Hae Anna&Ellit-sivustolta

Hankala työkaveri

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä -Veera-, 22.02.2008.

1. -Veera- Vierailija

Hei! Olen aloittanut syksyllä uudessa työssä. Muuten työ on sujunut hienosti, paikka on oman alani, palkka ok, pomo ok ja niin pois päin. Ongelmana on työkaverin käytös, joka jaksaa ärsyttää päivittäin. Hän on minua nuorempi, vähempi kouluttautunut, ollut vasta viime kesästä lähtien talossa yms., mutta käyttäytyy silti todella alentavasti minua kohtaan. Työskentelemme pienessä tiimissä, jolloin ongelma korostuu entisestään. Tuntuu, ettei minkäänlainen käytös kelpaa. Jos kysyn, miten toimitaan, hän pyörittelee silmiään, miten en kyseistä asiaa tajunnut. Jos en kysy, hän arvostelee päätöstäni. Hän ei hymyile ja välttelee katsekontaktia, käyttäytyen kaikella mahdollisella tavalla inhottavasti. Kun sanon olevani huonossa kunnossa, hän käskee tylysti hakemaan sairaslomaa. Kun jään sairaslomalle, hän syyllistää poissaolostani. Itse hoidan työni todella hyvin ja pomoni on erittäin tyytyväinen työpanokseeni. Esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin.

Mitähän tämän tyypin kanssa pitäisi tehdä? Onneksi ei tarvi olla 24/7 kyseisen tyypin kanssa. Huoh.

2. Tosiasia on, että joudut viettämään tämän tyypin kanssa aikalailla kallista aikaasi. Miten olisi, jos nyt, tässä hyvässä saumassa opettelisit vähän sosiaalisia taitoja. Niitä nimittäin tarvitset työelämässä jatkossakin, tämä nyt kohtaamasi tyyppi ei ole ainoa laatuaan.

Muista, että jokainen ihminen on heikko vahvuutensa alla. Jokaisella on omat kiinnostuksensa ja yleensä ihmisen pehmeä kohta löytyy sieltä kiinnostuksen lähimaastosta. Kuuntele, kuuntele ja kuuntele! Ole ystävällinen, älä mielistele. Älä puhu hänestä muille pahaa, päinvastoin, etsi hyviä puolia.

Näin kun etenet, niin jossain vaiheessa ehkä huomaat, että tässä hankalassa tyypissä onkin paljon hyviä puolia, niitä nimittäin löytyy meistä kaikista - hankalistakin työkavereista!

3. mene itseesi Vierailija

Taas sama ropina? Eikä aikuiset ihmiset nykypäivänä osaa hoitaa asioitaan kuin netissä nimettöminä valittamalla? Häpeä, iso akka!

4. kokemusta on. Vierailija

Enpä sanoisi noinkaan. Kyllä sitä on moneen junaan, niin nuorissa kuin vanhemmissakin.

5. mene itseesi myös Vierailija

Hyvä on neuvoa maalla, kun merellä on hätä...

Tämä tulee mieleen nikistä mene itseesi.

Itsellä on kokemusta. Pähkäilen juuri mitä tehdä liki vastaavassa tilanteessa. Olen määräaikainen, tiedän että pidetty. Työsopimusta on jatkettu, vakinaistettaisiin, jos saadaan luvat.
    Yksi vakituinen (vähiten koulutettu) käyttäytyy törkeästi minua kohtaa. Tekee sen viisaasti muilta salassa, että voi tarvittaessa kieltää. Lähimmät työtoverit kyllä tietävät, mutta ilmeisesti varovat omaa nahkaansa tältä kellokkaalta. Sanovat kyllä, että tämähn on henkistä väkivaltaa..
    Tiedän olevani työssä parempi, eikä tämä saa minua kiinni virheestä, vaikka sitä kyttää.
    Esimies toimii muualla, eikä hän ole tietoinen. Yhdestä seikasta olen valittanut hänelle, ja ilmeisesti huomautti, kun käytäntö muuttui. Mutta myös tämä tyyppi ilkeämmäksi. Aina en tiedä onko kyseessä pelkkä kiusanteko, vai hänen oma huomaamattomuus.

