hammasimplantti - kokemuksia ja hintatietoja

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä tulianna, 15.11.2007.

1. tulianna Vierailija

Hei,

Olen menossa hammaslääkäriin kun juurihoidettu hammas oireilee. Juurihoidon yhteydessä oli puhetta että jos juurhoito ei onnistu niin ainut vaihtoehto on poistaa hammas ja laittaa implantti. Olisi hyvä saada ennakkotietoa jos joudun valitsemaan implantin.

Onko olemassa implanttivaihtoehtoja - edullisempia ja kalliimpia? Yritin netistä katsella mutta ei tartu haaviin tarkka tieto vaihtoehdoista.

Kuinka paljon suurin piirtein yhden hampaan implantti maksaa? Onko Helsingissä hintahaitari kuinka iso eli kannattaako useasta paikkaa kysellä (menen näillä näkymin yksityiselle)? Kun hammas poistetaan laitetaanko siihen väliaikainen hammas ennen lopullista? Mitä muuta pitäisi tietää asiasta tietää? Ilmeisetsi särkylääkkeelle ainakin käyttöä?

2. Juuri poistettu Vierailija

Itselläni poistettiin juuri alhaalta takahammas, koska kruunu ei pysynyt enää kiinni juurihoidetussa hampaassa. Leukaluun tarvii parantua ennenkuin sinne implanttia laitetaan (en tiedä onko nykyään olemassa jotain erikoisimplanttia joka voidaan laittaa hetikin..), ja siihen menee useampi kuukausi. Itse ajattelin implantin laittoa vasta keväällä. Tutkimuksieni mukaan Helsingissä ainakin näillä "hyvillä" hammasasemilla implantin laitto ja implantti maksaa n 2000 € ja hirveitä eroja ei ole. Itse laitan ainakin implantin mieluummin tunnetusti hyvällä hammaslääkärillä ja jolla joku tuttu tm on käynyt. Hammaslääkäreitäkin on erilaisia ja koska kyseessä on niiiin kallis toimenpide niin haluan että se varmasti onnistuu ja tehdään kunnolla. Niin moni hammaslääkäri on nuoruudessani pilannut hampaani, josta saan nyt sitten sitten maksaa itseni kipeäksi.

3. im plantti Vierailija

mulla laitettiin implantti kahdeksan vuotta sitten. Hintaa en muista, kun tehtiin YTHS:n puitteissa eli materiaalikulut lähinnä, ja nekin oli paljon. Varmaan toi 2000 e on aika realistinen.

Mun kokemus on, että tosi hyvä juttu. Ei ongelmia (joutuu huolehtiin kyllä suuhygieniasta tavallista paremmin, mulle sanottiin). Alkuvuosina hammasta kiristettiin kaksi kertaa. Kaiken kaikkiaan aika vähän kipuja missään vaiheessa, paljon pahempia on viisaudenhampaiden poistot olleet. Ei siis siinä mielessä kipulääkkeitä tarvita. Ja kun homma eteni hitaasti eli ennen lopullista hampaan asettamista oli juuren asettamisesta muistaakseni yli puoli vuotta jne. Koko hommaan kului vuoden verran. Kai laskujakin voi maksella toimenpiteiden mukaan, jotta ei tule kertarysäyksellä sitä isoa.

4. näin on Vierailija

Ainakin yksityisillä saa yleensä maksaa joko kerralla hoidon päätyttyä tai osissa tai vaikka joka hoitokerran jälkeen.

5. tulianna Vierailija

Kiitos teille tiedoista!

No onpas kallista - 2000 e - mutta onkin kai sitten kestävä hammas. Täytyy yrittää neuvotella jos voisi osissa maksaa. Yllättävä tieto että prosessiin voi tuhraantua jopa vuosi mutta sekin lie monista seikoista kiinni. Hammaslääkäri jolla aiemmin kävin on ulkomailla. Niinpä olen menossa hammaslääkärille jolla en ole aiemmin käynyt ja eikä kukaan tuttavakaan luultavasti. Ehkä tätä vielä harkitsen kun toisiaan niin kallis toimenpide.

