Epäspesifi emätintulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Anja
  • Ensimmäinen viesti
ei jaksa ennee
Niinhän sitä luulis, minun gyneni taas diagnosoi alavatsakipuni, ovulaatiovuotoni ja vatsan turvonneisuuden juuri hiivaksi...(sitä edelsi pitkä antibioottikuuri).Kutinaa oli vähän jos ollenkaan. Olikohan kyseessä jo silloin emätintulehdus? Joka sit diagnosoitiin seuraavaksi... Sitä vain ihmettelen kun alapää ei tosiaan missään vaiheessa ole haissut ollenkaan??? Eikö se ole bakteeritulehduksen määräävä oire? Eli mitä ihmettä tämä oikein on...
Ei voi muuta sanoa kuin että masentaa todella tätäkin neitosta, kun aina on jotakin oireilua!
 
Lennu76
Joo, minäkin olen päässyt teidän muiden kutiavien joukkoon ;((((((

Mulla alkoi oireet kummasti gynentarkastuksen jälkeen (luin että jollain alkanut papan jälkeen) Seuraavana päivänä peräaukonsuu oli sen tuntunen että olis ollu viikon verran ripulilla, noh, laitoin talkkia ja helpotti. Seuraavana päivänä alkoi kutina ja "epämääräinen olo", kuumotus ja kivut pyyhkiessä/koskettaessa, otin Fluconazolin kerta-annoksen. Oireet oli ehkä päivän pois ja tuli takas kutina ja valkoiset peitteet (peitteitä oli siis jo sillon kun otin Fluconazolin)

Lisäksi oli ilmestynyt haavauma klitoriksen yläpuolelle, siihen "vekin" pohjaan. Itsehän tuonne alapäähän on hieman vaikea katsoa vaikka olis mimmoset peilit apuna ja päättelin että oliskos se "repeytyny" hieman. (No, se ei vaivannut kun päivän ja ennen ku lääkäriin ehdin oli jo parantunu)

Tilasin ajan lääkärille ja se ei edes vilkaissut alapäätä! Labroissa löytyi sitten clue-soluja ja lääkkeeks tuli Metronidazol alpharma 500mg 1x3, 4 pv. Kuuri auttoi hyvin eikä kumppanilla oireita. Tajusin kuurin aikana että alapään haju oli muuttunu, tosin labrakin sanoi minulle että ei voimakasta hajua mutta muuttuipa kuurin aikana kuitenkin!

Noh, tasan kuukauden päästä huomasin että kivut pyyhkiessä tai koskettaessa oli palanneet, samoin kutina, kuumotus yms. ilmestyi samana iltana. Tällä kertaa sh määräsi labraan. Kokeina otettiin hiiva, trikomonas ja clue-solut. Clue-soluja löytyi, tietty! Eli epäspesiifi emätintulehdus taas!!! Muut näytteet oli puhtaat. Nyt lääkkeeksi Trikozol 400mg 1x3 7pv. Kuurin aloitin ma iltana ja ke aamuna ei ollu oikeastaan ihmeitä tapahtunu tai no haju oli hävinny joskaan sitä ei ollu taaskaan paljoa. Kutinaa edelleen ja valkoisia peitteitä oli ilmaaantunut. Käyttöohjeessa sanotaan että kuurin aikana voi ilmaantua hiivaa ja sairaanhoitaja kaverini kanssa pääteltiin että hiiva on varmaan iskeny. Samoilla linjoilla oli apteekin ihmiset joten Canesten 2% emätinvoide käyttöön. To päivä oli jo melkein kutinasta vapaa mutta kappas kappas tänään onkin sitten taas kutittanu senkin edestä! Mulla on se Fluconazol kerta-annos mutta apteekissa olivat sitä mieltä että jos olisin ottanut sen silloin ke ja antibioottikuuri olis loppunu vasta ma niin se hiiva olis ehtiny ehkä uudelleen joten päädyttiin voiteeseen. Kävin sitten tk:ssa iltapäivästä kyselemässä että mitenköhän olis sen Fluconazolin käyttäminen kun näitä oireita on aina vaan. että jokos vois ottaa sen lääkkeen??!! Niin se sairaanhoitajatäti siinä tiskin takana kävi nauramaan ja sanoi ettei minulla voi olla hiivaa koska se Trikozol on NIMENOMAAN HIIVALÄÄKE!!!!!!! Tuijotin sitä tätiä suu auki ETTÄ MITÄ!!!???? SEHÄN ON ANTIBIOOTTI JOTA KÄYTETÄÄN BAKTEERITULEHDUKSIIN JA SIINÄ OHJEESSAKIN LUKEE ETTÄ VOI AIHEUTTAA HIIVAA!!!!! JA SITÄ PAITSI MULLA ON CLUE-SOLUT KOHOLLA MIHIN OLEN SEN SAANU!!!!Sitten siihen tuli toinenkin sairaanhoitaja ja sekin olis sitä mieltä että "just ne flagyylit sun muut trikozolit on nimenomaan hiivaan!!" Siinä ne hymyili vinosteen että voi nyt sentään kun et tajua mistään mitään ja käski mennä vaivoineni kotiin ja palata ma takas jos niitä vaivoja nyt yleensä enää on!!!!!!!!!P**kat niille hoitsuille. Meinasin sanoa että v***u on ikinä ollu kummallakaan moisia vaivoja. Noh, tässä sitä kärvistellään ja tutkaillaan näitä palstoja ja vartutaan ma aamua!

