Enterorokko

  • Viestiketjun aloittaja Rusakko
  • Ensimmäinen viesti
Rusakko
hei! onko muita aikuisia joilla olisi ollut Enterorokko?
Minulla oli jo kerran aikuisiällä kyseinen tautui ja kyllä oli kamalaa. Kesti kuukauden. Tuntuu vain kovin oudolle kun kyseistä tautia kutsutaan lasten taudiksi. Nyt minulla ollut "rakkuloita" käsisissä ja polvessa vk:n verran. Olisiko joitain hoitovinkkejä? Tntuu tosiaan aika friikille kun netissä ei lytynyt kuin yksi teksti jossa mainittiin aikuisen sairastuneen kyseiseen tautiin. Minun piti nähdä tuttuni pieni tyttövaavi ekaa kertaa, mutta nyt sekin jää väliin =( Oudointa tilanteessa on se, että olen kova huolehtimaan hygieeniasta, pesen käsiä todella usein.
 
cfvg
Alkuperäinen kirjoittaja Rusakko:
hei! onko muita aikuisia joilla olisi ollut Enterorokko?
Minulla oli jo kerran aikuisiällä kyseinen tautui ja kyllä oli kamalaa. Kesti kuukauden. Tuntuu vain kovin oudolle kun kyseistä tautia kutsutaan lasten taudiksi. Nyt minulla ollut "rakkuloita" käsisissä ja polvessa vk:n verran. Olisiko joitain hoitovinkkejä? Tntuu tosiaan aika friikille kun netissä ei lytynyt kuin yksi teksti jossa mainittiin aikuisen sairastuneen kyseiseen tautiin. Minun piti nähdä tuttuni pieni tyttövaavi ekaa kertaa, mutta nyt sekin jää väliin =( Oudointa tilanteessa on se, että olen kova huolehtimaan hygieeniasta, pesen käsiä todella usein.
Täällä yksi aikuinen joka kamppailee kyseisen viruksen kanssa, eli et ole ainut.
Ärsyttävä tauti todella!!! Ja mulla oli vielä puoli vuotta sitten vesirokko. great. eli minuuntarttuu kaikki lasten rokot...
 
4:n äiti, ei kirj
Meillä sairastimme tämän ihmisten "suu- ja sorkkataudin" noin 8v sitten, ei kiva, mutta menee ohi noin viikossa. Eikä tarvitse onneksi enää jatkossa sairastaa. Ei käsien pesulla yms ole mielestäni mitään tekemistä tartunnan kanssa. Muistaakseni siihen ei ole mitään täsmälääkettä, rasvausta voi yrittää ja syödä jotain (jäätelö, keitot yms) mikä ei satu rakkuloihin suussa (mikäli sinne niitä tulee).

Jaksamista ja nopeaa parantumista :)
 
patron11
Mulla kans päällä tauti nyt. Ihan kamala! 4 päivää ollut kurkku niin kipeä, että en pysty syömään kuin jääkylmää ruokaa ja juomaa. Aluksi kuume nousi 39C muutamassa tunnissa, sitten tuli kurkkukipu. Eilen, 3. päivänä alkoi tulla näppyjä muuallekin. Nyt niitä on käsissä, jaloissa, pakaroissa, kasvoissa. Ei tosiaankaan kiva tauti!
 
Ella75
Myös meidän perheessä on juuri enterorokkoa. Tämä on kyllä ihan kamala tauti! Mulla ainakin kutiaa rakkulat kauheesti, samoin toisella lapsista kutisi paljon. En ole osannut ottaa mitään lääkettä kutinaan, olen vain rasvaillut - huonolla menestyksellä. Suu on aivan täynnä kipeitä rakkuloita, samoin kädet ja jalkapohjat. Erityisesti käsien rakkulat kutiavat ja jomottavat.
 
Todennäköisesti_enteroviirus
Minulla myös tauti päällä Etelä-Pohjanmaalla - ihan hirveätä. Ikää on 34 vuotta, joten ei tämä enää mikään lastentauti ole!

