ESBL sairaalabakteeri, kokemuksia?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Huuli pyöreenä, 22.10.2007.

1. Huuli pyöreenä Vierailija

Minulla todettiin virtsatietulehduksen yhteydessä otetusta virtsanäytteestä ESBL-sairaalabakteeri. Tulehdus parantui, mutta monta kysymystä jäi, joihin terveyskekuslääkäri ei osannut vastata.

Kyseessä joku kovasti Suomessa parin viime vuoden aikana levinnyt sairaalabakteeri, MRSA-bakteeria vaarallisempi, joka jää pysyvästi elimistöön. HUS:ssa yli 500 tapausta kuulemma viime vuonna. Itseä ihmetyttää mistä olen sen saanut, kun en koko elämässäni ole sairaalahoidossa ollut.

Onko täällä ketään, joka tietäisi tästä yhtään enempää. Google tuo jotain sairaalaohjeita ja jotain hoitajakeskusteluja, mutta ei mitään tietoa, mitä tämä minulle kantajana tarkoittaa.

2. V.I.P.110

Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.ppshp.fi/attachment.asp?Section=7877&Item=33521

Tossa esim todetaan, ettei vaikuta kotioloissa normaaliin elämään mitenkään. Samoihan on esim mrsa -kantajilla.

3. Yazza

Saadut tykkäykset:
    0
    Sairaalabakteeri merkitsee sinulle sitä, täytyy olla tarkkana ettei bakteerit pääse virtsarakkoon. Eli huolehdit siitä ettei uloste bakteerit vahingossakaan pääse virtsateihin.

4. Oisko tappanut Vierailija

Tämä taitaa olla nyt se bakteeri, johon HUS:ssa on kolme ihmistä kuollut syyskuussa. Tuli juuri uutisissa, että on jossain muissakin sairaaloissa alkanut levitä.

Ei tosin sanottu bakteerin nimeä, mutta täähän on joku e.coli, joka on suolistossa.

5. Ei ole sama Vierailija

Ei se ole sama bakteeri, mutta suolistobakteeri sekin. Ja tulee virtsatietulehduksen yhteydessä annetun antibioottikuurin jälkeen. Tosi vaarallinen näyttää olevan, toivottavasti ei leviä laajalle.

6. X esbl potilas Vierailija

Esbl voi syntyä ihan kotioloissa, esim pitkäkestoisen antibiootti käytön jälkeen. Perus terveellä ihmisellä poistuu usein itsekseen mutta voi kuulemma herkästi palata. Tietoa ei saa helpolla, mutta soita esim Hyksin hygenia hoitajalle. Minulla oli, ei ole enään.

7. Ap. Vierailija

Kiitos tiedosta! Vähän lohtua...

8. odottaja Vierailija

kävin sairaalassa leikkauksessa ja sain sieltä esp:län...ei ole muuta haittaa ilmennyt paitsi että hidasti leikkaus haavan paranemista erittäin paljon...vuosi mennyt ja kohta samaan leikkaukseen uudestaan....

9. "Sairaalabakteeri merkitsee sinulle sitä, täytyy olla tarkkana ettei bakteerit pääse virtsarakkoon. Eli huolehdit siitä ettei uloste bakteerit vahingossakaan pääse virtsateihin."

Tämähän nyt on mahdotonta. Peräaukon bakteereita elää normaalisti naisen emättimen aukolla ja virtsaputken aukolla. Turhaa pelottelua, ap. varmaan pelkää jo ilmankin ihan riittävästi. ESBL-tulehduksiin sitä paitsi tietääkseni on edelleen olemassa ainakin yksi tehokas antibiootti. Liiallisesta alapäähygieniasta (=ylipesemisestä) voi sitä paitsi seurata isompia ongelmia, kun oma bakteerikanta huutoutuu pois. Silloinhan niitä tulehduksia vasta tuleekin, kun oma puolustus heikkenee.

