Hormoniton ehkäisy

  • Viestiketjun aloittaja NeliApila87
  • Ensimmäinen viesti
NeliApila87
Avomieheni kanssa päätettiin jättää e-pillerit pois, koska pidetään niitä epäterveellisinä. Varsinkin kun mulla on taipumusta masennukseen ja jatkuvat hiiva- ja emätintulehdukset vaivaavat, sekä herkät limakalvot. Huomenna tulee viikko, kun olisi pitänyt aloittaa uusi levy tauon jälkeen.

Ongelma on nyt se, että kondomi tuntuu yhtä epämiellyttävältä, kuin pelättiinkin. Seksissä vain ei ole sitä oikeaa tuntua kondomin kanssa. Hieman paremmalta se tuntuu, kun käyttää oikein ohuita kondomeja, mutta siltikin lopputulos on ollut se, että kondomi heitetään keskenkaiken sivuun. Pillereiden lopetuksen jälkeen ollaan siis jätetty yhdynnät kesken.

Olisiko teillä vinkkejä nuorelle avoparille (minä 22v, mies 21v)? Olen miettinyt näitä vaahtoja, voiteita, tabletteja, jotka laitetaan emättimeen ennen yhdyntöjä ja niiden pitäisi tuhota siittiöt. Onko tämä kuinka luotettavaa? Raskaus ei olisi katastrofi, mutta mieluusti odotettaisiin siihen, että ollaan menty naimisiin. Se tapahtuu kahden vuoden päästä.

Kiitos kaikille etukäteen! :)
 
NeliApila87
Ei ole oikein tuttavapiiris kauhean hyviä kokemuksia siitä.. Se olis oikeastaan ainoa vaihtoehto sitten kai. Olen odottanut kommentteja noista vaahdoista yms.. Mulla muutenkin vissiin aika pienet paikat niin ei välttämättä siksikään voi laittaa edes sitä..
 
terkka
Ensinnäkin ehkäisykeino on AINA henkilökohtainen, ei kannata vertailla kavereiden kanssa, miten joku ehkäisykeino sopii jollekin jne.

Pillerimerkkejä on ties miten paljon ja jollekin naiselle sopii toiset pillerit, mitkä ei taas välttämättä sovi toiselle ollenkaan. Itse kokeilin 8 vuoden aikana varmaan 5 eri pillerimerkkiä, kunnes löysin 5 vuotta sitten sellaiset, jotka sopivat minulle erittäin hyvin.

Hormonaalisia ehkäisykeinoja voisi teidän tapauksessanne olla esimerkiksi ehkäisykapseli, joka laitetaan sinun ihon alle ja se erittää tasaisesti hormonia (toisin kuin pillerit, jotka tekevät hormonipiikin joka päivä ja laskee 7pv taukoviikon aikana todella alas) ja on ihon alla noin 3 vuotta.

Kuparikierukkaa ei suositella synnyttämättömälle naiselle.

Spermisidit eli juuri ennen yhdyntää laitettavat vaahdot, yms. eivät ole kovin luotettavia ja niistäkin harvoja myydään mm. tämän vuoksi Suomessa. Käsittääkseni Suomessa myydään ainoastaan ehkäisypuikkoa. Lisäksi suositellaan spermisidejä käyttäessä käytettävän samalla myös kondomia.

Teidän/sinun kannattaisi varata aika oman kunnan ehkäisyneuvolasta (ilmainen), niin saisitte juuri teidän/sinun tarpeisiisi sopivan ehkäisykeinon.

Yksi vaihtoehto on myös minipillerit, jotka sisältävät ainoastaan keltarauhashormonia, mikä siis estää raskauden syntymisen, eikä lainkaan estrogeniä (tällöin mielialavaihteluitakaan ei tule). Minipillereiden hyviä puolia on se, että monilla naisilla se jättää kuukautiset kokonaan pois, mutta joillakin se voi aiheuttaa epäsäännöllisiä kuukautisia tai tiputteluvuotoa.


Toivottavasti löydätte teille sopivan ehkäisykeinon! :)
 
NeliApila87
Valitettavasti tuo ehkäisykapseli on kokeiltu, eikä sopinut ollenkaan. Kuukautiset kesti kauemmin, kuin vuodottomat päivät. Mielialat heitteli idästä länteen.

Minipillereitäkin mietin, mutta hormoni mikä hormoni. En taida sitäkään kokeilla.

Meillä on terveyskeskuksessa täysi uuno näissä asioissa auttamassa ja sieltä todennäköisesti lyötäisiin pilleriresepti kouraan. Olen jos jonkinlaisten alapäävaivojen takia rampannut terveyskeskuksessa ja siellä ollaan kyllä todella nihkeitä näissä asioissa. Valitettavasti. Olisi kiva saada apua.

Kiitos sulle! Varmasti se on vaan jatkettava sitten kumien käyttöä.
 
Sudenmarja
Hormonikierukka toimi minulla hyvin, vaikka pillereistä oli tullut sivuvaikutuksia. Hormonikierukan hormoniannos on paljon pienempi pillereihin verrattuna. Ja sen tosiaan voi ihan hyvin laittaa vaikkei ole synnyttänyt, minulla oli 6 vuotta ilman ongelmia. (Jos terveydenhuollossa muuta väitetään niin niille voi kertoa keskiajan päättyneen jo hetki sitten.)

