Hae Anna&Ellit-sivustolta

Hautajaisissa surunauha?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Lapsenlapsi, 25.01.2010.

1. Lapsenlapsi Vierailija

En tiedä olisiko tälle kysymykselle parempikin paikka mutta kysyn nyt täälltä. Ukkini on kuollut ja hautajaisissa haluaisimme me lapsenlapset käyttää surunauhaa. Sain kuitenkin jotenkin sellaisen käsityksen tutkailtuani kaikkitietävää Googlea, että surunauhaa käyttävät vain miehet. Tapahan ei kaiketi ole nykyään kovin yleinen Suomessa, mutta kysymys kuuluukin, että teemmekö isonkin etikettivirheen laittamalla surunauhat, kun kaikki neljä lastenlasta olemme naisia? Ja onko surunauhan leveydelle olemassa jossain joku ohje? Ja vielä jos joku tietäisi kumpaan käteen nauha laitetaan kun vainaja oli mies?

2. surunauton Vierailija

Naiset käyttivät suruhattua ja-huntua ja miehet surunauhaa. Olen nähnyt joissakin muualla maailamssa otetuissa valokuvissa miehillä musti "sururusetteja" takinliepeessä. Viimeisen surunauhan eli noin senti levyisen nauhan näin 50 vuotta sitten.Vaan enpä ole moneen vuoskymmeneen nähnyt suruhattija ja -nauhojakaan. Paitsi yksissä katolilaisissa hautajaisissa.

3. ei naisille Vierailija

Naiset käyttävät mustaa pukua , hattua, suruharsoa ja miehet surunauhaa tai -nappia. Nykyisin niitä ei enää näe, eikä välttämättä edes mustaa vaatetusta.
    Naiset eivät käytä surunauhaa.

4. kyllä naisille Vierailija

Itse olen nainen, enkä näe syytä, miksi en olisi voinut käyttää surunauhaa veljeni hautajaisissa. Itse käytin nauhaa ranteessa.

Käytin nauhaa vielä vuoden surun merkiksi.

Viisikymmentä vuotta sitten oli eri, nykyään voi hyvin laittaa. Moni muukin asia on muuttunut. Aloittajalle viestini tulee toki liian myöhään, mutta muille asiaa pohtiville: suru on henkilökohtaista, ja jos jokin asia omaa oloa helpottaa ja auttaa surun käsittelyä niin siitä vaan.

5. Surunauhan kantaja Vierailija

Surunauha ry, itsemurhan tehneiden läheisten vertaistukijärestö, on 2000-luvun alusta elvyttänyt surunauhatradiota lanseeraamalla siitä modernisoidun version. Se on rosa-nauhan tyyliin solmittu mustasta silkkinauhasta tehty silmukka, joka kiinnitetään sopivaan kohtaan vaattessa. Edullinen ja helppo tehdä itsekin.
    Yhdistys järjestää sureville myös mahdollisuuden osoittaa suruaan solmimalla surunauhoja suruverkkoon. Tänä vuonna nauhoja solmitaan Mielenterveysmessuilla 23.-24.11. Vanhassa Satamassa surujärjestöjen osastolla.

6. kaunis ele Vierailija

Surunauha kuulostaa tosi kauniilta ja soisin tavan yleistyvän. Ei ole mitään syytä, miksi se ei sopisi naisille. Tehdään tästä oma suomalainen traditio.

7. hannakaisa Vierailija

Jaa tämä sivu