Hae Anna&Ellit-sivustolta

Eroon sokerista

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä Myös, 10.09.2009.

1. Myös Vierailija

Onko vinkkejä miten pääsee eroon sokerista "kokonaan", tai lähemmin eroon ylimääräisen sokerin syömisestä? Joka päivä menee karkkeja ja suklaata jne jne, ja aina tuntuu että tarvitsen jälkiruokaa kotona. Onko ainoa mahdollisuus itsekuri ja herkkujen syömisen lopettaminen, vai auttaako joku luontais- tms. tuote oikeasti?

2. ,- Vierailija

Kokeile kromia, sillä sanotaan olevan makeannälkää hillitsevä vaikutus.

3. minsu55

Saadut tykkäykset:
    0
    Jos kokeilisit lähteä vähentämään muutakin hiilihydraattia, niin siinä menee noin kaks viikkoo niin ei enää tee makeaa mieli. Itsellä oli aikamoinen makeaongelma vielä heinäkuussa, mutta nyt pystyn hallitsemaan sitä eikä se minua. Söin karkkia päivittäin, lisäksi muuta makeaa.
    Jätä pois kaikki mikä sisältää sokeria ja myös viljatuotteet ja odottele, se palkitaan jos olet tosissasi :)

4. vähentää viljaa Vierailija

Vähentää viljan minimiin, niin lähtee samalla sokerinhimo.

Kromia voi myös kokeilla, mutta silti täytyy vähentää viljaa.

http://www.energian.net/terveys/info6.html

5. mums mums Vierailija

Ja syö tarpeeksi sitä oikeaa ruokaa. Makeanhimo johtuu usein ihan yksinkertaisesti siitä, ettei ihminen osaa tai uskalla syödä kunnolla oikeaa ruokaa. Naisilla varsinkin ateriat ovat usein ihan säälittävän pieniä (vihannessosekeitto ja leipä ilman päällisiä), joten energianpuutteestahan on kyse. Silloin ei auta, että esim. hiilareita vähentää, ellei muista sitten ottaa tilanne runsaammin rasvaa ja proteiinia.

6. mnb Vierailija

- Laske kaloreita ja aseta itsellesi raja, kuinka paljon saat päivässä syödä. Tee sen jälkeen vertailua, että kannattaako todella vetää suklaata ja olla loppupäivä nälissään vai syödä sen sijaan iso kasa oikeata ruokaa, joka vie myös nälän.
    - Säännöllinen ateriarytmi; syö vähintään puolet päivän kaloreista ennen klo 16.
    - Puoli kiloa hedelmiä, marjoja ja kasviksia/ päivä on minimi.
    - Makeasta kietäytyminen kokonaan vain lisää makeanhimoa. (Suon toki karppaajille vapauden olla eri mieltä.) Makean syönti on jo oikeilla raiteilla jos käytät sitä jälkiruokana. Makeista välipaloista ja epämääräisestä napostelusta aterioiden välillä pitäisi kuitenkin päästä eroon.
    - Älä käy nälkäisenä kaupassa. Kirjoita ostoslista, ja osta kaupasta vain listalla olevia tuotteita. Ostoslistaa ei myöskään saa kirjoittaa nälkäisenä.
    - Älä osta kotiin karkkia "varmuuden vuoksi". Kun pakottava karkkihimo iskee,niin ota lompakosta yksi euro ja kävele karkkiostoksille.

7. RMHL Vierailija

8. sesam ei kirj Vierailija

Jos on sokeriaddikti kuten minä, niin tilanne on vähän kuin alkoholistilla. Joko täyskielto tai muuten sokerin käyttö on kontrolloimatonta. Nyt joku filosofi sanoo, että jos kieltää itseltään jotain, niin sitä tekee entistä enemmän mieli. Tämä ei ihan toimi, jos on sokerihiiri. Pieni määrä makeaa laukaisee tolkuttoman makean himon.

9. vhh toimii Vierailija

Näin on.

Olen entinen sokeriaddikti.

Nykyään syön kunnon ruokaa eli kasvikunnan tuotteita, proteiinia (kala, liha, kana, maitotuotteet sekä myös rasvaa).

