hengenahdistus

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Saara, 12.06.2005.

1. Saara Vierailija

Minulla on ollut noin viikon hengenahdistusta, eikä aavistustakaan mistä voisi johtua. Tuntuu että keuhkot ovat pienemmät kuin aikaisemmin ja tekee vähän väliä mieli vetää oikein syvään henkeä. Olen 29-vuotias, enkä oikein usko että kyseessä on mitään sydämeen liittyvää. Voisiko kyse olla esim. allergiasta? Olen aina ollut täysin allergiaton, mutta n. kahden vuoden ajan on nenäni oireillut milloin mihinkin ja tuntuu että täysin normaalissa (räättömässä yms.) olotilassa se on tuskin koskaan. Lisäksi minua on myös röyhtäyttänyt poikkeuksellisen paljon...en tiedä voiko se liittyä asiaan. Ja työvuoden stressin purkautuminen on päällä, kesäloma alkoi viikko sitten. Olisiko kenelläkään antaa vinkkejä siitä, mistä tämä hengenahdistus voisi johtua?

2. Tipu Vierailija

Vähän tuntuu, että sinulla on ilmaa mahassa ja se tekee tukalan olon keuhkopuolellekin. Voisitko kiinnittä huomiota hitaaseen syömiseen. Sylkeä pitää ehtiä mukaan kun pureskelet. Jätä koemielessä pois ilmaa aiheutta ruoat. Onko jokin uusi ruokalaji jne?
    Keuhkot yltävät lähelle vyötäröä, ovat isot elimet. Aika pieni ylimääräinen tilanvarastaja saa ne ahtaalle.

3. alkuperäiselle Vierailija

Hassu juttu, minulla on ollut samanlaiset oireet viikon parin verran, paitsi mitä röyhtäilyyn tulee. Sairastin flunssan ja sen yhteydessä kävin näyttämään hengenahitustani lääkärissä, tutkittiin mutta varsinaisesti mitään ei löydetty. PEF arvo oli hieman normaalia huonompi, mutta EKG siisti, samoin verikokeet ym, paitsi crp hieman koholla. Hengenahdistus on helpottanut, mutta silloin tällöin tarvii vielä haukkoa happea. Allergioista löytyy pölypunkkiallergia, ei muuta. tarkoituksena mennä terveydenhoitajalle puhaltamamaan uudet PEF arvot ja keskustelemaan miten tästä eteenpäin.

4. Elina Vierailija

Oletko tuntenut ahdistusta jostakin asiasta? Jos on kovin masentunut niin siihenkin kuuluu hengenahdistusta yhtenä oireena. Joskus ihmiset kertoo tunteneensa jopa ""palan kurkussa"" ja juuri tuollaista, että keuhkot tuntuu pienemmille. Monestihan depression iskiessä tulee ns. hyperventilaatio ja voi lähteä taju. Vaihtoehtoja on monia.

5. siru Vierailija

Meilläpäin ainakin on koivun siitepöly parhaimmillaan ja se on minulle aiheuttanut nyt aika pahaakin hengenahdistusta. Ilman lääkitystä olisi varmaan tosi tukala olo. Ympärivuotinen nuha taas voi hyvinkin johtua esim. hajusteallergiasta.

6. unhappy Vierailija

Itsellä on ollut hengenahdistusta kuudetta viikkoa ja se on alkanut helpottaa pikkuhiljaa. Kävin lääkärissä ja kaikissa mahdollisissa kokeissa mutta mitään ei löytynyt. Rupesin sitten miettimään, että olisiko kyseessä uupumusta, sillä ennen nukuin yössä vain kuutisen tuntia, tämän vuoden kesästä lähtien. Olen nyt nukkunut paljon ja olo on jo parempi, mutta ei vielä kokonaan poistunut. Enkä itsekään tarkalleen tiedä missä mättää.

7. hometalo Vierailija

8. Minua ahdistaa paakkuuntumisenestoaine, jota on monissa teollisissa jauheissa. Kun pysyy siitä erossa, ei mitään vaivaa ja sehän merkataan tuoteselosteeseen E536, K A L I U M - F E R R O - S Y A N I D I A

http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/pakkaspaiva.htm

Mut mitään lääkityksiä mulla ei ole - niitä millä oireita halutaan poistaa...