Kiitos jos joku jaksoi lukea vuodatuksiani mutta on itteäni jotenkin helpottanu kun jollain muullakin on näitä vaivoja ihan haitoiksi asti. Maitohappobakteereita aloin syödä vasta tänään ja jääkaapin täytin asidofilus ja gefilus tuotteilla, jos vaikka joku auttaisi.
 
pritteri
Eikös kannattas kumppanin syödä myös kuuri jos sulla jatkuvasti noita oireita, eli clue soluja, kumppanisi on saanut osan sinun pöpöistäsi ja on oireeton mut tartuttaa pöpöt taasen sinuun ja sinä saat kärsiä kun mies vaan porskuttaa. Yksi vaihtoehto on laittaa yhdynnän jälkeen maitohappobakteeripuikko emättimeen, estää myös hajuja ja ph:n muuttumista.
 
Lennu76:lle
Kyllä ainakin Flagyl on myös hiivaan. Minulla on ollut kerran molemmat yhtä aikaa, sekä hiiva, että epäspesifi ja lääkäri määräsi nimenomaan flagylia siksi koska siinä on hiivalääke samassa.
 
shelena
Täälläkin yksi joka kärsinyt samoista vaivoista jo vuosia, välillä on poissa muutaman kuukauden ja sitten kun se taas tulee niin ihan pelottaa.Onneksi minulla kärsivällinen mies,alussa saimme molemmat suun kautta lääkityksen mutta kun se kuitenkin tuli minulle takaisin siitä on luovuttu, että miestä ei hoidetakkaan suun kautta vaan dalacin voidetta terskaan ja mä flagylia suuhun,kyllä se veetättää niin perhanasti, mutta empä näköjään olekkaan YKSIN TÄÄN VAIVAN KANSSA. Toivottavasti joskus tulisi jokin parempi lääkitys.
 
raivona
Mulla on nyt dalacin-kapselikuuri meneillään... Katotaan tehoaako se! Mulla siis ollu jo viime loppukeväästä asti samoja oireita ja flagyl-kuureja vedetty monta, nyt siis tuo dalacin. Miehelle ei nyt ole mitään tarjolla :) kun ei kerran syöttämäni flagyl-kuuri auttanut mitään, oireet palasivat minulle. Molemmat ovat vetäneet myös 4 päivän hiivakuurin, kun eräs lääkäri epäili jotain sienitulehdusta, mutta näytteissä ei sitten mitään ollutkaan joten kuuri tuli otettua turhaan... Mutta onko teidän miehissä mitään erityistä oiretta sitten? Oma kumppani on joskus valitellut terskan kuivumista, mutta saattaahan se vaan pesemisestäkin johtua. Mitään muuta ei kai ole hänellä.
 