10. Kantaja Vierailija

Itse olen ESBL kantaja. ESBL todettiin minulla viime kesänä virtsatieinfektion yhteydessä. Itse olen 'saanut' kannan toistuvien antinbioottiuurien vuoksi, joita lapsena sain korvatulehduksiin. Sairaalabaktereiksi näitä sanotaan, sillä bakteerit leviävät helposti sairaalaolosuhteissa. Perusterveellä ihmisellä nämä eivät arkeen vaikuta. Käsihygieniasta olen alkanut huolehtia entistä tarkemmin, käytän ison hädän jälkeen aina käsidesiä. Antibioottihoitoja määrätessä tästä on hyvä mainita lääkärille, samoin aina sairaalahoitoon jouduttaessa. Pyyhkiessä isoa hätää on syytä kiinnittää huomiota siihen, ettei vedä paperia virtsarakon päältä, jottei e.coli-bakteeria(tavallinen suolistobakteeri, jota on siis kaikilla ihmisillä ja joka lähes aina kaikille virtsateihin päästyään aiheuttaa infektion!)pääse virtsateihin aiheuttamaan infektiota(e.colin mukana virtsateihin pääsee myös esbl ja infektion hoito on hankalampaa, sillä esbl on useimmille tavallisille antibiooteille resistentti). Ennen antibioottokuurin ottamista vaadi bakteeriviljely, jottet syö turhia kuureja. ESBL ei tartu verestä, ts. ei estä verenluovutusta ai elimenluovutusta. ELI pääasiassa tarttuu ulosteesta sen joutuessa limakalvolle(rikkinäiselle) tai haavaan. Itse tartutin ESBL:n rikkinäiseen kynsinauhaan itselleni (pyyhkiessä). Otettiin bakteeriviljely ja määrättiin antibiootti sen mukaan. Eli näin mulla. Välttämättä et jää kantajaksi kuitenkaan. Ota yhteyttä sairaanhoitipiirisi hygieniahoitajaan, hän osaa vastata kysymyksiisi.

11. Kantaja Vierailija

Sitä halusin vielä sanoa, että ESBL itsessään ei ole bakteeri vaan entsyymi, jota tuottavat juuri mainitsemani e.coli ja mm. klebsiella bakteereita(suolistobakteereita).

12. Huom! Vierailija

No ei e.colieli emättimen aukolla tai virtsaputken aukolla. Todellakin tarkkuutta vastatessa!

13. ei vai? Vierailija

Tavallisesti bakteerit tunkeutuvat virtsateihin nousevasti virtsaputken suulta. Suoliston bakteereja esiintyy normaalistikin välilihan alueella, virtsaputken suun ympäristössä ja sen sisäpuolellakin. Nämä bakteerit ja myös ulkosynnyttimien alueella esiintyvät bakteerit voivat helposti kulkeutua virtsaputkea myöten virtsarakkoon ja aiheuttaa tulehduksia. Erityisesti näin tapahtuu yhdynnän aikana.

lähde: http://www.yths.fi/netcomm/default.asp?strLAN=FI

14. nurse betty Vierailija

Tämä todellakin pitää paikkaansa. Itse työskentelen sisätautiosastolla ja kyllä iso osa virtsatieinfektioista on E.Colin aiheuttamia. Tämä on normaalisti hyvin helposti hoidettava bakteeri ja siihen tehoaa oikeastaan kaikki virtsatieinfektioihin tarkoitetut antibiootit. Jostain kumman syystä joillakin lääkäreillä on tapana hoitaa tavallisetkin tulehdukset todella laajakirjoisilla ja "hienoilla" antibiooteilla kun tavallisemmat ja "yksinkertaiset" lääkkeet olisivat turvallisempi ja aivan yhtä tehokas tapa. Eli siis tavallaan ammutaan hyttystä norsupyssyllä. Tärkeää on myös tehdä aina viljely ja sen perusteella määrätä antibiootti.

