Epäspesifi emätintulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Anja
  • Ensimmäinen viesti
apua...
Dalacin kuurin aikana ei tullut mitään sivuoireita ja tulehdus on hoidettu.
Nyt vain askarruttaa, että mites mun mies ystävä eikö hänetkin pitäis hoitaa jollain kuurilla että bakteerit ei kiertäis??
Pidätyin kokonaan kuurin ajaks, harrastukset jatku heti kuurin jälkeen. Miesystävä ei uskonut että hänellä voisi olla joiyain bakteereja eikä halunnu edes testata itseään, oli vain loukkaantunu että ehdotin tarkastusta sille.
 
Jipjipjee
Ajattelinpa tulla päivittämään vähän omaa tilannetta...

Huhtikuussa kirjottelin epäspesifi-diagnoosista ja siihen saadusta Zidoval-geelikuuista. Tiedoksi vaan, että viiden päivän kuurin jälkeen tähän päivään mennessä ei ole ollut mitään vaivaa hajuista, vuodoista tai kutinoista. Mieskin on ollut oikein tyytyväinen ja petipuuhat luistaa paremmin kuin koskaan. Että zidovalia vaan, siskot! :)
 
Jipjipjee
Ainiin, tuosta parin hoidattamisesta... Mulle sanottiin sillon, että tämä (ainakin minun tapaus) on joku naisten ihan oma juttu, miehillä ei sitä ole. Ja siltä vähän vaikuttaisikin. Tosiaan on pari pysynyt samana, eikä mitään ole ollut kuurin jälkeen.
 
sama vaiva
Alkuperäinen kirjoittaja Anja:
Raivostuttaa, ottaa päähän, vituttaa.

Ollut ihme vaivoja jo puolisen vuotta. Alapää haiskahtaa ja erityisesti yhdynnän jälkeen. Kävin tohtorilla, odotin tuloksia 5 vkoa kun ei saanut terveyskeskuksesta ikinä ketään kiinni, lopulta pyysin puhelinajan tohtorilta. Itse tohtori ei vaivautunut soittamaan, vaan sairaanhoitaja joka kertoi et kaikki kunnossa, valkovuodossa oli clue-soluarvot vähän koholla.
Asia selvä.
Kysyin mitä voi tehdä, vastaus "nojaa, eipä kummempaa, kokeile JOTAIN apteekin itsehoitolääkettä"

Raivostuttavaa tässä se, että nyt yhtäkkiä muistin et mulla on ollut tämä sama vaiva ennenkin! Epäspesifi epätintulehdushan se. Muistin et lääkäri antoi jotain suun kautta otettavaa medisiiniä ja sitten starogyniä emättimeen.

Kävin nyt stamassa starogyniä, jes että sitä saa ilman reseptiäkin. Koitin soittaa terveyskeskukseen, no nehän on lomalla. Koitin soittaa sinne edelliseen opiskeluajan palveluun josta saisin omat tietoni lähetettäväksi nykyiseen paikkaan - kiinni sekin paikka tietenkin.

Nyt tässä odottelen sitten että alkaako pelkkä starogyn-kuuri toimimaan.
Ärsyttää tässä nyt vaan se että apua/hoitoa ei vaan saa!! Tämäkin vaiva välillä laantunut, välillä taas enempi, semmonen taustalla kummitteleva juttu niin ei tullut sitten mentyä uudestaaankaan lääkäriin (jakun tietää ettei oo mitään klamydiaa yms kun ne tsekattiin silloin kanssa)

Onko kellään siis kokemuksia tästä ilmeisesti uusiutuvastakin vaivasta, ja miten vois ehkäistä ja tai nyt parantaa itseään itse?
Hiiva tämä ei ole.
joo sama juttu ja starogynia ei enää saa apteekista sitä ei valmisteta enää. miksi lopetettiin se, kun se oli hyvä lääke ja sai ilman reseptiä.
 
*J*
hei. lainaisin ketjua, dalacinin käytöstä olisi kysyttävää. Onko teillä tullut minkälaisia sivuoireita? Lähinnä kuukautisiin liittyviä. Itsellä on emätinvoidekuuri päällä. Kuukautisten olisi pitänyt alkaa maanantaina, mutta vieläkään ei mitään näy. Raskaustestit näyttävät negatiivista. Ihmetytätä kovasti.
 
kuurilla
Dalacin-kuurilla täällä, neljättä päivää. Aluksi tuli kunnon päänsärky mikä kesti pari päivää. Lisäksi alkoi heti myös vatsakipu sekä lisääntyvä verinen vuoto, kuin todella runsaat kuukautiset, jatkuu edelleen (kiva kun ei saa nyt käyttää tamponiakaan). Kuukautiset piti alkaa vasta viikon päästä - jännä nähdä riittääkö vuotoa vielä ensi viikoksikin.. vai tuleeko kaikki nyt. :p
 
myös kuurilla
Hei,

siis oletteko jatkaneet Dalacinin käyttöä kuukautisista huolimatta? Mulla alkoi kuukautiset tänään (erittäin epäsäännöllisinä, pillereiden lopettamisen takia), mutta kuuria olisi vielä neljä päivää jäljellä...
 
