halpa annos

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Anette, 16.01.2006.

1. Anette Vierailija

Luin noita edullisten ruokien ohjeita ja jäin miettimään, että mikä on sitten halpa ruoka-annoksen hinta? Onko esimerkiksi 2 euroa/annos aikuiselle kallis vai halpa ateria?

Itse juuri viikonloppuna laskeskelin ihan perusruokien hintoja ja minun valmistamanani sain aikuisen lämpimän ruuan hinnaksi seuraavia:

jauhelihakastike ja spagetti 1,30 €
    maitoon tehty lohisoppa 2,20 €
    makkarakastike ja perunat 0,90 €

Ruoka-annokset on laskettu todella reiluina annoksina, eli normaalia siistiä sisätyötä tekevä naisihminen ei kuluttaisi noin paljoa.
    Annoksiin en ole laskenut muita tarjottavia kuten leipää, maitoa, salaatteja jne. Tokihan näihin lisukkeisiin saa kulumaan ihan mielettömästi rahaa jos niin haluaa.

2. juuh Vierailija

Näinhän se on. Jos ostaa kalliita (?) eineksiä niin kalliiks tulee. Toi sun ehdotus/tekemä satsi on tod edullinen.

Mä olen opiskelija, normaali ruokahalun omistava 22v. nainen ja ruokin 20e viikko vielä miehenkin. Halvempaankin päästäis jos jättäis viikonloppu herkuttelut pois. Mut ei meilläkään köyhillä ole siihen tarvetta! Kyllä joka päivä hyvin syödään kunhan vaan vähän suunnitellaan.

3. mi Vierailija

Kun valmistatte uuniruokia ja leivotte ,Oletteko laskeneet sähkön hinnan kokonaisuudessaan, tuleeko enää halvemmaksi.

4. Sari Vierailija

Varmasti tulee.

5. mari Vierailija

Mistä saa ruoka-annoksen tuolla hinnalla eli 1,30 e????

6. Sipe@ Vierailija

Omasta koti-ruokalasta. Musta 2 eur per annos on jo keskihintainen, ei enää ihan halpa. Halpa annos on silloin, kun sen saa alle 1,5 euroon.

Sinkkuna on tietysti vähän hankalampaa (kun esim. jauhelihaa on valmispakkauksissa aina yli tarpeen), mutta kyllä sen pakastimen avulla sinkkukin saa tehtyä edullisempaa ruokaa.

7. lotta Vierailija

Ainakin HOAS:lla sähkö sisältyi vuokraan, joten opiskelija-asunnossa asuessa ei tarvinnut siitä lisälaskusta murehtia.

Toisaalta, eipä kahdella eurolla vielä yliopistollakaan syö ja matkatkin maksavat, joten halvemmaksi tulee kotona kokata, vaikka nyt sähkö maksaakin.

Ihan muusta aiheesta, mutta seutulipun hinta on ihan silkkaa riistoa: 3,60 suuntaansa irtoina ostettuna. MUR!

8. Äiti Vierailija

Minä olen ajatellut tämän ruuanlaittoasian silleen, että siinä en juuri pihtaile.
    Järjen käyttö on silti aina paikallaan, mutta säästän mieluummin jossain muissa hankinnoissa.
    En osta kalleinta, mutta hyvää sen pitää olla - en juokse (enkä ajele) tarjousten perässä (näillä bensahinnoilla).
    Perheessämme ei arkisin tarjoilla gourmet-aterioita, joten ruokaan, kun sen valmistaa itse, kuluu vain kohtuullisesti rahaa.
    Makeisia, sipsejä, leivonnaisia ja muita herkkuja emme syö, joten siinäkin säästynee.
    Viikonloppuisin sitten herkuttelemme ainakin yhdellä aterialla (viineineen), mutta kaiken voi ennakoida...

Tarkoittaen, että ostan kotimaisia, laadukkaita raaka-aineita, teen ruuat itse, ja tarjoan perheelleni ja vierailleni hyvää kotimaista ruokaa.
    Onneksi myös jälkikasvu on kaikkiruokainen.

Tässä asiassa auttanee myös se, että ruokaostoksia perheessämme tehdään vain kaksi kertaa viikossa - torstaisin ostetaan viikon perusruokavarasto ja lisäksi kerran käydään (tarvittaessa) maito/leipäostoksilla.

Näin asia on meillä ratkaistu. (ja asiaa auttanee se, että äiti tekee ostokset...) :)

9. J Vierailija

Ei onneksi tarvitselaskea, kun uunini käyttää sähköä vain silloin, kun napsautan valot päälle siihen. Siinä siis voi laittaa ruokaa ""pimeästikin"". Tosin tulee napsautettua se valo aina kylläkin päälle, kun uuninkin laitan päälle.

Jaa tämä sivu