Epäspesifi emätintulehdus

  • Viestiketjun aloittaja Anja
  • Ensimmäinen viesti
Marybella
Todettiin taas vaihteeks tuo epäspesifinen emätintulehdus :( Aikaisemmin hoidettiin kohtutulehduksena tupla-antibiooteilla, tiedä sitten oliko tuo oikeasti vai tätä samaa ku nytkin kun en oikein luota arvauskeskuksen lääkäreihin enää. Tympeä vaiva, joka tuntuu tulevan aina aan uudestaan :( nyt sitten 5 pv kuurina flagyl emätinpuikot...saas nähä...kun olisikin lääkkeet millä tämän sais pois loppu iäksi.Huoh.
 
shelena
Moi,kun syötte tota flagyliä niin tuleeko teillä kieli kummalliseksi ? Minulla on muutaman viikon kieli valkea kuin sammalta,siis onko teillä samanlaista.Ja auttaako teillä toi flagyl sain helmikuussa ton kuurin mutta ei tunnu kuitenkaan ihan oklta vieläkään ,mutta en aijo mennä kyllä lääkärille kuuntelen ja kärsin.
 
kutisija
Alkuperäinen kirjoittaja hannaKj:
Vois tehdä galluppia, että kuinka moni tänne kirjoittavista , tulehduksista kärsivistä naisista sekä käyttää hormoniehkäisyä että harrastaa seksiä ilman kondomia
?

Kolmatta kuukautta kutinaa. Ei hormonaalista ehkäisyä eikä kodomitonta yhdyntää (vakisuhde kuitenkin jo kymmenen vuotta).

Mutta eksyin tähän ketjuun etsiessäni tietoa. Flagyl comp:lla lähti kutina viime kierrossa, palasi kuukautisten jälkeen. Papassa oli sekafloora, se näemmä iski heti kuukautisten jälkeen taas. En tiedä pitäisikö kokeilla jotain pH-korjaajaa alapäähän vai mitä. Tiistaina lääkäriin, mutta yleislääkäri, joten en tiedä mitä sieltä saa, varmaan vain uuden Flagyl-kuurin. Hiivatablettia jo kokeilin (jäi yksi yli edellisestä kierroksesta), mutta ei apua. Tämä kutina vie hermot. Mitä mahtaa tarkoittaa papassa: runsaasti va-po-cx ?
 
Nipnap
Mulla on ollut maha ihan turvoksissa ja tosi kipeä, nyt huomasin että olisko ollutkin bakteeritulehdus asialla. Tuolla joku mainitsi saman aikaisesti mahan turpoamisesta ja navan seudun painon tunteella. Ollut vaiva ennenkin mutta nyt on maha turpoillut ja lääkärit on tutkinut vaikka mitä. Huomasin nuo tutut oireet jo aiemmin ja paremmin tänään. Selibaatissa jo puoli vuotta eli tuli vain jostain taas simsalabim.
Kondylooma löytyi 2,5 vuotta sitten. Aina käyttänyt kondomia, paitsi pitkäaikaisen kumppanin kanssa testien jälkeen... Sen jälkeen ***kele vähän väliä Flagylia. 80 % naisilla on kondis mutta se ei näy papassa kuin aktiivisena, joten sellaisetkin jotka tämän ongelman kanssa painiskelevat pitkäänkin ottakoon huomioon, että voipi olla siellä taustalla se. Ja se voi olla piilevänä vuosiakin....

Mutta ihania neuvoja ja konsteja. Mahtavaa että löysin tämän viestiketjun! :)
 
susku-75
Alkuperäinen kirjoittaja Viilinhiki:
Mulla oli tosi paha hiivatulehdus alapäässä. Ennenkuin ehdin apteekkiin ostamaan Canesten-voidetta niin otin jääkaapista vajaan viilipurkin ja kaadoin siitä erottunutta heraa vessapaperiin ja pyyhin sillä alapään. Kirvely helpottui heti. Saippuan käyttö lisää hiivan kasvua. Hiiva kuolee happamessa, mutta rehevöityy emäksisessä.
Happaminen maitotuotteiden syöminen hillitsee hiivan kasvua. Nyt helteillä kun hikoilee ja iho on kostea niin hiiva pääsee oikein riehaantumaan.
hei en tiedä mitä teen kun ollut muutaman päivän oiretta hiivatulehdksesta.olen antibioottikuurilla hapaani takja en tiedä pitäisikö mennä apteekista ostaan hiivalääkkeitä vai lopetaa antibioottikuuri kesken . oire on niin paha kauhee kutina ja kirvely . on vaikea olla
 