Fuzzy Peach
Itselläni on nyt taas Flagyl Comp -kuuri päällä. Kapseli kirveli illalla aivan mahdottomasti. Olenkohan ehkä allerginen sille hiiva-aineelle siinä? Olen kerran kokeillut Gyno-Daktarinia hiivaan. Se kirveli niin kaameasti, että jouduin kaivamaan puoliksi sulaneen kapselin ulos. Kipu hellitti heti. Onkohan niissä samaa ainetta. Mun olisi varmaan pitänyt pyytää se, jossa ei ole tuota hiiva-hoitoa, eli se ilman Comp: ia.

No joo, ehkä mun pitäisi kysyä tätä lääkäriltä. On vaan niin hankala soittaa tonne arvauskeskukseen.

Pitäisiköhän minunkin kokeilla sitä Zidovalia? En muístanut lääkkeen nimeä lääkärissä, enkä sitten voinut sitä pyytää.
Oletteko muut kokeilleet?
 
jeins
Itsekkin epäilen tätä tautia. Vai olisiko mahdollisesti ennemmin hiivaa? Oireina on kutina alapäässä, ei kutise ihan kokoaikaan -vielä ainakaan- kuukautiset tulossa joten lääkkeitäkään en voi vielä ostaa :( Alapää on myös ihan turvonnut, pyyhkiminen sattuu, valkovuoto oli ensin limaista (saattoi johtua ovulaatiosta) ja nyt se on ihan juoksevaa. Haissut muutaman päivän oudolle. Minkä kautta voin tutkituttaa vaivan? Soitanko vaan terveyskeskukseen ja kerroin oireista? Ja mitenkäs nämä testataan?
 
heij
Tietoa
BAKTERIELLI VAGINOOSI

"Bakterielli vaginoosi on emättimen omien bakteerien kasvutasapainohäiriön aiheuttama tulehdus, jolloin potilalla esiintyy pahanhajuista valkovuotoa, joka voimistuu yhdynnän jälkeen. Lisäksi joillakin potilailla voi esiintyä lievää kutinaa tai polttavaa tunnetta emättimessä.

Bakterielli vaginoosi on yleisin emätintulehdusten aiheuttaja. Kierukkapotilailla on useammin bakterielli vaginoosia kuin muita ehkäisymenetelmiä käyttävillä potilailla.

Bakterielli vaginoosi voi aiheuttaa raskaana olevilla ennenaikaisen synnytyksen tai kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen. Kierukkapotilailla on muita herkemmin bakterielli vaginoosin yhteydessä kohtu- ja munasarjatulehduksia ja joskus kierukka joudutaan poistamaan toistuvien tulehdusten takia.

Bakterielli vaginoosi todetaan emätineritteestä otettavasta näytteestä tehtävällä hajutestillä ja mikroskooppitutkimuksella.

Baktrielli vaginoosi hoidetaan antibioottihoidolla (metronidatsoli), raskaana olevat penisilliinijohdoksilla (amoksisilliini). Jälkitarkastusta ei tarvita.

Bakterielli vaginoosi ei ole sukupuolitauti, eikä ole voitu osoittaa miehen voivan siirtää infektiota toiseen naiseen. Joskus miehillä on oireita, epämääräistä virtsaputkiärsytystä, jos partnerilla on bakterielli vaginoosi."
 
Hipsheijaa
Alkuperäinen kirjoittaja Jeins:
Tehdäänkö terveyskeskuksessa gynekologinen tutkimus vai otetaanko näyte jotenkin muuten?
Lääkäri ottaa sen, tai sitten se otetaan labrassa. Itse kävin sukupuolitautien poliklinikalla. Samalla otettiin kaikki.
 
petettyN.
koko ketjua en jaksanut lukea mutta joku väitti joskus täällä elleissä että epäspesifi tulisi jos on useimpia kumppaneita. sp-tauti se ei silti ole.
mulla oli uusi suhde tässä hiljattain. muutama kuukausi meni ok miehen kanssa mutta sitten ykskaks tuli taas epäspesifi tulehdus kaameine hajuineen (mulla oli se joskus nuorena). sitten hain apteekista gynocapseja ja vaiva lähti.
joitakin päiviä sitten sain kuulla että kumppanini oli ollut ex-vaimonsa kanssa sängyssä, pettänyt mua, juuri samoihin aikoihin kun vaivani oli. eli nyt uskon kyllä että se johtui siitä. ja kumeja ei siis käytetty (mistä viisastuneena).
 