Leenu76
Ei ole miehellä mitään oireita ja siksi eivät lääkkeitä antaneet :( Omat oireet ei ole kokonaan hävinneet, kuumotusta ja kutinaa aina välillä ja sellanen outo olo. Ei siis tunnu normaalilta. Eilen loppui Trikozol kuuri ja tänään otin sitten vielä Fluconazol 150mg hiivalääkkeen. Jos ei oireet häviä kokonaan nii to aamuna ajattelin soitella jos pääsis lääkäriin. Seksiä ei olla harrastettu koko aikana, eikä kyllä ole tehny mielikään ://
 
Fuzzy Peach
Olen aivan epätoivoinen minäkin :( Flagyl- kuuri auttoi 3 viikkoa, ja sitten oireet palasivat. Aivan yhtä pahana. Onko mun taas mentävä gynelle? Ja syötävä koko elämäni ajan Flagyliä parin viikon välein? Seksin harrastamisen voin siis unohtaa kokonaan?

Mitä olen tehnyt väärin, kun mun alapääni on tällainen :(

Voi itku.
 
Jipjipjee
Nonii, tässä on nyt sitten ihka uusi resepti käpälissä. Välittömästi piti googlettaa, että mikä se semmonen epäspesifi tulehus on, ja tänne päädyin...

Tarinani on se, että sain pari vuotta sitten kondyloomatartunnan paikasta x. (Huomio tähän väliin, olen huolellinen ja tiedostava nuori nainen, joten tauti on kyllä melko taitavasti minuun jostain ujuttautunut.)

Näppylät hoidettiin wartecilla, osa lähti, osa ei, loput lähtivät ajallaan. Vuoden päästä ulkoisia muutoksia ei näkynyt papassa, ja kaikki näytti muutenkin hyvältä. Kalanraadon tuoksua olin kyllä havainnut - kuinka olisin voinut olla havaitsematta? :B

Mutta: Papa oli luokkaa 2. Sain antibioottikuurin, ja jäätiin odottamaan. Elämä jatkui, tapahtumat vaihtuivat, aloin seurustella vakavasti. Poikaystävä huomautti jossain vaiheessa, että anteeksi nyt, mutta neitillä vähän haisee. Että onkohan kaikki ihan kunnossa.

Mars Papaan taas pienen vatvomisen jälkeen, ja nyt ollaan tässä tilanteessa: Diagnoosina epäspesifi emätintulehdus. Ei muuta vaivaa kuin ajoittain kovastikin mädälle haiseva toosa (<3) ja valkovuoto. Reseptissä lukee, että Zidoval gel 5vrk:n ajan.

Koska Papa oli toistuvasti luokkaa 2, pääsen 1.4. oikeein kunnon ronkkijaisiin, eli lääkäri tekee sen sortin tarkastuksen, ettei mitään pitäisi jäädä huomaamatta. Kuulostaa TODELLA HERKULLISELTA!

Sanomattakin selvää, että vituttaa ihan satanolla. Onneksi on ihana avomies tukena. (Lääkäri muuten sanoi, että tämä on naisten ihan oma vaiva, ja miestä ei tarvitse lääkitä.)