Simsalabim
Kun syöt antibiootteja, kannattais syödä samanaikaisesti myös maitohappobakteereja esim. Idoform tai Gefilus. Saa apteekista. Mä jatkaisin antibiootteja, mutta käyttäisin hiivaan jonkun esim. Canesten puikkopaketin ja ostaisin ne maitohappobakteerit.
 
:--@
Olen tyhmä, tyhmä tyhmä, tyhmä. Täällä kun lueskelen näistä "tunnollisista naisista" jotka käyttävät aina kondomia (niin kuin pitäisikin tehdä, varsinkin yhdenyön juttujen parissa) ja testauttavat mahdollisesti pitempi aikaiset seurustelukumppaninsa, jotta välttyisivät kaiken maailman ikäviltä taudeilta, mutta silti saavat niitä, niin ei voi kun kiristää hampaita yhteen ja kiroilla mukana.

Eli siis minähän kuulun tähän "ei mulle koskaan mitään tautia kuitenkaan tuu"-ajatteluporukkaan. Käytin kondomia viimeksi liian kauan sitten, eli viimeksi ennen e-pillereihin siirtymistä pari vuotta sitten. Ja mikäs muukaan kun virhehän se oli!
Sain perkule kondylooman 07 syyskuussa (pitääkin mennä luottamaan jokaiseen ihmiseen, vaikka oli vielä lähipiirin kavereita) ja ennen niitä hiton visvasyyliä tutustuin tammikuussa poikaystävääni ja olimme yhdynnässä (tietysti...) ilman kondomia.

Noh, syylät lähtivät yllättäen nopeasti (noin viikossa) penslaamalla sinisellä Wartec-nimisellä liuoksella 2 kertaa päivässä kolmen peräkkäisen päivän ajan, pitäen sen jälkeen 4 päivän tauon. Penslaus auttoi yllättävän hyvin minuun, mutta kipeää se saamari teki. Joskus piti jättää penslaamatta, kun alapää oli niin arka, ettei pystynyt edes kävellä.

Luulin päässeeni jo helpotuksesta syylien lähtiessä, mutta sitten tulikin yllättäen ystävämme emätintulehdus. Lääkärini soitti minulle ja kertoi sen selvinneen papa-tuloksissa ja käski minun hakea terveysasemalta Metronidazol-kuurin (2 tablettia vuorokaudessa, n. viikon ajan) pirullisen kutinani ja pahanhajuisen ja klimppimäisen valkovuotoni hoitoon.

Tämän jälkeen kutina lakkasi kuukauden ajaksi, mutta tämän palstan perusteella olin kyllä jo valmistautunut oireiden palaamiseen ja TADAA eilen alkoi alapäässä poltella, enkä yöllä saanut nukuttua niin kovan kutinan takia.

Nyt pitää siis varata uusi aika lääkärille ja silloin avaan kyllä suuni ja kysyn kaiken maailman mahdollisen nippelitiedon, että millä tätä paskaa pystyisi välttämään edes JONKIN verran ettei JOKA kuukautisten jälkeen pitäisi raapia itseänsä hengiltä!

Minua harmittaa siis lähinnä enemmän oma tyhmyyteni tautien ehkäisemisen suhteen, kuin tämä perkeleellinen tulehdus joka saa minut niin kiukkuiseksi. Poikaystäväni on myös huolissaan kondyloomasta ja niistä seuraavista oireista. Ottaa päähän, että olen saanut sen hänelle aikaiseksi. Rukoilen ja toivon, ettei hän tule saamaan niitä hiton visvasyyliä, tai mitään, mistä hän joutuisi kärsimään oman tyhmyyteni vuoksi! :--((

Onko nyt minkäänlaisia pieniä neuvoja parisuhteeseen, jossa kyettäisiin minimalisoimaan näitä rasittavia oireita (kumppanilla ei siis vielä ainakaan tässä vaiheessa ollut mitään muuta kuin ajoittaista esinahkan kuivumista)? Auttaisiko enää mitään, jos tässä vaiheessa vakituista suhdetta alkaisi käyttämään kondomia?

