Hae Anna&Ellit-sivustolta

Heikotus ja väsymys

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä lyllerö12345678, 11.02.2009.

  1. lyllerö12345678 Vierailija

    Olen dieetillä kolmatta viikkoa, eli ihan alussa vasta. Mulla on noin 10 kg ylipainoa, josta haaveilen pääseväni tämän vuoden aikana eroon. Vai riittäisikö lyhyempikin aika? En tavoittele mitään taikatemppua, vaan pysyvää tulosta. Olen syönyt ja juonut suuria määriä aikaisemmin, ja nyt olen pienentänyt kalorimäärää todella reippaasti. Liikuntaa olen aina harrastanut, ja harrastan edelleenkin. Tällä viikolla on päätä särkenyt, ja koko ajan väsyttänyt vähän. Kuuluuko asiaan vai onko jokin pielessä?
     
  2. Liian vähän? Vierailija

    Vaikuttaa siltä, että syöt liian vähän. Kolmessa viikossa kuvittelisin sinun jo tottuneen kevyempään ruokavalioon, jos se olisi kuitenkin riittävä. Kerrohan vähän, mitä päivittäiseen ruokavalioosi kuuluu? Voisit ainakin lisätä vihanneksien, marjojen ja hedelmien syöntiä, jos heikottaa.

    10 kg ylipaino on sen verran vähäinen, että pääset ihannemittoihin jo aiemmin. Hyvä laihdutusvauhti on noin 0,5-1 kg/vko. Voit laskea siitä, miten kauan 10 kg laihduttaminen kestää. Tsemppiä!
     
  3. Derna Vierailija

    Tai liian yksipuolisesti. Etenkin miinuskaloreilla ravintoaineiden saanti jää helposti liian vähäiseksi. Päänsärky ja väsymys voi viitata esim. raudanpuutteeseen, mitä tuskin kolmessa viikossa kylläkään saa aikaiseksi. Liian vähäinen juominen voi myös aiheuttaa ko. oireita.
     
  4. minäkin... Vierailija

    epäilen nestehukkaa. Se aiheuttaa päänsärkyä helposti.
     
  5. mä sanoisin et Vierailija

    Eikös dieetillä olo ja kalorimäärän pienentäminen _todella_reippaasti ole juuri niitä taikatemppuja, ei pysyvää elämänmuutosta? Tajuat varmaan itsekin, että et jaksa lopun ikääsi heikkona ja väsyneenä, joten kituuttamisesta seuraa väistämättä repsahdus ja saatat päätyä entistä pulleammaksi.

    Eli maltillisia muutoksia alkuun, esim. annoskokojen pienentäminen vähitellen (ei kertarytinällä) ja kasvisten lisääminen ruokavalioon. Jos näillä ei mitään muutosta tapahdu niin sitten myöhemmin rajummat keinot käyttöön.
     
  6. -The HJN-

    liittynyt:
    22.11.2008
    Viestejä:
    24
    Saadut tykkäykset:
    0
    [viesti moderoitu - ei mainostamista]
     
  7. Ruisleipä Vierailija

     
  8. Taitaa olla maltti valttia painonpudotuksessa, koska nyt illalla söin tavallista enemmän vrt. näihin diettiviikkoihin, ja päänsärky ja heikotus loppuivat. Soin ihan terveellistä safkaa onneksi. Olen tainnut sortua liian vähäkaloriseen ruokavalioon, koska en ole esimerksi jaksanut liikkua yhtä paljon kuin tavallisesti. Elikä siis vähän maltillisemmin täytyy jatkaa. Tätähän tämä juuri on, painonpudotus on taitolaji. Oikea rytmi löytyy kokeilemalla. En halua pilata laihdutusta jo alussa sillä, ellä kyllästyn nälkäkuuriin ja dieetti tyssää siihen.
     
  9. Fysiologisesti kaikki pystyvät. Elimistö pystyy valmistamaan tarvitsemansa glukoosin itse proteiinista. Eri asia sitten on, kuinka järkevää on elää ilman hiilihydraatteja.

    Jos otetaan kaksi ihmisryhmää, jotka joutuvat autiolle saarelle. Toisella porukalla ei ole kuin hiilihydraatteja syötävänä. Vaikka niitä olisi määrättömästi (saari täynnä vaikka appelsiinipuita), vuoden päästä tämä sakki olisi kuollut.