Että näin, onneksi löytyi vertaistukea. Saa nähdä, miten tässä käy... :B
 
Jipjipjee
Näin kerrotaan ko. aineesta:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti/www.emedicine.com/derm/tk.koti?p_artikkeli=far05274&p_ylataso=&p_osio=

Toistaiseksi ei mitään kummempia tuntemuksia. Toivottavasti tämä nyt toimii, mälsää on haista lopun elämäänsä... :I
 
tietotaitototuus
Alkuperäinen kirjoittaja kuka?:
Elikkäs; viime perjantaina alotin uuden pillerilaatan (mercilon) otin pilsun n.klo18-18.30. Tuli sitten otettuu alkomahoolii hiukan turhan paljon... Sit tuli oksennus, joskus klo 01.00. Ite laskin, et ois ehtiny pilsu vaikuttaa. Noh, mut asiaan. Olin papa-kokeessa ja gyne sit soitti ja määräs flagyl kuurin. Aloin laittaa kapselia maanantai illalla ja nyt oon huomannu, et eilen ja tänään on alavatsassa sellasta outoa kipua/jomotusta, ovulaatiokipua? Samanlaista, mut nyt tänään kierron 10. päivä. Oisko se vaan ovulaatio? Ja sit huomasin tänään, et pissattaa ihan hirveesti ja on ollu pitkin päivää semmonen outo olo, hiukan ehkä paha olo, välil huippaa... Johtuisko alavatsa"jomotus" ja noi muut tuntemukset tost flagylist?
Ei ole ainakaan raskausoireita. Niitä ei ole noin pian yhdynynnän jälkeen, kun se hedelmöittynyt munasolukaan ei heti kiinnity sinne kohdun seinämään (vasta 5. raskausviikolla). Kuulostaa siis nuo vaivat Flagylin sivuoireilta. Myös ihan tavalliset ilmavaivat voivat tuntua samanlaisena kipuna kuin mm. ovulaatiokipu. Ja kyllä se pillerikin on ehtinyt imeytyä 7 tunnissa :).
 
Jipjipjee
Nyt on Zidoval-kuuri otettu. Menkat alko just lopettamisesta seuraavana päivänä, mutta hyvältä vaikuttaisi. Hajuista ei tietoakaan. Kattoo nyt, mikä on tilanne menkkojen jälkeen tai parin viikon päästä uusissa kokeissa, mutta nyt on hyvä fiilis. :)
 
ent.nuija
Jos värkki haisee, silloinhan on kyse bakteeritulehduksesta. Sen täytyy jostain saada, useimmiten joltain kumppanilta. Silloin on kierre valmis jos miestä ei hoideta samalla kertaa. Vaikka mies olis hoidettu, mutta saattaa käydä vieraissa ja tuo tullessan taas joitakin tuliaisia. Naiset vaan jouksee lääkäris ja ihmettelee kuin taas iski vaivat. Vaikka olis Nunna, niin silti saattaa tulla hiivataudit muttei muunlaisia. Ne on aika tavallisia johtuen monista syistä. Jos kaikki käyttäis kondomia käydessään salapanolla, niin johan olis gyneillä vähän töitä. Nuorena kärsin minäkin näistä kierteistä, viimein syyksi paljastui miehen petturuus. Uuden miehen kanssa loppui myös tulehdukset, ei ole kymmeneen vuoteen ollut mitään. Yhtälailla tämä koskee naisia jos harrastaa irtosuhteita. Nykyäänhän piilee vielä hiv-vaara.
 
hitukka
BAKTERIELLI VAGINOOSI

"Bakterielli vaginoosi on emättimen omien bakteerien kasvutasapainohäiriön aiheuttama tulehdus, jolloin potilalla esiintyy pahanhajuista valkovuotoa, joka voimistuu yhdynnän jälkeen. Lisäksi joillakin potilailla voi esiintyä lievää kutinaa tai polttavaa tunnetta emättimessä.

Bakterielli vaginoosi on yleisin emätintulehdusten aiheuttaja. Kierukkapotilailla on useammin bakterielli vaginoosia kuin muita ehkäisymenetelmiä käyttävillä potilailla.

Bakterielli vaginoosi voi aiheuttaa raskaana olevilla ennenaikaisen synnytyksen tai kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen. Kierukkapotilailla on muita herkemmin bakterielli vaginoosin yhteydessä kohtu- ja munasarjatulehduksia ja joskus kierukka joudutaan poistamaan toistuvien tulehdusten takia.

