hoitovapaalta työttömäksi?

  • Viestiketjun aloittaja äippäliini
  • Ensimmäinen viesti
äippäliini
Aloin tässä juuri miettiä olisiko mitään järkeä vielä ilmoittautua työttömäksi, kun en välttämättä vielä haluaisi töihin. Liiton päiväraha vain houkuttaisi kotihoidontukea isompana. Onko muita saman ongelman edessä? Kyllähän sitä pienelläkin rahalla tietty pärjää kun mies on töissä. Lapsi on 1v4kk ja en osaa sanoa koska olisin valmis töihin menemään...Tiedän kyllä, että töitä löytyisi varmasti helposti omalta alalta.
 
hepsankeikka
Mä aion jäädä heti vanhempainvapaalta työttömäksi. Ei ole varaa olla hoitovapaalla, vaikka mies töissä onkin. Pienet tulot. Toisten mielestä tämä on aivan moraalitonta touhua, mutta mä en myöskään ole halukas laittamaan 9 kk ikäistä lasta vielä hoitoon. Eli työttömänä aion olla jonkin aikaa.
 
...,,,
Pääseekö äitiyslomalta/hoitovapaalta ansiosidonnaiselle? Tarkoitan vaan kun ne kyselee 10kk tuloja siellä niin eihän sitten ole niitä tuloja vai lasketaanko se sen mukaan mitä on joskus ollut silloin kun ed kerran on ollut töissä?

Kyselee epätietoinen :)
 
hepsankeikka
Eikös se lasketa niiden aiempien työtulojen mukaan? Semmoinen käsitys mulla ainakin on. Ja ei kai siihen mitään 3 kk karenssia tule, ellet sitten kieltäydy jostain sinulle tarjotusta työstä! Mulla on semmoinen tilanne, että tuskin tullaan tarjoamaan työpaikkaa, eli aika "turvallisin mielin" jään työttömäksi. Töihin palaan sitten kun lapsi on reilun vuoden ikäinen, tai jos siltä tuntuu niin vasta myöhemmin...
 
hepsankeikka
Alkuperäinen kirjoittaja Kappas vaan:
Mun kohdallani ainakin olisi karenssi tiedossa, koska joutuisin irtisanoutumaan vakityöstä ja kun niin tekee, niin karenssi napsahtaa lähes poikkeuksetta.
No juu, sehän on tietysti ihan eri asia! Mutta ei kai se irtisanoutuminen sentään kannata! Mulla on eri asia, koska olen tehnyt aina määräaikaisia sijaisuuksia, joista viimeinen päättyi jo ennen äitiysloman alkua. Jos mulla olis vakituinen työpaikka, sinnittelisin varmaan kotihoidontuella siihen asti kun lapsi on 1 v. ja sitten olis pakko palata töihin.
 
Aaja76
Mä siirryn vanhempainvapaalta suoraan ansiosidonnaiselle syyskuussa. Jäin työttömäksi huhtikuussa samalla viikolla kun sain tietää odottavani tyttöä. Se oli määräaikainen työllistämistyö, töitä olisi ollut mutta palkkarahoja ei ja tukityörahat oli kulutettu loppuun. Itsekin aika "turvallisin" mielin jään työttömäksi, olen kyllä valmis töihin jos töitä löytyy mutta mieluusti vasta sitten kun tyttö on reilun vuoden.
 
Kappas vaan
Mulla sinänsä erilainen tilanne, että olen jo päättänyt etten palaa entiseen työhöni, joten yhtäkaikki voin irtisanoutua. Opiskelen uutta alaa ja olinkin jo täysin tympiintynyt työhöni...
 
oikeasti työtön
Olen oikeasti työtön äippäloman jälkeen ja on tosi vaikea löytää töitä, eivät kutsu pienen lapsen äitiä edes haastatteluihin.

