Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
elannaa
Nyt on kierukka ollut sitten nelisen kuukautta. Kuukautisia ei ole ollut, mikä onkin tämän vehkeen ainoa positiivinen puoli. Akne on mennyt pahemmaksi kuin koskaan (ja söin kuitenkin aknelääkitystäkin teini-iässä) ja jatkuvat hiivatulehdukset on vaivana (näitä oli kyllä ennenkin, toivoin että pillereistä luopuminen helpottaisi tilannetta). Alavatsakipuja on silloin tällöin. Kierukka on pysynyt hyvin paikoillaan ja langat näkyvät selvästi tutkimuksissa.
No, mieliala on ehkä tasaisempi, pillereitten kanssa tapasin itkeä aivan kaikesta, nyt en ole kierukan laiton jälkeen itkenyt kuin ehkä kahdesti kunnolla. Ja eipähän tarvi stressata sen pillerin muistamisen kanssa. Eli poistamista en kuitenkaan harkitse.
 
elviira-annikki
elannaa:
Sinulla ei siis ole ollut ollenkaan kuukautisia. Eikö ole mitään tiputteluvuotoakaan? Sitähän moni valittaa kovastikin. Ja jatkuu kuulemma yli puoli vuotta...
 
elannaa
Oli mulla tiputtelua. Kaksi kuukautta, sen jälkeen on ollut vuotoa vain hiivatulehdusten aikaan. Käsittääkseni se on, että voi jatkua puolikin vuotta, mutta yleensä ei ihan niin kauan jatku.
 
2 kierukka
Minulla on joka toiset norm.vuodot. 1-3 pv. Ja joka toiset jää tulematta. Nestemäistä valumista on mutta eipä ole puna tautia,,, näin hyvin, jos olisin voinut ottaa kierukan jo 18v. mutta silloin oli pillereitä pakko kokeillla-.
Näin meillä. ei iho ongelmia. ja aina kosteaa-- ja mies tykkää kuin hullu puurosta---.
Näin alusta asti eli minulla ei ole välivuotoja ollut ollenkaan. Kierto aina 21 .29pv luokkaa..
 
kiipe
Mulla on ollu kierukka nyt noin neljä kuukautta ja koko ajan menkat tulleet säännöllisesti. Ovat jopa melko runsaat ja kestävät (tuskastuttavan) pitkään eli puoltoista - kaks viikkoa. Mitään välitiputtelua ei onneks sentään. Onkohan turha edes toivoa, että noi menkat tosta niukkenisivat, lyhenisivät tai jopa loppuisivat kokonaan? Onko tästä kellään kokemusta? Muuten olis niin mukavan huoleton ehkäisymuoto, mutta alkaa kyrsiä noi menkat jotka siis kestää pidempään kuin ilman kierukkaa...
 
tuula-
Malttakaa nyt mielenne. Jos kierukka on ollut vasta 4 kuukautta, ei se todellakaan välttämättä ole vielä "valmiissa" tilassa.

Kierukan "elinikä" on kuitenkin 5-8 vuotta.
 
kiipe taas
No milloinkohan se sitten on valmiissa tilassa? Sillähän mä vaan sitä tiedustelin, että jos nää menkat jatkuu tälläisinä sittenkin vielä kun se on siinä valmiissa tilassa niin tahdon vekottimen pois. Vähän tylsää on jos kuukaudesta kaks viikkoa vuotaa vielä vuodenkin jälkeen. Ehkä mä vaan oon niin mukavuudenhaluinen.
 
tuula-
Alkuperäinen kirjoittaja kiipe taas:
No milloinkohan se sitten on valmiissa tilassa? Sillähän mä vaan sitä tiedustelin, että jos nää menkat jatkuu tälläisinä sittenkin vielä kun se on siinä valmiissa tilassa niin tahdon vekottimen pois. Vähän tylsää on jos kuukaudesta kaks viikkoa vuotaa vielä vuodenkin jälkeen. Ehkä mä vaan oon niin mukavuudenhaluinen.
No tottakai tuollainen on tylsää eikä tuollaista kukaan kestäkkään eikä tarvitsekkaan. Itselläni oli myös alkuhankaluuksia mutta nyt ei ole 7 vuoteen ollut tipan tippaa vuotoa. Kohta menee vaihtoon ja uusi samanlainen heti. Olen kyllä varautunut että menkat voi joksikin aikaa tulla siinä takaisin mutta kyllä sen kestää parempia päiviä odotellessa.
 
kiipe
Kiitos vastauksesta. Ehkä nää mullakin tästä sitten joskus tyyntyy. Ja onhan nää nyt tietysti sillälailla aika helpot menkat kun tulevat kuitenkin aikalailla ajallaan.
 