Ei lopu energia ja paino normaali.

Aamuisin syön puuroa speltti täysjyvämannapuuroa herukoilla tehtynä.

10. Gretz Vierailija

Minulla on auttanut makean syönnin rajoittaminen leffaan tai muuhun erityiseen itseni hemmottelu tilanteeseen.

11. ert Vierailija

Minä suosittelisin taas hiljalleen vähentämistä jos on todella vaikeaa. Itselläni kahvista luopuminen on todella vaikeaa, parhaimmaksi olen huomannut kun vähennän pikkuhiljaa. Joskus olen luopunut kertaheitolla ja vasta kolmantena päivänä on alkanut helpottamaan... Mutta sitten kun ratkeaa, ratkeaa todella pahasti. Joten nautin näistä joskus ja silloinkin vain kohtuudella.

12. Kukunor

Saadut tykkäykset:
    0
    "mnb- Makeasta kietäytyminen kokonaan vain lisää makeanhimoa. (Suon toki karppaajille vapauden olla eri mieltä.) " Minä karppaan, viisi kuukautta takana ja makean himo kyllä vaivaa, en ole siitä eroon päässyt. Olen antanut itselleni luvan yhteen kertaan kuukaudessa, jolloin saan syödä sitä makeaa, mitä silloin eniten tekee mieli. Tämä on siis minulla toiminut hyvin. Karkkihylly kaupassa kyllä herättää haluja, mutta tällä konstilla kestän kuukauden muut päivät.

13. nni Vierailija

Minä vähensin hiilareita niin, etten syö mitään "valkoista hiilaria" eli vehnä ja sokeri, valkoinen riisi ym. pois. Nämä tuli sitten automaattisesti korvattua proteiinipitoisemmilla tuotteilla ja se hillitsee makeanhimoakin kun proteiini kuitenkin täyttää melkoisen hyvin.

14. etytg Vierailija

Yksi tärkeimmistä on syödä säännöllisesti 3-4h välein, silloin ei tuu niin pahoja mielitekoja. Ja yrittää olla syömättä esim isoa lounasta, koska sen jälkeen iltapvällä tekee takuulla mieli herkkuja. Jos asuu yksin eikä töissä ole herkkuja saatavilla, on herkuttelun kontrollointi helpompaa. Voi vaikka tehdä niin että käy kaupassa vain kerran viikossa esim pe ja ostaa silloin koko viikon ruoat sekä viikonlopuksi esim pienen karkkipussin/suklaalevyn/jätskipaketin. Sittenhän se on itsestä kiinni että miten pitkäksi aikaa herkut riittää :) Pitäisi myös opetella löytämään mielihyvää muualta kuin herkuista, esim urheilu, hyvä tv-ohjelma, lukeminen, läheiset ym mitä nyt keksiikin.

15. Makealakko Vierailija

Minullakin, kuten jollain aiemmin kirjoittaneellakin, makealakko on ainoa keino päästä eroon paljon makean syömisestä. Tosin, lakon aloittamisvaiheessa sallin itselleni jugurtin, hunajan, rusinat ja myös jäätelön, koska nämä eivät ole ongelmasyömisiäni. Makealakossa hedelmien syönti lisääntyy runsaasti, mikä on todella hyvä minulle.

Nytkin makealakko on suunnitteilla, koska menee paljon kaikkea itseleivottua.

16. Mun makean himoon löytyi syy, jota olinkin jo epäillyt kun kävin kiinalaista lääketiedettä käyttävän terapeutin vastaanotolta. Suolistohiiva. Tekee hurjan makeanhimon ja lähtee pois vaan poistamalla pidemmäksi aikaa ruokavaliosta kaikki sokerit. Mulle kans sokeri ollu on semmoinen mitä alkoholi alkoholistille. nyt kohta kaks viikkoa takana sokeritonta, viikonloppuna koettelee, kun ollu karkki päivät ennen. Mut motivaatio on nyt suuri.

17. kookosöljy Vierailija

Liiallinen sokeri aiheuttaa hiivaa ja liialline hiilari tekee sokerinhimon.