15. pir Vierailija

Olen itsekin E. coli ESBL-kantaja. Sain tartunnan edellisen sairaalareissun yhteydessä (munuaisaltaan tulehdus). Siitä ei ole muuta haittaa, kuin että pitää muistaa ilmoittaa asia hoitohenkilökunnalle ja huolehtia tarkasti käsihygieniasta. Käytän itse desinfioimisainetta aina vessassakäynnin jälkeen. Sain lääkäriltä hyvät ohjeet ja neuvot, voin siis huoletta elää normaalia elämää.

Hyvä vinkki millä pidät virtsatietulehdukset jatkossa loitolla: juo iltaisin ennen nukkumaanmenoa lasi kirpeää (ei sokeroitua) karpalomehua! Tällaisen ohjeen sain K-S keskussairaalan lääkäriltä ja se on auttanut. Ei enää jatkuvia tulehduksia.

16. kokemusta työssä Vierailija

Hei. Esbl;n kans voi elää normaalia elämää. Terveellä ihmisellä se ei ole haitaksi mutta sairailla/huonokuntoisilla se voi viedä huonoon kuntoon kun muitakin infektioita/sairauksia jotka verottavat. Hyvä käsihygienia tarpeen ettei levitä sitä bakteeria muille. Voi tosiaan hävitä itsekseen, mutta on paljon tapauksia että kun sen on kerran saanut niin se voi tulla tupsahtaa uudelleen yhtäkkiä eli kerran kantaja aina kantaja. Siis antibiootit ei siihen pure siis eivät auta, mut terveellä ei siis haittaa...Terveydenhuollossa ja mm ambulanssikyydissä voit saada erikoiskohtelua, siis terveydenhuoltohenkilökunta joutuu suojaamaan itsensä ettei sitten levitä sitä toisille...kaapuineen maskeineen kaikkineen -tilanteesta riippuen. Käy sairaanhoitopiirien sivuilla lukemassa virallista tekstiä.

17. babiipasa@netti.fi Vierailija

18. X esbl potilas Vierailija

Kirjoittelin tänne joskus aikaisemmin. Minulla siis todettiin esbl sairaalareissulla 2005. Oli aika ahdistava tilanne. Terveyskeskus käyntien " hälytykset" ( kauhea hälinä jossakin rutiini verikokeessa) ja oireiden puutuminen sai minut selvittämään asian perinpohjaisesti ja pyysin päästä uusinta kokeisiin. Useiden puhtaidenkokeiden jälkeen todettin vain että eipä ole enää esbl.
    Hälytykset poistettin rekisteristä, eikä minulla ole mitään oireitakaan ollut. Hiljattain olin polvileikkausessa, ei mitään erityistoimenpiteitä, aiheesta ei kysytty mitään, eikä minulle tullut mitään tulehduksiakaan.

Joten jos ahistaa, kanatta selvittää tilanne, se voi olla poistunut . Olen 45v mies

19. Kantaja Vierailija

Itselläni todettiin esbl vuonna -08 vti:n yhteydessä, mikä hoidettiin suonensisäisellä antibiootilla.
    Tuon jälkeen virtsa ollut puhdas. Itse joudun tästä huolimatta aina eristykseen sairaalaan mennessä, missä käyn perussairauteni vuoksi hoidossa kuukausittain.

Minulle infektiolääkäri sanoi eristyksen pysyvän, koska esbl voi piillä missä päin suolistoa tahansa, eikä sitä ole helppoa sieltä löytää!