Puurlin
(Jos vielä luet tätä palstaa...) Oletko huomannut muutoksia olossasi nyt ilman kierukkaa. Olen menossa kierukan poistoon vihdoinkin ja odotan jotenkin innokkaana, että palaisin taas "entiselleni". Olisi kiva kuulla, miten pian hormonivaikutus lakkaa vai tuleeko jotain uusia hormonimyrskyjä tai sopeutumiskriisejä, hih. ;-D
 
Kikka Kakkonen
Alkuperäinen kirjoittaja elviira-annikki:
Nostan ketjua ylös päin. Kertokaapa lähiaikoina hormonikierukan hankkineet, millaisia ovat olleet ensimmäiset viikot/kuukaudet asennuksen jälkeen?
Minulle laitettiin hormonikierukka n. 1,5 v sitten. Aion otattaa sen pois tämän syksyn aikana.
Syyt ovat täysin selvät; olen lihonut 10 kiloa jo ensimmäisen vuoden aikana, Menkat tulevat parin viikon välein nykyään (jolloin tosin riittää pikkuhousunsuoja), seksihalut tiessään... Kun minulle kyseinen värkki laitettiin, oli tiputteluvuotoa aika tasan puoli vuotta. Tämän kyllä gynekin jo sanoi olevan mahdollista mutta äärrimmäisen harvinaista...
Tosin positiivista aikaa menkkojen suhteen oli sen ekan puolen vuoden jälkeen, ei vuotoa, kunnes sitten muutama kuukausi sitten homma alkoi.
Eräällä ystävälläni oli aikoinaan aika samanlaisia ongelmia, hänkin poisti.
En voi siis suositella hormoonikierukkaa omalla kokemuksellani. Olen synnyttänyt, nykyään hieman yli neljäkymppinen.
 
Mirjami
Paras kaikista kokeillusta keinoista; kohta 5 vuotta ilman menkkoja, ensi vuonna pitäisi käydä uutta laittamassa. Vaihto ainoa, joka vähän jännittää, kun tämän kanssakin tuli melkoiset supistukset, mutta päivässä parissa hellitti. En ole huomannut eroa ihon, painon tai mielialan suhteen, niin kuin nuorempana ennen lapsia eri pillerimerkkien kanssa sählätessä.
 
Maaliskuun Idus
Olen 41 v ja mulle laitettiin ensimmäinen kierukka 4,5 vuotta sitten. Se sattui sen verran paljon että huusin kuin sötävä, minäkään en ole synnyttänyt. Sain sen puoleen hintaan (muistaakseni), koska minullakin on runsaat kuukautiset ja kierukka tuli siis sairauden hoitoon.

Vuoto niukkeni muistaakseni aika nopeasti, mutta tipputtelua oli 21 päivää kuukaudessa. Lääkäri määräsi sitten puolen vuoden jälkeen minulle kaksi Primolut kuuria, joista ei ollut mitään hyötytä. 1,5 vuoden jälkeen tiputtelu väheni 7 päivään kuukaudessa. Niinsanotut kuukautiskivut muuttuivat tosi voimakkaiksi, sellaisiksi krampin tapaisiksi.

Nyt alkaa ilmeisesti kierukasta olla potku loppu koska vuoto on sen verran runsasta että pikkuhousunsuojan kanssa ei enää pärjää, ja vuodot tulee ihan milloin sattuu, ja ne kestää 10 päivää.
 
kokemusta
Alkuperäinen kirjoittaja Maaliskuun Idus:
Nyt alkaa ilmeisesti kierukasta olla potku loppu koska vuoto on sen verran runsasta että pikkuhousunsuojan kanssa ei enää pärjää, ja vuodot tulee ihan milloin sattuu, ja ne kestää 10 päivää.
Ei siitä potku lopu vielä 4,5 vuoden päästä. Hyvinkin samalla hormonikierukalla menee 7-8 vuotta.
 