Bakterielli vaginoosi todetaan emätineritteestä otettavasta näytteestä tehtävällä hajutestillä ja mikroskooppitutkimuksella.

Baktrielli vaginoosi hoidetaan antibioottihoidolla (metronidatsoli), raskaana olevat penisilliinijohdoksilla (amoksisilliini). Jälkitarkastusta ei tarvita.

Bakterielli vaginoosi ei ole sukupuolitauti, eikä ole voitu osoittaa miehen voivan siirtää infektiota toiseen naiseen. Joskus miehillä on oireita, epämääräistä virtsaputkiärsytystä, jos partnerilla on bakterielli vaginoosi."
 
Anselmatar
Postista tuli juuri papa-vastaus. Luokkaa I, mutta leukosyytit koholla. Tietääkö joku, nostaako bakterelli vagionoosi leukkareita? Eikös toi tulehdukseen viittaa?
Gynelle sain ajan vasta viikon päähän, siksipä nyt ellejä kysymyksellä vaivaan...
 
henna99
Alkuperäinen kirjoittaja kuka?:
Elikkäs; viime perjantaina alotin uuden pillerilaatan (mercilon) otin pilsun n.klo18-18.30. Tuli sitten otettuu alkomahoolii hiukan turhan paljon... Sit tuli oksennus, joskus klo 01.00. Ite laskin, et ois ehtiny pilsu vaikuttaa. Noh, mut asiaan. Olin papa-kokeessa ja gyne sit soitti ja määräs flagyl kuurin. Aloin laittaa kapselia maanantai illalla ja nyt oon huomannu, et eilen ja tänään on alavatsassa sellasta outoa kipua/jomotusta, ovulaatiokipua? Samanlaista, mut nyt tänään kierron 10. päivä. Oisko se vaan ovulaatio? Ja sit huomasin tänään, et pissattaa ihan hirveesti ja on ollu pitkin päivää semmonen outo olo, hiukan ehkä paha olo, välil huippaa... Johtuisko alavatsa"jomotus" ja noi muut tuntemukset tost flagylist?
sori, mutta pillereitä syövät naiset eivät ovuloi.
 
hannaKj
olen aina käyttänyt tiukasti kondomiehkäisyä, enkä ikinä pillereitä. miehiä on ollut, mutta ei siis koskaan ilman kondomia. Ikinä en ole tällaisista oireista kärsinyt.

sen sijaan kaverini, jotka sekä käyttävät pillereitä ja harrastavat seksiä ilman "mitään", on koko ajan näitä kutina ja tulehdus vaivoja. Lääkäri oli eräälle tutuistani sanonut, että valitettavasti epillerit jotenkin tappavat naisen omaa bakteerikantaa alapäässä ja siten altistavat tulehduksille, kuten virtsatietulehdus ja hiivatulehdus. toinen juttu on, että miehen sperma on happamuusasteeltaan täysin vastakkainen naisen emättimelle, ja siten ärsyttää.

Vois tehdä galluppia, että kuinka moni tänne kirjoittavista , tulehduksista kärsivistä naisista sekä käyttää hormoniehkäisyä että harrastaa seksiä ilman kondomia
?
 
raivona
No, mä oon ollu käyttämättä pillereitä jo yli 5 vuotta. Eli siis oon harrastanu seksiä sekä ilman kumia, että kumin kanssa. Mitään tulehduksia ei koskaan, paitsi tosiaan nyt ollut jo viime vuoden loppukeväästä lähtien... Ja päivitystä ketjun lukijoille: ei tainnut Dalacin-kuurikaan auttaa. Sama hapan tuoksu taitaa alapäästä taas leijailla. :( En kyllä enää tiedä, mitä tehdä. Varmaankin taas soitto lääkärille, joka saa sitten määrätä minut kunnon gynen tutkimuksiin! Edelleen mietin, auttaisikohan, jos miehen kanssa yritettäisiin käyttää kumia jonkin aikaa... Suuseksistä en kylläkään luovu. ;)
 

Yhteistyössä