20. lähihoitaja Vierailija

ei tartte ollasairaalas jos tän saa ihan vaikka yleisestä veskistä.sulla virtsassa,voi olla myös ihossa,ja tarttuu siis esim.jos iho hilseilee kantajallaan

21. tutkija Vierailija

Ei se ole välttämättä lainkaan sairaalabakteeri. Tällä hetkellä maailmalla leviää kovaa vauhtia ESBL CTX-M-15 -entsyymiä tuottava E. colin klooni ST131, joka aiheuttaa erityisesti virtsatietulehduksia, mutta myös munuais- ja eturauhastulehduksia ja sepsiksiäkin. Kyseinen bakteeri poikkeaa vanhoista (80-90-luvun) ESBL-bakteereista (TEM- ja SHV-tyyppisistä) aika radikaalisti, sillä se leviää nimen omaan sairaalan ulkopuolella ja iskee helposti nuoriin, perusterveisiin ihmisiin. (Muualla maailmassa se terrorisoi toki sairaaloitakin, mutta Suomen tilanteesta ei ole tietoa.) Kaiken lisäksi se on paljon reistentimpi kuin vanhat ESBL:t, sillä kefalosporiinien ja pensilliinien lisäksi se on yleensä resistentti myös kvinoloneille (esim. ciprofloxacin) ja tietysti sulfalle.

Kyseisen CTX-M-15 E. colin saa helpoimmin kun matkustaa Intiaan, mutta myös Egyptin matkaajilla näyttäisi ruotsalais- ja kanadalaistutkimusten perusteella olevan 50% todennäköisyys saada kyseinen superbugi ainakin tilapäisesti suolistoonsa. Jo Etelä-Euroopassa bakteeria on melko runsaasti ja Skandinavia taitaa olla vielä toistaiseksi turvallisimpia kolkkia maailmassa. Suomessakin bakteerin voi saada helposti joltakulta bakteerin kantajalta. Varsinkin perheenjäsenillä on usein samoja suolistobakteereja, sillä ulostebakteereja on aina pieniä määriä käsissä, mistä ne pääsevät ruokaan. Jos henkilöllä on ennestään hyvä suolistofloora, ei uusi tulokas yleensä jää sinne, mutta esim. aiemmat antibioottikuurit altistavat suoliston uudelle asukille. Siellä se sitten pysyy terveillä aikuisilla joitain kuukausia-puoli vuotta, mutta joillain jopa pari vuotta (näissä tapauksissa saattaa tosin olla kyse uusintatartunnoista perheenjäsenten kesken - bakteeri voi välillä häipyä yhdeltä, mutta säilyy toisella ja tarttuu taas uudestaan).

Hankalinta CTX-M-15:n kanssa on, etteivät lääkärit tunne sitä. (Eräskin lääkäri julisti, ettei sellaista bakteeria olekaan, johon ciprofloxasin ei tehoa!) Tehokkain suun kautta otettava antibiootti olisi fosfomycin, mutta Suomessa se vaatii erityisluvan, eivätkä lääkärit mielellään määrää sitä. Kun reseptin ja erikoislupahakemuksen onnistuu lopulta saamaan, joutuu lääkettä vielä odottamaan muutaman päivän. Ihan tavallisen kystiitin voi onnistua hoitamaan nitrofurantoiinilla. (Kunhan siis herkkyys ensin tarkistettu! Nämä kaksi tehoavat siis tyypilliseen CTX-M-15:a, mutta poikkeuksiakin tunnetaan.) Munuaistulehdusten kohdalla ei ole tarjolla kuin suonensisäisiä lääkkeitä, oletusarvoisesti karbapenemit (ja taas herkkyys tarkistettava, sillä tosi superbugi voi olla resistentti niillekin).

Kuolleisuus on samaa luokkaa kuin tavallisen uropatogeenien E. colin kohdallakin, mikäli oikea antibiootti saadaan ajoissa. Mutta koska sitä ei saa ajoissa, voi kuolleisuus olla hälyttävän suurikin. Esim. Britanniassa peräti 60% CTX-M-15:n aiheuttamaan kystiittiin sairastuneista kuoli ensimmäisten parin vuoden aikana bakteerin rantautumisesta (2000-luvun alkupuolella). Se herätti luonnollisestikin skandaalin ja nyt varmasti jokikinen brittilääkäri tuntee jo uuden bugin. Kunpa suomalaislääkäritkin oppisivat tuntemaan sen ajoissa, ettei käy samoin! Valitettavasti Lääkärien käsikirja ei hiiskahdakkakaan koko bugista.