Ensin tuli lihassärky, kova kuume ja kurkkukipu. Se tuli nopeasti ja lähti nopeasti, noin 2 vrk. Yksi vesikello nousi kämmenselkään,mutta ei se kutissut. Luulin olevani paranemassa, kun käsiin tuli nokkosihottuman tai aurinkoihottuman näköisiä pieni paukamia ihan tolkuttomasti. Niitä on kämmenpohjissa noin 100 ja ne kutisevat tolkuttomasti: ensimmäisen vuorokauden aikan en pystynyt edes nukkumaan. Kämmenet ovat aivan turvoksissa, kipeät, kosketusarat ja kutisevat.

Kylmä auttaa kutinaan ja olen rasvannut öljyllä(Aqualan oil). Nyt on myös jalkapohjissa kipeitä kohtia ja kämmenselkiin on tullut vesikelloja.

Kauankohan tätä vielä kestää? Vinkkejä oireiden lievittämiseen? Olenko terve vai pitääkö levätä? Olo on ainakin ihan sairas...
 
Minä vaan hki
Yllä oleva kirjoitus on kuin minun kynästäni, oireet juuri samanmoiset... Tänään on kolmas päivä ensimmäisen näppylän tulosta ja alkaa hiljalleen helpottaa *huh* Kädet on tällä hetkellä täynnä punaisia pilkkuja ja jonkin verran vielä kihelmöivät ajoittain..

Itkua väänsin ja unta en saanut ensimmäisenä kahtena yönä, niin kovasti kutisi ja poltteli käsiä ja jalkoja :( Jalkapohjissa tuntuu vielä nyttenkin kävellessä aivan kuin tepastelisi herneiden/isojen vesirakkojen päällä....

Ainoa mikä minulla auttoi oli lääkärin määräämä atarax-lääke, muilla keinoin en saanut minkäänmoista helpotusta (zyrtec, mentolirisiiniöljy, kipulääkkeet..)

Tosi kurja tauti ja näin aikuisiällä (30v.) vielä hurjempi.... Toivottavasti ei enää moista tarvitse uudelleen kokea...

Lepoa vaan ja paljon juotavaa!

 
No jopas!
Onko siellä Suomessa joku epidemia? Oltiin just käymässä ja tuttavaperheen pojalla oli enderorokko. Mietitytti vähän, kun sairastuneen muu perhe tuli kaveritapaamiseen (yön yli) jossa aikuisia (myös raskaana olevia), vauvoja ja lapsia oli parikymmentä.

Jos olisin tajunnut että tarttuu noin helposti ja aikuisiinkin, niin olisin sanonut sille perheelle ettei oteta tartuntariskiä koko porukkaan jos olivat vaikka kantajia. Mikäköhän on rokon itämisaika? Ja missä vaiheessa tarttuu? Oliko tuo perhe nyt ihan vastuuton kun tuli mahd. tartuttamaan?

 
Ella75
Nyt vihdoin alkaa mulla helpottaa tämä tauti, eli neljäntenä päivänä rakkuloiden ilmestymisestä. Eilen vielä väänsin itkua, kun rakkuloita tuli vaan koko ajan lisää, mutta yllättävän nopeasti tänään suunta muuttuikin parempaan päin.

Nyt kädet ovat kirjavat, mutta ei enää turvonneet eikä polttelevat. Jalkapohjienkin rakkulat laskivat tämän päivän aikana. Kämmenissäni oli yhteensä 600 rakkulaa! Kortisoniakin kokeilin rakkuloihin, mutta ei minulla ainkaan auttanut yhtään. Suun rakkulat ovat myös vähentyneet hurjasti, mutta vielä on sen verran kipeitä haavaumia, ettei ruoka oikein maistu.

Edellisen viestiin vastatakseni, itämisaika on muistaakseni 3-6 vrk.
Ilmeisesti tämän taudin kanssa ei auta kuin aika ja kärsivällisyys. Vaikka juuri tuo jälkimmäinen on kovalla koetuksella. Tsemppiä kaikille tämän kamalan "lastentaudin" kanssa painiville! Kyllä se muutamassa päivässä helpottaa. Ja toivottavasti tähän saa elinikäisen immuniteetin...
 
kutitus
Minulle neuvottiin kutinaan anti-histaaminia esim. Histec, mitä saa reseptivapaasti apteekista. Olo on hirveä! Kutittaa kamalasti käsiä eikä sormet taivu kunnolla. Kuume on onneksi hävinnyt, mutta nukkumisesta ei tule mitään kutinan takia.
 
tinttarilla
Mulla oli kaapissa vesirokkovoidetta lasten vesirokon jäljiltä ja se tuntui pikkumieheen auttavan. Vesirokkovoide on apteekkien itsensä sekoittama rasva.

