Hae Anna&Ellit-sivustolta

Hampaidenhoito nukutuksessa

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Peppi, 01.08.2005.

1. Peppi Vierailija

Onko teistä kukaan hoidattanu purukalustoaan nukutuksessa?Itse olen menossa kys.toimenpiteeseen hammaslääkäri pelon vuoksi.Onhan se kallista mut toiv.hintansa väärti.

2. hammaslääkäri Vierailija

juu hoideltu on sellaisia potilaita tämäntästä... mikäs siinä pötkötellessä.. MUTTA: muista että kotihoidon laitat kuntoon sen jälkeen koska nukutushoitoa ei tehdä rutiinisti!!! se on riski joka kerran jälkeen ja itse sinä ne sinne huonolla kotihoidolla ne reiät suuhusi olet saanut aikaan joten niskasta kiinni... turha hammaslääkäreitä syyttää siitä että on tullut reikiä ja huonosta hammasluusta ei kannata meille ruveta höpisemään!!!!!!!!!

3. Ap Vierailija

HALOO!Kuka tässä on hammaslääkäreitä syyttäny?

4. Emmi Vierailija

Minäkin olen joskus miettinyt tuota nukutushoitoa. Minua alkaa aina unettomuus vaivata viikkoa ennen tiedossa olevaa hammaslääkäriä, en pysty muuta ajattelemaankaan kuin tiedossa olevaa koettelemusta. Ennen lääkäriä oksennan tai pyörryn. Takana on 7 v. kestänyt vaikea oikomishoito. Mm. 4 hammasta piti poistaa.Ajattelin hakeutua tuohon nukutukseen ainakin sitten kun/jos viisaudenhampaat pitää poistaa.

5. Peppi Vierailija

Nyt on hampaat hoidettu!Suosittelen tuota nukutushoitoa kaikille jotka pelkäävät hammaslääkäriä!

6. eukko Vierailija

En sanoisi noinkaan että kaikille jotka pelkäävät hammashoitoa. Kyllä tärkeämpää olisi että pyrkisi voittamaan oman pelkonsa. Ei nukutus ole aina aivan itsestään selvyys kaikille, joillakin voi tulla siitäkin ongelmia. Suosittelen ensisijaisesti käymään asiasta keskustelua hammaslääkärin kanssa ja pohtia ihan oikeasti mistä ne pelot johtuvat ja pyrkiä poistamaan ne pelot on varmasti huomattavasti halvempi ja parempi vaihtoehto pitkässä juoksussa. Ei tuollaisia suosituksia kannata heitellä kovin kevyesti. Pohdintaa!!!

7. Hassua Vierailija

Että joku pelkää hammaslääkäriä! Minä olen sitten varmaan masokisti, kun menen sinne ihan mielelläni. Ikinä en anna puudutusta laittaa, sillä minusta puoli päätä puutuneena on inhottava olla. Puudutettu ei edes kruunuja tehdessä. Jaa, kerran sentään puudutettiin, kun lääkäri ei millään suostunut vetämään viisaudenhammasta irti ilman sitä.

Minä pelkäisin sitä nukutusta. Siinä olet tiedottomana etkä voi mitenkään vaikuttaa mihinkään... Ties vaikka et heräisikään...

8. Emmi Vierailija

Hammaslääkäripelko on melko yleinen aikuistenkin keskuudessa. Esim. astmaatikko voi tuntea tukehtuvansa tuolissa instrumentit suussa, ja paniikkihäiriöstä kärsivä voi tuntea kohtauksen oireita. Toisilla taas esim. lapsuuden ikävä kokemus voi laukaista fobian. Kunpa tähänkin kammoon suhtauduttaisiin yhtä ymmärtäväisesti kuin vaikkapa lentopelkoon; kyseessä on ihan yhtä inhimillinen ongelma.

9. hh Vierailija

Niinpä se onkin yleinen ja johtuu siitä että silloin kun me esim. 50-luvulla syntyneet kävimme ensimmäisiä kertoja hammaslääkärillä ei silloin kiinnitetty ihmisen tunteisiin huomiota. Mutta nyt kun asiasta voidaan puhua ja hoitaa niin ei ensisijainen ratkaisu saa olla se että eikun nukutuspiikki esiin. Jos sinä pelkäät sinun on itse siitä kerrottava hammaslääkärillesi mistä hän sen muuten tietäisi. Lisäksi kun edellinen kirjoitti että astmaatikot tuntevat tukehtuvansa, ei heille nukutus ole sen turvallisempi vaihtoehto kuin puhuminen. Heille tuo nukutus voi olla jopa vaarallinen.
    Siis hammashoitajan ominaisuudessa suosittelen että tilatessanne aikaa kertokaa että pelkäätte kyllä me siellä ymmärrämme tuon tunteen. Itsekkin pelkäsin käydä hammaslääkärissä kunnes opiskelin hoitajaksi ja tulin tietämään missä vaiheessa voi tuntua kipua ja milloin voin huokaista että nyt ei enää satu. Työssäni pyrin sen kertomaan jos se on mahdollista tosin työparini kyllä kertoo sen myös.
    Kyllä tähän asiaan suhtaudutaan ihan oikeasti asiallisesti JOS potilas on pelkonsa kertonut.

10. hammaslääkäri Vierailija

nukutus on AINA riski, eikä se ole rutiinitoimenpide. Olen useasti sanonut kollegoitteni kanssa keskustellessa, että miksi meidän täytyy esittää olevamme jotain suurempaa, eli miksi emme voisi ajatella potilasta ja siihen paikkaa itseämme ja hoitaisi potilaitamme siten kuin itse haluaisimme hoidon tapahtuvan. Mutta ei.. puudutukset on hyviä nykyaikana, esilääkettä saa tarvittaessa, mutta ehkä paras hammashoitopelkoisen hoito on kuitenkin kiireetön potilasta kuunteleva hoito vähän kerrallaan, siitä työ palkitsee tekijäänsä muutenkin kuin palkkapussissa

11. Mikko Vierailija

Itellä hirveä hammaslääkäripelko, eikä hirveästi muutenkaan tuota rahaa... minä ainakin olen valmis ottamaan sen RISKIN että saisi kerralla hampaat kuntoon ja lähetteen avulla kela maksaa osan, kaverilla tuli maksamaan noin 400e koko purukaluston kuntoon laitto nukutuksessa.. ite käynyt nytten yksityisellä poistamassa 2 hammasta (250e) ja juurihoidot yhteen hampaaseen (700e)... ei ole opiskelijalla varaa tuommosia summia maksaa kun maksuaikaa saa aina per lasku noin 10pvää !

12. huippu jeejee Vierailija

hohhoh... aika tekstiä hammaslääkäriltä... suksi kuuseen.

13. maija67 Vierailija

onkos tämmöistä hammashoitoa oulussa
    itse asun revonlahdella

Jaa tämä sivu