ihmeissään????
onko kukaan käyttänyt tohon vaivaan trikozol 400mg antibioottia? mulle se määrättiin ja alko pissa muuttua punertavaksi,pelästyin ja soitin terveys neuvontaan ni oli sielä ihmeissään et ei sen punertavaksi pitäs muuttua,käskivät lopettaa kuurin samantein. olin jo vetäny niit 3 pvää. ihmettelen kyllä miks se niin "veristä" oli. tuote selosteessa kyl luki että voi värjätä pissan tummaksi mutta tarkottaa varmaan tumman keltasta eikä punasta,meinaan ihanku ois ollu vähän veren sekasta..?
 
Vuosien kierre
Olin avioliittoni aikana vuosikausia kierteessä, jossa oli noita tulehduksia vuoroin emättimessä, vuoroin virtsateissä. Mies ei suostunut muuttamaan tapojaan eikä ottamaan lääkkeitä. Omasta puolestani olen täysvarma, sillä mies oli ensimmäiseni ja avioliiton aikana en ollut kenenkään muun kanssa. Miehestä en ole varma, mutta hän sanoi, ettei muita ollut.

Samalla tapaa hänkin loukkaantui kuin joku tuolla kertoi oman miehensä reagoineen, kun lääkäri antoi reseptin häntäkin varten. Mies sanoi, ettei häntä mikään vaivaa ja epäili minun kävässeen vieraissa.

Kokenut gynekologini sanoi, että minun vaivani eivät lopu, jos mies ei lääkkeitä syö. Niinpä aviolitto noudatti kaavaa: Minä söin lääkkeet, paranin ja kun miehen kanssa oltiin yhdessä, vaivat palasivat. Kunnes tein lakon. Kieltäydyin seksistä kokonaan. Sen jälkeen ei ole tulehduksia tullut ja olen ollut terveenä jo pari vuosikymmentä. Uusi mieskin minulla on ollut jo hyvin pitkään, mutta hän on kaikin puolin tavoiltaan siisti ihminen. En voisi edes kuvitella, että hän käyttäytyisi yhtä moukkamaisesti kuin exäni, jos hän tarvitsisi lääkitystä minun terveyteni takia.

Muuten, yksi miespuolinen ystäväni oli saanut epäspesifin tulehduksen naisystävältään. Hän kiroili tyhmyyttään, sillä nainen oli kertonut tulehduksestaan, mutta kondomi oli silti jätetty pois ollen juuri siinä luulossa, että se ei mieheen tartu. - Oli muuten kuulemma miehelläkin aika viheliäinen vaiva! Kaveri kävi asiallisesti lekurissa ja söi lääkkeensä.

 
huokaus_
itsellä on ollut samantapaista vaivaa, muttei ilmeisesti kuitenkaan clue soluja papassa. lääkäri tarkastuksen jälkeen kuitenkin määräsiä dalacinia joka vain pahensi oireita, sitten trikozolia josta ei myöskään apua. en tiedä sitten että mikä mua vaivaa, varmaan bakteerikannat jo ihan sekaisin vääristä hoidoista. nyt sitten sain flagyl comp-kuurin. en tiedä uskallanko edes ottaa, jos tää ei tälläkään parane. eikös tuossa flagylissa ole sitäpaitsi sama vaikuttava aine kuin trikozolissa... vai pitäisikö kokeilla gynodaktarinia tms, kun pelottaa tää jatkuva antibioottikierre. ois kiva jos tän jollain sais aisoihin...
 
M-happobakteereista
ei ole koskaan vaaraa, joten turvallisesti niitä sen puoleen voi kokeilla. Mikä muuten estää käyttämästä niitä yhtä aikaa lääkkeen kanssa. Se voisi olla hyväkin konsti.
 
Oppia ikä kaikki
Pakko tuoda tähän keskusteluun vielä uusi näkökulma oman tarinan kautta.

Yhtäkkiä alkoi alapäävaivat ja olin varma että miesystäväni käynyt vieraissa. Hiivamaisia oireita ja pieniä 1-3mm nesterakkuloita aluksi alapäässä ulkosynnyttimistä peräaukon ympäristöön saakka. Lääkärit yrittivät kaikin keinoin löytää jonkun sukupuolitaudin. Ei löytäneet, ja muita vaihtoehtoja eivät älynneet vissiin edes ajatella. Pari viikkoa kuussa kivulias ilmiö poissa mutta kun hormonikierto alkoi lähestyä pamahti uudelleen päälle.

