G: Mikä astiasto?

Viestiketju osiossa 'Sisustus' , käynnistäjänä Meri, 06.10.2005.

1. zara Vierailija

No, millaiset astiat sinulla itselläsi on? Englantilaista ohutta posliinia?

2. sunny Vierailija

Meillä on keltaista Teemaa ja värillistä Paratiisia sekä Arctican syvät lautaset. Lisäksi on Iittalan kartiota (laseja, jälkiruokakulhoja ja muutama lautanenkin) ja Iittalan glögi- ja viinilasit (en nyt muista sarjan nimiä).

En ole vielä kyllästynyt enkä varmaan kyllästykään vielä vuosikymmeniin. Tiedän oman makuni ja teen yleensä aika varmoja valintoja sen suhteen.

Panostan kotimaisiin klassikkosarjoihin Arabialta ja Iittalalta.

3. Tina Vierailija

Pääasiassa Pomona- sarjaa ja Arcticaa lisäksi. Edelliset sain äidiltä kun muutin kotoa pois jotain 15-vuotta sitten. Itse olen ostanut lisäksi jotkut keltaiset pentikin pasta lautaset. Lasit kartiota, Vernaa ja Auroraa. Lisäksi Kolibri punkku lasit. Mihinkään en ole kyllästynyt. Haaveissa on erillinen juhla astiasto.

4. tina Vierailija

Tulipa tästä mieleen se kun työkaveri kertoi keräävänsä kummitytölleen kahviastiastoa, toinen kummitäti kuulemma kerää ruoka-astiastoa (siis antavat muutaman astian aina joulu-, synttäri- ym. lahjoiksi). Muuten ihan hyvä idea, mutta kun kummityttö on 10-vuotias. Astioita on kuulemma kertynyt jo vino pino. Jaksaako 10-vuotias innostua jostain astioista??

5. Mariia Vierailija

No eihän 10-vuotias sellaisesta jaksa innostua, en ainakaan minä, kun astioita sain lahjaksi siihen aikaan, eivät olleet edes kauniita, ei silloin, eikä miellytä silmää nytkään, säilytän kuitenkin niitä edelleen koska sain ne mukavalta tädiltäni :)

6. pikkusisko Vierailija

Rakas mummoni on ostanut minulle astioita jo pikkutytöstä lähtien ja ehkäpä juuri siksi niistä on tullut minulle hyvin tärkeitä - riita, jossa heitellään lautasia seinään on pahin painajaiseni ;)

Juhlassa pöytä katetaan Arabian Tuuli-sarjan lautasilla (lopetettu; viimeksi niitä sai muutamia vuosia sitten jonain ""juhlapainoksena"") ja lasistona on Pentikin hiottu Markiisi (ilman niitä kultakoristeita) ja tarjoiluastiat ovat valkoista Arkticaa, koska Tuuli-sarjan tarjoiluastiat ovat melkoisen epäkäytännöllisiä.

Arkena kahvia juodaan Paratiiseista, teemoista tai Arktican kupeista, Latet menee 24h:n jumbokupeista ja juhlana pöydässä on mieheni mamman käsinmaalaamat kupit.

Ja nakkikastike tarjoillaan niiltä tutuilta ja turvallisilta teemoilta ja pastat Oliiveilta. Uunista tulee ulos yleensä Kermansaven Salviaa ja ne Heinäkupit ovat käytössä vain äärimmäisessä hädässä.

Kaikkia astioita (paitsi Paratiisia ja käsinmaalattuja kuppeja) yhdistää valkoinen väri, jossa ruuan väri pääsee kauneimmin esille. Samoin laseissa kirkas on mielestäni paras - viini jostain sinisestä lasista maistuukin kummalta!Yksittäisiä astioita eri sarjoista en halua vaan samaa täytyy olla vähintään se kuusi tai mieluummin täysi tusina. Anopin kanssa on ollut vääntöä kun se yrittää siirtää omia eripariastoita ja aterimia meille; toistaiseksi olen voittanut ja hän on saanut kantaa lusikkansa takaisin.

Uusin ihastus on V&B:N wave, jonka muodot ovat ihania.

