Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
tmf
Mulla oli eka kierukka vähän yli 10 v. ja viime talvena laitettiin uusi. Vähän kauhistutti sen vanhan poisto/uuden laitto kun aattelin, et jos se vanha on jotenkin jumiutunut ties sun minne kun on ollut niin kauna. Mutta kaikki meni loistavasti. Ei tuntunut juuri missään. Ensimmäisen laittokaan ei kyllä sattunut, mutta silloin oli laittopäivänä vähän vatsa kipeenä, nyt ei edes sitä. Ikää on 44 ja yksi lapsi on saatettu maailmaan. Olen ollut erittäin tyytyväinen hormonikierukkaan. Ei mitään ongelmia vuotojen kanssa. Ne loppuivat käytännössä kokonaan. Nyt tämä uusi ollut muutaman kuukauden ja vuotoa ollut ehkä 3 krt pari päivää kerrallaan ja hyvin niukkaa. Iho ollut nuorena rasvainen ja sitä se on edelleen, mutta mitään aknea ei kyllä ole tullut. Tosin hoidan/olen aina hoitanut ihoani hyvin. Itse en voi kuin lämpimästi suositella hormonikierukkaa, mutta kaikkihan olemme yksilöitä, joten jokaisen pitää kait itse kokeilla kuinka tämä ehkäisy sopii.
 
Mietinnän alla...
Mietin hormonikierukan poistattamista...

Nyt vasta olen tajunnut, että kierukan laittamisen jälkeen mm:

miinukset:
- seksihalut katosivat
- mieliala jatkuvasti jotenkin alavireinen ja kireä
- jatkuva päänsärky
- painonnousu / eikä laske vaikka laihduttaisi
- runsaammat kuukautiset useamman päivän kuin mitä ilman ehkäisyä, välillä vuosin monta vkoa..

plussat:
- ehkäisy, mutta se ehkäisee myös seksin... joten onko käytännön hyötyä?
- laitto ei sattunut, ehkä siksi kun olen tottunut koviin kroonisiin kipuihin muutenkin

Mietityttää vain, että jos poistatan tämän, niin mitä ehkäisyksi... kun pillerit sopivat vielä huonommin ja kuparisella vuodot olivat vielä runsaammat... Lääkärin mielestä tämä ehkäisisi kaikenmaailman jutuilta tässä iässä, olen 40v. hmm.. ehkäisee ainakin elämän laatua.

Miten teille on käynyt, jotka poistitte hormonikierukan, tuliko olonne paremmaksi? :)

 
Mietinnän alla...
Lisäys edelliseen:

lisää miinuksia: alavatsakivut eivät ole hävinneet ja menkkojen alkaminen vaihtelee, eivät ole niin tarkat kuin ennen.

Hmm.. mies ei oikein innostu asiasta, että ottaisin tämän pois. Mut sille seksi ei muutenkaan maistu. Sanoin vaan, että sittenhän tää on oikeastaan turha kapistus koko ehkäisin. :/
 
ymf
Hmm.. mies ei oikein innostu asiasta, että ottaisin tämän pois. Mut sille seksi ei muutenkaan maistu. Sanoin vaan, että sittenhän tää on oikeastaan turha kapistus koko ehkäisin. :/
Onko se seksihalujen katoaminen sitten hormonikierukan syytä vai onko syy ehkä ihan jossain muussa?? Tuntuu, että liikaa syytetään jotain "ulkopuolista" asiaa huonosta seksielämästä. Yleensä "vika" on kyllä parisuhteessa ja/tai omien korvien välissä(anteeksi vaan).
 
