Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
Vieras
Mä en kestä! :/
Mulle laitettiin Mirena 2vk sitten ja vuodan ihan kamlasti. :( Kuukuppi täyttyy monta kertaa päivässä. Pakko varmaan soittaa gynelle aikaa maanantaiana. Hb laskee varmaan hurjasti tälläisen takia..

Nyt on kyl naiseus kateissa! :/
 
Dirlanda
Mä en kestä! :/
Mulle laitettiin Mirena 2vk sitten ja vuodan ihan kamlasti. :( Kuukuppi täyttyy monta kertaa päivässä. Pakko varmaan soittaa gynelle aikaa maanantaiana. Hb laskee varmaan hurjasti tälläisen takia..

Nyt on kyl naiseus kateissa! :/

Mirena on ollut sulla vasta kaksi viikkoa ja ennen kuin se asettuu niin siihen menee aikaa. Mulla on ollut Mirena nyt viime elokuusta ja lokakuussa vuoto kesti 19-20 päivää peräkkäin. Nyt on välillä ollut pientä tiputtelua mutta muuten ihan o.k.
 
Viimeksi muokattu:
Vieras
Ja taas samaa ruikutan. :/ Nyt vuoto kestänyt jo kohta 3,5viikkoa. Siis ei mitään tiputtelua, vaan koko ajan hyytymää ja runsasti verta. :( Ei tää voi olla normaalia? Kipuja ei juurikaan ole. Lankoja en tunne, mjt johtuu varmaan tästä vuodosta. Veri nimittäin todella sitkeää.
En valittaisi tiputtelusta, mutta kun tämä vuoto nyt niin runsasta. Voiko olla normaalia? Onko kellään ollut samaa?
Josko jo tarttuisin puhelimeen ja kyselisin lääkäriltä.
 
reririrori
Minä laitatin eka kierukan kun oli kulunut synnytyksestä 2v. Laitto ei tuntunut missään ja vuoto jäi siihen pöydälle eikä kolmeen vuoteen tullut tippaakaan. Sain sen sairaudenhoitoon (n.90e maksoi) koska minulla on ollut todella runsaat ja kivuliaat monskut aina. No otatin sen pois sen kolmen vuoden jälkeen koska halusin tulla raskaaksi. Kesti vuoden ja tulinki raskaaksi. Nyt synnytyksen jälkeen meni 2.5kk ja halusin taas kierukan. Asun nyt pienemmällä paikkakunnalla ja kas kummaa sain sen ilmaiseksi kun sain taas sairauden hoitoon. Nyt kun viisi päivää sit laitettiin niin voi juma ku kävi kipiää koska tämä lääkäri tykkäsi käyttää saksia jotka laitetaan roikkumaan kohtuun ja si laittaa kierukan herranjestas mitä tuskaa. Jos viel laitatan kierukan niin sitä ei laita sellanen lekuri joka tykkää käyttää niitä jumalattomia painavia saksia, siispä nyt laitosta viisi päivää ja vuotaa edelleen kuin monskut alamaha kipeä joka päivä 600mg buranaa soitin just neuvolaan et onko normaalia mut sanoi et kun niin vähän aikaa synnytyksestä niin on. Eli saas nähä mitä nyt tulee tän toisen kierukan kanssa, ekan kans oli kyllä unelmaa ei menkkoja kolmeen vuoteen ja niin huoletonta ehkäsyä ei ole kuin kierukka.
 
Tirinki
Kävin laitatuttamassa hormonikierukan helmikuussa. Laitto oli nopea ja suhteellisen kivuton toimitus, vaikken oo synnyttänyt. Laiton jälkeen pientä tiputteluvuotoa kesti pari viikkoa, mut sen jälkeen ei oo ollut mitään ongelmia. Menkat on tulleet kaksi kertaa, molemmilla kerroilla kestivät päivän ja selvisin pikkuhousunsuojalla.

Jännitin aika paljon, et tuleeko musta ikuinen verimonsuuni, mutta omalla kohdallani laite on ollut erinomainen! :)
 
tyytyväinen
Minulle laitettiin Mirena-hormonikierukka joulukuussa 2010. Sain kela-korvauksen, kun laitettiin kivuliaiden ja runsaiden kuukautisten hoitoon, eikä pelkästään raskauden ehkäisyyn. Olen synnyttämätön ja kohtuni on erittäin pahasti kääntynyt taakse päin.