T: Pikkusisko
    Ps: kun katselin Paratiisin teekuppeja 10 vuotta sitten kaupan hyllyllä pulssini kiihtyi ja minun oli aivan Pakko saada ne... Kevyt addiktio;)

7. tallaaja Vierailija

Itse en ole koskaan tykännyt siitä ajatelutavasta, että kaiken perusrungon tulee olla valkoista, johon ""saa väriä yksityiskohdilla"" kuten lautasliinoilla, kukilla jne., kun kyse on astioista tai tyynyillä, verhoilla, matoilla yms., kun kyse on huoneen sisustuksesta. Phhhrrrr, puistattaa. Ja sanokoot ""asiantuntijat"" mitä tykkäävät, mutta ruoka ei mielestäni todellakaan näytä yksiselitteisesti parhaalta valkoisella astialla -sehän riippuu niin siitä ruuasta, sen väreistä ja rakenteesta ja määrästä! Esim. valkea makaronilaatikko tai riisipuuro valkoisella lautasella -onko tylsempää?

Meidän taloudessamme myös miehellä on vahvat ajatukset siitä, mikä näyttää hyvältä. Lopputulokseksi hioutui -yllätys, yllätys- sininen Teema :) Sitä hankimme kymmenisen vuotta sitten 8 hengelle (kahvi- ja ruoka-astiat +tarjoiluastioita) ja vähitellen olen täydentänyt niin, että sarjaa piisaa kahdelle tusinalle. Teeman yksinkertaisen selkeä muoto miellytti ja miellyttää edelleen. Ja sen yleisyys = helppo saatavuus on vain plussaa: jos osia särkyy, tiedän löytäväni uudet tilalle vaikka postimyynnistä. Toisaalta silloin kun astiastoon päädyimme en tuntenut ketään, jolla olisi ollut ko. astioita. Jos niitä olisi ollut ""kaikilla"", olisi se todennäköisesti painanut vaakakupissa kielteisesti astiastovalintaa pohtiessamme.

8. hanna Vierailija

Arkiastionina vaaleat muoviastiat, jotka ostettiin Englannista monta vuotta sitten. Ovat edellen hyvät ja sopivan kevyet ja lapsillekin hyvät. Parempina astioina Askosta ostetut vaaleat italialaiset astiat yhditettyinä teräksen värisiin tarjoiluastioihin.

9. Santtu Vierailija

Mulla on vähän vaihteleva maku astioiden suhteen ja se kyllä näkyy kaapin ovet avatessa :) Olen kyllä viimeaikoina pyrkinyt niitä yhdenmukaistamaan.
    Eli matalat lautaset on Kartion lasisia tummanvihreitä (tosin yksi jo mennyt rikki, eli uusien osto harkinnassa), syviksi kerään Pentikin viinimarjaa. Kahvikuppeina käytän arkena Arabian Muumeja, joita löytyy koko sarja ja juhlassa Teeman tummanvihreitä ""teekuppeja"" asetteineen ja leipälautasineen.
    Tarjoiluastioita löytyy sekä vihreinä ja valkoisina (siis Teemaa) ja mukana on myös kirppareilta keräämiäni Riihimäen ja Arabian lautasia.

Laseista käytössä ovat Kartion merenvihreät (21cl) ja Aino Aallon kirkkaat (36cl?) ja Vernan vaaleanvihreät jalalliset lasit. Viinilasit (sekä valko, puna, että kuohu) ovat Iittalan Sentaa. Aikoinaan punnitsin kauan niiden ja Essence- lasien välillä, mutta koin lopulta E.n liian kulmikkaaksi omaan makuuni. Grogilaseina on Ultima Thulet. Aterimet on Hackannin Tuuliaa (?).

Ja lisäksi huima määrä sekalaisia muita ite ostettuja tai lahjaksi saatuja. Kaikille on kuitenkin yhteistä se, että olen tykästynyt muotoon ja/tai väriin. Muutenkin pidän suomalaisesta muotoilusta. Seuraavaksi haluaisin täydentää kokoelmaani lasisilla aseteilla, mutta se onkin muodostunut yllättävän vaikeaksi, kun oikein mikään markkinoilla oleva malli ei tahdo miellyttää silmää. Tosin tilakin alkaa loppua, joten taitaa olla ihan hyvä vielä miettiä :)

10. Anna Vierailija

Valkoista teemaa löytyy kokonainen astiasto kuudelle. Pitänee yrittää kerätä pikku hiljaa kahdelletoista. Koko myös kiinnostaa. Niin kauniit ne vaaleanpunaiset espresso-kupit. Jos ko. astiaston muitakin osia olisi vaaleanpunaisena olisin ihan myyty.
    Anna

11. Emilia Vierailija

Seitsemän vuotta sitten naimisiin mennessämme saimme toivomaamme Pentikin Tapio-sarjaa. Hyvin toimii vieläkin jokapäiväisessä käytössä, mutta vuosien varrella on maku muuttunut, ja tykkään yhä enemmän Lindforsin Egosta...
    Viisas olisikin valinnut perusvalkoista ja muotokieleltään ajatonta, vaikka Teemaa...