6. Riiiiks Vierailija

Hei,

hintaeroa implanttien välillä voi tehdä se, että eri valmistajien implantit ovat eri hintaisia. Esimerkiksi Straumannin implantit ovat melko kalliita verrattuna muihin. Toisaalta taas Straumann on luotettava valinta, kun ovat tehneet pitkään tutkimusta. Hammaslääkärien työn hinnassa ei todennäköisesti ole isoja heittoja. Kysele eri asemilta hintoja, luulisi jonkin verran tulevan eroa. Hintaeroahan voi tulla vaikka siinä, että jokin paikka on ihan keskustassa ja sillä on korkea vuokra, joka pitää sitten periä asiakkailta. Kauempana keskustasta voi saada vähän sijaintialennusta :D

7. M.O.L.O Vierailija

Eri implanttivalmistajien implantit vaihtelevat designiltaan ja hinnoiltaan. Periaatteessa implanteissa on samat ominaisuudet ja erot perustuvat imagoon ja tuotepalveluun, jolla yritetään saada brändit erottumaan toisistaan.

Straumann on markkinajohtaja ja hinnoittelu perustuu pitkälti tutkimukseen, dokumentaatioon ja sveitsiläiseen ammattitaitoon. Myös Astran ja 3i:n implantit ovat hyviä ja ovat implanttirekisterin kärkinimiä. Kts. lääkelaitoksen implanttirekisteri!!!

Suomalaiset implanttimerkit kuten Osfix ovat mielestäni riskaabeleita. Tämä johtuu siitä, että mielestäni 2000 eurolla pitäisi pystyä takaamaan myös vara-osien saanti, jos implantille tapahtuu jokin vaurio/vika jossain vaiheessa. Osfixin maine toimittajana on hieman epävakaa eli pysyisin suurissa implanttimerkeissä kuten Straumann, Astra, 3i tai vaikkapa Nobel.

Kaikilta toimittajilta löytyy implantteja erilaisiin tilanteisiin. Straumannin Wide Neck pultti voi olla parempi taka-alueella kuin vaikkapa Nobelin vastaava. Henkilö, jolla on taas ns."gummy smile" eli ikenet näkyvät yläetualueella tarvitsee taas pultin, jonka estetiikka sopii yläetualueelle. Ehkä Nobel on silloin parempi vaihtoehto, kuin Straumannin pultti, jonka karhean pinnan ja kiiltävän pinnan ero voi näkyä häiritsevästi gummy smile-potilaalla.

Myös hammaslääkärin valinta on oleellinen. Älä mene millekään halvalle "konitohtorille" vaan hammaslääkärille, jolla on kokemusta ja näkemystä implanttien laitosta. Konitohtorien työt saattavat tuottaa ikävän pettymyksen. Esimerkiksi implantin sijainti voi olla kohtalokas ja hammas voi sojottaa suoraan bukkaalisesti eli poskenpuolisesti. Huonosti sijoitetun implantin korjaus voi vaatia uusintaleikkauksen ja jonkinmoisen blokkisiirron eli koko luublokki sahataan irti ja sijoitetaan uudelleen parempaan asentoon. Toisinaan huonosti asennetut implantit on poistettava ja luuta paikattava tuhdimpaan kuntoon ennen kuin uusia implantteja voi edes ajatella.

Eli kunnon pultti ja hammaslääkäri ovat olennaisia tekijöitä hammasimplanttia harkitessa.

8. milla magia_ Vierailija

Tiedätkö millaisia ovat Brånemark merkkiset implantit? Mm City Hammaslääkärit Helsingin keskustassa asentavat näitä.

9. lilli* Vierailija

Älkää nyt kukaan suuttoko tästä minun kommentistani. Mutta kun monet ovat sanoneet täällä keskustelupalstoilla, että hammaslääkäri on pilannut heidän hampaansa.. Niin eikös asia ole niin, että jos itse olisit huoletinut hyvin hampaistasi, niin hammaslääkärin ei tarvitsisi tehdä muuta kuin ehkä poistaa hammaskiveä jos sitäkään. Mutta olen kuitenkin samaa mieltä, että osa hammaslääkäreistä on huonompia kuin toiset ja noin kalliiseen operaatioon kannattaa etsiä se hyvä. Ehkä jonkun tutun suosittelema. Ja kannattaa myös ottaa selvää, että onko toimenpiteellä jokin takuuaika.

10. Hortensian ihailija Vierailija

Jos lääkäri perustellusti mnoittii, heti täällä joku älähtää. Onko joku lääkäriliiton vahti täällä koko ajan.
    Kun olin 17 v, hammaslääkäri poisti minulta edestä kolmosen ilman että edes tajusin. Oli kuulemma jo iso reikä.
    Myöhemmin eräs lääkäri alkoi tehdä minulle kuorta hampaaseen ja sen vuoksi oli hionut kuutta hammasta niin että kiille oli vaurioitunut pahasti. Onkohan tuo nyt ollut kruunu vain kuori, mutta sellienn joka liimattiin tyngäksi hiotin päällr. No se muutti purentaani niin, että etuhampaat vioittuivat nopeasti ja pahasti.
    Paljastui lisäksi, että olikin jättänyt korjaamattoman hampaan sen kuoren alle ja se alkoi vihotella. Leukaluu märki , tulehdus oli laaja.Olin jutun vuoski jopa yliopistollisessa sairaalassa. Opiskelija ymmärsi tilanteen, mutta proffa ei antanut auttaa eikä suostunut antam,aan todistusta tilanteesta.