Mietinnän alla...
Niin.. sulle ymf... eihän se maistu, kun mulla on koko ajan menkat, pms-oireita, päänsärkyä ja olen tosi huonossa kunnossa. :eek: Juttelin tästä Väestöliiton ihmisenkin kanssa ja hän oli samaa mieltä. Muuten meillä kyl suhde on hyvä (anteeksi vaan). ;) ja ennen tätä hormonikierukkaa meil oli kyl ihan aktiivista seksielämä. :)

Ymf -Vaikuttaa vähän siltä, ettet hyväksyisi sitä yksinkertaista asiaa, että hormonikierukka ei sovi kaikille? Eikö niin? ;)
 
haittavaikutukset lääkeinfon mukaan:
http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1739&i=BAYER+SCHERING+PHARMA_MIRENA

4. Mahdolliset haittavaikutukset

Kuten kaikki lääkkeet, MIRENA-valmistekin voi aiheuttaa haittavaikutuksia. Kaikki eivät kuitenkaan niitä saa.

Niiden mahdollisten haittavaikutusten lisäksi, jotka on lueteltu muissa kohdissa (esim. kohta 2 "Ennenkuin käytät MIRENA-valmistetta"), alla on lueteltu mahdolliset haittavaikutukset sen elimen mukaan, johon ne vaikuttavat, sekä niiden yleisyyden mukaan:

Hyvin yleinen: 10/100 tai yli 10/100 saa todennäköisesti näitä oireita:

Sukupuolielimet ja rinnat

* kohtu/emätinverenvuoto (mukaan lukien tiputtelua), epäsäännöllisiä vuotoja (oligomenorrea) ja vuotojen puuttuminen (amenorrea)
* laajentuneet munarakkulat (ks. kohta 2 "Laajentuneet munarakkulat")

Yleinen: 1-10/100 saa todennäköisesti näitä oireita:

Psyykkiset häiriöt

* masentunut mieliala
* hermostuneisuus
* libidon väheneminen

Hermosto

* päänsärky

Ruoansulatuselimistö

* vatsakipu
* pahoinvointi

Iho ja ihonalainen kudos

* akne

Luusto, lihakset ja sidekudos

* selkäkipu

Sukupuolielimet ja rinnat

* lantion alueen kipu
* dysmenorrea (kivuliaat kuukautiset)
* valkovuoto
* vulvovaginiitti (ulkoisten sukupuolielinten tai emättimen tulehdus)
* rintojen arkuus
* kipua rinnoissa
* hormonikierukan poistuminen

Tutkimukset

* painonnousu

Melko harvinainen: 1-10/1000 saa todennäköisesti näitä oireita:

Psyykkiset häiriöt

* mielialan muutos

Hermosto

* migreeni

Ruoansulatuselimistö

* vatsan turpoaminen

Iho ja ihonalainen kudos

* hiustenlähtö
* hirsutismi (lisääntynyt karvoitus)
* voimakas kutina
* ekseema (ihotulehdus)

Sukupuolielimet ja rinnat

* sisäsynnytintulehdus (ylempien synnytyselinten tulehdus, kohdunkaulan yläpuoliset rakenteet)
* kohdun limakalvon tulehdus
* kohdunkaulan tulehdus/Papa-koe normaali, luokka II

Yleisoireet ja antopaikassa todettavat haitat

* ödeema (turvotus)

Harvinainen: 1-10/10000 saa todennäköisesti näitä oireita:

Iho ja ihonalainen kudos

* ihottuma
* urtikaria (nokkosihottuma)

Sukupuolielimet ja rinnat

* kohdun seinämän puhkeaminen

Jos tulet raskaaksi MIRENA-valmisteen käytön aikana, on mahdollista, että raskaus on kohdun ulkopuolella (ks. kohta 2 "Kohdunulkoinen raskaus").

Lisäksi on raportoitu rintasyöpätapauksia (esiintymistiheys ei tiedossa).

Jos havaitset sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole tässä selosteessa mainittu, tai kokemasi haittavaikutus on vakava, kerro niistä lääkärillesi tai apteekkiin.
 
Riz
Todennäköisesti sain Mirenasta ennenaikaiset vaihdevuodet oireineen 43 vuotiaana. Tätähän eivät gynekologit myönnä, paljon esimerkkejä löytyy mm. ulkomaisilta sivustoilta.
 