Näistä oireista 3kk myöhemmin alkoi verinen, happamen imelälle haiseva ripulointi. 6kk myöhemmin monien kokeiden ja lopulta tähystyksen avulla annettiin lausunto että minulla haavainen peräsuolentulehdus colitis ulterosa, johon ei tiedetä syntysyytä, ja johon ei ole parannuskeinoa. Häh??? Oli reaktioni. En osannut kuitenkaan ajatella muuta vaan rupesin kiltisti lääkäreiden koekaniiniksi syömään lääkkeitä suolen vuotamisen estämiseksi.

Tämä "salaperäinen sukupuolitautini" muuttui kerran niin pahaksi raivostuneen paksusuoleni kanssa, että en kärsinyt istua. Menin työterveyslääkäriin ja kerroin alapäähistoriani. Hän tutki paikat ja sanoi että olen täynnä mikrohaavoja, tulehtuneita rauhasia, nesterakkuloita. Ja epäilee clue-soluja. Tutkimus osoittautui positiiviseksi ja sain nimen ”salaperäiseen sukupuolitautiini”. Mutta pääsin suun ja alapään kautta otettavilla Flagyl-lääkkeillä eroon vaivasta vain siksi ajaksi, kun suolen verenvuoto saatiin rauhoitettua. Aina kun paksusuoli alkoi oireilla ennen verisen ulostamisen alkamista, niin menkkojen lähestyessä tuli clue takas. Pamahti alapäähän rakkuloita ja tulehtuneita rauhasia, kutina ja kirvely sietämätöntä kun piti koko ajan sitten ravata suolen takia vessassa.

Tämä fiksu työpaikkalääkäri selitti että kehon immuunipuolustusjärjestelmän heikentyminen aiheuttaa sen että jokaisella naisella luonnostaan olevat clue-solut kääntyvät kantajaansa vastaan. Sen tähden rupesin luontaisilla keinoilla mm. öljyillä vain hoitamaan alapäätäni oireiden tultua. Ja miettimään mikä on immuunijärjestelmä ja mitä sen epätasapaino voi aiheuttaa. Ja mikä saa sen epätasapainoon.

Kun kortisonit eivät enää tehonneet ja olin 3kk paskonut veriripulia lääkärini määräämästä yhä lisääntyvästä lääkekuormasta huolimatta, niin menin eräälle hivenainetutkijalle selvittämään että miten pielessä elimistöni ravinnetasapaino oli. Tilanne oli kurja, mutta lähdin vastaanotolta viisaampana ja tiedon saaneena että kehossani on jostain aineesta myrkytystila jonka seurauksena elimistössäni on x-ainetta runsaasti. Sekä olettamus että miksi olen siinä kunnossa kuin olen. Rupesin googlaamaan x-aineen syntysyytä ja päädyin omaan lääkekaappiini. Myrkytystila johtui lääkkeestä jota otin joka päivä suun kautta tabletteina, peräpuikkona aamuisin ja peräruiskeena iltaisin. Kun jätin lääkkeen ja rupesin puhdistuskuurille keräämällä puhtaalla piigeelillä myrkyt ulos suolistosta, niin ripulointi loppui 3 päivässä ja verenvuoto viikossa.

Nyt puoli vuotta myöhemmin olen paremmassa kunnossa kuin 8 vuoteen, jolloin kaiken maailman vaivat alkoivat asuttuani itä-euroopassa puoli vuotta. En syö mitään lääkkeita ””joita sinä nyt joudut syömään loppuelämäsi joka päivä”) oman hoitavan lääkärini kauhuksi, vaan vahvistan elimistöäni mahdollisimman luonnonmukaisilla vitamiineilla ja hivenaineilla. Jätin lääkkeet siksi, että jos ei tiedetä sairauteni syntysyytä, eikä parannuskeinoa, niin minkä helkutin takia sitten syön lääkkeitä jos niillä ei parane ja saan niistä kasapäin ”liitännäissairauksia” ja lisäksi niiden lääkkeitä?

Epäilen keräämäni tiedon ja omakohtaisten tarinoiden kautta että oudot suoli- ja alapäävaivani johtuvat lois- ja alkueläimistä, joita suomalaiset lääkärit eivät myönnä olevan olemassa tai suostu tutkimaan. Ne pikku pirulaiset heikentävät immuunijärjestelmän josta voi seurata kaikenlaista kehon häikkää. Saan suoleni ja alapäävaivani pidettyä kurissa nyt juomalla Foreverin karpalolla maustettua aloe veraa ja syömällä Biolatten Boulardii-limakalvoja voimakkaasti rakentavia & uudistavia kapseleita päivittäin. Alapäähajusta en pääse eroon kuin tunneiksi kerrallaan, kun suoli ja alapää niin lähellä toisiaan, ettei pääse suoliston bakteereja pakoon. Tosi kiusallista. Alapään paikat tykkäävät kun päivittäin pesen Foreverin jojobaöljyä sisältävällä shampoolla (tarkoitettu hiuksille) ja saan sillä pidettyä parempaa hygieniaa ja ”tuoksua” yllä limakalvoja kuivattamatta. Muutenkin jojobaa sisältävät luonnontuotteet mm. öljyt ja rasvat olleet suureksi avuksi kutinassa ja kirvelyssä.