12. Tuulille Vierailija

Mitähän sarjaa itse suosit? Illusia on tyylikäs sarja ja sen käyttäjät ovat hyvänmaunomaavia ihmisiä.

13. tota joo Vierailija

Arkiastiasto varsinkin voi olla värikäs, ja varmasti makaronilaatikko ja riisipuuro näyttävät värikkäillä lautasilla paremmalta. Sekametelisoppa ei välttämättä parhaalta sinisellä pohjalla? En suosi arkiastioinakaan sellaisia kuviollisia, joissa kuvio on lautasen keskellä eli jää ruoan alle. Jos kuviollinen, niin sitten kuviot vain reunoilla.

Makaroonilaatikkoa harvemmin tarjotaan juhlavammilla päivällisillä... Totuuden nimessä kyllä niilläkin joku ruoka saattaa olla ulkonäkönsä puolesta yhtä hailakkaa, mutta se koristellaan ja asetellaan lautaselle houkuttelevasti, ei sitä yksin ja sellaisenaan lätkäistä siihen. Sinänsä astiasto voisi olla muunkin värinen kuin valkoinen, mutta kun puhutaan juhla-astiastosta, harvalla on mahdollisuutta ostaa ja pitää niitä useampia ja silloin valkoinen on hyvä valinta. Se ei mene pois muodista ja kattauksesta on helppo saada minkä tyylinen tahansa ottamalla mukaan värillisiä astioita ja muilla katteilla ja liinoilla, vaikka se tallaajaa puistattaakin :) Itse koen sen (ainakin jossain määrin) vähentävän kyllästymisen riskiä, jos joutuu tyytymään yhteen parempaan astiastoon, kuten minä.

Sininen teema on kyllä hyvä astiasto, tykkään siitä, mutta juhlavampiin tilaisuuksiin haluan jotain muuta. Haluan koristaa lautasen reunat pippurirouheella, persiljalla, hienoksi hakatulla paprikalla tai millä vaan aiheeseen sopivalla tavalla. Ei onnistu teema-lautasella. Muutenkin tykkään juhlatilaisuuksissa kattaa tooo-osi isot lautaset, mutta nämähän on makuasioita. Ei niissä ole asiantuntijoita eikä ""asiantuntijoita"".

14. Jonna Vierailija

Minä myös ihailen niitä vaaleanpunaisia kuppeja. Jos löytyisi isompana, saattaisin ostaa.

15. Böööööö Vierailija

Jätti kokoinen musta kulmikas astiasto! Haluaisin vaihteeksi valkoisen mutta joutuisin uusimaan kaiken kynttilänjaloista, maljakkoihin. Minulla on varmaan 200 osaa kyseistä astiastoa. Jos joku kerralla ostaisi voisin myydäkkin.. Toisaalta on ihanaa järjestää lasten synttäreitä yms kun ei tarvi kuppeja tiskailla kesken kaiken, varmaan 4 tusinaa.. Olen vielä hankkinut sarjaan sopivan lasiston kaikilla mahdollisilla laseilla joten niitäkin on useampi laatikollinen..

Voi jos noista pääsisin ostaisin jonkun valkoisen kohokuvioilla, arabian lumi tms..

16. sannuli Vierailija

Meiltä löytyy myös valkoista teemaa, melkee kuuden hengen astiasto, syviä lautasia vain 4 ja mukeja 3. Lisäksi muutama tarkoilu/paistovati. Aluksi halusin mustaa, mut se jäi 4 mukiin, ja onneksi koska ainakin mulla ne on kuluneet ja naarmuuntuneet. Laseina on vaaleensinisiä Kartioita ja Vernaa monena värinä.. Haaveilen seuraavaksi KoKo-astioista, turkoosista ja Origo-sarjaa kiehtoo myös. Lisäksi on sekalainen seurakunta mukeja ja lautasia ja jälkiruokakuppeja.
    Mä ainaki joudun ""keräämään"" astioita ihan rahatilanteen vuoksi ja osa on lahjaksi saatua..