9. jurppa Vierailija

mulla on samaa hengenahdistusta ja ihan paniikissa mietin mistä johtuu. Lääkärissä en ole käynyt! Tuntuu kuin keuhkot olisi menneet kasaan ja rinnassa puristava tunne, vähän väliä täytyy koittaa haukotella tai huokailla (vetää syvään henkeä) Aamuisin on parempi olo.. Tätä on jatkunut nyt kaksi viikkoa ja ikää on 30v. En usko että olisi sydänperäistä! Kertokaa mistä tällänen voi johtua?? Ja mikä voisi auttaa??

10. unhappyagain Vierailija

Nyt on sitten seitsemäs viikko takana ja tämän viikon tiistaina ahdistus oli kokonaan poissa mutta tuli uudestaan kun riitelin ystäväni kanssa. Kyse taitaa olla stressistä koska riidan sopimisen jälkeen olo oli taas normaali.. Luultavasti stressin pois jättämisellä ja rauhoittavalla lomalla olo paranee pikkuhiljaa. Itse en ole kärsivällinen ja siksi olo alkaa viemään viimeisiäkin voimia mutta ajan kanssa se lähtee pois. Näin on kai uskottava?

11. justiinatiina Vierailija

Se mikä mulle omasta kokemuksesta tuli mieleen. Olen ottanut selvää että refluksintauti ja astma aiheuttavat hyvin samantapaiset oireet. Eli hengenahditus on yksi tyypillisistä oireista jonka vuoksi näitä on vaikea erottaa kummasta on kyse.
    Onko mahdollista että sinulla olisi tuollaisesta kyse ?

12. happy!! Vierailija

astmaa minulla ei ainakaan ole todettu kun testailtiin mutta lievää pölyallergiaa ja kaikki on alkanut paranemaan kun suursiivosin kämppääni ja olen nyt lomalla pois kaiken stressin keskeltä ja ahdistus on tipo tiessään! Mutta mikä tämä refluksintauti sitten on?

13. nuppe Vierailija

Minulla on ollut pitkään jälleen hengenahdistuksta. Ja siihen liittyy aina voimakas röyhtäilyn tarve ja röyhtäily. Minulla on vuosi sitten tähystetty ruokatorvi ja mahalaukku, kun jatkuva limaisuus ja hengenahdistus päällä. Siinä todettiin väljä mahanportti ja se luultavimmin aiheuttaa ahdistuksen. Huomaan, että röyhtäily ja ahdistus nimenomaan liittyvät yhteen. On ikävä olo! Ymmärrän niitä joilla sama vaiva.

14. perheen äiti Vierailija

hei, onko teillä helpottaneet vaivat? jos on ja millä keinolla? mulla samanlainen tarina kuin NUPPE kirjoitti. astma ja refluksitauti todettu. olen 29 v. astmalääke vasta alussa niin tehosta ei voi vielä sanoa. rasitusta en siedä juuri yhtään niin alkaa haukkominen ja ahdistava hengittää. toivottavasti tähän löytyy helpotus.

15. nuori lapsi. Vierailija

olen 14w tyttö, ja minulla on hengen ahdistusta ollut vasta kyllä 3pv, mutta se silti tuntuu ikuisuudelta. Olen iltaisin joskus jopa itkenyt asiasta, koska pelkään että kyseessä on pahempaakin, vaikkei olekkaan(toivottavasti). Minusta tuntuu että keuhkoni ovat pienet, enkä saa kunnolla happea, vaikka haukonkin keuhkot täyteen. Se painostaa päässä hiukan, ja joskus jopa pyörryttää. En ole uskaltanut kertoa vielä vanhemmilleni, mutta ajattelin. En tiedä mistä stressaisin, mutta minulla on kyllä nyt menkat, että en tiedä stressaanko niistä. Miten sen stressin saisi pois? miten tämän koko hengen ahdistuksen saisi pois? Toivoisin saavani nopean vastauksen, sillä minua pelottaa kotona yksin oleminen, kun muut ovat töissä.

16. mom4two Vierailija

Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti hengenahdistusta. Yleisin oire kilpirauhasen vajaatoiminnassa on väsymys. Eli mars lekurille, jos vaiva jatkuu. Syy voi olla hoidettava.

