästä mulle mitään hyötyä ollut. Tk-lääkäri kirjoitti muutaman päivän lisää, yhteensä viikon. Mieheni tuosta suivaantui (terveydenhuoltoalalla hänkin) ja laittoi reklamaation asiasta tk:n ylilääkärille, joka asian kuultuaan otti minut henk.koht. vastaanotolleen ja hoiti koko loppuraskauden seurantakäynnit, ja kirjoitti muutaman viikon jaksoissa koko loppuajan sairaslomaa.

Kyllä lääkärin pitää huomioida odottavan äidin työn luonne ja työssäjaksaminen muutenkin kuin toteamalla että kohdunsuulla ei ole muutoksia, että takaisin töihin vaan kokeilemaan kerta toisensa perään että josko nyt taas jaksaisi. Selväähän se on, että ei esim. oma työni vaikeahoitoisella vuodeosastolla raskauden edetessä ainakaan kevene! Raskaana oleminen ei ole sairaus, mutta kuitenkin elimistölle tila, jossa ei välttämättä jaksa samalla tavalla samoja asioita kuin aiemmin. Jo pelkästään fyysiset muutokset (mm. mahan kasvu) tekee joistain töistä lähes mahdottomia, ei pääse riittävän lähelle potilasta, työergonomia kärsii ja selkä- ja liitoskivut mukaanluettuna tekee työstä entistä raskaampaa. Tämä esimerkki nyt lähinnä juuri hoitotyöstä.

Älkää vähätelkö vaivojanne siellä neuvolassa, oma tunne jaksamisesta on paras mittari siihen, riittääkö työkyky vai ei. Raskaana ollaan kuitenkin vain ne (yleensä) harvat kerrat, ja sen pitäisi olla tärkeää aikaa valmistautumisessa tulevaan elämänmuutokseen, ei aikaa jolloin revitään itsensä viimeistä myöten piippuun.

Ja noiden supistusten luonteesta: Ensisynnyttäjältä on ihan turha kysyä että onko supistukset kipeitä, tai tuntuuko ne "normaaleilta" harjoitussupistuksilta, kun ei oikein tiedä miltä niiden "pitäisi" tuntua, ja onko epämiellyttävän kova supistus "kipeä", vai pitäisikö sen vastata oikeita synnytyssupistuksia ennenkuin sitä voi kuvata "kipeäksi"? Ja milläs vertaat, kun et ole ennen synnyttänyt, etkä tiedä miltä ne eri vaiheessa raskautta tuntuvat, saati sitten miten erilailla ihmiset ne tuntevat. Vielä nyt toistakaan odottaessa en aina ole ihan varma että onko supistus kipeä vai ei, sen osaan selvästi sanoa että niitä on kahdenlaisia; Kivuttomia ja niitä toisenlaisia. Edelleenkään en osaa kuvailla niitä toisenlaisia oikein mitenkään niin että kuulija ymmärtäisi miltä se tuntuu.

Ensi viikolla lääkäri, sitten kuulee onko nämä "erilaiset" ja "tavalliset" saaneet jotain aikaan...
 
jessica
Kuinkahan teillä, jotka kirjoititte ennemmin, meni sitten jatko? Saitteko sairaslomaa ja menikö kaikki hyvin?
Itse olen rv 19 ja kaksi viikkoa sitten alkas viiltävät kivut alavattassa, painetta lantiossa ja nivusissa. alaselkää särkee ja kivut ovat kuin pahimmat kuukautiskivut. Olen saanut sairaslomaa, mutta 3 päivää aina kerralla. Nyt olen ollut töissä eilisen ja tämän aamupäivän, iltapäivällä taas uudestaa töihin. Sairaslomaa ei jatkettu eikä jatketa ellei kohdunkaulaan tule jotain muutoksia.

Työni on raskasta; joudun nostelemaan ja kantamaan raskaita tavaroita, mikä on hidasta, koska välillä tekee niin kipeää, että mustuu maailma ja tuntuu pyörtyvän siihen paikkaan. Vähän väliä joutuu pysähtymään, kun kivut iskevät kunnolla.