Maaliskuun Idus
Alkuperäinen kirjoittaja kokemusta:
Alkuperäinen kirjoittaja Maaliskuun Idus:
Nyt alkaa ilmeisesti kierukasta olla potku loppu koska vuoto on sen verran runsasta että pikkuhousunsuojan kanssa ei enää pärjää, ja vuodot tulee ihan milloin sattuu, ja ne kestää 10 päivää.
Ei siitä potku lopu vielä 4,5 vuoden päästä. Hyvinkin samalla hormonikierukalla menee 7-8 vuotta.
Tämä on mulla ensimmääinen, ja olen saanut sen käsityksen että se toimii korkeintaan viisi vuotta? Jos näin ei ole, pitänee mennä kyselemään mistä tuo vuotaminen johtuu.

 
rouva 47
Mulla on ollut hormoonikierukka vuodesta 96 lähtien. siis toinen menossa. Nykyinen on ollut kohta 6 vuotta. Aluksi ensimmäisen kierukan laiton jälkeen oli ongelmia. tiputtelua puolisen vuotta. vuotopäiviä tais silloin olla enemmän kuin sellasia ettei vuoda. Mutta sitkeästi kuitenkin jaksoin odottaa parempia päiviä. kävin lääkärillä ja se sanoi et kyllä tilanne rauhoittuu. sen jälkeen mulla ei juuri ole vuotoja ollut. Nyt pitäs syksyllä laitattaa taas uusi. olen ollut todella tyytyväinen. Elämänlaatu on parantunut. Ennen kierukkaa mulla oli todella runsaat ja kivuliaat kuukautiset.
 
Minullekin
laitettiin hormoonikierukka viimeisen synnytyksen jälkeen eli lähes kolme vuotta sitten. Sain sen ilmaiseksi, koska se oli eka kierukkani. Lääkäri käski tulla menkkojen huippuvalumisen vaiheessa, jolloin sen asentaminen käy hyvin kivuttomasti. No kävi niin, että meni muutama päiviä sen yli. Kun lääkäri katsasti paikkoja ja laittoi jotain kojetta paikalleen, niin tuntui jo aikas kivalta. Hän lopetti heti ja sanoi, ettei ryhdy työntämään sinne mitään, koska se sattuu. Piti siis tulla seuraavien menkkojen aikaan ja hän otti jonon ohi, koska kierukka piti saada paikalleen juuri sinä päivänä. Kapine luiskahti paikalleen noin puolessa minuutissa eikä tuntunut miltään ennen eikä jälkeen. Ja tämä palvelu oli tavallisessa kunnallisessa terveyskeskuksessa!!!
Plussina on huolettomuus ja miinuksena omalla kohdallani pikkumenkat, jotka kestävät muutaman päivän, pikkarisuojilla pärjää. Kokonaisuudessaan olen ollut ihan tyytyväinen. Korkean maitohormonitason ja matalan kilpirauhastason vuoksi oltiin vähän varuillaan, mutta ei ole ollut niihin vaikutusta.
 
Ansku2
Minulla hormonikierukka on ollut 2 vuotta ja olen menossa poistattamaan sen. Sen laittaminen sattui paljon, mutta siinähän kysymys oli ohimenevästä kivusta. Mutta...

*Pillereillä kuukautisväli 28 vrk, kestää noin 6 vrk
*Ilman pillereitä 32-36 vrk, kestää noin 6 vrk
*Kierukalla 21-22 vrk, kestää noin 9 vrk

Lisäksi kysymyksessä ei ilmeisesti minun tapauksessani ole kuukautiset vaan "keskenmeno". Kun "kuukautiset" kestävät 9 päivää niin jo muutaman vuodottoman päivän jälkeen rinnat tulevat mielettömän kipeiksi (kuten raskaaksi tullessani). Sitä kestääkin sitten kuukautisten alkuun saakka. Pari ensimmäistä kuukautispäivää olen aivan toimintakyvytön ja kuukautiset ovat aika runsaat. Ennen kierukkaa mitään kuukautiskipuoireita ei ollut. Nyt minulla on siis keskimäärin 3 kivutonta normaalia päivää 22 päivän kierron aikana.