Silloin kun ilmoittauduin kortistoon, ehtona oli, että peruu kotihoidontuen ja hankkii lapselle hoitopaikan, jotta voi ottaa työtä vastaan jos tarjotaan. Hoitopaikka on nyt osa-aikainen, sen voi muuttaa kokopäiväiseksi helposti elokuun alusta lähtien uuden lain mukaan.

Työvoimatoimistossa heti ilmoittautuessa lyötiin käteen ensimmäinen työhönosoitus, jonne piti hakea (en päässyt). Virkailija puhuu nyt työvoimaåoliittisesta koulutuksesta tai ilmaisesta harjoittelusta eli ns. työelämään tutustumisesta. Lähetti myös työnhakukurssille. Otteet ovat aika rivakat heillä, ehkä työtön kotiäiti kuuluu johonkin riskiryhmään heidän näkökulmastaan.
 
Jeps vanhempi..
Itsekkin olin oikeasti työtön, koska jäin myös määräaikaisuuksista äitiyslomalle. Tyttö ollut kotihoidossa vanhemmilla/isovanhemmilla, edelleen mammalla hoidossa. Ilmoittauduin myös työttömäksi, kyttö oli 1½ vuotta. Ei tarvitse olla hoitopaikkaa, eikä kotihoidontukea tarvitse lopettaa, jos ilmoittautuu työttömäksi. Se mikä itseäni nyky lainsäädännössä kaihersi oli, etten "saanut" kotihoidontukea ollessani työttömänä vaan se vähennettiin työttömyyskorvauksesta. Kun sain työpaikan, kotihoidontuki maksettiin palkan päälle :/ Mielestäni hieman ristiriitaista. Koska tyttö oli samalla tavalla vanhemmilla/isovanhemmilla hoidossa, kuin ollessani työttömänä.
 
Niimi
Mä irti sanoin itseni, kun oli enää 3kk jäljellä äitiyslomaa. Karenssi siis ehti kulua siinä, kun ilmoittauduin työttömäksi. Nyt olen jo vuoden verran ollut työttömänä liiton rahoilla. Parin kk välein joudun käymään työkkärissä, mutta vielä en ole joutunut töihin.
 
kinkkinen kysmys
mitä jos irtisanoo ennenkuin hoitovapaa on loppu? mä olen ilmoittanut että en mene töihin ennen kuin nuorin täyttää kolme mutta miten käy jos mä irtisanoudun töistä sitä ennen? koska karenssi tulee vai tuleeko lainkaa? ei ne varmaan hoitorahaan käsiksi käy... ;) vai tuleeko karenssi sitten vasta kun hoitovapaa päättyy, eli voiko se siirtyä...?
 
kysyin työkkäristä
ja karenssi tulee hoitovapaan päätyttyä, eli siirtyy.
Eivät puutu muihin etuuksiin, mutta ansiosidonnaista tai mitä rahaa nyt sit saisikaan, ei makseta kun vasta karenssin jälkeen.
Karenssi tulee aina, kun irtisanoudut ilman pätevää syytä, ja syyn pitää sitten ollakin tosi pätevä, että menee läpi.
 
mammako?
No ei minulle ainakaan tullut karenssi hoitovapaan jälkeen, toimin siis näin; irtisanouduin työstäni ja samana päivänä ilmoittauduin työttömäksi, karenssi tuli irtisanoutumispäivästä lähtien, kokoajan sain hoitotukea ja karenssi kului samalla .Ansiosidonnaista saan nyt ja saan myös kotihoidontukea (se tosin vähennetään tuosta ansiosidonnaisesta.
 
mammako?
Niin ja lisäänpä vielä että menen huomenna unelmaduunin työhaastatteluun ja todella toivon että tuon paikan saan.Edellinen työ oli muuten mukava mutta tein yhdellä listalla 3viikkoa keskimäärin 7-10 yövuoroa, olisi melko hankala järjestää lapsien hoitoasiat tällä hetkellä kun mieskin tekee reissuhommia!
 

Yhteistyössä