Tyytyväinen käyttäjä
Minulle taas gynekologi sanoi, että vaihdevuodet yleensä siirtyvät tai ne menevät ohi lähes huomaamatta hormonikierukan vuoksi. Olen nyt 48-v. eikä merkkiäkään vaihdevuosista (h-kierukka ollut 17 vuotta). Kävin juuri gynellä ja ensi vuonna laitetaan uusi kierukka, jotta saadaan korkein mahdollinen hormonitaso juuri niihin aikoihin, kun vaihdevuodet yleisimmin alkavat. Hormoneillahan niitä muutenkin hoidetaan, miksi se sama hormoni ne aiheuttaisi?
 
miska81
Olen saanut tarpeekseni tästä vehkeestä. Kasvot on ihan hirveät, eikä sekään riitä kun akne leviää nyt kaulaa pitkin rintaan... Enää en kehtaisi edes uimahalliin mennä ilman meikkiä :( Varasin juuri poistoajan ensi viikolle, onko ihan hurja toimenpide? Toivottavasti akne helpottuu, arvet tosin jää :(
Niin ja kun edellisessä viestissä sanoin ettei ole nyt vähään aikaan ollut hiivaa, niin johan tässä on pari päivää kutissut ja kirvellyt taas koko alapää.
Olen kyllä erittäin pettynyt.
 
minna1234
Itse laitatin ekan kierukkani kolmisen viikkoa sitten ja olo ihan OK, kahtena päivänä olen tiedostanut "raivarin" olon, mutta minulle ollaan jo vuosia suositeltu kierukkaa kovien kuukautisvuotojen ja kipujen takia.

Jotenkin oloni on epävarma, eli olen nyt vuotanut koko kolme viikkoa, vain kolmena päivänä olen pärjännyt alushoususuojan kanssa, muutoin vuoto on ollut ihan kirkasta kuukautisvuotoa ........ Jotenkin kuvittelin että alkuun voi vuotaa vaikka 3 kk tai enemmänkin, mutta ajattelin että se on semmoista "toisenlaista: niukempaa vuotoa". Ajattelin kyllä maltilla katsella, mitään mahakipuja tai muuta ei ole ollut.

Mutta, asia mikä minua vaivaa eniten on se että neuvottiin kuukautisten jälkeen kokeilemaan esim. suihkussa onko kierukka pysynyt paikoillaan, että tuntuuko ne langat. En minä löydä tai osaa, kuitenkin kortissani lukee että langat olisi jätetty 2,5 cm, enkä edes tiedä minkä pituiseksi ne yleensä jätetään ? No, jatkuvan vuodon takia raskauspelkoa ei ole, tosin isäntä nyt eilen vähän yritteli ....., mutta ..... En tiedä uskaltaako seksiä harrastaa. Ootteko Te muut tunteneet ne langat itse hyvin ?

En siis edes ole enään ihan nuori tyttönen, vaan kohta 37 vuotta ja olen ollut ilman hormoonallista ehkäisyä kohta 8 vuotta, mutta kun nuo "kumiukotkin" riitti ja lapsiluku täys ....
 
miuku86
Minulla ollut kierukka reilut 2.5 vuotta. olen muuten kyllä ollut tyytyväinen kierukkaani vuodot loppuivat kokonaan asentamisen jälkeen nyt ehkä kerran puolessa vuodessa yhden päivän tiputtelu vuotoa. Iho ongelmat alkoivat noin puoli vuotta asetuksen jälkeen iho rasvottui helpommin ja jo vain naama rupesi kukkimaan. minulla aina ollut todella hyvä iho, ei murkku iässäkään ollut kun joskus yksi finni silloin tällöin vaikka en millään lailla ihoani nuorena hoitanut. Lääkäri määräsi minulle sitä avitcid 0,025% se on kyllä auttanut minua ja tietysti kunnon päivittäinen kasvopesu oikeilla aineilla. Nyt kahden vuoden jälkeen oli pari kuukautta pientä vuotoa seksin jälkeen ehkä jonkun pari kolme viikkoa. Kun se loppui rintani turposivat aivan piukeiksi niin että mieskin huomasi niiden suurentuneen onko muilla ollut tämmöisiä ongelmia?? muuten olen kyllä ollut todella tyytyväinen kierukkaan ihanaa kun ei tarvitse miettiä mitään päivittäisiä ehkäisy juttuja.
 