Plussaksi voinee laskea sen, että lapsia ei ole tullut.

Lisäksi painoni on noussut viimeisen 2 vuoden aikana 10 kilo. Sitä en tiedä johtuuko sekin kierukasta.
 
Wellwoman
minulla oli 14 v hormonikierukka, molemmat 7 v ja sopi erittäin hyvin. Ei mitään huomattavia sivuvaikutuksia. Tiputteluvuotao oli kierukan laittamisen jälkeen jonkin aikaa, mutta sitten tasaantui. Odotin aikoinaan tätä Levonovaa (nykyisin Mirena) hartaasti markkinoille, koska kärsin runsaista kuukautisista. Kierukasta olikin minulle apua, kuukautiset hävisivät melkein kokonaan. Nyt minulla poistettiin kierukka ja ajattelin olla ilman, koska 50 + iässä pitäisi vaihdevuodet tulla ja kk loppua. Kävikin niin että löytyi kohdun limakalvon liikakasvua ja siihen suositellaan hormonikierukkaa hoidoksi.
Aion sen ottaa, koska kohdun limakalvon liikakasvu on altistava tekijä kohdunrungon syövälle. Raskauden ehkäisyyn tuskin sitä tarvitsisin tulevina vuosina, mutta muuten sillä on minun tapauksessani hyviä vaikutuksia.
 
Hormonikierukka
Olen 20-vuotias nuori nainen ja tällä hetkellä syön e-pillereitä. Tiputteluvuotoja on menkkojen välillä ollut yli vuoden, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Tällä hetkellä vuotoa on tullut enemmän ja suojia joutuu käyttämään tiuhaan tahtiin. Olisiko minulle hyvä vaihtoehto laitattaa hormonikierukka? Tiputteluvuoto on hyvin häiritsevää ja kuukautiskipujakin on. Lapsen teko ei ole pitkään aikaan ajankohtainen, joten kierukka olisi pitkän ajan sijoitus. Kun olen pillereitä syönyt, mieliala vaihteluja on myös ollut. Olen myös kerran vaihtanut pillerimerkkiä, mutta sekään ei auttanut vaivaan. Luettuani näitä tekstejä olen huomannut että hormonikierukasta voisi olla apua vaivoihini, mutta olen ymmärtänyt, että yleensä hormonikierukka laitetaan synnyttäneille naisille. Onkos hormonikierukka miten yleinen nuorilla synnyttämättömillä naisille? Suositteletteko minulle hormonikierukkaa?

Kiitos vastauksista.
 
Hormonikierukka
Olen 20-vuotias nuori nainen ja tällä hetkellä syön e-pillereitä. Tiputteluvuotoja on menkkojen välillä ollut yli vuoden, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Tällä hetkellä vuotoa on tullut enemmän ja suojia joutuu käyttämään tiuhaan tahtiin. Olisiko minulle hyvä vaihtoehto laitattaa hormonikierukka? Tiputteluvuoto on hyvin häiritsevää ja kuukautiskipujakin on. Lapsen teko ei ole pitkään aikaan ajankohtainen, joten kierukka olisi pitkän ajan sijoitus. Kun olen pillereitä syönyt, mieliala vaihteluja on myös ollut. Olen myös kerran vaihtanut pillerimerkkiä, mutta sekään ei auttanut vaivaan. Luettuani näitä tekstejä olen huomannut että hormonikierukasta voisi olla apua vaivoihini, mutta olen ymmärtänyt, että yleensä hormonikierukka laitetaan synnyttäneille naisille. Onko hormonikierukka miten yleinen nuorilla synnyttämättömillä naisilla? Suositteletteko minulle hormonikierukkaa?

Kiitos vastauksista.
 