Tätä on kestänyt kohta 2 vuotta. Alöussa meni hyvin niin kauan kun hän tunsi olevansa opettaja, mutta ei siedä näköjään itsenäisesti pärjäämistä.

Alkaa tuntua raskaalta. Esimiehelle kertomalla tilanne varmaan huononee kaikilla muillakin. Vaihtoehto tuntuu olevan, että lopetan ja kerron lähtiessäni pomolle, että osaa tarkkailla jatkossa.
    Olen aikeissa lopettaa tämän jakson jälkeen , ja se on saanut "hätää", miten työt sitten järjestetään. Uutta ei ehkäsaa palkata.

Huo. en halua marista, mutta helpottaa edes purkaa tunteita.

6. ex-esimies Vierailija

Asia voi olla hyvin yksiselitteinen tai johtua vain jostakin pienestä väärin ymmärryksestä.
    Syllisyyttä voi löytyä kumpaisestakin, vaikka itse et niin nyt tunnekkaan. Tahtomattaankin voi aiheuttaa toiselle ärsytystä, jota itse ei huomaa.

Jos tilanne jatkuu, pyydä, että voisitte pitää henkilöstöpalaverin esim. vain työtiimisi (ei koko talon väki), jossa käsittelette asian.
    Sinä ja ko. henkilö selvitätte asian muiden läsnäollessa - mikä mättää ja miks ei mikään kelpaa tai toimi teidän välillänne, vaikka yrität kuinka tulla hänen kanssaan toimeen.
    Selvitä asia loppuun asti niin, että kiukuttelija ja sinä lyötte kättäpäälle, teette sovinnon, eikä asiaa enempi myöhemmin jauheta.

Toinen pidemmälle viety vaihtoehto voi olla, että keskustelette yhdessä oman esimiehenne kanssa.

Molemmissa tapauksissa tee asia positiivisessä hengessä, ei panetellen tai nälvien.
    Puhu niin kuin itse tunnet, mutta ole oikeasti sovitteleva, äläkä loukkaa.

7. eläkkeellä jo Vierailija

Kyllä minua ihmetyttää nuo huonot suhteet työpaikoilla. Itse työskentelin yli 25 vuotta eräässä suuressa yrityksessä, ja eipä ole valittamista, vaikka työkaverit vaihtuivat samaa tahtia kun yksikötkin.

8. -Veera- Vierailija

Jos tämän minun tapauksen kanssa alkaisi selvittämään ja sopimaan, hän varmasti vaan pyörittelisi silmiään ja nakkelisi niskojaan ja sanoisi, ettei ole tehnyt mitään. Eikä hän periaatteessa mitään niin isoa olekaan, josta saisi jutun aikaiseksi. Hän vain heittelee päivittäin ikäviä kommentteja kaikesta, mitä teen ja mikään ei kelpaa.

Ja kyllä, syytä voi olla molemmissa, mutta kun tämä ei nyt vaikuta ollenkaan henkilökohtaiselta. Hän on ollut samanlainen alusta alkaen. Itse olen käyttäytynyt ystävällisesti, huomioinut hänet aina häntä nähdessäni, kysellyt talon tavoista, ollut hyvin kohtelias yms. Tuntuu nyt vaan siltä, että hän yrittää jotenkin päteä ja parannella omaa asemaansa ja kuin hän olisi valmiiksi päättänyt olla v-mainen uudelle tulokkaalle.

9. Sorotnoo Vierailija

Veera mietippäs kumpi teistä on "herkkä nahkaisempi" ja jos se et ole sinä niin jätä omaan arvoonsa ne huomauttelemiset ja porskuta eteenpäin niin kuin et olisi kuullutkaan niitä huomauttelemisia. Ei se v-mäinen kaveri kauaa jaksa kun huomaa, ettei sillä v---uilulla ole mitään vastanottoa sinussa, kyllä hän sen joskus lopettaa. Mikäli ei lopeta sehän menee jo sitten mobbauksen puolelle ja se PITÄÄ saattaa esimiehelle tiedoksi.