    Toisella porukalla taas olisi autio luoto, mutta he pystyisivät kalastamaan ja saisivat myös luodolla pesivien lintujen munia syötäväksi. Ruokavalio olisi pelkkää rasvaa ja proteiinia. Vuoden kuluttua tämä porukka olisi ihan hyvässä kunnossa.
     
  10. ja vielä Vierailija

    Pyytäisin vielä muistamaan, ettei vhh ole täysin hiilihydraatiton, vaan VÄHÄhiilihydraattinen ruokavalio. Eli hiilarittomaan eloon ei ole mitään tarvetta adaptoitua, kyseessä on useimmissa tapauksissa ravintosuhteiden hienosäätö ja yksilöllisen sopivuuden hakeminen.
     
  11. rasvakarppi Vierailija

    Elimistö voi valmistaa glykogeeniä lihasten ja aivojen tarpeisiin myös ravinto- tai (elimistön omasta) varastorasvasta.

    Minä saan hiilihydraatteja n. 70-80 g päivässä maitotuotteista, tärkkelyksettömistä kasviksista (½kg päivässä), pähkinöistä ja tummasta suklaasta.

    Siltikin saan päivittäin 3/4 energiastani (n. 1500 kcal) ravinnosta tulevasta rasvasta. BMI 22.

    Ehdottomasti kannattaa syödä kunnolla varsinkin laihduttaessa. Liian vähäinen ravinto pitkään jatkuessaan kostautuu myöhemmin hormonien epätasapainolla, puutostiloilla ja muilla terveysongelmilla.
     
  12. nahker Vierailija

    Minä en voi elää ilman hiilihydraatteja. Näläntunne ei katoa esim. reilustakaan kalaa+salaattia -annoksesta, vaan jättää jotenkin kylmäksi ja tuntuu, että saan päänsärkyä/voin huonosti. Jos taas syön leipää, tunnen oloni jaksavaksi ja hyvinvoivaksi.
     
  13. sasae

    liittynyt:
    02.04.2007
    Viestejä:
    2 555
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen aivan samanlainen. Jos syön esim. vain protsku-vihannes-rasvapitoisen iltaruuan, saan kauhean makeanhimokohtauksen sen jälkeen. BMI19.
     
  14. Ruisleipä Vierailija

    Sama minulla! Pakko saada vähintään ruisleipää, että jaksan. Pidän kovasti myös perunasta, täysjyväpastasta ja -riisistä. Kokeilin myös joskus erilaista dieettiä ja söin lounaaksi vain salaattia kanalla tai milloin milläkin. Ei siitä kyllä nälkä lähtenyt. Samoin kävi, kun söin munakkaan, jossa oli erilaisia täytteitä. Ne eivät vaan riitä ainoaksi ravinnoksi.
     
  15. futisfani,, Vierailija

    Tasapaino taitaa olla tärkein, nykyravinnossa yleensä tulee liikaa hiilareita ja rasvaa suhteessa proteiiniin. Naisilla varsinkin voi proteiinin saanti jäädä alhaiseksi, ja miehetkin saattavat vetää jauhoista makkaraa kuvitellen saavansa kunnolla proteiineja.

    Toisaalta kokonaan ilman hiilihydraattejakaan ei ihminen elä kunnolla, erittäin harvinaista, ja vaatii sitten todella erilaista muuta ravinnonsaantia (kuten inuiteilla). En kuntoliikkujana todellakaan riskeeraisi terveyttäni tuollaisella 80 grammaa päivässä ruokavaliolla.

    Jos harrastaa kuntoliikuntaa tai vaativampaa urheilua (kilpaurheilu, ammattilaisurheilu), ei monissa lajeissa kertakaikkiaan pärjää ilman kunnon hiilarilatausta.

    FST:n Sportmagasinet-ohjelmassa oli kiinnostava aihe juuri tuosta, kuinka eräs ammattilaisjalkapalloilija (maajoukkueessakin pelannut Daniel Sjölund) oli syönyt väärin ja melkein joutunut luopumaan urastaan. Hän sai ruoasta liian vähän energiaa, treenasi tietysti rankasti koko ajan ja samalla kehon vastustuskyky heikkeni, alkoi olla vaivoja ja tulehduksia.

    Okei, vaikka ammattiurheilija kyseessä, voihan tuota soveltaa moneen laihduttajaan: aletaan rankasti vähentää energiansaantia ja samalla lisätään liikuntaa. Eipä ihme jos alkaa tulla noita heikotuksia, flunssia, ja väsymystä.

    Jos kiinnostaa, tuossa linkki (ohjelmassa on suomenkielinen teksti):
    http://arenan.yle.fi/toista?id=1919969

     
  16. Derna Vierailija

    Loistava juttu, kiitos linkistä futisfani!

    Olympiakomitealla on hyvät sivut urheilijan ravitsemuksesta: http://www.noc.fi/urheilijan_ravitsemus/
     
  17. futisfani,, Vierailija

    Kiitokset itsellesi hyvästä linkistä!

    (Ja huomastiko, sama asiantuntija sivustolla kuin tuo FST:n haastattelussakin, eli Olli Ilander, heh. Toisessa FST:n Sportmagasinetin videossa oli muuten osio: Ollin kanssa kaupassa. )

    Tuota sivustoahan voi suositella myös painonhallitsijoille tai hyvästä ravitsemuksesta kiinnostuneille yleensä (vaikka olisivat vain kuntourheilijoita) siellä on tieto selkeästi esillä!

    Olen huolestunut siitä, kuinka nuoret rupeavat laihduttamaan kitudieeteillä ja lisäävät siihen päälle liikuntaa valtavasti, sitten ihmetellään kun a) paino ei putoa, b) suorituskyky romahtaa ja c) heikotus, väsymys ja sairaudet iskee. Ettei aloittajaakin vaivaa sama ongelma?

    Hyvä että tuo futari Daniel tuli esiin kertomaan omasta ongelmastaan - siitä näkee, että vaikka olisi ammattiurheilija itse, niin tieteellisen tiedon soveltaminen yksin on aika vaikeaa. Saati sitten niillä nuorilla, jotka erehtyvät uskomaan mitä tahansa tietoa netistä.

    Faktat peliin! :)
     
  18. Joliellen

    liittynyt:
    10.12.2007
    Viestejä:
    208
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niille, jotka tuntevat heikotusta syödessään vähän hiilareita:

    Vhh dieetille siirtyessä pari ensimmäistä viikkoa voi olla ja yleensä on heikotusta. Elimistö on sopeutunut siihen, että energiaa on AINA ja HELPOSTI saatavilla hiilihydraateista. Elimistöllä kestää parisen viikkoa tottua uuteen tilanteeseen, jossa hiilareita ei olekaan saatavilla kuten ennen. Elimistö alkaa tuottamaan enemmän entsyymejä, jotka polttavat rasvaa. Nälän ja heikotuksen tunne katoaa parissa viikossa ja proteiini ja rasva pitävät pitkään kylläisenä. Heikotusta alkuun tulee siis, vaikka ei olisikaan miinuskaloreilla.

    Ihmisen elimistö valitettavasti on juuri niin laiska ja taloudellinen kuin se vain voi olla. Se ottaa energiansa mieluusti helpoimmalla mahdollisella tavalla ja toimii taloudellisesti (vähäenergisesti) aina kun vaan mahdollista.

    Futisfani,,: On kyllä otettava huomioon, että ammattiurheilija treenaa tunteja päivässä ja tavallinen kuntoilija ehkä 3-4 kertaa viikossa. Mutta siinä olen samaa mieltä, että monet aloittavat laihduttamisen aivan liian rajusti.
     
  19. Derna Vierailija

    Olympiakomitean esimerkkiateriat soveltuvat tavallisellekkin kuntoilijalle; annoskoot tietenkin liikuntamäärän mukaan. Sivustolla on esimerkkiateriat kestävyys- ja nopeus/voimalajeja treenaaville, joita voi soveltaa omien liikuntatapojen mukaan; esim. laihduttaja /vähemmän liikkuva voi soveltaa voimalajien ruokavaliota, joka on proteiinipainotteisempi kuin kestävyyslajeja treenaavan.
     

Jaa tämä sivu