FSH koholla... :(

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä fsh, 27.10.2008.

1. fsh Vierailija

Sain hormonikokeiden tulokset. FSH oli 10, otettiin kp 5.
    Olen 31 v. Minkälaisia kokemuksia teillä on vastaavista? Tuntuu tosi surulliselta että munasarjat alkaa jo nyt hiipumaan! :(

2. Wilma80

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla otettiin nuo arvot 08/08 kierrossa ja FSH oli 15 kp3(!!!) tuo arvo, uusintaverikokeet piti ottaa seuraava kk. Kokeilimme akupunktiota minä sekä mies 3 x ennen ovista seuraavassa kierrossa ja tehtiin aukiolotutkimus. Tulin jonkin ihmeen kautta raskaaksi ja uusinta verikokeita ei koskaan ehditty edes ottaa. Muista, että tuo arvo pitää vahvistaa toisella verikokeella se voi vaihdella joka kierrossa ja johtua esim. stressistä. Googlaapa "high fsh" + "Acupuncture" niin löydät paljon tietoa siitä miten arvoa voidaan koettaa laskea. Omalla kohdallani ainakin jotain tapahtui...:) Onnea matkaan ja älä luota sokeasti tuloksiin, ihmeitä voi tapahtua. Tilaa myös kirja "fertility cure" jos kiinnostaa lisää. Fsh arvoon voi vaikuttaa!!

T.Wilma 28.v (rv 7.)

3. mikä ihme? Vierailija

Alkaa vähitellen ärsyttämään toi Wilman "ihme".. Jos olet vuoden yrittänyt ja tulet raskaaksi, niin ei kai vielä voida puhua lapsettomuudesta ja ihmeraskaudesta? Ymmärrän kyllä, että sinusta se varmaan siltä tuntuu, mutta vähän suhteellisuuden tajua, kiitos!

4. taustailija Vierailija

No onhan vuosi tavallaan raja, että voi ajatella olevansa lapseton, ja siinä ajassa ehtii miettiä, onko jossakin vikaa jne.
    Raskaaksi tuleminen on mielestäni aina pieni ihme (eikä sitä ole itselleni vielä tapahtunut), joten sinänsä ymmärrettävää Wilman hehkutus. Mutta ymmärrän myös edellisen kirjoittajan kommentin, tällä palstalla kun on vuosia yrittäneitä, joista jotkut sitten saavat lopulta kokea oman ihmeensä, vaikka on esim. sanottu sen olevan (lähes) mahdotonta.

5. toinen taustailija Vierailija

Toisaalta Wilman tarina tuo varmasti ap:lle toivoa!

6. fsh Vierailija

Kiitos vastauksista kaikille! Kyllä mua Wilman vastaus kovasti lohduttaa... Kovasti toivoinkin kuulla jotain onnistumistarinaa, että jaksaisi pysyä toiveikkaina.

7. En ymmärrä Vierailija

En ymmärrä sinun ärsyyntymistäsi. Perehdypä vähän tuohon FSH:n, niin tiedät, että arvolla 14 ei juuri toiveita raskautumisesta anneta. Jos FSH on yli 15, ei julkiselle puolelle pääse edes hoitoihin, eikä aina yksityisellekään. Ja korkeaan FSH:n ei oikeasti ole mitään hoitoa, joten se on pahin diagnoosi, mitä lapsettomuuteen liittyen voi olla.

8. epeli78

Saadut tykkäykset:
    0
    ahaa. täällähän tästä juuri keskustellaan. ja googletinkin heti asiasta.
    viittaan tässä tuohon toiseen keskusteluun lapsettomuuden syistä.

9. Wilma80

Saadut tykkäykset:
    0
    Tarkoktukseni ei ole ärsyttää ketään, yritin vaan lohduttaa ap:ta sillä mulla todellakin oli ntuo FSH arvo koholla, jossaon jopa sanotaan, että se IVF hoidon raja on 15, eli rupesi jo pelottamaan ettei silläkään tulosta tulisi. Tarkoitus oli siis ihan vaan kannustaa eikä mitään muuta...Mun mielestä tämä on ihme ja sinä, joka et edes nimeäsi viitsi kertoa, saat olla ihan mitä mieltä haluat. Lapsettomuus on sitä kun on yli vuoden yrittänyt tuloksetta ja sinä, et voi tietää miksi minä miellän itseni lapsettomaksi tai mitä minä tunnen, joten ihan turha arvostella. Jos tämä tässä vaiheessa tuntuu minusta ihmeeltä, mitä se sinua, nimetön korjoittaja, liikuttaa??