Laittaminen ei sattunut minun kohdallani niin paljoa, kuin lääkäri etukäteen pelotteli. Jälkeen päin sanoikin, että täytyy pelotella mieluummin hieman liikaa, koska joillakin tosiaan todella kivulias kokemus. Onneksi ei kuitenkaan kauaa kestä! Ja kivuliaintahan siinä on se, kun lääkäri ottaa pihdeillä kohdunkaulasta kiinni ja kääntää kohtua. Hyh, pelkkä ajatuskin etoo...

En vuotanut juuri lainkaan laiton jälkeen. Toisaalta, en kyllä vuotanut abortinkaan jälkeen, joka kaavinnalla tehtiin. Mikä on minun kohdallani outoa, koska olen aina kärsinyt erittäin runsaista, kivuliaista ja pitkäkestoisista kuukautisista.

Seksihalut ovat pysyneet ennallaan, kun taas e-pillereiden käytön aikana ne hävisivät lähes kokonaan. Olen oma itseni, en kiukkua, eivätkä mielialat vaihtele niin ahdistavan usein, kuin e-pillereiden käytön aikana. En ole lihonut, vaan nyt olen saanut pois niitä kiloja, jotka e-pillerit toivat.

Mutta ne kuukautiset. Vuoto ei ole lainkaan niukempaa, eivätkä kivut ole hävinneet, ainoastaan muuttuneet hieman erilaiseksi säryksi. Parin viime kuukauden aikana vuodon kesto on kuitenkin lyhentynyt.

Loppujen lopuksi olen kuitenkin ollut erittäin tyytyväinen. Ei tarvitse viiteen vuoteen stressata ja säätää e-pillereiden ja kortsujen kanssa. Ja silloin viiden vuoden päästäkin vain vaihto, ja taas mennään viisi vuotta huoletta =)

Suosittelen! Muistaakseni rahat saa takaisin jos tietyn ajan sisällä huomataan, ettei valmiste sovikaan?
 
tyytyväinen
Ai niin, sellaisen "oireen" olen hoksannut, että kun on pissa- tai kakkahätä, niin silloin sattuu kohtuun. Lieneekö niin, että kierukka jotenkin painaa pahasti kohdun seinämää, kun ympärillä "muuta täytettä".

Huvittava viesti, mutta totta. Kauaa ei voi pidätellä, en ainakaan minä, ellei tahdo kärsiä kivuista! :D
 
luulen
Alkuperäinen kirjoittaja tyytyväinen;10948646:
Ai niin, sellaisen "oireen" olen hoksannut, että kun on pissa- tai kakkahätä, niin silloin sattuu kohtuun. Lieneekö niin, että kierukka jotenkin painaa pahasti kohdun seinämää, kun ympärillä "muuta täytettä".

Huvittava viesti, mutta totta. Kauaa ei voi pidätellä, en ainakaan minä, ellei tahdo kärsiä kivuista! :D

Eiköhän se ole niin päin, että suoli painaa kohtua ja siitä tulee kipua (kun kohtu supistelee).
 
Lissu
20 vuotta ollut hormonikierukka ja 5v välein vaihdettu. Sitä ennen 4 lasta ja yksi keskeytys Ja erittäin kivuliaat runsaat kuukautiset. Onnellinen 20 vuotta ilman kuukautisia elävä halukas nainen ja äiti ei vaihtaisi päivääkään pois!
 
tiinu
Niin ja jos seikkailee monenmiehen kanssa ja on hormoonikierukka ettei tule raskaaksi,tulee kuitenkin muistaa SUKUPUOLITAUDIT mikään muu kuin kondomi ei suojaa niiltä.
Moni luottaa muihin ehkäisyvälineisiin mutta esim.HIVIÄ ei suojaa mikään muu kuin kondomi miettikää ennenkuin alatte peuhaamaan täysin tuntemattomien miesten kanssa ja levittelemään tauteja ympäriinsä!!
 