10. -Veera- Vierailija

No joo, tuo on ihan totta ja yritänkin olla välittämättä. Väkisinkin se silti ärsyttää, mutta koitan olla ottamatta stressiä aiheesta. Ihan hyvin mennytkin alkuviikko, olen vain hymyillyt ja vastaillut hänelle yliystävällisesti takaisin.

11. Minä tässä Vierailija

Useiden vastauksista paistaa läpi samaistuminen tähän ikävään työkaveriin. Tunnistavat itsensä hänessä ja siksi pitää puolustaa. Näitähän riittää. Erittäin suora puhe olisi varmasti yksi tapa eli sanot tiukasti (ja ehkä hieman vihainen ilme kasvoillasi), mitä olet havainnut ja et hyväksy - voit myös kertoa, mikä on seuraava toimenpide, jos toinen ei pidä itseään kurissa. Ole johdonmukainen jatkossakin. Itse pyrin pysyttelemään hankalista tyypeistä erossa niin pitkälle kuin mahdollista enkä ota mitään epäasiallisuuksia vastaan, vaan palautan paketin avaamattomana lähettäjälleen. Minulla on oma huone rauhallisessa nurkkauksessa ja pidän oven kiinni. Myönnän, etten ole kovin viisas ja rakentava lähestymistavaltani, pidän vain puoliani (koska olen sen arvoinen :)). Vahvista itseäsi sisältä päin, tunne vahvuutesi ja heikkoutesi, kyllin hyvä yleensä riittää. Tiedosta, että luonnehäiriöisiä ja epäkypsiä ihmisiä on paljon, etkä sinä ole vastuussa heidän käytöksestään. Sellaista. Suomi24.fi:ssä käydään myös keskustelua aiheesta, poikkea joutessasi.

12. stressaamatta Vierailija

13. stressaamatta Vierailija

14. Samat sanat Vierailija

On se kumma että palstoilla on pakko levitellä tällaisia asioita. Muutkin ovat huomanneet saman ongelman muissa ketjuissa. Aloittajakin antaa tosi tarkkoja yksityiskohtia työpaikastaan. Vaikka et pitäisikään työkaveristasi, ei ole oikein että kerrot hänestä julkisella palstalla.

15. -Veera- Vierailija

Tarkkoja yksityiskohtia?! :-D Varmaan kaikki tiedätte jo firman nimen, koska kerroin, että työpaikka on vakituinen ja oman alani. Heh.

16. tietoako Vierailija

Sitä varten tämä keskustelupalsta on. Ja ei sitä ole mainittu nimeltä firman nimeä, tällaisia tapauksia sattuu useimmissa firmoissa. Saapahan työkaveri mietittävää, jos älyää, että hänestä kirjoitetaan.

17. juu u .. Vierailija

No tarkkoja tietoja annoit ;) Esimiehesi on "muualla" ja teillä on tietynlainen "tiimi". Päteepä tuo hyvinkin miltei jokaiseen isompaan yritykseen, Kaukokiidosta, Postiin ja vaikkapa verovirastosta SampoPankkiin tai johonkin yrityksen osastoon :D

18. menit Vierailija

Ei mikään näistä valitettavasti, voihan se pomo olla vaikka lomailemassa.

19. Miehinen Mies Vierailija

Paras lähestymistapa on mielestäni rehellisyys. Mene ja kerro työtoverillesi, että sinusta on ikävää, miten teidän välillänne vallitseva arvostuksen ja luottamuksen puute häiritsee työntekoasi ja kysy, millaisia ajatuksia hänellä on asiasta. Älä lähde osoittelemaan häntä syylliseksi mihinkään, puhu vain itse tilanteesta, jossa on kaksi osapuolta, sinä ja hän. Ilmaise, että haluat selvittää, mistä tässä on kysymys ja voisiko asian jotenkin korjata. Kerro, että sinä olet kokenut asian näin, älä laukaise ehdotonta totuutta. Jos itkettää, itke. Et tarvitse tässä mitään suojaavia tunnereaktioita etkä pelaamista. Sinun ei tarvitse osoittaa olevasi häntä vahvempi/fiksumpi vaan vain toinen osapuoli hankalassa tilanteessa. Tällaisen rehellisyyden edessä ei kenelläkään ihmisellä ole mitään aseita käytettävissä. Luota siihen.

20. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä rohkeasti sanoisin suorat vaan ja laittasin eteenpäi jossei ala loppua sen jälkeen.

21. kohtalotoveri Vierailija

Veera sinua erittäin hyvin, minulla samanlainen työkaveri. Pidä vain puoliasi, äläkä anna sen katkeran ilkimyksen kiusata sinua. Itsekkin viimein uskalsin nousta vastarintaan ja olen tyytyväinen, vaikkakaan en vielä tiedä miten asiat tästä etenee.

Äläkä välitä noista kurjista vastauksista, kokemuksesta tiedän, että sinulla on muutenkin ihan tarpeeksi kestämistä.

Tsemppiä! :)

22. paukku Vierailija

Näin minäkin uskoin kunnes tapasin ihmisen,johon normaalit kanssakäymisen normit eivät päteneet. Yleensä noudatetaan tiettyjä kohteliaisuussääntöjä kanssakäymisessä. Hänelle toiset ihmiset olivat pelinappuloita, ja näiden tunteita hänellä oli oikeus polkea. Juuri hänellä oli oikeus sanoa mielipiteensä koska hän on niin suora ihminen. Kaikki keinot myös likaiset oli hänellä käytössä. Niiden käytön hän oikeutti itselleen aina jollain syyllä. Hän nautti konfliktien luomisesta.
    Tämä ihminen sai mielihyvää siitä että sai toisen ihmisen hankalaan tilanteeseen. Juuri tämä mielihyvän saaminen teki tästä ihmisestä erilaisen kuin muut. Hän ei koskaan ajatellutkaan lopettaa tätä toimintaa, koska se tuotti hänelle mielihyvää. Se oli hänen elämänsä suola.
    Myös asiat usein kääntyivät päälaelleen tämän ihmisen päässä. Vastahankaan asettuminen ei kannattanut, koska hän olisi pyörittänyt asiaa hamaan tappin asti,kunnes kaikki olisivat väsyneenä todenneet,että asia oli niin kun hän sanoi. Seuraava puoli vuotta hän olisi piikitellyt joka päivä useasti aina tilaisuuden tullen toisinajattelijaa ja muistuttanut kuka oli oikeassa. Toisten ihmisten tunteiden polkeminen oli hänellä verissä.
    Hän ei koskaan ajatellut että hänen käytöksessään saattaisi olla jotain vikaa. Hän haukkui useita henkilöitä pävän mittaan pataluhaksi. Ihmisiä, joiden kanssa hän joutui päivän mittaan kanssakäymisiin. Hän olisi osannut tehdä paremman diagnoosin kuin lääkäri. Hän olisi ollut parempi myyjä kuin kaupan myyjä. Hän olisi ollut parempi ammattilainen ammatissa kuin ammatissa. Ihan ilman tutkintoja.
    Valitettavasti hänen omat työt eivät sujuneet ilman että vitut ja perkeleet lensivät ilmassa.

23. Ex-kiusattu. Vierailija

Valitettava tosiseikka näyttää olevan, että joillakin ihmisillä on tarve kiusata toisia ihmisiä työpaikalla. Jollei itse ole kokenut sellaista ei tiedä mistä on kysymys; täydellisestä epäoikeudenmukaisuudesta. Meidän kiusaaja teetti aina nuoremmilla, paremmin koulutetuilla omat työnsä, ja palkinnoksi haukkui pitkin käytäviä kuinka emme osaa mitään. Kukaan muu kuin hän ei osannut mitään. Ei tuollaista jaksa kuunnella loppuelämää. Me lähdimme kaikki aina vuorollamme pois sieltä. Tuo ihminen nautti saadessaan nälviä muita ihmisiä. Ihan sama mitä teki tai jätti tekemättä, ainaista ivaamista sai palkinnoksi.

Jaa tämä sivu