Lopulta muuan terveyskeskushammaslääkräi auttoi minua ja korjasi sen mitä voi korjata. Leukaluuta hoidettiin toista vuotta ja hammasta piti käydä rassauttamassa kahden viikon välein kuukausikaupalla. Sitten se kuori kuitenkin irtosi ja alkoi uusi prosessi.
    Olkaa tarkkana kun valitsette lääkäreitä. Usein ne suojelevat toisiaan potilaan kustannuksella.Ja tiedoksi: Valituksen tein. Kuvat oli ja kunnon selostukset, mutta ihan turhaa kaikki.Potilasvakuutus on aika lailla yhtä tyhjän kanssa.

11. susex Vierailija

Sorry, olet väärässä. Olen menossa hammasimplanttileikkaukseen synnynnäisen puutoksen takia. Yksi pysyvä poskihammas puuttuu. Tällaiset puutokset ovat jopa melko yleisiä.

12. Tyttö maalta. Vierailija

Minulta nuori vasta valmistunut hammaslääkäri poisti ehjän pysyvän kulmahampaan,kun olin 15vuotias koululainen.Siitä seuraava hammas alkoi siirtyä eteenpäin ja hampaitten väliin tuli iso rako,johon laitettiin silta.Pelkään joka päivä milloin tuo silta irtoaa.Odotan lottovoittoa,että voisin laittaa hampaani kuntoon:(
    Miksi hammaslääkärit eivät anna maksaa osamaksulla hoitoja?

13. kyllä niitäkin on Vierailija

Kyllä hammaslääkärit pilaavat. Itselläni pilasi yksityisellä nainen, joka ei ilmeisesti ollut kovin kokenut juurihoitoa tehdessä. Porasi koko hampaan pois syyttä suotta. Kruunua siihen ei saanut kun ei pysynyt, ruuvilla pysyi muutaman vuoden. Nyt oli pakko repiä hammas irti ja implantti laitettava purennan takia. Kyllä kalliiksi tulee hammaslääkärin mokat!

14. meit on moneks Vierailija

Olenpa laitellut implantteja reilun vuosikymmenen ja silti viime keväänä laitetussa ruuvissa näen jo asentovirheen kas kun jatkuvasti tulee lisää oppia, konsteja ja kokemusta.
    Yks tärkeä asia on esimerkiksi etualueella lisäluun rakennuksen tarve; jos halutaan kilpailla hinnalla, niin kalliita esteettisiä asioita ei funtsita. Silti etualueelle yli 80% olisi luunmuokkaus järkevää ja se pitäisi huomioida jo omaa hammasta poistettaessa!
    Pelkkiin keinoluuhun, suojakalvoon, implanttiin ja suojaruuviin hukkaantuu esim Astralla yli 600€.
    Hammaskruunu pohjatappeineen lkaikkineen maksaa laboratoriosta 6-800€.
    Ne tri maksaa siis heti. Sitten trin tarvii saada rahnaaa firman ylläpitoon (laitteet,tilat,palkat ym..),.. ja rahoittaa osamaksupotilaan hoito?
    Millon on aika saada hommasta palkkaa?
    Muista, että AINA ostaessasi palvelua tahi tavaraa luotolla tai osamaksulla, maksat korkoa sekä pääomalle että riskille siitä, että vaikkapa kupsahdat ennenkuin velkoja on omansa saanut.
    Hyvää Joulun alusta!

15. äly ja väläys Vierailija

Ei tästä sun kommentista voi suuttua... Mutta ihmetellä täytyy että kuvitteletko tosiaan että kaikki hammasongelmat reikiintymiset ym. johtuisi vaan ja ainoastaan huonosta hammashygieniasta? Say it ain't so!
    Varmaan täälläkin on paljon asiantuntevampaa porukkaa jotka voisi sulle vähän totuuksia kertoa mutta ihan kärjistäen pakko sanoa että hyvästä hammashygieniasta huolimatta hampaisiin kuule saattaa joutua remonttia tekemään!