Kuinka kauan tuo tauti tarttuu? Ajattelin että koska voisin aatella viedä pojan hoitoon. Näpyt olleet nyt 3 päivää ja kasvoissa alkavat jo rupeutua.

Alkuperäinen kirjoittaja kutitus:
Minulle neuvottiin kutinaan anti-histaaminia esim. Histec, mitä saa reseptivapaasti apteekista. Olo on hirveä! Kutittaa kamalasti käsiä eikä sormet taivu kunnolla. Kuume on onneksi hävinnyt, mutta nukkumisesta ei tule mitään kutinan takia.
 
28 vuotias
Ensin oli lihassärkyä, kuumetta ja kurkkukipua. Kesti kaksi päivää. Kunnes tuli suuhun aftan tuntuisia rakkoja joita aloin hoitamaan Aftabeilla. Eihän ne mitään auttaneet.
Pieniä paukamia nousi kämmenselkiin, jalkapohjiin, sormenpäihin, varpaanpäihin, alaselkään ja toiseen polveen kolme. Kädet ja jalat oli pahasti turvoksissa, en meinannut päästä kävelemään jaloillani, eivätkä kengät meinanneet mahtua jalkaan. Kutina oli jotain järjetöntä ja otin siihen käsi-ihottumaani kirjoitettua Ataraxia. Ei kyllä ollut siitäkään juuri apua. Raavin yöt, raavin päivät.
Liotin jääkylmässä vesiastiassa jalkojani kun turposivat niin mahdottomasti. Siitä oli hetken ilo.
Oli mahdotonta hoitaa turvonneilla käsillä lapsia kun kertakaikkiaan sormet eivät menneet koukkuun. Eikä jaloilla pysynyt heidän perässään.

Kurkkukipu kesti viisi päivää. Aftat olivat suussa seitsemän päivää.
Käsien ja jalkojen turvotus ja pahimmat näpyt olivat myöskin sen viikon.
Nyt on kulunut yhdeksän päivää ja punaruskeat koholla olevat kovettuneet laikut ovat edelleen käsissä. Sormenpäät ovat tunnottomat koska niiden nahka on kovettunut näppyjen jäljiltä ja lähtenyt vähän kynsien alta irtoilemaan.

Odotan tässä jääkö käsiini, jalkoihini ja selkääni punaiset laikut loppuiäksi vai haalistuvatko tuosta pois...

 
19 vuotias
tänään kävin lääkärissä ja nimenomaan kielsi laittamasta kortisonia, pahentaa vaan. sain antibiootin hillitsemään, eihän se siis tätä mitenkään paranna...

veli ja äiti myös saaneet saman taudin. toivottavasti en poikaystävää tartuttanut ettei tartuta koko varuskuntaa...
 
34vee
Eli täällä myöskin enterorokko, enkä tiedä mistä tuli. Meillä kaksi lasta, eikä heillä ole ollut. Mulla hirveästi näppyjä suun ympärillä mutta ei suussa. siis aivan kamalan näköistä! Kädet ovat tosi hurjat, punaisia laikkuja satoja, ja kutiavat hirvittävästi, eikä mitään auta. Mitään lääkettäkään en saa, siis kutinaa hillitsevää, koska olen raskaana. Kädet ovat myös tosi kipeät, minusta ei ole lasten hoitajaksi nyt. Yö meni läpeensä valvoessa. Onko kellään tietoa, miten noita kasvojen näppyjä tulisi hoitaa? Pestäkö kasvoja usein? onko parempi jättää rasvaamatta vai rasvata? Ja olen tietty sit kaivellut niitä näppyjä kun niihin tuli sellainen rakkula. Ei saisi koskea mutta kun kutisee niin hirveästi.
 
Maitopusu
Täällä myös yksi aikuinen sairastaja. Sain työpaikaltani eli päiväkodista. Tylsä juttu!
Olen sunnuntai-iltana lähdössä lentokoneella pohjoiseen ja nyt tarttis tietää noi tarttamisajat... eli kauanko olen ns. "vaarallinen"? Tiistai-iltana tulin kuumeeseen, keskiviikkona hain sairaslomaa flunssanoireiden ja sen kuumeen takia ja keskiviikkoiltana ja tänään torstaina on noussut rakot käsiin ja jalkoihin. Ainakaan vielä ei ole rakkoja suussa eikä suun ympärillä.
Uskallanko lähteä reissuun vai haenko lääkäriltä lausunnon ja perun matkan?
Auttakaa!
 