Säästän rahaa että pääsen käymään Vantaalla eräällä tutkijalla ja biologilla jolla huippuvehkeet erittäin tarkkaan tulokseen, onko kehossa loisia ja mitä loisia. Asiantuntija alallaan Suomessa lääkäreiden naurettavan ja jääräpäisen silmien ummistamisen vastapainoksi. Kohtalotoverini löytäneet tältä tutkijalta pysyvän avun hoitamalla itsensä tai lapsensa eroon loisista.

Löysin netistä myös lääkäri Hulda Clarkin loiskuurin myynnissä luontaistuotekaupoista, jota aion kokeilla ensin luettuani hänen kirjansa. Jonotan sitä nyt kirjastosta. Tämä tohtori Clark on tehnyt elämäntyönsä tutkimalla näitä pikku piruja kehossamme ja moni henkilö löytänyt avun "epäspecifiin”, ”määrittelemättömään”, ”ei tunneta syntysyytä”, ”sisäsyntyiseen” tai ”muuten vain mystiseen" vaivaansa, joka lopulta diagnosoitu fyysiset vaivat ohittamalla ”korvien välissä olevaksi sairaudeksi”, kun ei ole löydetty vastausta lääkärikirjasta. Tosi surullista. Onneksi on lääkäreitä, joilla on sekä klassisen että monen vaihtoehtoislääketieteen koulutus, ja jotka käyttävät ennakkoluulottomasti koko tietoviisauttaan potilaan vaivan selvittämiseen. Ja lähettävät eteenpäin, kun oma tietomäärä käytetty ja vaivan syy ei ole vielä selvinnyt.

Kehotan jokaista olemaan varovainen niiden lääkärien määräämien antibioottikuurien kanssa. Syömään vain viimeisenä vaihtoehtona. Meidän elinvoimamme tulee vatsan ja suoliston hyvinvoinnista, jossa sijaitsee 70% ihmisen immuunipuolustusjärjestelmästä. Antibiootit vioittavat suoliston bakteeritasapainoa ja menee muutama kuukausi ennen kuin bakteerikanta immuunijärjestelmämme tasapainossa taas. Tasapainon järkkyminen suolistossa näkyy monilla naisilla mm. hiivaoireina antibioottikuurista. Itse syönyt maitohappobakteereita triplamääriä suosituksiin nähden, muuten hiiva iskenyt aina. .
Parjaamani oma hoitava lääkäri oli tosi tarkka, että söin antibioottikuurin kun siihen oli laboratoriokokeilla ensin löydetty vakuuttavat perusteet. Kerrankin kun ”minulla oli poskiontelontulehdus” ja määrättiin antibioottikuuri. Soitin sairaalaan ja kysyin että voinko syödä. Vastaus että et ennen kuin laboratoriotutkimukset tehty ja tulehdus on bakteeriperäinen, koska virusperäisiin ei antibiootit tehoa. Menin toiselle lääkärille, tehtiin labrat. Ei ollut edes poskiontelontulehdusta.

Nyt elämä nousujohteista pienin askelin oman hoitaman "suolilääkärini" suureksi ihmetykseksi. Kevein askelin menossa sairaalaan seurantatutkimuksiin taas ensi kuussa. Kehoni kertoo jo tulevat testitulokset. Olen vakuuttunut että eräs kaunis päivä minulla ei ole vaivan vaivaa kun jatkan sinnikkäästi kehon immuunipuolustusjärjestelmän vahvistamista luonnollisilla vaihtoehdoilla. Ei suoliston kanssa, alapääni kanssa, tai viime vuosina ilmenneiden outojen ruoka-aineallergioiden kanssa.
 
tyttönenhän minä
Alkuperäinen kirjoittaja Vuosien kierre:
Olin avioliittoni aikana vuosikausia kierteessä, jossa oli noita tulehduksia vuoroin emättimessä, vuoroin virtsateissä. Mies ei suostunut muuttamaan tapojaan eikä ottamaan lääkkeitä. Omasta puolestani olen täysvarma, sillä mies oli ensimmäiseni ja avioliiton aikana en ollut kenenkään muun kanssa. Miehestä en ole varma, mutta hän sanoi, ettei muita ollut.

Samalla tapaa hänkin loukkaantui kuin joku tuolla kertoi oman miehensä reagoineen, kun lääkäri antoi reseptin häntäkin varten. Mies sanoi, ettei häntä mikään vaivaa ja epäili minun kävässeen vieraissa.