vieras
Hormoonikierukka laitettiin heinäkuussa 11 ja nyt mennään elokuun loppua. Menkat olleet jo kolme kertaa edellisten väli vain 8 päivää. Kipua on samanlaista kuin teininä. Ja vuoto runsasta. Itsellä on runsaiden kuukautisten ja hyytymien vuoksi kierukka. Ehkäisyn vuoksi en tarvitse (sterilisaatio 12 vuotta sitten) Odottelen tässä millon tämä alkaa helpottaan. Ikää on 48 vuotta. Toivottavasti tämä toimii.
 
tyytyväinen
Minulla on nyt menossa kolmas hormonikierukka(yksi 5v, joten nyt mennään 12:tta vuotta) yhtäsoittoa ja voin sano olevani enemmän, kuin tyytyväinen. Tätä ennen oli yksi kuparikierukka (5v), ja silloin vuodin jatkuvasti. Hormonikierukalla kuukautiset loppuivat samantien, eikä minulla siis ole menkkoja ollut yli 11 vuoteen.

Kierukan laittaminen ei sattunut minulle, kahden lapsen synnyttäneelle ollenkaan, pieni nipistys tuntui.
Tosin synnytin lapsenikin ilman kivunlievitystä. Kipukynnys lienee yksilöllistä.
Kun kierukka on vaihdettu, se on käynyt tosi nopeasti ja vaivattomasti, eikä minulle ole tullut siinä vaihdonkaan yhteydessä mitään vuotoja.

Seksihaluihin hormonikierukalla ei ole ollut minkäänlaista negatiivista vaikutusta, ehkäpä jopa päinvastoin. Kun on aina mahdollista harrastaa seksiä, on poissa mielialan vaihtelut ja vuodot.
Lissun kanssa samoilla linjoilla mennään; päivääkään en vaihtaisi pois.
 
Kiikku
Minulle laitettiin tänään hormonikierukka jälkitarkastuksessa. Ei sattunut yhtään sen laittaminen, mutta nyt laitosta on kulunut 3h niin sattuu alavatsaan ja lantioon. Vähä niinku kovat kuukautiskivut. Pientä vuotoa on. (Synnytyksestä on 8 viikkoa)
 
Miina
Mulle laitettu kierukka muutama viikko sitten. En ole synnyttänyt ja teki todella kipeää. Kivun lisäksi koin todella epämiellyttäviä tuntemuksia, vilunväreistä sähköiskun tapasiin. Sen päivän olin kipeä, mutta seuraavana jo ihan normaali. Siitä asti ollut vuotoa, todella runsaasti eikä loppua ole näkyvissä. Nyt menossa hakemaan rautaa apteekista, ettei menisi kaikki arvot ihan sekaisin.
Uskon kuitenkin, että tulen olemaan tyytyväinen tähän ehkäisymenetelmään.

Pillerit ovat vaan sekoittaneet mieltäni ja vakituisessa parisuhteessa kondomien kanssa säheltäminen rasittaa. Toivon, että tämä vuoto nyt vaan loppuisi....
 
ei kai olisi pitänyt
Alkuperäinen kirjoittaja kuinkahan tässä käy;9719555:
Laitoin hormonikierukan 3kk sitten. Laittaminen sattui tosi paljon, jouduin jäädä gynekologin lavetille tunniksi makaamaan ja odottamaan että kipulääke vaikuttaa, meni tosiaan jalat alta. Synnytykset oli helpompia kuin kierukan laitto!
Mutta sen kipuilun jälkeen ei ole tuntunut mitään eikä tippaakaan ole vuotanut. Siinä mielessä kaikki on ok ja tässä voisi voisi jatkua seuraavat 5 vuotta. Mutta kierukanlaiton jälkeen seksin halu ja fyysinen mielihyvä aktissa on vähentynyt ja olen huolissani siitä. Seksi on tärkeä osa elämää ja parisuhdetta enkä ole valmis siitä luopumaan kierukan tuomien etujen vuoksi. Nyt jännityksellä odotan palaako entinen olotilan vai joudunko poistattamaan kierukan ja miten paljon se sattuu..
Miten muiden kokemukset seksihalun suhteen on, normalisoituuko se ajan myötä?

Itsellä ollut pari viikkoa ja alavatsaa nipistelee koko ajan ja mies valittaa että yhdyntä sattuu... :( Myös seksin jälkeen kipuilua ja jopa hieman vuotoa... Taidan otattaa pois...
 