Susanah
+ pitkäaikainen ja varma ehkäisy
+ halpa ehkäisy (itselläni oli 8v. kierukka ja nyt vasta laitoin uuden)
+ vaivaton ja helppo, ei tarvitse muistaa koko ehkäisyä
+ kuukautisvuoto on olematonta
+ mikä parhainta, PMS-oireet helpottuvat tai jäävät pois kokonaan
+ ihan loisto kapistus

- tiputteluvuotoa jonkin aikaa
- laitto on epämiellyttävää. Ei se varsinaisesti satu, vähän nippasee.
- lievää epäpuhtautta iholla

Itselläni vaihtoväli venyi liian pitkäksi ja jos olisin vaihtanut kierukan 5v. jälkeen, niin näitä pieniä oireita ei olisi tullut uudelleen. Nyt kun vaihtoväli oli 8v. niin tilanne on ikään kuin laittaisin uuden kierukan ensimmäistä kertaa. Eli kannattaa vaihtaa se kierukka 5v. välein, niin välttyy näiltä tiputteluilta yms. Näin gyne minua valaisi.
 
uusi käyttäjä
Minulla ollut kierukka päivälleen 3 viikkoa ja minusta vuoto on ollut runsastakin. Olen pärjännyt kolmena päivänä pikkuhousunsuojalla, muuten tarvinnut sidettä. Tuota kierukan opasta kun lukee niin vuotomäärät / vuotopäivät yms taitavat vaihdella hirveästi, mutta itselläni alkaa pieni epäilys hiipiä. Odotin kyllä vuotoa, mutta minulla on ollut "kuin normaalit kuukautiset" koko ajan ja kierukan laittokin kun tapahtui menkkojen puolessa välissä niin vuotopäiviä alkaa olemaan 3,5 viikkoa.

Mikä on mielestänne tiputteluvuotoa ? Onko se sitä että pärjää alushousunsuojalla ?

Onkohan tämä oma vuotaminen enään normaalia ? Onko kellään muulla esimerkiksi vuotanut laitoista seuraaviin kuukautisiin ihan kunnolla ? Jälkitarkastus on vasta 3:n kk kohdalla. Tänään aloin siis vuotamaan kunnolla, eli side ja parin tunnin päästä vaihto ...... laskiessani vanhaa kuukautiskiertoani niin kierto olisi vain 22-23 päivää, jos nämä voivat "olla" normaalit kuukautiset.

Inhottava epävarma olo, muutoin kaikki ok. Kun vaan pystyisi näkemään "kristallipallosta" onko tämä kaiken arvoista, eli sopeutuuko kroppani vai kärsinki 3-6 kk ja joudun ottamaan pois ......

Kiitos jos joku jaksoi lukea !
 
nalle22 eikirj.
moikka!
mä en osaa sanoa sulle oikeastaan muuta, kun että jos se vuoto on kauhean runsasta niin kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. mutta muuten, laitan alle linkin joka kannattaa käydä lukemassa, sen puolesta en kyllä ainakaan vielä ihan kauheasti huolestuis.
tietty jos se vuoto runsastuu tai jatkuu vielä pitkään niin sitten voisi tietty olla ihan hyvä soittaa ja kysyä miten menettelet.

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=14453(yabasecatalog)

p.s. itsekin olen siis mirenan käyttäjä, mulla noi ongelmat tosin on painottunut aina niihin kipuihin ja kystiin joita tämä "ihana" härveli on edesauttanut kehittymään...mulla siis ei laiton jälkeen ollut vuotoa kun ihan minimaalista se laittopäivä ja ehkä sen jälkeinen.
tää on ollut mulla nyt elokuun lopusta lähtien ja muutama sellanen viikon vuoto on tullut, en oikeen voi sanoa onko ne menkat vai muuten vaan joku vuoto, koska mä olen jo niin sekasin siitä luomukierrosta joka on ollut mulla viimeks pari vuotta sitten.


mutta toivon todella että sulle se sopii ja toi vuotokin tosta laantuu!
se jonkinnäkönen vuotohan voi kestää ihan sen puolikin vuotta, vasta sen jälkeen kannattaa harkita poistamista. tai näin aina kaikki lääkärit on mullekin sanoneet.
 