Eli vilja ja sokeri veks tai ainakin raju vähentäminen, niin pääsee sekä hiivasta että makeanhimosta.

Proteiinia ja rasvaa täytyy olla riittävästi ruuassa, jotta energia ei lopu kesken ja tule mitään himoa ja nopeaa verensokerin laskua.

Yhtäkään titeellistä tutkimusta ei ole, jotta rasva kiinnityisi verisuoniin ja aiheuttaisi mitään sairauksia.

Viljasta sen sijaan on tehty lukemattomia sekä sokerista.

18. sokeri on huumetta Vierailija

Makean syömisestä pääsee eroon parhaiten kun vaan on jonkun aikaa sitkeästi syömättä sokerista. Sitten huomaakin, että sitä ei tarvitse eikä halua. Toki tämä on yksilöllistä eikä toimi kaikilla, mutta minulla on toiminut.

Sama suolan kohdalla; vähän aikaa toteuttelua ja jo kohta vähänkin liikasuolainen on suolaista eikä sitä tee mieli syödä.

Sokeri on kyllä sellainen koukku, että jos jo tottuneena sokerittomaan otatkin muutaman palan suklaata... jo alkaa sokerin himoitseminen jylläämään.

19. eve Vierailija

20. ex karkkinarkki Vierailija

Itsekkin olen koko aikuisiän ollut sokeririippuvainen ja sen tajuaa vasta kun on päässyt siitä irti! Kaikki se määrä herkkuja ja makeaa tuntuu nyt niin turhalta! Ruuan ajatteleminen ei enää valtaa ajatuksia, kuten silloin kun olin koukussa sokeriin ja juuri ja juuri normaalipainon rajoilla. Joka päivä oli pakko saada pieni sokerihumala. Nyt nälkäkin tuntuu ihan erillaiselta, sitä voi sietää kauemmin, ei tule itkupotkuraivaria, kamalaa päänsärkyä ja mahakipua. Vieroitukseen meni reilu kuukausi, mutta olin lomalla ja siksi onnistuin. Sokerista on yllättäviäkin haittoja ihmiskropalle lihomisen lisäksi, jonka tiedon joutuu itse kaivamaan esiin. Nykylogiikalla sokeristen tuotteiden pakkauksissa pitäisi olla varoitusteksti!

Tajusin et nyt on vaan pakko lopettaa makeiden herkkujen syönti tai lihoisin joka vuosi kilon pari ja ennen kuin huomaisin olisin reilusti ylipainoinen.

Niksi millä sain itseni irti makeasta ja ruokahaluni toimimaan normaalisti on se että vieroitusvaiheessa aina kun teki mieli makeaa tai ylipäätään jotain herkkua, valitsin suolaisen herkun. Kaikki makea oli siis kielletty, paitsi marjat ja hedelmät, joita söin aika usein. Ostin esimerkiksi pakastevadelmia ja -mangopaloja. Suolapähkinöitä ja sipsejä sain, ja saan edelleen, mutta enää ei tule niitäkään ahmittua niin kuin ennen. Vähempi riittää. Makean suhteen olen edelleen varovainen, mutta sitä ei tee oikeastaan enää edes mieli ja liiasta tulee paha olo koska kroppa ei enää pysty käsittelemään sitä. Mulla on nyt siis huonompi "sokeripää" :). Pystyn ohittamaan kaupan jätskialtaan tai karkkihyllyt ilman mitään ongelmaa. Ja paino laskee hitaasti mutta varmasti!

Ärsyttää sunnattomasti että kaikkeen tungetaan älyttömiä määriä sokeria, jogurtit, mehut yms. Jopa vaatekaupoissa myydään karkkeja! Jos kerran suomi on holhousvaltio niin luulisi että joku taho puutuisi tähän huumeen suoranaiseen tyrkyttämiseen joka pilaa monen ihmisen elämän. Tai onhan nyt tulossa tämä vero jonka piiriin myös kivennäisvesi ja xylitolituotteet kuuluvat...

Jaa tämä sivu