Langat!
Alkuperäinen kirjoittaja ei kai olisi pitänyt;11018811:
Itsellä ollut pari viikkoa ja alavatsaa nipistelee koko ajan ja mies valittaa että yhdyntä sattuu... :( Myös seksin jälkeen kipuilua ja jopa hieman vuotoa... Taidan otattaa pois...

Mene lyhennyttämään langat, ne pistelevät miestäsi!
 
kahden äippä
Minulla on ollut puoli vuotta hormonikierukka. Laitto ei sattunut, mutta ekan päivän oli maha kipeä. 3 kk kesti jatkuva tiputteluvuoto. Aknea ei ole tullut. Kuukautiset hävisivät osittain, jotkut kestivät vain päivän, mutta jotkut sitten reilut 2 viikkoa. Vuoto on niukempaa, mutta toisaalta kesto voi olla 14 päivää entisen 5 päivän sijaan. Kierto vaihtelee satunnaisesti 17 päivästä yli 80 päivään.

Migreenistä tuli jokaviikkoinen ongelma, kohtauksia voi olla montakin kertaa viikossa. Seksiä ei tee mieli, kun pää on jatkuvasti kipeä. Vielä on harkinnassa, jatkanko tätä kokeilua, mutta luultavasti poistoon varaan pian ajan, jos ei radikaaleja muutoksia parempaan tule.
 
kahden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja ihmetyttää;9621282:
onko kellään tullut kierukasta etovaa oloa aamuisin? aivan kuin verensokeri olisi tosi alhainen vaikka ei todellisuudessa ole. Ja muutenki outoa huonovointisuutta ja pään heittoa silloin tällöin? Itsellä kierukka ollut vuoden ja aina välillä tällaisia tuntemuksia. Kuukautisia ei enää näy kuin silloin tällöin pientä tiputtelua.

Minulla oli ensimmäiset viikot tuollaista oloa, tuntui ihan samalta kuin alkuraskaudessa oli. Mutta se meni ohi kyllä ja raskaana en ollut. :)
 
8 v. mennyt ok
2 hormonikierukkaa, ekalla kerralla olin 30-vuotias lapseton, tokalla 35-v. eikä lapsia siis edelleenkään.
Molemmilla kerroilla kierukan laitto sattui paljon, mutta sen kivun kesti tarkoituksen takia.
Kuukautisia ei 8 vuoteen, joka ISO plussa. Seksihaluihin ei vaikuttaneet mitenkään.
Jos pillerit ei käy, suosittelen.
 
5v vai enemmän
Mulla on jo toinen hormonikierukka menossa mutta nyt ihmettelen kun gynis sano ettei tarvi vaihtaa vaikka 5 vuotta on menny.Että voi pitää 7 vuotta samaa jos ei menkkoja tule,se on merkki siitä et on tehoa vielä jäljellä.Olen 49v ja kohtahan ne vaihdevuodetkin alkaa ja tämä kierukka ei kuulemma auta niihin vaivoihin.Onko kellään kokemusta et voi pitää kauemmin kun sen 5 vuotta ja ehkäsy on ok?
 
Viisikymppinen
Alkuperäinen kirjoittaja 5v vai enemmän;11045450:
Mulla on jo toinen hormonikierukka menossa mutta nyt ihmettelen kun gynis sano ettei tarvi vaihtaa vaikka 5 vuotta on menny.Että voi pitää 7 vuotta samaa jos ei menkkoja tule,se on merkki siitä et on tehoa vielä jäljellä.Olen 49v ja kohtahan ne vaihdevuodetkin alkaa ja tämä kierukka ei kuulemma auta niihin vaivoihin.Onko kellään kokemusta et voi pitää kauemmin kun sen 5 vuotta ja ehkäsy on ok?

Mulla on kaikki kolme kierukkaa olleet reilusti kuusikin vuotta. Nyt neljännen gyne vaihtoi juuri sen vuoksi, että sai hormonitason ylös, kun se kuulemma nimenomaan vaikuttaa vaihdevuosiin! Hänen mukaansa monilla hormonikierukan käytäjällä vaihdevuodet menevät helposti tai jopa huomaamatta ohi. Siihen luotan :), nyt lähestyy 51-v.päivä eikä ole Vielä merkkiäkään mistän vaihdevuosista.
 