J.S.
Minulla vuotoa ollut Mirenan laiton jälkeen nyt 8 viikkoa. Siis kuukautisvuotoa muistuttavaa. Välissä kaksi päivää jolloin pärjäsi pikkuoususuojalla, muuten side. En tiedä mitä tehdä ja kauanko tätä jaksaa...Lääkäri jo sanoi, että otetaanko pois, mutta en luovuttaisi vielä, sillä seuraava vaihtoehto minulla on kohdunpoisto. 25 vuotta kestänyt kuukautishelvetti saa minun kohdaltani nyt loppua tavalla tai toisella. Ehdotin lääkärille, että söisin muutaman kuukauden e-pillereitä lisäksi, jotta saisin vuodon kuriin.Lääkäri antoi reseptin ja nyt katson auttaako tämäkään. Aluksi minulla oli cyklokoproni nimistä lääkettä, mitä ei voi käyttää pitkään. (Vähentää vuotoa). Odotellaan...
 
uusi käyttäjä
Kiitos Teille Nalle22 ja J.S. vastauksista. Minun on ihan pakko tunnustaa että ajattelin ennen kierukan laittoa että kestän sen 3 kk vaikka päälläni seison, eli olin jotenkin (hölmönä) sitä mieltä että "ongelmat" kestävät max 3 kk ja nyt olen tajunnut että toisilla kestää pitenmpään. Eli en olisi tätä kyllä näin kesän korvilla laittanut, olen lähdössä 4 kk kierukan laitosta todella odotetulle reissulle ja todella kuumaan ja jos olotilani ja vuotoni on tämmöistä niin harmittaa. 3 v lapsen äitinä en ole käynyt missään ..... Lisäksi siis inhoan siteitä, olen ehdoton tamponifani ...... ja nyt kun olen kulkenut 4 viikkoa side takapuolessa ja kelit lämpenee ja mulla on ihan oikeasti ongelma, hikoilen hirveästi ja minulla jo rikkoo ihon nämä siteet. Olen kokeillut monia merkkejä, mutta .......
Yhden positiivisen asian olen kuitenkin itsessäni huomannut on se että olen tästä vuodosta huolimatta ollut hirveän tasainen ja iloinen = ) Eli kärsimäni puolen välin kivut ja raivot ja samoin menkkojen alun monen päivän kuumat/kylmät "väreet", itkuherkkyys ja hirveät raivonpuuskat on pois = )

Kiitos sinulle J.S viestistäsi vaikka taitaa olla minulla sama edessä, eli ei taideta helpolla päästä. Minua siis vähän myös pelottaa se että tuttavapiiriini kuuluu 6 naista joilla on/ollut horrmonikierukka ja kolme poistatti 2 viikon/vajaa vuoden sisällä ja kolme on ollut tosi tyytyväisiä. Mutta ero on se että nämä 3 tyytyväistä, Heillä ei näitä vuoto-ongelmia ollut alussakaan ja nämä kolme jotka luovuttivat kärsivät kaikenlaista ja yhtenä isona ongelmana nämä vuodot. Mutta ei pitäisi tietysti yleistää .....

Minulle asennettiin kierukka ihan yleisellä puolella Helsingissä Kalliossa jossa hoidetaan keskitetysti näitä kierukan laittoja ja käsittääkseni sinne pitäisi mennä jälkitarkastukseen, mutta oletko itse käynyt ihan yleislääkärillä tai yksityisellä gynegologilla ja jos sinulla on ollut kierukka "vasta" 8 viikkoa niin olitko jo jälkitarkastuksessa vai menitkö vuodon takia jo aiemmin ? Eli mietin itse mihin kääntyä ?