Kiitos kaikille jo valmiiksi!
 
Jipjipjee
Olen ollut vakituisessa parisuhteessa kohta puolitoista vuotta. Nykyiseni tiesi alusta asti, mihin ryhtyy, kerroin vuodentakaisesta kondyloomatartunnasta. Tähänkään päivään mennessä hänellä ei ole ollut ensimmäistäkään oiretta, vaikka kumia käytettiin alussa, "ennen kuin oltiin täysin varmoja tästä hommasta."

Käsittääkseni miehillä tuo oireilee tosi harvoin, ja silloinkin lievästi, että hänen puolestaan voit olla melko rauhassa.

Pyytäkää siskokullat lääkäreiltänne Zidoval-kuuria epäspesifiin. Minulla kolme viikkoa kuurista, eikä hajuista, kutinoista tai inhottavasta vuodosta tietoakaan! Eikä kuurin aikanakaan mitään sivuoireita. Sopi kuin nyrkki silmään!
 
enniii
Ihanaa lukea toistenkin kokemuksia näistä tulehduksista ja lääkkeistä :)

Itselläni todettiin siis muutama päivä sitten myös clue- solu tulehdus. Sain lääkkeeksi myös Falgyl emätin puikkoja ja aloitin käytön eilen. Tuntuu että hajut lähti heti pois, mutta alavatsa on tosiaan tänään ollut turvoksissa.

Toivottavasti kuuri toimii ja saan vaivat pois. Harmi vain että vapua pitää vietellä alkoholittomassa tilassa kuurin takia :D
 
kutikuti
Mä tässä parhaillaan pohdin, että kumpikohan on kyseessä kohdallani: hiivatulehdus vaiko epäspesifi emätintulehdus. Kutinaa/kirvelyä, joka välillä äityy hiertäväksi kivuksi. Viikonlopun vietin ilman pikkareita ja se vähän helpotti oloa. Ei ole hajuja (tai ainakaan en itse haista nyt), mutta valkovuotoa kyllä. Pyyhkiminen sattuu, joten olen vältellyt turhia hankaamisia ja vain "taputellut" pissit pois.

Hiivatulehdus on ollut joskus aikoinaan, kun pillerit lopetin ja siinä samaan syssyyn jälkimainingeissa tuli myös diagnosoimaton epäspessu hajuineen, yöks.

Olen kyllä huolellinen puhtauden suhteen, joten ei pitäisi olla ongelma. Epäilen lähinnä saaneeni jotain pöpöjä työpaikan vessasta, vaikka istuimen yleensä vuoraankin paperilla huolellisesti. Ojoj.
 
Tipi00
Itse kävin äskettäin gynellä, joka totesi aerobisten bakteerien aiheuttaman kroonisen tulehduksen sekä kroonisen hiivatulehduksen. Oireina valkovuoto, kutina, "polttelu", kosketusarkuus, yhdyntäkivut, mutta lähes hajuton tai lähinnä miedon piimäisen hajuinen, samea vuoto. Valkovuoto kirkastuu ainoastaa ovulaation ajaksi, jos silloinkaan. Mikroskooppinäytteessä paljon tulehdussoluja.

Lääkkeeksi sain syötäviä hiivalääkkeitä moneksi kuukaudeksi (häätö + estolääkitys) sekä paikallisesti Dalacin-tyyppisen voidesekoituksen. Aiemmat gynet ovat määränneet Flagylia/Zidovalia, joka kuitenkin toimii ainoastaan anaerobisia bakteereita vastaan, eli minullekin aiemmin tehty epäspesifin tulehduksen diagnoosi tai bakteerityypistä johtuen ainakin lääkitys oli väärä. Sen vuoksi niistä ei ollut juurikaan apua. Olisi siis tärkeä tunnistaa, kummat bakteerit ovat kyseessä. Lääkärin mukaan anaerobisille bakteereille on tyypillistä pahan hajuinen vuoto, kun taas aerobisille bakteereille (kuten minun tapauksessani) melko hajuton, mutta samea vuoto.