Parasta onnea Ap:lle, yritin vain auttaa.

Wilma

10. Wilma80

Saadut tykkäykset:
    0
    Sori kirjoitusvirheet mutta sapetti tuo kirjoitus niin...

11. Mimmina Vierailija

Mulla tais olla 10-11 välillä. olen 36 v. Saatiin hoidoilla vauva: puregon, pregnyl ja ajotettu yhdyntä ja lugesteron.

clomit voi nostaa fsh tasoa.

onnea matkaan ja plussatuulia!

12. kisumirriläinen Vierailija

fsh: täysin sama tilanne. Fsh 10 ja ikää 31, ensi reaktio epäusko - nyt jo munasarjat hiipumassa? Oletko vielä linjoilla, onko teillä tapahtunut mitään asian suhteen?

13. ap.. Vierailija

Olemme aloittaneet hoidot ja ekan inseminaation tuloksia odotellaan. Lääkkeenä oli femar + puregon + luget. Ainakin lääkkeet tehosivat hyvin, koska inseminaatio päivänä oli kehittynyt viisi munarakkulaa! (ylimäräiset saatiin onneksi imettyä pois) Lääkäri sanoi että se oli hyvä merkki, ettei munasarjat ainakaan ole ihan hiipuneet kun muniksia tuli niin pajon.

Kontrollimittauksessa arvo oli myös laskenut vähän, nyt se oli 8.4.

Pahimman järkytyksen jälkeen on taas ihan toiveikas olo.. On sitä kovemmillakin FSH arvoilla onnistuttu! Olen myös kuullut että munasarjat voi aktivoitua uudelleen raskauden jälkeen. Toisaalta olen myös vähän lueskellut juttuja luovutetuista munasoluhoidoista ja ollaan miehen kanssa puhuttu että jos ivf:t ei onnistu omilla, niin luovutusjonoon jossain vaiheessa mennään. Toivottavasti niin pitkälle ei tarvitsisi mennä.

Missä tilanteessa te olette? Onko ekat tutkimukset tehty, onko jotain hoitoja yritetty?
    Me ollaan yritetty lasta 1,5 vuotta, keskenmenoja kolme..

14. ljkfljkljkljk Vierailija

Mulla oli FSH muistaakseni 13, kun olin 35 v, ja lisäksi endometrioosi. Itse en sitten myöskään koskaan saanut omilla soluilla lasta, mutta luovutetuilla munasoluilla tärppäsi lopulta heti. Sitä kannattaa harkita, oma mainio taaperoni tuntuu 100% omalta lapselta.

Jenkeissähän ei kai yli 10 arvolla pääse enää hoitoihinkaan, kun klinikat kilpailevat ja haluavat esitellä hyviä onnistumisprosentteja, mutta Suomessa ei kai ole sellaisia rajoituksia.

15. ap... Vierailija

Ihanaa kuulla että lapsi tuntuu 100% omalta! Olen juuri miettinyt sitä, että jos on kovin eri näköinen, niin tuleeko paljon mietittyä ettei lapsi ole omista geeneistä. Sitäkin olen miettinyt, että mitenköhän lapsi sen ottaa, kun joku päivä kertoo asiasta..? Oletteko miettineet minkä ikäisenä kertoa? Saako lapsi luovuttajan tiedot halutessaan?

16. fsh Vierailija

mistähän löydän selityksen..mulla ikää melkeen 40 ja fsh 5.4..eli mitä tarkoittaa?

17. Tarkoittaa Vierailija

Se tarkoittaa, että arvosi on erittäin hyvä.

18. pulleriina Vierailija

mihin aikaan FSH:n liittyvä verikoe otettiin? Se on aika tarkka siitä kellonajasta. Ainakin itselläni kävi niin, että riittämättömästi infoa saaneena menin verikokeeseen vasta puoliltapäivin. FSH oli tämän vuoksi koholla. Uudet verikokeet oikeaan aikaan otettuna näyttivät sitten jo normaalia tulosta.