äiti 36v
sitä kyselisin kun 10v poikamme näyttäää olevan enterorokossa.alkoi kurkkukivulla ja parin päivän kuumeella.sitten tuli näpyt käsiin,jalkoihin ja suuhun.kutiavt kovasti.se vain ihmetyttää kun pojalla oli 4vuotiaana tämä rokko eli olen vetänyt sen johtopäätöksen että tämän taudin voi sairastaa toistamiseen
 
4:n äiti, ei kirj
Just oli lehdessä juttua, että tämä kanta on eurooppalaisille uusi, tullut viime vuonna aasiasta. Joten kaikki voivat sairastaa tämän, huolimatta, että sille perusenterolle olisi jo immuuni...

Hauskoja tuliaisia taas aasiasta.
 
äiti 36v.
kiitos sinulle 4.n äiti vastauksesta.mä vähän ajattelinkin niin että tämä virus on jotain muuta kantaa kuin se aiemmin sairastettu mutta enteroa kumpainenkin.vielä mietityttää onko raskaana olevalle vaarallinen.huomenna olis suvun juhlat joissa yksi on raskaana että tohtiiko sinne mennä.jotkuthan voi sairastaa tämän oireettomanakin tai sellanen käsitys mulla on
 
eeräs
Onpas jännää lukea näitä vastauksia. Meidän perheessä enterorokko oli lapsilla. Minulle sanottiin, että yksi kuumeeton päivä ja sitten voi viedä lapset hoitoon. Vaikka olisikin näppylöitä. Tarttuu jo ennenkuin on itse sairastunut. Ja joku väitti niin, että voi tarttua jopa pisaratartuntana. Eli jos kaupassa on käynyt joku "kantaja", niin sieltä sen voi hyvinkin saada. Meidän tuttavapiirissä on ollut erittäin "helppo" tauti. Mutta aikuisella voikin olla eri juttu. Raskaana olevalle ei pitäisi olla mitään vaaraa.
 
täällä 27v.
Poikani sairasti tämän ensin hyvin helposti, muutama näppy jotka ei edes vaivannut häntä. Minulla toinen juttu.. näppyjä jalanpohjissa ja kämmenissä ihan hirveästi, kutitus ja tuska on ihan hirveää. Ei voi koskea, koskeminen tuottaa järjettömiä tuskia, mutta ei-koskeminen taas hirveää kutitusta.. Kamalaa! Minulle sanottiin että enterorokko voi tarttua jopa ilmanvaihtokanavien kautta, ja että sille EI tule immuuniksi. Eli tämän voi ainakin meidän neuvolantädin mukaan vaikka kuinka monta kertaa.. todennäköisyys saada se ainoastaan pienenee. Huomenna oli tarkoituslähteä syyslomalle pojan kanssa jota hän on odottanut kamalasti, mutta miten ihmeessä pystyn ajamaan autoa?? Onko kenelläkään mitään "lieventäviä" keinoja tähän? Ratista kiinni pitäminen voi olla hankalaa kun sormien liikuttaminen sattuuniin pahasti, samaten kuin jaloissa polkimien painaminen alas.. Ja matkaakaan ei ole kuin vaivaiset 450km..
 
Liila
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2008/nro_2_2008/enterorokkoa_ja_keskushermosto-infektiota_aiheuttava_enterovirus_71_on_saapunut_suomeen/

Alkaa ihan pelottamaan tämä uusi vaarallinen kanta, joka voi aiheuttaa vakavia keskushermostoinfektioita ja jopa kuoleman. Suomessa ei toistaiseksi ole vielä tavattu näin pahoja tapauksia, mutta eiköhän niitäkin jossain vaiheessa ala ilmaantua. Eipä juuri huvita käydä perhekerhoissa tällä hetkellä, kun epidemiat riehuvat täällä päin Suomea.
 
Aamulehdessä
Aamulehdessä uutisoitiin tänään epidemiasta Tampereella, oli haastateltu Hatanpään lääkäriä. Hän totesi, että ellei nyt ihan epidemia, runsaasti on enterorokkoa liikkeellä.
 

Yhteistyössä