Ongelmana saattaa olla esimerkiksi helposti reikiintyvä, hauraampi valkoinen hammasluu. Joillain ihmisillä myös syljen bakteerikanta edistää reikien syntyä ym. ym. ym... syitä on kuule monia joihin ei välttämättä riitä vaikka kuinka puunaisit niitä leegoja. Joillain on sitten parempi tuuri, esimerkiksi itsellä on vahva hammasluu ja mulla ei ole kertaakaan paikattu hampaita.

Todellakin, jos toi sun harhaluulo: "jos itse olisit huoletinut hyvin hampaistasi, niin hammaslääkärin ei tarvitsisi tehdä muuta kuin ehkä poistaa hammaskiveä jos sitäkään" pitäs kutinsa niin tässä maassa olisi aika hitosti työttömiä hamppilääkäreitä.

16. mirja, Vierailija

Niin, kannattaisi lukea vaikka potilasvahinkokeskuksen tapauksia, aika paljon on kuule hammaslääkärit pilanneet ihmisten hampiata. Juuri yksi erikoishammaslääkäri pilasi hampaat hiomalla ne liian matalaksi ja kiskotkin teki päin honkia. Ja miten korjaat hampaita jotka on höylätty ja tasotettu liian matalalle?

17. Näin minulla Vierailija

Hei,
    minulta lohkesi hammas niin pahasti, että se piti poistaa kokonaan. Hammas poistettiin heinäkuussa. Pari viikkoa sitten asennettiin se juuri, ja hampaan saan näillä näkymin maaliskuussa. Arvio koko paketin kustannuksista rtg-kuvineen, kontrollikäynteineen jne. on 2500 euroa. Lääkäri, joka keinojuuren asensi, on koulutukseltaan leukakirurgian erikoislääkäri. Vaikka lysti kallista onkin, mieluummin maksan vaikka satasen-pari enemmän siitä, että ammattilaiset ovat asialla.

Juuren asentaminen oli paljon kivuttomampi homma kuin luulin. Ei minun tarvinnut sen jälkeen mitään särkylääkkeitä ottaa (toisin oli hampaanpoiston jälkeen). Tikit olivat suussa viikon. Kohdalla, josta hammas on poistettu ja keinojuuri laitettu, ei saisi pureskella mitään ennen kuin uusi hammas on paikoillaan. Syöminen vaatii siis hiukan keskittymistä :)

18. näin täällä, Vierailija

Eihän niitä implantteja laitakaan muut kun leukakirurgit. Itsekin olen menossa leukakirurgian erikoislääkärille, joka myös kouluttaa implanttilaitoissa ja on laittanut niitä jo vuosikymmeniä. Hinta on sama kuin tavallisella leukakirurgilla.

19. näin täällä, Vierailija

Eihän niitä implantteja laitakaan muut kun leukakirurgit. Itsekin olen menossa leukakirurgian erikoislääkärille, joka myös kouluttaa implanttilaitoissa ja on laittanut niitä jo vuosikymmeniä. Hinta on sama kuin tavallisella leukakirurgilla.

20. näin täällä, Vierailija

21. implantti*3 Vierailija

No, mä en voi syyttää itseäni, enkä hammaslääkäreitä siitä, että kolmen maitohampaan tilalle ei koskaan kasvanut pysyviä hampaita. Onneksi nuo myös pysyivät melko pitkään, vasta kolmekymppisenä laitettiin implantit. Perintötekijöitä vois kenties syyllistää, mutta ainakaan omilla vanhemmilla ei moista puutetta ollut... Liekö kauempana esi-isissä samaa vikaa, en tiedä.

22. sillat Vierailija

Juu ei ole myöskään minun vika että hevonen potkaisi 3 etuhammasta irti. Joten nyt sitten olisi implanttejen aika.. vähän kyllä pelottaa mitä niistä tulee :S

23. tosi hyvät Vierailija

minulle laitettiin viime vuonna 4 implanttia, olen tosi tyytyväinen, pitkä juttu mutta on kuin olis omat hampaat hintaa tuli ehkä 4000 eur...

24. poskihammas Vierailija

Kumpi mahtaa olla parempi kruunu vai implantti (yksi hammas)?

25. sanna.. Vierailija

tarkoitat varmaan silta vai implantti. vastaus on implantti. on itsenäinen eikä ole muissa hampaissa kiinni, eli jos viereisiin hampaisiin utlee jotain,joudutaan esim poistamaan, niin ei mene silta sitten samalla. implantissahan titaaninen keinojuuri istutetaan luuhun ja päälle tehdään kruunu.

Jaa tämä sivu