hampaiden eroosio

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä J_C, 30.03.2007.

1. J_C

Saadut tykkäykset:
    0
    hammaslääkärini totesi etuhampaideni olevan eroosiossa eli kiille on kulunut. olin itse aika yllättynyt sillä en syö yhtään sokeria tai sokerisia tuotteita, joitakin happamia tuotteita kuten appelsiineja ja lightmehua olen nauttinut mutta en muuta. muuten syön terveellisesti enkä punaista lihaa joten mietin miten näin on päässyt käymään kun monet muut ihmiset litkittävät limua, karkkeja ja muuta pitkin päiviä. eli nyt tuli fluoritabletit mutta happamia tuotteita pitäisi välttää. Kysymys vain:

Mitkä ovat happamat tuotteet?
    Miten eroosiota voisi vielä estää?

Sen lisäksi koska yksi etuhampaani on hieman vino ne ovat myös hivenen löystyneet. lääkäri tosin totesi ettei huolta mutta itse en enää uskalla syödä kovia ruokia kuten aitoa ruisleipää ja porkkanaa sellaisenaan, vain paloiteltuna.

2. pia_ Vierailija

Sitrushedelmät (lime, sitruuna, appelsiini esim), samoin tuoremehut ei ole nekään hampaille hyväksi. Pitäisi muistaa myös, että jos on syönyt näitä tuotteita, niin hampaita ei saisi pestä tuntiin tämän jälkeen, hampaan kiille kuluu.
    Näillä toimenpiteillä voit jo hidastaa kiilteen kulumista, oikein muuta ei voi tehdä.

3. kanaataa Vierailija

myöskin tarkkailla, kärsiikö ryöhtäilystä, paineen tai poltteen tunnusta rinnassa. Voi viitata reflukstitautiin, jolloin hapanta nestettä nousee mahasta ylös suuhun asti aiheuttaen kulumista. Jos näin, niin tehokas lääkitys vaivan hoitamiseksi löytyy.

4. hammashoitaja Vierailija

appelsiineja ja lightmehua !!!
    Siis syyhän ei suinkaan ole siinä että syöt paljon sokeria vaan kiinnitä huomiota nimen omaan happamiin tuotteisiin kuten mainitsitkin light menut ovat juuri sellaisia. Ettekö hammaslääkärin kanssa keskustelleet asiasta tarkemmin ??? Mielestäni tiedän olisi pitänyt yhdessä pohtia ruokavaliotasi mitkä ovat ne jotka ovat eroosion takana.
    Lisäksi tuli mieleeni että eihän sinulla ole tapana ruokailun jälkeen käydä harjaamassa hampaitasi ja keskittyä erityisesti etuhampaisiin. Jos olet syönyt jotain hapanta ja sen jälkeen heti harjaat hampaasi niin se on tuhollista (kuulostaa hassulta sanalta? ) kiilteelle. Sen vuoksi että hapan mikä tahansa pehmittää kiillettä ja siihen kun lisäät harjauksen niin tulos on sama kuin kiillottaisit teräsvillalla auton peltiä. Oliko selventävä vertaus.
    Pari minuuttia xsylitol purkkaa ruokailun jälkeen tasoittaa happotasapainon ja vaikka huuhtelu vedelläkin on tyhjää parempi.

5. nanette^ Vierailija

Viini ei myöskään sovi eivätkä etikkatuotteet, esim. purkkisuolakurkut. Itselläni on myös kiille kulunut ja yläetuhampaiden väliin on tullut iso rako. Minulla syynä on bulimia (=oksentaminen), jota sairastin vuosia.

6. Tuhollista Vierailija

koska se kirjoitetaan "tuhoisaa".

7. hih.. Vierailija

Hei tää liittyykin just aiheeseen, mitä oon miettiny. En tiedä, oletteko nähneet sitä hammastahna?!?-mainosta, missä se joku hammaslääkäritäti suosittelee käyttämän "eroosio-hampaille", eroosio-hampaiden tahnaa. Tai jotain sinnepäin. Niin millastakohan hammastahnaa se sellanen olisi? Oliskohan kellään tietoa? Taitaa mullakin jonkinasteista eroosiota olla :)

8. sensodyne Vierailija

Sensodyne pro-Emalj hammastahna.