Kokenut gynekologini sanoi, että minun vaivani eivät lopu, jos mies ei lääkkeitä syö. Niinpä aviolitto noudatti kaavaa: Minä söin lääkkeet, paranin ja kun miehen kanssa oltiin yhdessä, vaivat palasivat. Kunnes tein lakon. Kieltäydyin seksistä kokonaan. Sen jälkeen ei ole tulehduksia tullut ja olen ollut terveenä jo pari vuosikymmentä. Uusi mieskin minulla on ollut jo hyvin pitkään, mutta hän on kaikin puolin tavoiltaan siisti ihminen. En voisi edes kuvitella, että hän käyttäytyisi yhtä moukkamaisesti kuin exäni, jos hän tarvitsisi lääkitystä minun terveyteni takia.

Muuten, yksi miespuolinen ystäväni oli saanut epäspesifin tulehduksen naisystävältään. Hän kiroili tyhmyyttään, sillä nainen oli kertonut tulehduksestaan, mutta kondomi oli silti jätetty pois ollen juuri siinä luulossa, että se ei mieheen tartu. - Oli muuten kuulemma miehelläkin aika viheliäinen vaiva! Kaveri kävi asiallisesti lekurissa ja söi lääkkeensä.
mahtava homma,että jätit sellaisen idiootin!!että pistää nuo miehet vihaksi,kun ollaan niin itsekeskeisiä ja nynnyjä ettei uskalleta myöntää, että ollaan "heikkoja"..vaikka eihän se tietenkään ole mikään heikkous jos on jonkun taudin saanut syystä tai toisesta, mutta niin ne,oih niin ihanat miehet ajattelee
 
eijaksaenää
Järkyttävää miten moni nainen kärsii vaivasta josta kukaan ei näköjään ole edes varma. Itselläni oli vuosia sitten (käsittääkseni)todella paha hiivatulehdus ja sen jälkeen ei ole ollut alapää enää ennallaan. Nykyään on pahanhajuista vuotoa ja pienet häpyhuulet ovat emättimen suun ympäriltä kosketusarat ja kutisevatkin välillä. Seksistä en ole siis nauttinut vuosiin ja olen totaalisen kyllästynyt lääkäreihin. Olen käynyt arvauskeskuksessa ja "oikealla"lääkärillä(lue gynekologilla) ja kaikki ovat väittäneet ettei minua vaivaa mikään. Olen totaalisen raivoissani lääkäreiden suhtautumisesta minun vaivoihin,itseasiassa vain terveyskeskuksessa on edes otettu testejä,yksityiset ovat katsoneet vain nenänvarttaan pitkin eivätkä ole ottaneet kuuleviin korviinsakaan kun olen valittanut että jopa tarkastus tekee kipeää. Terveyskeskuksessa otettiin emätintulehdus testi, mutta mitään ei löytynyt,tietenkään. Jokin on kuitenkin oltava vialla kun sattuu niin he******ti olla yhdynnässä. En ole kovin innokas käyttämään mitään lääkkeitä,en ole antibioottejakaan syönyt kuin ehkä kerran elämässäni. En voi ymmärtää. Tällä palstalla on hyviä neuvoja ollut, mutta osaako joku vastata suoraan minun vaivaani, että mikä voisi auttaa??lääkäreistä kun ei ole mitään apua. Tai onko jollakulla tiedossa lääkäriä, jonka vastaanotolle oikeasti kannattaa mennä?
 
yks pirkko
ei lääkäristä mitään apua saa. Valitettavasti. :( Itse olen kääntynyt luonnonmukaisten hoitokeinojen puoleen, kun lääkärit ei usko, että mikään on vialla tai sitten se on vaan ihan normaalia tai sitten kirjoittavat antibiootin, jonka saa hakea uudestaan ensi kuussa....
Mulla on kans yhdynnän jälkeen tullut runsasta valkovuotoa, ei tosin aina kovin pahanhajuista, mutta tosi paljon. Hiivakuureja oon syöny vuosien varrella enemmän kuin jaksan muistaa, eivät auta.
Nyt hoidan itseäni homeopaattisilla lääkkeillä ja vältän valkoista jauhoa, sokeria ja hiivaa (pulla on kaiken pahin...). Vettä pitää muistaa juoda paljon, siis enemmän kuin mitä oma janoni sanoisi ja bifidusjogurttia ilman en eläisi viikkoakaan. Aloe Vera -juomaa juon päivittäin.
Olen törmännyt kirjaan, jonka perusväittämä on, että kaikki ihmisen sairaudet johtuvat alunperin korvien välistä. Alan olla samaa mieltä. Nyt vain "keskustelen" kroppani kanssa, että miksi se bakteeritasapaino niin herkästi järkkyy, kun toinen tulee lähelle.
Suosittelen siis homeopaatin vastaanottoa, kun lääkäri ei osaa auttaa.
 