17. kiril Vierailija

Yhtäkkiä tulleen hengenahdistuksen kohdalla kannattaa miettiä onko vasta vaihtanut dödöä, kosteusvoidetta, hiuslakkaa, shampoota, pesuainetta tms. tuoksuvaa tuotetta. Tuoksuyliherkkyys aiheuttaa samanlaista hengenahdistusta kuin astmakin.

18. Mmer Vierailija

Mulla on ollut samanlaista hengenahdistusta keväästä lähtien, oikeastaan joka päivä. Tuntuu, että ei saa tarpeeksi happea ja pitää koko ajan vedellä syvään henkeä tai haukotella, välillä tuntuu että ilma ei siltikään tule perille asti. Hengenahdistus alkaa aina levossa ollessa ja saattaa lähteä pois kun keksin muuta ajateltavaa.

Koko tämän ajan olen päivittäin miettinyt mistä ihmeestä tämä voi johtua, ja viimein sain itseni viime viikolla lääkärille. Sydän- ja hengitysäänet olivat OK, samoin kaikki muu tuntui olevan okei (siinä vastaanotolla tutkittaessa).. Kerroin lääkärille itse epäileväni myös stressiä, ja se todettiinkin ihan mahdolliseksi. Astmatesteihin olen kuitenkin nyt menossa varmuuden vuoksi, vaikka se ei kovin todennäköiseltä vaikuttanut. Sen jälkeen menen uudestaan lääkärille ja mietitään pitääkö tehdä jatkotutkimuksia.

19. tytteli 23 Vierailija

Itselläni on ollut samaa hengenahdistusta, jatkuvaa haukottelua(pahenee iltaa kohden), paineen tunnetta rintakehällä jne. noin vuoden. Itselläni on ennestään todettu astma. Olen yritäänyt etsiä netistä aiheesta. Toisilla vaivan on aiheuttanut kireä rinnan alueen lihaksisto,toisilla anemia, toisilla taas kiropraktikko on auttanut ym..Olen yrittänyt käydä vaivan vuoksi lääkärissä, mutta tuntuu etteivät ota tosissaan, enkä ole apua sannut. Astmalääkitys on aloitettu uudestaan kolme kuukautta sitten, mutta ei ole ollut vaikutusta. Itsellä tunne, että liikunta pahentaa oloani, joten liikuntaakin olen yrittänyt vähentää. Tuntuu kuitenkin, ettei mikään auta ja on tosi turhauttavaa, kun tää hönkiminen on jatkunut jo vuoden!Nyt oon miettinyt, että voisko kyse ole refluksista, vaikkei varsinaista närästyksen tunnetta olekaan.

20. miizku Vierailija

Ahdistus ja panikointi voivat aiheuttaa oireita. Se että haukot henkeä ja hengität normaalia tiheämmin saattaa aiheuttaa paniikin omaisia oireita kuten pyörryttävä tunne tms. itse kärsin paniikista, koska haukottelin jatkuvasti ja sillä tavalla sain liikaa happea. Jos tulee pyörryttävä tunne kokeile tätä : vedä keuhkot täyteen ilmaa ja pidätä hengitystäsi, toista muutaman kerran, jos tämä auttaa pyörrytyksen syynä on paniikkikohtaus joka johtuu siitä että keräät elimistöösi liikaa happea. Hengen ahdistuksen syynä voi olla ahdistuneisuus, astma tms. jos oireet vaivaavat kannattaa käydä lääkärissä! eivät ne lääkärit pure ;)

21. ennifyy Vierailija

Olen 15-vuotias tyttö, ja olen kärsinyt hengenahdistuksesta nyt jotain kolme viikkoa. Pelkään ennen nukkumaanmenoa, että tukehdun yöllä. Nyt parin päivän aikana tuo ahdistus on vaan pahentunut, ja olen jopa heräillyt kesken unen sen takia. Voiko tämä olla jotain vakavaa?

22. täti-immeinen Vierailija

^ Voi olla että on tai sitten ei. Puhupa asiasta vanhempiesi ja/tai kouluterkkarin kanssa.