Nainen 52v
Edellisessä viestissä nuori, synnyttämätön nainen kyseli h-kierukasta. Aiempien viestien mukaan sitä ymmärtääkseni oli laitettu sekä synnyttäneille että synnyttämättömille, joten ei liene estettä kokeilla, jos siltä tuntuu. Minullekin sitä joskus nuorempana muistaakseni suositeltiin, mutta en ottanut, koska se oli niin kallis.Nyt kun asiaa ajattelen jälkikäteen niin olisi ehkä kannattanut kokeilla, jos olisi päässyt kuukautisista eroon. Sen sijaan otin kuparikierukan, Nova-T:n ja viimeiseksi Multiload-kierukan. Yhteensä minulla lienee ollut ainakin 5 kierukkaa, en edes muista enää tarkkaa lukua.. :0 Laittaminen ei muistaakseni hirveän kivuliasta ollut koskaan, vaikka jonkinlaista pahoinvointia muistan kokeneeni. Nyt odottelen vaihdevuosien alkamista (siskoilla alkanut 52-vuotiaana) ja kärsin melkoisen runsaista kuukautisista, jotka tulevat aika tiheään. Veriarvot olleet vuoden välein alakanttiin (hb 119) ja olen sitten syönyt rautaa ja saanut arvot tilapäisesti kohoamaan. Nyt kävin työterveystarkastuksessa ja lääkärin mielestä olisi parempi hoitaa syytä eikä syödä rautakuureja yksi toisensa jälkeen. Hän kehotti neuvottelemaan gynen kanssa hormonikierukasta. Itse en aiemmin ollut edes tietoinen, että hormonikierukkaa käytettäisiin tähän tarkoitukseen ts. vaihdevuosien lähestyessä ja että se sitten korvaisi tabletteina otettavan keltarauhashormonin kun/jos estrogeenihoito tulee ajankohtaiseksi jossain vaiheessa. Koska olen vaihtanut työpaikkaa eikä minulla ole vakiogyneä (aiemmassa duunissa pääsi työterv.hoidon kautta erik.lääkärille, nykyisessä ei) soitin kotikuntani terveyskeskukseen ja sainkin sieltä varattua ehkäisyneuvolaan ajan kierukan asettamista varten (tulevana torstaina). Sitten pyysin ja sain työterv.lääkäriltä reseptin hormonikierukan hankkimiseksi. Saan sen puoleen hintaan, koska sillä hoidettaisiin runsaita kuukautisia. Nyt kuitenkin olen siirtänyt kierukan ostoa ja miettinyt, että onko järkee vai ei... Kuukautiseni ovat suht runsaat ja tulevat kolmen viikon välein ja kestävät pitkään, mutta eivät aina, vaan jonkun kerran ovat jääneet väliin. Jos laitatan kierukan, mistä tiedän milloin vaihdevuodet alkavat, kun kuukautiset eivät jää ns normaalisti pois? Tietty kuumat aallot ja yöhikoilut sen aikanaan kertovat... Tai tarvitseeko minun sitä edes tietää? Siis ottaako vai eikö (taidan kyllä kokeilla). Olisi kiva kuulla samanikäisten tai samassa tilanteessa olleiden/olevien kommentteja! Kiitos :))
 
nyt riittää
minulla ollut h.kierukka n. 3v, ja olen tilannut ajan poistoon.
Muuten aivan mahtava, kun alku tiputtelu loppui, on menkat (minimaaliset) tulleet tosi harvoin, seksi maistuu jne.

Mutta nyt olen kiinnittänyt oikein huomiota että viimeisen puoli vuotta hiuksia lähtee tupottain pestessä, naama kuin teini-ikäisellä ja muualla karvankasvu lisääntynyt. Lueskelin enemmän, ja nämä on kaikki niitä yleisiä sivuoireita. Toki esim. aknea tulee n. 5-15 % eli ei läheskään jokaiselle!

Itselläni vain se ongelma, etten saa muuta hormonipitoista ehkäisyä käyttää ja kuparikierukkaa en tod.halua!

Olen joutunut kerran kierukan vaihtamaan, koska aloin vuotamaan, joka ei meinannut loppua. Laitto tai pois otto ei ole pahemmin sattunut (2 synnytystä).

Mitenköhän elimistö jatkaa poiston jälkeen kun hormonitoiminta normalisoituu? saankohan kasvot täyteen aknea tms???

Mutta nyt päätin kyllä, että vaikka toisaalta ihana olikin, en enää hormoneja ylimääräisiä elimistööni ota!!
 

Yhteistyössä