22. Tyttäreni on ESBL:n kantaja ja kiinnostaisi tietää mitä se voi aiheuttaa hänelle?

23. 111 Vierailija

Tuolla tulikin mojova tietopaketti ESBL:tä!
    Asian tuntevan ja erikoistuneen lääkärin kanssa keskusteltuani, kuulema noin 50% kaukoidästä tulevilla on ESBL. Jos tämä on todettu, sen pitäisi terveeltä ihmiseltä poistua elimistöstä noin 3kk jälkeen(tai kuten aikaisempi asian tunteva kirjoittaa) viimeisen antibiootti hoidon jälkeen
    (antibiootti lääkitys tuhoaa myös ns. hyviä suolisto bakteereja jolloin ESBL saa tilaa kasvulleen, mutta antibiootti kuurin päätyttyä, suoliston normaali bakteeri kanta palautuu ja syrjäyttää ESBL bakteerit).
    Tämä on kuitenkin vakava bakteeri huonokuntoisille sairasteville ihmisille, kun täsmä lääkkeet/antibiootit eivät toimi ESBL estäessä niiden vaikutuksen, joten sairaaloissa erityistä huomiota vaativa hygieniassa. ESBL ei leviä niin helposti kuin MRSA, jota taas voi esiintyä esim. nenän limakalvoilla(rapsutat nenää ja kosket sen jälkeen oven kahvaan, niin leviäminen voi alkaa). ESBL on sulisto bakteeri joten huolellinen käsien pesu on tehokas ehkäisy sen leviämiseen ja ettei aikaisemmin mainittua perheen välillä bakteerin vaihtoa tapahdu.
    Tähän on kuitenkin lääkitys, kylläkin erittäin kallis ja määrätään vain jos todella sairas eli tarvitsee jonkin muun täsmä lääkkeen toimivuutta!!!
    Ei siis välttämättä aiheuta mitään ongelmia tai oireita, mutta jos virtsatieinfektion saa niin kerrottava lääkärille, koska ESBL estää infektion hoitoon käytettävät lääkkeet.

24. sirpale Vierailija

KIITOS TIEDOISTA!Sain ESBL:n Alanyassa sairaalassa.Suomeen siirrettäessä eristyshuoneeseen.Kotiin päästyäni kotisairaanhoitaja kävi päivittäin putsaamassa leikkaus-
    haavani ja vaihtoi samalla siteet.Minut leikattiin Alanyassa 1.5. Olen kysynyt monelta sairaanhoitajalta,pitääkö minun mennä labraan tarkistuttamaan,vieläkö ESBL on elimistössäni?Kukaan ei tunnu tietävän,miten toimitaan.Siirtävät asian toiselle henkilölle jne.
    Mulla ei ole mitään oireita,olisi vaan kiva tietää kuinka "tautinen" olen ja levitänkö em. bakteeria toisiin ihmisiin....

25. dee Vierailija

Useissa tapauksissa äitien D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista vastasyntyneelle. Uskomme, että rutiininomainen päivittäisten lisäravinteiden tarjoaminen läpi raskauden ajan vähentäisi merkittävästi sellaisten äitien määrää, joilla on selkeästi vajausta D-vitamiinista, joka taas vähentäisi siihen yhteydessä olevien vakavien riskien määrää heidän lastensa kohdalla.

Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections
    Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections | Vitamin D Council Blog

4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
    D*facts Pregnancy - YouTube

Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
    Ajankohtainen D-vitamiini - Itsehoidon artikkelit - Tohtori Tolonen

Lausunnossa mainitaan, että edes 250 µg päiväannoksella ei löydetty mitään haittavaikutuksia.
    EFSA - Scientific Opinion of the NDA Panel: Tolerable Upper Intake Level of vitamin D

Jaa tämä sivu