 
J.S.S
Hei. Kävin 3 viikon jälkeen samalla kierukan asentaneella gynellä vuodon vuoksi. Mitään ongelmaa ei löytynyt.Silloin aloin cyklokaproneitten syönnin. 8 viikon kuluttua soitin samalle henkilölle ja pyysin e-pillerireseptin. Lääkäri soitti apteekkiin ja hain sen sieltä. Itse ehdotin kummatkin "lääkkeet" itselleni, lääkäri ei niitä ehdottanut.Nyt olen syönyt pillereitä 5 päivää, ja vuoto pietä tuhrua jos sitäkään.Hormonimäärä kai aika suuri, mutta minulle ei ole aiheuttanut sivuoireita. Aion jatkaa näin ja pitää pilleritaukoja ja katson miten vuoto kehittyy.....
 
uusi käyttäjä
Kiitos että vastasit, aion itse olla yhteydessä ensin tuonne Kallioon. Oloni on ihan ok, mutta vatsakivut välillä aika kova ja aina kivun jälkeen tulee hyytymiä aika paljon, eli haluan kyllä käydä näytillä ja varmistamassa että kierukka olisi edes paikallaan. Joskun aiemmin kirjoittelinkin ongelmasta että en pysty itse niitä lankoja tuntemaan. No, ehkäisy on ollut 100%, eli olen vuotanut koko ajan niin menkkamaisesti että ei tässä seksiä ole tehnyt mieli harrastella. Jouduin lopettamaan e-pillerit joku 6 v sitten kovan verenpaineeni vuoksi, eli tuskin tähän kierukan päälle itse niitä rinnalle saan, mutta täytyy vaan kysellä erilaisia vaihto-ehtoja. Itse olen kärsinyt synnytyksen jälkeen (3 v) niin hirveistä menkkakivuista, vuodoista ja muista oireista että toivoisin että voisin pitää tämän kierukan. Täytyy ihan googlettaa tuo cyklokaproneitten nimi, niin olen viisaampi. Mutta toivotan kovasti sinulle tsemppiä ja mukavaa kesää.
 
lannistunut
Itse otin kierukan 18-vuotiaana ja on se härveli ollut paikoillaan jo melkein 8kk ja ajattelin huomenna varata ajan poistoon (jota odotan kauhulla kun on langat näpsitty kokonaan poikki, koska muuten tuntu yhdynnässä) :(

Laitto tuntu niin hirveeltä, että vastaavaa tuskaa en oo ennen kokenut. Kun olis puukoilla viillelty kohtua ja illalla tuli viiden tunnin kestävä supistusmaratoni ja sattu niin paljon että itkin vaan sykkyrällä sängyssä. Supistuksia tuli vielä ihan vähän pari päivää laiton jälkeen ja mahakipuilua jatku n. kuukauden laitosta. Sitten loppu kivut, mutta tiputtelua on ollut JOKA PÄIVÄ kahdeksan kuukauden ajan. En oo siis laiton jälkeen elänyt yhtä ainuttakaan päivää ilman kuukuppia, eli alkaa pikkuhiljaa mennä hermot tähän touhuun. Kivaa aina alkaa harrastaa seksiäkin kun se on aina silleen et "venaa mä käyn vessassa ottaa tän kuukupin pois" eli siinä on spontaanius kaukana. Ja siteitä vihaan vielä paljon enemmän, että sinänsä kuukuppi on pelastanu aika paljon, muuten olisin poistanu tän härvelin jo aikoja sitten. Sitten tiputtelun lisäks tulee normikuukautisiakin millon sattuu ja kestää ihan niin pitkään kun huvittaa, yleensä kuitenkin vaan joku pari-kolme päivää. Sain sitten inspiraation poistaa tän kun yhtäkkiä täs muutama päivä sitten mun ihoon pomppas kauheesti pieniä näppyjä ja meni huonoon kuntoon, mikä on todella vittumaista, koska mun iho on ollu kun vauvan pylly ja nyt se on tämmönen! Hormonikierukan piikkin pistän. Taidan olla lihonutkin ja ehkä vähän masentuneisempikin. Myös kutinaa yms on ollut viimeaikoina.