17. * Vierailija

Ihastuin ikihyvikseni Arabian uuteen Apila-astiastoon.
    Kyseessähän on sama malli kuin Paratiisissa, mutta uusin kuvioin. Tai uusin ja uusin...kuvio on ollut tuotannossa 70-luvulla.

Haluan ehkä kahvikupit ja leipälautaset...tai sitten jonkun kulhon tai kaatimen...tai kaikki nämä. Tuskin koko sarjaa.
    Ovat varmasti pirteä lisä valkoisten astioitten kanssa.

Oletteko nähneet jo kaupoissa? Missä suuremmissa kaupoissa?

(Löytyisiköhän tietoa näin; otsikolla Arabian Apila ei onnistunut :) )

18. la Vierailija

Edelliselle:
    osoitteessa www.arabia.fi löytyy pari kuvaa, esittelyteksti ja luettelo Apila-astiaston osista.

19. Jupataa Vierailija

Moi Böööööö!

Onko sun astiat mustaa lasista Octimea? Meilläkin on niitä..., mun mies sanoo aina että 69:n hengen täydellinen astiasto. Olen kerännyt niitä joskus hartaudella ja edelleenkin lasistostani saattaa vielä joitakin osia puuttua, esim. olen aina valmis lisäämään shampanjalasieni määrää. Eipä vaan taida enää olla kaupoista ostettavissa.
    Mä en kyllä varmaan koskaan kyllästy niihin - vanhimmat ovat jo 20 vuoden takaa.

-Jupataa-

20. Lilli Vierailija

Meillä on arkikäytössä valkoinen Teema. Juhlakäyttöön haluaisin kerätä Pentikin Vekki sarjan.

21. Julia Vierailija

Pentikin vanilja-sarja on lähes kokonaan kerätty. Tyytyväinen olen ollut, ja kellään kaverilla ei vastaavaa sarjaa ole. Monet ovat kyllä ihastelleet, että haluaisivat myös, mutta kun se hinta...

22. m Vierailija

Arabian vihreä 24-h astiasto lahjaksi saatuna, jota täydennetään sitä mukaa kun rikkoutuvat ja tarvitsee yleensä.. Juomalaseina Vernaa vihreänä.. pidän kovasti, en näillä näkymin ole muuta keräämässä.

23. mona*** Vierailija

Arkena perus Teemaa (sininen, turkoosi) ja nyt myös KoKoa mukeina ja kuppeina(lime, ruskea, taivaansininen).

Laseina Aarikan Allu ja Leonardon Swing-laseja..

"Juhla-astioina" V&B:n New Wave..

24. Bkrldkfdf Vierailija

Tietääkö joku mistä voi ostaa Illuusia kahvikuppi sarjaa??

25. Maijustiina Vierailija

Mulla on KoKoa vaalean turkoosina (aqua): kahvikupit aluslautasineen, leipälautaset ja isot ruokalautaset. Syviä lautasia valmistetaan vaan valkoisina joten ne on valkoiset. Sitten on vielä niitä kulhoja vaalean turkoosina ja pari limeä.

Arkimukeina on muumeja, joista tosin 90-luvun alussa valmistetut on kaapin perällä ettei niitä mielellään käytettäisi (ovat nykyään sen verran arvokkaita).

Lisäksi minulla on 6 hengen astiasto tumman sinistä Vernaa. Vernasta oli siis joskus ihania lasilautasia, jotka ovat todella näyttävän näköisiä kun laittaa ison lautasen, leipälautasen ja keittolautasen päällekkäin. Harmi, että valmistus lopetettiin yht'äkkiä. Jälkiruokamaljat ja verna-viinilasit ja salaattikulho on samaa sinistä.

Miehelläni on jonkin verran harmaata teemaa, mutta mielestäni kupit ovat ihan liian pienet ja kermakkokin falskaa kaadettaessa.

Lisäksi löytyy vielä ruoka-astiasto jotain 1970-71 valmistettua Arabiaa, jonka perin mummoltani.

Ja nyt olisi hakusessa oikeat viinilasit, joku sarja mistä löytyisi punkku-, valkkari-, skumppa- ja vaikka vesilasit. Niin että sais koko kattauksen samoilla laseilla. Siskolla on Ultima Thule, mutta se on minulle aivan liian pramea, pitäisi olla joku simppeli ja klassinen...

Jaa tämä sivu