unicornis
Alkuperäinen kirjoittaja Oppia ikä kaikki:
Kehotan jokaista olemaan varovainen niiden lääkärien määräämien antibioottikuurien kanssa. Syömään vain viimeisenä vaihtoehtona. Meidän elinvoimamme tulee vatsan ja suoliston hyvinvoinnista, jossa sijaitsee 70% ihmisen immuunipuolustusjärjestelmästä. Antibiootit vioittavat suoliston bakteeritasapainoa ja menee muutama kuukausi ennen kuin bakteerikanta immuunijärjestelmämme tasapainossa taas. Tasapainon järkkyminen suolistossa näkyy monilla naisilla mm. hiivaoireina antibioottikuurista. Itse syönyt maitohappobakteereita triplamääriä suosituksiin nähden, muuten hiiva iskenyt aina. .
Yhdyn täysin kirjoittajaan. Itsekin olen joutunut toteamaan, että suoliston hyvinvointi on todella tärkeä asia koko kropan hyvinvoinnille. Vuosia kärsin erilaisista vatsaoireista ja alapäässäni oli kuukausittain tulehdus, aluksi ilmeisesti vain hiivaa, myöhemmin myös bakteeritulehduksia. Samaan aikaan kuukautiskipuni äityivät aivan mahdottomiksi. Olin täysin väsynyt ravaamaan lääkärillä, syömään hiiva- ja tulehduslääkekuureja ja levittämään rasvoja alapäähäni. Sain apua hetkeksi, mutta tulehdus uusi taas kuukauden kuluttua. Lopulta päätin kokeilla vähähiilihydraattista dieettiä, jätin sokerit, valkoiset jauhot, perunan ja riisin pois lähes kokonaan. Viisi kuukautta kestin dieetillä, kunnes aloin taas syömään "normaalia" ruokaa. Tulehduskierre päättyi kuitenkin tähän. Dieetin jälkeen (05/07) tulehduksia on ollut muutama, noin vuoteen ei enää lainkaan.

Tulehdukset loppuivat, mutta tilalle tuli krooninen ripuli, josta olen nyt kärsinyt noin 1,5 vuotta. Vatsaoireet diagnosoitiin aikoinaan toiminnalliseksi häiriöksi, myös ärtynyt suoli mainittiin. Mitään täsmäohjeita en kuitenkaan ongelmiini saanut. Eilen kävin funktionaaliseen lääketieteeseen erikoistuneella lääkärillä, jolta oletan vihdoinkin saavani apua myös vatsaongelmiini. Hän määräsi minut heti dieetille, johon muutaman viikon kuluttua saan lisätä ruoka-aineita, jos oireet ovat hävinneet. Näin selvitetään, onko herkkä suolistoni yliherkkä ruoka-aineille vai kiusaako minua jokin pieneliö? Labratestit otetaan myös myöhemmin, mutta näin aloitetaan.

Suoliston hyvinvoinnilla tuntuu olevan vaikutusta näihin alapään vaivoihinkin. Lääkäri sanoi, että suoliston kuntoutumisen myötä myös kivuliaat kuukautiset tulevat olemaan historiaa. Toivon myös, että alapääni bakteerit pysyvät tasapainossa, enkä enää koskaan tule saamaan sitä tuskallista tulehduskierrettä. Fyysisten oireitten lisäksi sain tilanteesta myös henkisiä oireita ja olen jo pari vuotta popsinut mielialalääkkeitä. Suoliston terveydellä on kuulemma vaikutusta myös mielialaan. Ehkäpä ruokaremontin yhteydessä voin lopettaa myös mielialalääkkeet?

Tsemppiä hyvät naiset! Muista huolehtia myös suolistostasi!
 