Lääkäri sanoi, että tällaiset krooniset tulehdukset ovat melko yleisiä, eikä niille ole mitään selkeää yksittäistä syytä. On mahdollista, että lukuisat antibioottikuurit (esim. akneen, tulehduksiin) altistavat vuosien varrella kroonisen tulehduksen kehittymiselle. Myös perintötekijät voivat vaikuttaa asiaan. Tyypillistä on, että oireet vaihtelevat kuukautiskierron mukaan. Tämän tyyppiset tulehdukset ovat kuulemma myös vaikeasti hoidettavia; osalla hoito voi auttaa pitkäksikin aikaa, osalla taas tilanne on välillä parempi, välillä huonompi.

Elättelen toivoa, että saisin vaivoihini edes jotain helpotusta. Jää nähtäväksi, miten käy. :)
 
*marjaana*
Täytyy nyt itsekin avautua tänne. Vapusta lähtien olen käyttänyt yhden Dalacin ja yhden Trikozol kuurin ja nyt pitäis taas käydä jotain uutta reseptiä hakemassa. Mulla oireet tuntuu vaan olevan erilaiset kun muilla: vuotoa kyllä, mutta ei haise erityisen pahalle, kirvelyä emättimessä ja ulkosynnyttimissä, mutta se helvetillisin vaiva on jatkuva kusihätä, joka ei vessassa käymisellä lähde ja kirvely virtsatessa. Virtsatietulehdus ja klamydia negatiivisia eli kuulemma johtuu tästä epäspesifistä emätintulehduksesta nämä oireet. Kaikki muutkin taudit testattu ja ilman kortsua en ole seksiä harrastanut viimeiseen puoleen vuoteen. Joskus aikaisemmin ollut tämä sama tulehdus oireettomana mutta tällaista kierrettä ei koskaan ennen. Ja sit joku idiootti täällä väittää että mieheltä tarttuu suojaamattomassa yhdynnässä, just joo... ihmettelen vaan kun ei mitkään lääkkeet tepsi, helvetin kurjaa kun ei kesällä voi seksiä harrastaa ja taitaa juhannuksen mökkibileetkin jäädä väliin kun siellä voi olla vähän hankala mitään emätinpuikkoja laitella kun samassa tilassa nukkuu 20 muuta ihmistä eikä se hygieniakaan kauhen hyvä ole ilman juoksevaa vettä. Vituttaa aika rankasti...
 
minulla on
Alkuperäinen kirjoittaja *marjaana*:
Täytyy nyt itsekin avautua tänne. Vapusta lähtien olen käyttänyt yhden Dalacin ja yhden Trikozol kuurin ja nyt pitäis taas käydä jotain uutta reseptiä hakemassa. Mulla oireet tuntuu vaan olevan erilaiset kun muilla: vuotoa kyllä, mutta ei haise erityisen pahalle, kirvelyä emättimessä ja ulkosynnyttimissä, mutta se helvetillisin vaiva on jatkuva kusihätä, joka ei vessassa käymisellä lähde ja kirvely virtsatessa. Virtsatietulehdus ja klamydia negatiivisia eli kuulemma johtuu tästä epäspesifistä emätintulehduksesta nämä oireet. Kaikki muutkin taudit testattu ja ilman kortsua en ole seksiä harrastanut viimeiseen puoleen vuoteen. Joskus aikaisemmin ollut tämä sama tulehdus oireettomana mutta tällaista kierrettä ei koskaan ennen. Ja sit joku idiootti täällä väittää että mieheltä tarttuu suojaamattomassa yhdynnässä, just joo... ihmettelen vaan kun ei mitkään lääkkeet tepsi, helvetin kurjaa kun ei kesällä voi seksiä harrastaa ja taitaa juhannuksen mökkibileetkin jäädä väliin kun siellä voi olla vähän hankala mitään emätinpuikkoja laitella kun samassa tilassa nukkuu 20 muuta ihmistä eikä se hygieniakaan kauhen hyvä ole ilman juoksevaa vettä. Vituttaa aika rankasti...
Onko punajäkälän mahdollisuus tutkittu?
 