19. Wilma80

Saadut tykkäykset:
    0
    Suosittelen myös edelleen kokeilemaan akupunktiota. On olemassa sellaisia hoitoja jotka nimenomaan voivat auttaa tähän kropan hormonitoiminnan "epätasapainoon". Tilatkaa netistä kirja joka kertoo siitä miten fsh arvoon voi vaikuttaa akupunktion avulla, en nyt muista sen nimeä enää kun annoin omani jo pois.

Ja kohonnut fsh arvo on nimenomaan sellainen joka yhden raskauden/synnytyksen jälkeen voi olla sitten ihan normaali, näin mulle ainakin sanottiin Felicitaksella. Eli ei kannata heittää kirvestä kaivoon ihan heti. Ne arvot pitää mitata 2 kertaan, että arvo varmistuu. Eli kahdesta kierrosta. Ja stressihän vaikuttaa arvoon myös...

Tsemppiä!

T.Wilma rv 38

20. fsh Vierailija

Wilma, missä sä kävit akupunktiossa? Voitko suositella häntä? Olen miettinyt tätä akupunktion kokeilemista.. voikohan sitä tehdä yhdessä hoitojen kanssa..?

21. Wilma80

Saadut tykkäykset:
    0
    Mä kävin akupunktiossa miehen tädillä, joka ei ole lapsettomuusjuttuihin erikoistunut, mutta oli saanut neuvoja toiselta kollegalta (jonka nimeä en tiedä). Tämän kollegan hoitamat potilaat olivat kaikki tulleet raskaaksi akupunktiohoidon ansiosta.

Koeta googlata akupunktio ihmisiä paikkakunnaltasi ja kysy ovatko erikoistuneita lapsettomuus asioihin ja tietävätkö tästä fsh hormonista. Kuulemma akupunktio yhdistettynä juuri esim IVF hoitoihin on tuonut hyviä tuloksia.

Kandee soittaa itämaista lääketiedettä harjoittaviin paikkoihin ja kysyä...sillähän se selviää. Ainakin tämä paikka tuli esille Helsingissä kun googlasin +akupunktio helsinki +lapsettomuus:

-Akupunktio- ja Kiinalainen hoitoklinikka Sini / Yulan Niu
    Runeberginkatu 26 00100 HELSINKI p.09 449147

http://www.acupuncturebydrlee.com/Acupuncture-egg-quantity.html

Ja tämä on se kirja jonka tilasin natistä: The Infertility Cure: The Ancient Chinese Wellness Program for Getting Pregnant and Having Healthy Babies

Onnea matkaan!!
    Wilma

22. fsh Vierailija

Kiitos paljon Wilma!! :) Alan tutkia vaihtoehtoja!!

23. fsh Vierailija

Do diih.. aika tuonne kiinalaiseen akupunktioon varattu. Toivotaan että on apua! :)
    Ainakin sain taas toivoa!

24. Saikku1 Vierailija

Kertokaas mulle vähän tästä FSH arvoista. Nyt kun olen täällä netissä seikkaillut ja tutkiskellut asiaa, kaikki ovat kauhuissaan tuloksesta 15 jne. Mikä on normaalin raja tällä arvolla? Multa otettiin juuri kyseinen verikoe ja tulos näyttää 62!!!!! Jatkotutkimuksia tilailtiin ja niitä odottaessa!

25. Tiedän... Vierailija

Tuollainen FSH-arvo on yleensä sellaisilla, joilla vaihdevuodet ovat jo pitkällä. Arvolla yli 30 katsotaan vaihdevuosien jo alkaneen. Samoin määritellään ennenaikaiset vaihdevuodet. Mutta arvon pitää olla kolmessa eri mittauksessa sen yli 30.

Arvo yli 15:n tarkoittaa kyllä käytännössä, ettei voi tulla raskaaksi.

Jos on ennenaikaiset vaihdevuodet tai oikeammin POF (premature ovarian failure) eli FSH koholla jo ennen 40 v. voi aiheuttajana olla jokin autoimmuunisairaus ja sitä varmaan kohdallasi tutkitaan. Sairauden hoitaminen voi taas saada aikaan sen, että FSH laskee normaalitasolle.

Jaa tämä sivu