Mutta tuskin auttaa jo eroosioituneita hampaita - saattaa ennaltaehkäistä kuitenkin jonkin verran

9. J_C

Saadut tykkäykset:
    0
    kiitokset vastauksista!
    lighjuomia join jonkin verran (2dl/pvä) mutta ne on nyt jätetty pois. appelsiineja söin aina aamuisin ja valitettavasti tietämättömästi pesin hampaat about 10min sen jälkeen.....
    miten marjat tai vihannekset? onko jokin niistä hapanta?
    hedelmistä syön tällä hetkellä vain vesimelonia, omenia ja banaania, enkä niistä luovu.

10. Se että syö appelsiinin ja pesee hampaat alle tunnin kuluessa on pahinta mitä voi tehdä hampaille. Ja happamia hedelmiähän saisi syödä vain kaksi päivässä! Esimerkiksi appelsiinimehu on lähes yhtä huonoa hampaille kuin kokis! Se että sanoit syöväsi terveellisesti voi olla aika harhauttavaa, koska juuri terveellisesti syövillä on usein huonoimmat hampaat. Useat hedelmät ja vihannekset ovat liian happamia. Esim. juuri appelsiinit ja porkkana. Mutta banaani taas ei ole kovinkaan pahaa hampaille. Myös marjat ovat aika happamia, joten ei niitäkään kannata liikaa syödä.
    Muistathan myös syödä säännöllisesti, eikä napostelua tai vähän väliä juomien hörppimistä.
    Hedelmät ovat aina parempi vaihtoehto kuin mehu. Esimerkiksi mielummin appelsiini kuin appelsiinimehua, koska pureskelu kiihdyttää syljen eritystä ja näin happo poistuu nopeammin suusta.
    Röyhtäilyt ja närästys kuluttaa kiillettä, mutta koska sinulla ongelma on etuhampaissa niin se tuskin johtuu siitä.
    Syö purkkaa aina ruuan jälkeen ja käytä hammatahnaa jossa on paljon fluoria! Ja hampaita ei saa pestä puoleen tuntiin syömisen jälkeen, happamien jälkeen tuntiin. Aamulla hampaiden pesu mielummin ennen aamupalaa, jos aikaa ei ole odottaa puolta tuntia. Ja vielä se, että hampaita ei saa harjata liian lujalla kädellä eikä myöskään liian kauankaan, myös se kuluttaa kiillettä! Kolmen minuutin harjauksella tulee puhtaat hampaat!

11. vaaraisaa Vierailija

koska se kirjotetaan vaarallista.

12. yxi Vierailija

Pore lääkkeet esim. vitamiinit tuhoavat kiillettä.

13. Lååte Vierailija

[Viestiä muokattu asiattomuukisen takia]

14. Kohtuus kaikessa Vierailija

Vihannekset ja hedelmät ovat happamia, mutta totta kai niitä täytyy syödä päivittäin. Pääasia, etten napostele kaiken aikaa jotakin ja ryypi päälle sokeroituja tai happamia mehuja. Ns. kuntojuomat lienevät kaikkein pahimpia.

Suuta voi myös neutraloida happamien ruokien jälkeen. Palauta vanhaan tyyliin maito ruokajuomaksi ja juo puhdasta vettä janoosi sekä muutoinkin ruokailujen välillä.

Vaihda hammasharja niin pehmeään kuin löydät ja hammastahnan sijasta voit huuhtoa suusi suudedellä harjauksen lopuksi. Tahna ei ole lainkaan välttämätöntä, harjaus on. Tai jos välttämättä haluat tahnaa käyttää, ota geelitahna, se ei hio hampaan pintaa. Kiille on kovaa, mutta jos se on kulunut tai poiskin, loppu on "höttöä".

15. Siis älä missään nimessä jätä hammastahnaa pois!! koska siitä saat fluoria hampaisiin ja se vahvistaa hampaita! Hammastahnoja on monenlaisia, osa hiovia, osa ei. Ja kenenkään ei pitäisiä käyttää hiovia hammastahnoja. Joten osta aivan normaali perustahna, ne ei ole hiovia. Ja tavallisesta suuvedestä ei ole muuta hyötyö loppujen lopuksi kuin, että se raikastaa hengitystä, se ei todellakaan korvaa hammastahnaa.