Hyvät puolet on, että ei tarvii muistaa ja vähensi kuukautisvuotoa ja kipuja, mutta se jatkuva tiputtelu sit toisaalta kumoaa sen.

Ei todellakaan sovi kaikille. Ei mulle kyllä e-pilleritkään sopinut, että en tiedä mitä sitten keksis. Kuparikierukkaa en halua, kun muutenkin oli runsaat kuukautiset, ennen hormonikierukkaa. Kai se on pakko räplätä joidenkin lannistavien kortsujen kanssa :(
 
uusi käyttäjä
Minulla tuli nyt 6 viikkoa kierukan laitosta. Minulla kunnon vuoto (menkkamaiset) kesti 5 viikkoa ja kohta viikon verran pystynyt käyttämään alushoususuojaa ja pitkälti sekin puhdas, eli jotain tummahkoa "pientä" limaa vielä. Haluan omalta osalta korostaa, että mitään muita sivuoireita (kiukkua, finnejä, hiusten rasvoittumista tms. ei ole näkynyt). Minun on pakko myöntää että minulla on tosi kovat menkkakivut koko ajan, eli alaselkä ja alavatsa on päivittäin kipeä ja turvottaa. Itse soitin Kallion keskitettyyn pisteeseen jossa tämä minulle laitettiin kun olin vuotanut 4 viikkoa ja minulle sanottiin vaan että on ihan normaalia vuotaa reilustikkin, eli tulee monelle yllätyksenä. Itseäni vaan ärsyttää se että en pääse jäkitarkastukseen kun se 3 kk tulee täyteen kun kuulemma kesäresurssit on niin huonot .....

Yritä elää normaalisti ja ole miettimättä turhaan niitä sivuoireita, sillä ihan oikeesti on niitä ihmisiä joille ei mitään oireita tule. Itse juttelin juuri yhden työkaverini kanssa tänään joka oli todella hämmästynyt "masukivuistani ja vuodostani", hänellä ei ole ollut mitään missään vaiheessa. Huolestuneena tarkistikin koska on kierukkansa laittanut ja 4 v on kuulemma ollut. Itse olin vuosia käyttämättä mitään hormooniehkäisyä ja silti lihoin, oli päänsärkyjä jne ...... eli joskus on myös helppo laittaa kaikki kierukan "piikkiin". Väheksymättä asiaa sinänsä, itsestäni tuntuu että lääkärit puhuu ihan puppua siitä kuinka paljon on tyytyväisiä käyttäjiä, itsekkin jos tämän poistattaisin ei varmaan olisi vaihtoehtoa kun mennä yksityiselle ja maksaa maltaita ja kuitenkin terveyskeskuksen tiedossa olisi että minulla on kierukka ......

Mutta, itseäni harmittaa eniten tämä vuodenaika kun tämän laitoin, eli olisi pitänyt laittaa vasta syksyllä, eli silloin olisi ennen seuraavaa kesää jo "tyytyväinen" käyttäjä tai ehtinyt poistaa koko kapistuksen. Itse kyllä päätin sinnitellä tämän 3 kk - 6 kk.
 
paineen tunnetta mirenasta?
Minulla ollut 5 kk Mirena ja alkukuukausien tiputteluvuotojenkin hellitettyä alkoi viikko sitten päivittäin tuntuva (ei ihan koko aikaa) paineen tuntuinen kipu alavatsassa. Mitään vuotoa ei samaan aikaan ole ollut. Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Kannattaisiko jo lääkärille varata aikaa?
 
Täälläkin..
paineen tunnetta ollut nyt muutaman päivän ja laitosta lähes ½ vuotta. Heti kun saan ajan gynelle, otatan pois. Alituista alavireisyyttä ja painonnousua, vatsa pinkeenä kuin kuudennella kuulla raskaana. Otatin kierukan kovien kuukautissärkyjen ja vuotojen epäsäännöllisyyden vuoksi, mutta tullut siihen tulokseen, että mieluimmin kestän ne kuin tätä pskaa!
 

Yhteistyössä