Jo-An
Moi,

osallistun minäkin osaltani tähän keskusteluun.. Olen pian 41-v ja kolmen lapsen (17, 14 ja 7) äiti. Aikoinaan ennen lapsia, e-pillerit eivät käyneet mulle pätkääkään. Tuloksena painon nousu, mielialan vaihtelut jne.. Nyt normipainoinen ja mielialainen :) Synnytysten välissä ja viimeisen jälkeen olen ollut ehdoton Nova T:n kannattaja. Nyt kuitenkin kuukautiset ovat sen ensimmäisen-toisen päivän aikana niin runsaat, että kotoa aamulla lähdettäessä ja tamponin vaihdettaessa, on mentävä ensin wc:n kautta omalle työpisteelle. Eli tampinin vaihtoväli on max 1 tunti! Voit kuvitella että pikkasen haittaa normielämää, matkoista ja harrastuksista puhumattakaan..

Olisko hormonikierukasta apua tähän? Olen menossa 22.12 terkkariin gynelle ja tarkoituksena olis joko "uusia Nova T tai sitten vaihtaa hormonikierukkaan.. Paljon olen kuullut ja lukenut että menkat voisivat jäädä kokonaankin pois (jota en pistäis pahitteeksi lainkaan!). Olen lähdössä 2 viikoksi Thaikkuihin n. kuukauden päästä kierukan laitosta, joten sellaset "kestää kauan ennen kun on valmiina" tyyppiset jutut ei kiinnostaisi yhtään. Ainakaan Nova T.n asennus ei sattunut lainkaan, mutta toisaalta eipä juuri synnytyksetkään ole ylettyneet niille "normipuheiden" tasolle -siis mitä kipuun tulee.

Kiitti kommenteistanne jo etukäteen :)
 
vvvvv
Moi,

osallistun minäkin osaltani tähän keskusteluun.. Olen pian 41-v ja kolmen lapsen (17, 14 ja 7) äiti. Aikoinaan ennen lapsia, e-pillerit eivät käyneet mulle pätkääkään. Tuloksena painon nousu, mielialan vaihtelut jne.. Nyt normipainoinen ja mielialainen :) Synnytysten välissä ja viimeisen jälkeen olen ollut ehdoton Nova T:n kannattaja. Nyt kuitenkin kuukautiset ovat sen ensimmäisen-toisen päivän aikana niin runsaat, että kotoa aamulla lähdettäessä ja tamponin vaihdettaessa, on mentävä ensin wc:n kautta omalle työpisteelle. Eli tampinin vaihtoväli on max 1 tunti! Voit kuvitella että pikkasen haittaa normielämää, matkoista ja harrastuksista puhumattakaan..

Olisko hormonikierukasta apua tähän? Olen menossa 22.12 terkkariin gynelle ja tarkoituksena olis joko "uusia Nova T tai sitten vaihtaa hormonikierukkaan.. Paljon olen kuullut ja lukenut että menkat voisivat jäädä kokonaankin pois (jota en pistäis pahitteeksi lainkaan!). Olen lähdössä 2 viikoksi Thaikkuihin n. kuukauden päästä kierukan laitosta, joten sellaset "kestää kauan ennen kun on valmiina" tyyppiset jutut ei kiinnostaisi yhtään. Ainakaan Nova T.n asennus ei sattunut lainkaan, mutta toisaalta eipä juuri synnytyksetkään ole ylettyneet niille "normipuheiden" tasolle -siis mitä kipuun tulee.

Kiitti kommenteistanne jo etukäteen :)
Hormonikierukan asennuksen jälkeen on pahimmillaan puoli vuotta tiputteluvuotoa, joten kannattaa ehkä siirtää kierukan asennus reissun jälkeiselle ajalle ja reissun ajaksi (jos kuukautiset siihen sattuvat) pyytää kuukautisten siirtoon lääkettä. Toisaalta eihän sitä koskaan voi tietää oletko niitä naisia, joille ei tulekaan hormonikierukan laiton jälkeistä tiputteluvuotoa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä