Hae Anna&Ellit-sivustolta

G:Miksi olet lapseton

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä faktajaakko, 30.10.2007.

1. faktajaakko Vierailija

Selailin viestejä mutta faktoja rakastavana ihmisenä en oikein päässyt jyvälle mistä missäkin tapauksessa oli kyse...tai tieto oli niin pirstaleista.

Eli miksi olet lapseton? mikä vaivaa (pco, sperman laatu huono jne)

Minulla liian ohut kohdun limakalvo (2,2mm), välivuotoja ja sitten munasolu ei kypsy. Nämä oireet tulivat keskenmeno jälkeen. Nyt hoitona kohdun limakalvon kasvattaminen (femoston) ja sitten mietitään jatkoa, klomit ei kuulemma sovi kun ne heikentää kohdun limakalvoa. Eli jotain muuta sitten kai. Mieli apea mutta eihän tässä ole muuta vaihtoehtoa kuin jaksaa...

Miten muilla? Onko kenelläkään samaa tilannetta kuin minulla?

2. Joanna* Vierailija

Selittämättömiä ollaan...

3. :,: Vierailija

Miehellä ei ole siittiöitä. Itselläni kaikki ok.

4. Tuulikki 1 Vierailija

Mies on kaikinpuolin terve, minulla ongelmia ovuloinnin kanssa, edessä vielä aukiolotutkimus... myös prolaktiini arvo oli viime abroissa koholla hiukn, en tiedä, miten nyt, kun maanantaina otettiin uudet verinäytteet.

5. Sydänyö Vierailija

Meillä mies on ok. Mulla muuten kaikki kunnossa, mutta johtimet puuttuu (poistettiin laparoskopiossa, koska olivat niin pahasti tukketuneet). Minulle ainoa mahdollinen keino tulla raskaaksi on siis ivf.

6. XXY Vierailija

Meillä vastaus on se, että olen XXY-mies, joten en voi saada biologisia lapsia. Emännällä on PCO, kokeillaan kerta pari luovutetuilla siittiöillä ja sitten siirrytään adoptiojonoon odottelemaan.

7. PCO Vierailija

Mulla PCO, en ovuloi, ja kierto mitä sattuu...

8. emokki80 Vierailija

Täälläkin pco ja munikset ei kypsy/irtoa normaalisti. Eka inseminaatio toivottavasti ensi kierrossa.

9. Sally

Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä ei ole kahden vuoden tutkimuksissa ja hoidoissa löytynyt mitään selvää syytä kummastakaan. Itselläni on ollut välivuotoja ja yksi polyyppi on poistettu kohdusta, mutta tällä ei pitäisi lääkärin mukaan olla mitään vaikutusta asiaan. Tänä keväänä tehdään eka IVF, jossa ehkä selviää joku syy tai sitten ei. Ahdistavaa tämä tiedottomuus.

10. Katariina75 Vierailija

Meillä ei aiemmissa tutkimuksissa ole löytynyt mitään varsinaista syytä lapsettomuuteen. Miehen simpoissa on hieman häikkää, mutta ei kuitenkaan niin paljoa etteikö luomuraskautuminen olisi mahdollista. Nyt sitten yli 3½ vuoden yrittämisen jälkeen lähdettiin rankempiin hoitoihin, 1. IVF takana, siirtoon asti ei päästy koska vain 2 munasolua hedelmöittyi ja molemmissa jakautuminen sirpaleista ja alkiot todella huonolaatuisia. 2. IVF suunnitteilla ja jos lopputulos on samanlainen niin taitaa syy lapsettomuuteen alkaa valjeta.

11. uusioperhe Vierailija

Minulla on kaikki ok, lapsiakin edellisestä liitosta 2. Nykyinen rakkaani, joka todellakin on sielunkumppani ja ihana isäpuoli pojilleni - halusi saada kanssani lapsia, niin kuin minäkin hänen kanssaan. Minulla heräsi mielenkiinto yhtenä päivänä miehestäni ja hänen "vaivoistaan" ja passitin testo-kokeisiin. Tutkimuksissa edettiin eteenpäin ja kauhuksemme saimme tietää mieheni olevan XXY-mies. Pelko täydellisestä lapsettomuudesta riivaa päivittäin - miehelläni, sekä minulla. Ottaen huomioon XXY:n aiheuttamat kivesperäiset ongelmat (kalkeuttuminen, tiehyiden surkastuminen) ja siihen lisäksi toisen kiveksen laskeutumattomuus. Mieheni on tietenkin hajoamispisteessä, jos asiasta yrittää puhua. Rakastamme onneksi toisiamme niin valtavasti, että tämä kriisi vaan lähentää meitä. Toive oli ja on vielä toistaiseksi valtava, mutta todellisuus selviää vasta kaikkien loppujenkin tutkimusten jälkeen.. mutta mutta..yleensä XXY-miehillä ei löydy edes muutamaakaan siittiötä kiveksistä, että raskautta voisi saada aluilleen. :'(

12. ultris Vierailija

Alkuun oltiin selittämättömiä, mutta keväällä paljastu mun endo ultrassa näkyvänä endometrioomana.
    Sitä ennenkin pientä häikkää, puuttu nopeet siittiöt, ohuehko limakalvo, kilpirauhasen lievä vajaatoiminta..
    Periaatteessa siis ei edelleen estettä luomuraskaudellekaan, mutta eipä noihin ihmeisiin jaksa enää 2,5 vuoden jälkeen pahemmin uskoo :'(

13. :,: Vierailija

Miehellä ei ole siittiöitä siemennesteessä. Kivesbiopsialla niitä löytyy vain muutamia, mutta icsejä on silti kokeiltu, tähän mennessä tuloksetta. Seuraava askeleemme on mitä luultavimmin luovutetut siittiöt, adoptiota emme ole kovin vakavasti harkinneet.

14. tiinuli81 Vierailija

Mulla PCOS eli en ovuloi ollenkaan. Miehellä kaikki kunnossa

15. Minni_ Vierailija

Miehelläni on erittäin huono sperman laatu (oligozoospermia), syytä siihen ei tiedetä, muuten ihan terve mies.

Itselläni on myös lievä PCO, mutta ovuloin kuitenkin suht normaalisti.

16. yksimiehistä

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on diagnoosina oligoastenoteratozoospermia. Siittiöitä kahden analyysin vahvistamana liian vähän, siittiöiden liikkuvuus heikkoa ja kaikki ovat epämuodostuneita. Syytä ei tiedossa. Vaimolla kaikki kunnossa.

17. Huom! Vierailija

Sinä et sitten ole lapseton...

18. sivustaseurannut Vierailija

^^no, mikäs kommentti tuo on??!?!?! Kyllä tuossa tilanteessa puoliso tietää miltä toisesta tuntuu ja varmasti elää sitä ihan yhtä konkreettisesti kuin hänen miehensä. Ei se poista surua tai yhteisen lapsen kaipuuta, että on jo lapsia.
    tietenkin kamalinta(?) on se että ei koskaan saa lapsia, mutta kuka voi sanoa itseään lapsettomaksi ennen kuin kuolee lapsettomana?!!?

19. epeli78(eikirj.) Vierailija

itsellä PCO ja torvet osittain tukossa. miehellä selvästi huonontunut hedelmällisyys: siittiöitä 2,4mlj/ml.
    Ja MEILLÄ MOLEMMILLA ON JO LAPSIA, mutta ei yhteistä. Kivittäkää.
    Silti tunnen kuuluvani tällaisiin "lapsettomuus"-palstoihin; olenhan kärsinyt siitä useamman vuoden. En mä ainakaan voi sanoa kenellekään, että joku on vähemmän oikeutettu kommentoimaan tällaiseen ketjuun - millään perusteella. (paitsi jos kaikki raskaudet/lapset ovat tuleet luonnostaan)

20. rittee Vierailija

Meillä kaksi luomulasta 99 ja 00. Ikää 30 risat ja kolmatta yritetty tasan 3v. Yksityisellä hoidoissa (3 inssiä, 1 Ivf), josta nyt tauko. Vikaa ei löydy, eikä budjetti kestä toistaiseksi, joten mietitään mitä seuraavaksi.
    Joten kivityslistalta varmasti löydyn, kun lisää jaksan toivoa..kahden jälkeen. Mutta kylläpä tuo tuska riipaisee meitäkin..ja pahinta on tuo selittämättömyys´, joka näin "iän myötä" ilmeisesti tullut.
    Tsemppejä kaikille!!

21. pirstale Vierailija

Jos on joutunu kokeen vuoden jatkuvaa pettymistä, eli 0 alkanutta raskautta, niin onhan se periaatteessa "oikeutettu" sanoon kärsineensä lapsettomuudesta. Vaikka ois sekundaaristakin.
    Onhan sitä eri asteista sit muutenkin, joillain tulee luomusti tyyliin 'just ennen tutkimuksia/hoitoja' tai pienellä pilleriavulla.. Nyt kun itsellä ei ole noita ihmeitä tapahtunu ja kalliisiin piikkilääkkeisiin ja "ronkkimiseen" on joutumassa niin tulee tietysti mieleen ettei ne tajua oikeesta kärsimyksestä mitään joilla se on tullu helpommin...

22. Oikea lapseton Vierailija

Minulla on korkea FSH-arvo, joten en voi koskaan saada lapsia.
    Voin sanoa olevani totaalisen lapseton nyt ja aina.

23. epeli78

Saadut tykkäykset:
    0
    ^^ kuinka korkea tuo arvo on, jotta voidaan sanoa, että se on lopullista?
    olen lukenut lapsen saaneista, joilla on ollut korkea sfh. mutta siis missä menee se raja, että EI VOI ONNISTUA IKINÄ?
    Mä olen kuullut ihan mahdottomia raskaus-tarinoita; en usko lapsettomuuteen ennen kuin kohtu on pois. Anteeksi asenteeni.
    mutta olen siis ihan vilpittömin mielin kyselemässä tuosta. Korkea arvohan tarkoittaa vaihdevuosia ja sitä että munasarjat ei toimi. Koska voidaan sanoa, että EDES hoidot ei auta? Tai että se arvo ei enää ikinä muutu?

24. Oikea lapseton Vierailija

Jos arvo on yli 15, saa kuulla että luovutetut munasolut ovat se ainoa tapa. Käytännössä jo yli 10:n arvolla on vaikea tulla raskaaksi ja lähes mahdotonta yli 15:n arvolla (n. 1 % todennäköisyys). Yli 15:n arvolla hoidot eivät pääsääntöisesti toimi. Aivan mahdottomaksi lääkärit luokittelevat arvon yli 20.
    Joskus sattuu sitten näitä ihmeitä... jostain luin, että elämänsä aikana voi n. 5% korkean FSH:n omaavista voi tulla raskaaksi, mutta yleensä he ovat nuoria.

Minua ei otettu hoitoihin arvolla 20 ja ainoa mahdollisuus tulla "äidiksi" olisi luovutetut munasolut.

25. FSH arvo korkea ja POF todettu. en voi saada itse koskaan lapsia

Jaa tämä sivu