Ja totta, mahdollisimman pehmeä hammasharja. Ja maito ja juusto neutralisoivat suuta, joten ota vaikka juusto pala ruokailun lopuksi.

16. toinen op Vierailija

Äläkä huuhdo suuta harjaamisen jälkeen, huuhdot fluorit pois.

17. timpe80 Vierailija

hei!
    Kärsin myös eroosiosta ja tuo tv:mainos herätti minut.
    Onko mitään tehtävissä jos hampaiden pinta on jo kulunut? Voiko raskausaika edistää eroosiota? Ihmettelen itse tällä hetkellä, milloin oikein etuhampaani pilasin.Oliko se juuri odotusaika vaikken edes joutunut oksentelemaan. Hammaslääkäri ei ole koskaan kertonut minulle,että kärsin eroosiosta. Harmi, olisin ehkä aiemmin kiinnittänyt hampaan harjaamis ja syömistottumuksiin huomiota. nyt etuhampaiden alaosa erottuu väriltään ja alaetuhampaiden pinta kulunut. Hampaita vihloo aika lailla.

18. hammashoitaja Vierailija

Hei timpe !
    Sinulle voi laittaa hampaisiin laminaatit. Se tarkoittaa sitä että toimenpiteenä se tehdään niin että hampaa etupinnasta eli se fasetti hiotaan milli pois ja siihen hammasteknikko tekee ohuen posliini fasetin joka kiinitetään paikkausmuovilla. Minulla on ollut nyt jo ainakin 15 vuotta kolmessa etuhampaassa ja ovat pysyneet ja kauniit.
    Syy miksi minulle ne laitettiin oli että hampaisiin ei löytynyt siihen aikaan sopivan väristä paikka-ainetta jonka vuoksi työnantajani päätti että hän ei noita paikkoja katsele vaan laitetaan mulle laminaatit. Olen ollut hyvin tyytyväinen tulokseen.
    Jos kysyt hintaa niin sitä en osaa tänä päivänä sanoa mutta tuo ratkaisu kestää vuosia joten kannattaa laskea sille oma arvonsa.
    Syy miksi sinulle on voinut tulla raskausaikana voisi olla se että oliko sinulla (kuten minulla) erityisesti loppuaikana närästystä. Minä ainakin iltaisin kun olin hammaspyykillä sain pulautella miltei joka ilta. Ja se happo joka tulee vatsasta oksennuksen mukana on todella pahaa hampaille.
    Muuten en usko että sinällään raskaus voisi aiheuttaa eroosiota...hih... eroottisuus on toinen juttu ;))
    Usein kun työssäni kävi raskaana olevia naisia niin huomasin että heidän sylki oli ikäänkuin paksumpaa ja sitkeämpää siinä imurin varressa kun olin. Se mistä se johtuu en ole ottanut selvää.

19. timpe80 Vierailija

Sittenkin luulin vain kärsiväni eroosiosta. Etuhampaani ovat kyllä kuultavat, mutta eilen hammaslääkärissä käydessäni hammaslääkäri sanoi sen johtuvan vain siitä, että etuhampaani ovat ohuet. Kiille on kuulemma tallella. Huh, että helpotti, mutta niin pahasti olen asiaa murehtinut tuon mainoksen näkemisen jälkeen, että varmasti muutan ruokailu ja hampaidenharjaustottumuksia, että kiille myöskin pysyy.

Sitten vielä mahdollisille asijantuntijoille kysymys: kaipa jokainen hammaslääkäri eroosiohampaat tunnistaa?

20. hammashoitaja Vierailija

"Sitten vielä mahdollisille asijantuntijoille kysymys: kaipa jokainen hammaslääkäri eroosiohampaat tunnistaa?"
    On ammattitaidossa melkoinen aukko jos ei tunnista.

21. viisaampi Vierailija

vitun tyhmät, joo käytä hammastahnaa jossa on paljon fluoria ! <------ ööööö.... siis jos haluat vanhempana kuolla fluorimyrkytykseen:)<3

Jaa tämä sivu