Malla,
Kysymys! on niin pitkä ketju, enkä heti löytänyt vastausta.
Mitä kaikkia oireita tässä on? Onko tiheentynyt virtsaaminen myös? Voiko olla poltetta alapäässä? Tarvitaanko aina joku reseptilääke ja otetaanko jotain tutkimuksia? Täytyykö mennä gynelle vai antaako esim työpaikkalääkäri lähetteen labraan asian tutkimiseksi? Voiko tulehdus tulla ilman yhdyntää? Mulla on kummia vaivoja, hiivaa, virtsistä eikä sukupuolitauteja ole (otettu kokeet), mutta tälläisestä lekuri ei puhunut mitään.
 
minulla on
Jos tarkoitit punajäkälän tutkimista, niin pitää ottaa koepala asian selvittämiseksi. Siihen vaivaan ei ole reseptilääkettä, eikä muutakaan lääkettä, jos ei nyt kortisonivoidetta siksi katsota. Kirvelyä ulkosynnyttimillä ja virtsateissä, koska kyseessä on limakalvojen sairaus.
 
SheSpider
Alkuperäinen kirjoittaja *marjaana*:
Täytyy nyt itsekin avautua tänne. Vapusta lähtien olen käyttänyt yhden Dalacin ja yhden Trikozol kuurin ja nyt pitäis taas käydä jotain uutta reseptiä hakemassa. Mulla oireet tuntuu vaan olevan erilaiset kun muilla: vuotoa kyllä, mutta ei haise erityisen pahalle, kirvelyä emättimessä ja ulkosynnyttimissä, mutta se helvetillisin vaiva on jatkuva kusihätä, joka ei vessassa käymisellä lähde ja kirvely virtsatessa. Virtsatietulehdus ja klamydia negatiivisia eli kuulemma johtuu tästä epäspesifistä emätintulehduksesta nämä oireet. Kaikki muutkin taudit testattu ja ilman kortsua en ole seksiä harrastanut viimeiseen puoleen vuoteen. Joskus aikaisemmin ollut tämä sama tulehdus oireettomana mutta tällaista kierrettä ei koskaan ennen. Ja sit joku idiootti täällä väittää että mieheltä tarttuu suojaamattomassa yhdynnässä, just joo... ihmettelen vaan kun ei mitkään lääkkeet tepsi, helvetin kurjaa kun ei kesällä voi seksiä harrastaa ja taitaa juhannuksen mökkibileetkin jäädä väliin kun siellä voi olla vähän hankala mitään emätinpuikkoja laitella kun samassa tilassa nukkuu 20 muuta ihmistä eikä se hygieniakaan kauhen hyvä ole ilman juoksevaa vettä. Vituttaa aika rankasti...
Käyppäs ostamassa karpalomehua ja juo sitä mahdollisimman paljon muutaman päivän ajan! Mulla oli jokunen vuosi sitten samanlainen vaiva (eli lähes ainut oire oli jatkuva vessahätä ja kirvely) ja lääkäri juoksutti pissa- ja sukupuolitauti näytteillä useamman kertaa, kun ei meinannut uskoa ettei kumpaakaan niistä ole. Sairaanhoitaja sitten ehdotti minulle karpalomehun juomista ja vaiva katosi!:) Toivottavasti Juhannus ei mennyt ihan mönkään kuitenkaan! Itse vasta menossa työvuorosta nukkumaan...:/
 
Mullakin on "se" :-(
Lueskelin noita kirjoituksia ja monessa viestissä sanotaan että ruokavaliollla voi pitää kyseisen vaivan kurissa. Sen tiedän että acidophilus tuotteet ilmeisesti auttaa, mutta onko joku muu mikä auttaisi?
 