En todellakaan jaksaisi enkä pystyisi olemaan töissä, jopa työnantajani, joka näkee tuskani, niin passittais minut sairaslomalle, koska pelkää että jotain todellakin sattuu. Kenen on vastuu, jos jotain sattuu?? Lääkäreiden vai neuvolatädin? Pitääkö oikeasti sattua ensin jotain, ennenkuin on jo liian myöhäistä sitten? Lääkäri odottaa, että kohdunkaula aukeis, että sais laittaa minut vuodeosastolle. Minulla on kolme lasta kotona, yksi alle kouluikäinen ja kaksikin alle 10-vuotiaita. Mies reissuhommissa. Pelko siitä, että joudun makaamaan osastolla vain ja lapseni kotona, niin... ;( Neuvolassa ei oteta mitään kantaa asiaan.

Mitä teen? Auttakaa.
 
leena
Kuinkahan teillä, jotka kirjoititte ennemmin, meni sitten jatko? Saitteko sairaslomaa ja menikö kaikki hyvin?
Itse olen rv 19 ja kaksi viikkoa sitten alkas viiltävät kivut alavattassa, painetta lantiossa ja nivusissa. alaselkää särkee ja kivut ovat kuin pahimmat kuukautiskivut. Olen saanut sairaslomaa, mutta 3 päivää aina kerralla. Nyt olen ollut töissä eilisen ja tämän aamupäivän, iltapäivällä taas uudestaa töihin. Sairaslomaa ei jatkettu eikä jatketa ellei kohdunkaulaan tule jotain muutoksia.

Työni on raskasta; joudun nostelemaan ja kantamaan raskaita tavaroita, mikä on hidasta, koska välillä tekee niin kipeää, että mustuu maailma ja tuntuu pyörtyvän siihen paikkaan. Vähän väliä joutuu pysähtymään, kun kivut iskevät kunnolla.

En todellakaan jaksaisi enkä pystyisi olemaan töissä, jopa työnantajani, joka näkee tuskani, niin passittais minut sairaslomalle, koska pelkää että jotain todellakin sattuu. Kenen on vastuu, jos jotain sattuu?? Lääkäreiden vai neuvolatädin? Pitääkö oikeasti sattua ensin jotain, ennenkuin on jo liian myöhäistä sitten? Lääkäri odottaa, että kohdunkaula aukeis, että sais laittaa minut vuodeosastolle. Minulla on kolme lasta kotona, yksi alle kouluikäinen ja kaksikin alle 10-vuotiaita. Mies reissuhommissa. Pelko siitä, että joudun makaamaan osastolla vain ja lapseni kotona, niin... ;( Neuvolassa ei oteta mitään kantaa asiaan.

Mitä teen? Auttakaa.

jos olet vielä yhtenä kappaleena, niin nopeasti uudestaan lääkäriin (vaikka joku toinen lääkäri) ja saikkua tai vähintään työtehtävien radikaali muutos, jos mahdollista!
 
Viimeksi muokattu:
Maria82
Mulla kans sama tilanne, eli nyt 19+5 ja kolmas raskaus menossa. Toisen raskauden viimesillä viikoilla oli samanlaista supistelua jos käveli liian reippaasti kuin nyt. Teen fyysisesti raskasta työtä ja nosteluita(kuormien purkua) päivittäin. Kokopäivä siis jalkojen päällä ja aina kiire. Mulla supistaa jo seisaviltaan olo ja ja kun kävelen niin tekee jo kipeää ja kaikki nostaminen sattuu masuun. Kysyin neuvolasta onko vaarallista mutta käskivät labraan antamaan virtsa näytteen. Huomenna sit pitää soittaa tulokset. Neuvolan täti sanoi aamulla että koita ottaa töissä rennommin...sanois sen työnantajalle tai asiakkaille jotka odottaa ku mää lyllerrän eteenpäin vaikka sattuu. Olen itse ollut 9 vuotisen työurani aikana YHDEN päivän saikulla ja meidänkin töissä varsinkin nuoret ovat kuukausittain saikulla, yleensä vielä samat. Kaipaisin nyt muutaman päivän lomaa itseni mielestä, mutta en olekaan lääkäri tai muu sairaanhoidon ammattilainen, joiden mielestä en tarvitse. Kotona en pysty kun makaamaan kun mies hoitaa kotia onneksi kun olen niin vaivainen.
 

Yhteistyössä