23. minävain 23 Vierailija

Kyse ei ole vakavasta asiasta, vaan oman mielen temppuilusta. Itselläni oli tuohon aikoihin nuorena samoja ongelmia. Ahdistus alkoi nimenomaan iltaisin, ja ahdisti olla yksin, koska pelotti että tukehtuu. Sitten kun ahdistui siitä että henkeä ahdisti, alkoi ahdistamaan vielä enemmmän ja lopulta tuntui, ettei saanut henkeä ollenkaan. Itsekään en jostain syystä halunnut asiassta kertoa kenellekkään, vaikka se varmasti oloa olisi helpottanut.

Minulla oli tuolloin paljon pahoja ongelmia kotosalla. Vanhemmat riiteli ja hakkasivat toisiaan. Oli itse hiukan hukassa itseni kanssa ja poin syyllisyyttä erinnäisistä asioista.

Muistan myös useita iltoja itkeneeni isäni sylissä (jolle lopulta kerroin asiasta) tilanteissa joissa henkeä ahdisti, ja pelkäsin nukkumaan menemistä, sillä luulin, että kuolisin nukkuessa ja lakkaisin hengittämästä. Tämä tapahtui muistaakseni usein kun vanhemmat olivat riideelleet. Lisäksi aina kun oli kuumeessa, näin hirvietä houreita ja painajaisia ja pelkäsin kuolevani.

Kun olin kirjoittamassa ylioppilaakis, ja poikaystävä oli lähdössä inttiin sain muutamia kunnon panikkiikohtauksia, ilmisesti siksi koska kirjoitukset jännittivät ja pelkäsi epäonnistuvani ja yksinjäämistä asian kanssa.

Nyt myöhemmin olen ymmärtänyt, että koska olen suorittavaa tyyppiä, yliherkkä, empaattinen ja helposti syyllistettävä, koen tietyt paineet ja uudet asiat ja suoritteet ahdistavina.

Viimeisin ahdistuskokemus tuli ollessani vosi sitten pafoksella. Minulle oli määrrätty jalkatulehdyukseen kovia lääkkeitä ja viimeisenä iltana ennen suo0meen lähtöä sain samantapaisen hengenahdistuskohatuksen ja pelkäsin nukkuvani pois yöllä. Soitin veljeni toisesta hotellista paikalla, koska olin niin peloissani. Hän vahti vieressä, että nukahtaisin, ja minä sain rauhan ja varmuuden siitä, että joku huutaisi, jos en enää hengittäisi.

Edelleen koen kyllä ajoittain hengehadistusta iltaiisin. En tiedä mistä se johtuu, mutta en oikeastaa ahdistu siitä enää. HEkä jotkin asiat edelleen alitajunnassa painavat mieltä, tai sitten se on jotain sydänperäistä. PItäisi mennä lääkäriin, mutta kun nykyinen elämä on nin kiireistä ja täynnä kaikkea, niin en ole saanu aikaiseksi.

24. Kannattaa tarkistaa ruokavaliosta - siis niitä tuoteselosteita on niissä just siksi et kaikki tietäs mitä syö:
    http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/carrageenan.htm

25. piina ja paniikki Vierailija

Mulla on ollu myös kohta viikon verran hengenahdistusta. Pallean kohdalla tuntuu puristusta samoin kuin kaulan alaosassa. Hengitystä ei tavallaan haittaa, mutta tuntuu kuin ois koko ajan joku möykky kurkussa.
    Aika ajoin tuo tunne helpottaa, todennäköisesti just siksi että kiinnitän huomion johonkin muuhun tekemiseen.
    Mutta yksinolo ja illat on kamalia! Pelkään just tuota, että yöllä lähtee henki :/
    Olen järkeillyt, että stressistä johtuu joten en hirmu huolissani ole, vaikka kuitenki olen..vaikea selittää.
    Paniikkihäiriöstä olen kärsiny joku vuosi sitten, ja sen vuoksi ei oikeastaan huvita lääkärille mennä, koska sieltä saan varmasti suoraan taas vastauksen että sama vaiva.
    Toisaalta tuo aikaisempi kokemus helpottaa siten, että jollain tasolla tiedostan kuitenkin itse mahdollisesti pahentavani tilannetta ruokkimalla pelkoa mielikuvituksella.
    Melkonen oravanpyörä on kyllä.

Jaa tämä sivu