raivona
Oon kirjoitellut ketjuun aiemminkin, ja myös oman ketjun oon joskus aiheesta aloittanut, mutta kerronpa nyt miten minulle hajujeni kanssa kävi! Mulla oli siis vuoden verran ongelmana pahanhajuinen alapää, ja kaikenlaiset konstit tuli kokeiltua. Flagylien ja muiden lääkkeiden jälkeen haju vaan aina jossain vaiheessa palasi. Nyt näyttää siltä, että vaivasta on päästy, ja syy näyttää olleen se, mitä aina arvelinkin: miehen sperma. En enää seurustele saman tyypin kanssa (vaikka muutamia kertoja olen seksiin sortunut hänen kanssaan edelleen), ja vaikka hänenkin kanssaan tuli kokeiltua kaikenlaiset kuurit ja pidättäytymiset :) niin viimeisten Flagylien jälkeen haju ei ole (ainakaan toistaiseksi, kop kop) palannut. Käytimme siis kortsua (kuten välillä ennenkin, mutta nähtävästi jossain määrin tuli lipsuttua asiasta silloin) viimeisen kuurini jälkeen säntillisesti, eikä spermaa ole päässyt minua lähellekään. :) Ja nyt ei mitään oireita, vaikka kauhulla olen odottanutkin... Tosin seksin määräkin on vähentynyt tietenkin nyt, joten en tiedä miten sellainenkin voi vaikuttaa, on sitten kortsu tai ei. Nyt vaan mietin, että täytyykö minun sitten tästä lähtien aina käyttää kortsua elämäni loppuun asti, vaikka mies vaihtuukin... Vai olikohan kyseessä vaan tämän tyypin eritteet. Suuseksistä kyseinen vaiva siis todennäköisestikään ei johtunut, vaikka sitäkin ajattelin aikoinani, koska lääkäri oli niin kovasti sitä mieltä, että sperma ei voi jatkuvasti aiheuttaa tätä vaivaani. Saapa nähdä... Toivotaan, että vaiva pysyy poissa, ja suosittelen kokeilemaan samaa konstia, eli kortsu kehiin, vaikka mikä olisi, eikä siitä sovi lipsua yhtään!
 
Yksi ongelmainen lisää
Minullakin löytyi clue-soluja helmikuussa papassa. Lieviä oireitakin oli ennen sitä. Sain lääkekuurin (tähän hätään en muista mikä se oli). Vaiva hieman helpotti, mutta siitä saakka on vaivaa ollut. Huomenna menen hakemaan kolmannen lääkekuurin.

Huvittaa jotenkin lukea noita arvailuja, että kondomi saattaisi auttaa ja miehet tuota levittävät. Itselläni on lähes kahden vuoden totaalinen selibaatti takana ja ennen tätä ei mitään ongelmia ole clue-solujen suhteen ollut. Eli itselläni ei kyllä yhtään miehenketaletta voi tästä tuskasta syyttää. Olenpahan vaan tyytyväinen tämänhetkiseen sinkkuuteeni, kun kutinan ja muun oireilun vuoksi ei kyllä seksiä tekisi mielikään...
 
apua..
Kuulostaa teidän keskusteluista että mun kannattais vihdoin viimein ottaa mulle 1 1/2 kktta sitten määrätty Dalacin emätinvoide, en ole uskaltanu ottaa sitä kun siinä on niin törkee lista sivuvaikutuksista ja sitten kun en ole havainnu niinkään mitään vaivoja, mulle määrättiin resepti papa kokeen tuloksien jälkeen.
Mua vaan tosissaan pelottaa alottaa kuuri kun sivuoireet kuulostaa 10x pahemmilta kuin ise hoidettava vaiva, mutta rohkenen nyt tänä iltana aloittaa sen, varsinki ku täälä jotkut puhuu että tulehdus voi jatkua vuosiakin.
Sitte mulla oli nyt 2 viikkoa sitte ensimmäistä kertaa elämässä virtsatientulehdus ja
nyt juuri toipumassa vatsassa olleesta pistävästä kivusta...tuli mieleen heti se emätintulehdus joka oli diagnosoitu ja johon olin saanu kuurin, mutta jättäny ottamatta, koska tottakai jos on jatkuvasti kehossa jossain tulehdus niin se heikentää yleistä vastustuskykyä ja voi antaa helpommin muita sairauksia.
Joten tämä tyttö rohkaistui nyt ottamaan sen Dalacin kuurin.
Voin myöhemmin lisätä miten kuuri toimi, jos oon vielä elossa:>.
 

Yhteistyössä