kutkut
ajattelin tässä nyt kertoa omasta alapäähistoriastani.
yli vuosi sitten alkoi ihan käsittämätön kutina. joskus itkin ja huusin vaan kotona kun kutitti niin helkkaristi. kävin gynekologilla, joka teki etikkatestin (eli kondylooma) ja sanoi että hänen mielestään mulla on ehkä kondylooma. eipä sitten ollut.
sitten kutina jossain vaiheessa unohtui (kuukautiset olivat 1-2 viikon välein jolloin ei kutinaa ehtinyt murehtia). puoli vuotta sitten se palasi. soitin terveyskeskukseen ja varasin ajan. VARALTA otettii hiivatesti vaikka valkovuoto olikin normaalia. tuloksista löytyi hiivabakteereja. sain lääkkeet, otin kuurin kaksi kertaa. sitten uudelleen lääkärille, eri lääkettä uusi kuuri. sitten kun menin niin lääkäri sanoi suoraan ettei anna nyt mitää lääkkeitä ennen kuin koko homma on tutkittu. hän otti uudet hiivanäytteet, trikomonaksen, clue-solut ja käski labraan mittauttamaan sokeriarvot. eli epäspesifistitulehdus. sain lääkkeet ja nyt on helpottanut, vähän. menin sitten taas lääkäriin kun oireet eivät loppuneet. tämä olikin sitten eri lääkäri kuin viime kerroilla. täys idiootti. vika on kuulemma korvien välissä ja mulla on kutinakierre ja sitten hän sano että ehkä mulla sittenki on se kondylooma, että v....tti. ei edes tutkinut, puhui vaan niinku pikkupennulle että ku pimpissä on paljon pöpöjä.
oon aina huolehtinut ehkäsystä, oon ollu melkeen aina sinkku ja harrastan seksiä harvoin. huolehdin myös hygieniasta, ennen pesin tavaran apteekin intiimipesuaineella mutta nyt vedellä vaan. maitohappobakteeri-hommat ei auta. puuvilla-alushousut on myös pop :) niin ja noista karvojen ajeluhommista vielä, en harrasta ajelua, vahausta kylläkin nimittäi kutina laantuu kun on vähemmön karvoja. posliinia en kylläkään harrasta.
ajattelin muuten kysyä mielipidettä tämmösestä asiasta, että joutuuko vanhat vibraattorit nyt roskikseen vai voiko niitä käyttää jos käsittelee ne esim. desinfiointiaineella? geishakuulat keitin ja desinfioin ne. ja kyllä, olen aina myös huolehtinu lelujen puhtaudesta :)
 
:--@
Noniin. Edellisestä viestistäni on jo lähes vuosi aikaa. Olin jo ehtinyt nostaa mielessäni peukut korkealle pystyyn, kunnes eilen illalla reilusti yli puolen vuoden jälkeen alkoi poltella ja kutista jälleen kerran.

Viime vuonna tähän samaan aikaan kärsin kondylooman jälkeisistä epäspesifisistä oireista noin 2-3 kuukautta jokaisten kuukautisteni yhteydessä. Söin tuona aikana ainoastaan yhden antibioottikuurin, sillä huomasin että vaivat uusiutuivat joka tapauksessa, enkä jaksanut alkaa etsiä sopivaa lääkitystä itselleni. Kyllähän se otti huolella päähän, kun lueskelin juttuja naisista, joita tulehdus on vaivannut jo kymmenen pitkää vuotta, mutta olin laiska ja kärsin oireista aina kun ne tulivat - kunnes yhtäkkiä ne loppuivat kokonaan.

Poikaystävä minulla ehti vaihtua jälleen viime kesänä. Kerroin hänelle mikä oli vaivannu viime talvena ja päätimme käyttää kondomia parin kuukauden ajan varmuuden vuoksi, jonka jälkeen jätimme sen toisiimme luottaen kokonaan pois. Oireita ei näkynyt ilman kumiakaan puoleen vuoteen, mutta nyt (kuukauden yhdyntätauon jälkeen poikaysäväni kanssa) tämä hiton tulehdus näyttää palanneen jälleen peliin.

En jaksaisi _millään_ ruveta käymään gyneillä ja kolumaan eri lääkkeitä läpi tämän vanhan jutun vuoksi. Tekisi mielummin antaa asian olla ja yrittää hoitaa itseään jotenkin muuten (mutta miten?). Kysyin viimeksi, ehkäisisikö kondomin käyttö tulehduksen syntymistä aina uudelleen? Seksistä en aio luopua, joten jonkinlaiset käytännön kikat olisivat tarpeen. Entä olisiko tarpeen käydä suihkussa välittömästi yhdynnän jälkeen? Kuulemma bakteerit ehtivät joka tapauksessa levitä, vaikka niitä kuinka jynssäisi huolellisesti pois.

Jos oireita alkaa saapua taas joka kuukausi, on varmaan syytä käydä apteekissa etsiskelemässä jotain helpotusta. Mitään reseptillistä antibioottia en jaksa lähteä lääkäriltä erikseen pyytämään, kerta mitään apua (teidän muidenkaan kokemusten perusteella) ole kuitenkaan ollut, kuin vain pienen hetken, kunnes kaveri on jälleen päättänyt saapunua kylään.

Eli ne jotka ovat käyneet läpi useampiakin lääkkeitä, mikä apteekkilääke/apukeino on teitä parhaiten auttanut (jos harrastatte säännöllisesti seksiä ilman suojaa) ja kuinka usein oireita on lääkkeen käytön jälkeen vielä tullut?

Kiitos kaikille mukana kärsijöille ja apua antaville, onneksi tässä ei olla ainoita!
 

Yhteistyössä