Terveyskeskus ja alapäävaivat ovat kokemukseni mukaan huono yhdistelmä. Mene oikealle gynekologille.
 
NeliApila87
Se gynekologilla käynti vaan tuppaa maksamaan aika hurjasti. Olen tällä hetkellä työtön, niin ei ole rahkeita mennä. Vaikka mies olisikin maksamas. Ottaa luonnon päälle, että maksaa kaiken nyt. :(

Noista alapäävaivoista sen verran, että ne saattavat johtua liian alhaisesta hormonimäärästä. Ja meillä kun on vakaasti päätetty jättää nuo hormonit. Mies haluaa, että elän terveellisesti ja mä myös. Meillä suvussa on veritulppia ja sydänsairauksia, niin pillerit jätettiin suosiol pois.
 
terkka
Sudenmarja: Hormonikierukka voidaankin aivan hyvin laittaa synnyttämättömälle naiselle, mutta hormonitonta kuparikierukkaa ei suositella synnyttämälle naiselle.

Neliapila: Veikkaan, että teidän tapauksessanne ainoa mahdollinen vaihtoehto on sitten kondomin käyttö. Käyttäkää vesiliukoista liukastegeeliä sen kanssa, niin limakalvotkaan ei kärsi niin paljon.

HUS:n alueella ainakin pääsee HYKS:n sairaalaan Naistentautien poliklinikalle terveysaseman yleislääkärin lähetteellä, jos osaa vaatia sitä. Ja npkl:lla on siis gynejen vastaanotto. Varaa aika omalle lääkärillesi ja puhu kaikki mahdolliset vaivasi ja ehkäisyongelmat yms hänelle ja vaadi saada lähete sinne naistenpolille. Siellä viimeistään osaavat laittaa sinulle lähetteen labraan, jossa voidaan ottaa verinäytteen mm. juuri sinun hormoneistasi (täytyy ottaa tiettyyn aikaan kierrosta, mutta kuitenkin saat lähetteen labraan, mihin voit sitten mennä silloin, kun sinulle itsellesi/kierrollesi sopii mennä). Ja on varmaan ihan hyvä ottaa myös papa ja hiivanäyte.
 
Tulipa
mieleeni, että käytättekö oikean kokoisia kondomeja? Ei sen kyllä normaalisti pitäisi tuntua mitenkään epämiellyttävältä. Esim. kondomikuninkaasta voi netin kautta tilata ilman postimaksuja monenlaisia kondomeja suoraan postilaatikkoon. Siellä on myös olemassa kondomi "My size" -jossa on viisi eri kokoista kondomia, joita kokeilemalla löytää itselleen sopivan koon.
 
heippade
Kondomin käyttö on mielestäni ensisijassa asennekysymys. Jos asennoituu niin, että sitä on pakko käyttää, niin sitten käytetään.

Itselläni oli myös aikoinaan se tilanne, että väsyin opiskelijana siihen, että naama pukkasi aknea, seksihalut katosivat ja muutenkin mietitytti se jatkuva pillereiden syönti. En muutenkaan halunnut olla mikään koekaniini, jolla testataan kymmentä eri merkkiä, josko niistä joku sitten sopisi. Miehen kanssa sovittiin, että hän "uhrautuu" minun hyvinvointini vuoksi. Seksihalut palasivat normaaliksi, kun alettiin käyttää kondomia. Käytimme sitä peräti 4 vuoden ajan, kunnes sain opinnot loppuun, hommattua työpaikan ja mentyämme naimisiin. Kaksi lasta saatiin ja siinä välillä käytin myös kondomia. Vasta kun kuopus syntyi, siirryin käyttämään kierukkaa.

Kuparikierukka lisäsi kuukautisvuodot liian suuriksi, joten 5 v käytön jälkeen vaihdoin sen hormonikierukkaan. Hormonikierukan ikävin puoli on tiputtelu, jota kesti monta kuukautta, kunnes vihdoin olen nyt siinä tilanteessa, että kuukautisia ei ole kuin noin 3-4 kertaa vuodessa ja silloinkin selviää pikkuhousun suojalla. Hormonimäärä on ainakin minulle niin alhainen, että se ei aiheuta ongelmia.

Kondomivuosinamme harrastimme välillä seksiä siten, että emme harrastaneet yhdyntää ollenkaan, vaan seksi oli esim. 69-asentoa, jolloin kumia ei tarvinnut ollenkaan. Meille vauvan tulo ei olisi ollut katastrofi (joskin mies kyllä erittäin huolellisesti laittoi kumin aina paikoilleen), mutta elämäntilanteemme vuoksi emme halunneet luottaa kokonaan varmoihiin päiviin. Naimisiin menon jälkeen käytimme aika paljon varmoja päiviä ehkäisynä, joten loppujen lopuksi sitä kondomia ei suinkaan tarvinnut joka kerta.

Ehkä tuo kumiasia on vähän ihmisestä riippuvainen juttu. Itselläni on kai sitten sen verran turta alapää, että en edes erota, onko miehellä päällään kondomi vai ei. Jos jotakin hyvää haluaa siitä hakea, niin eipähän tarvitse pyyhkiä spermaa sisältä, kun ne saa siististi "pussitettuna" pois...;)
 
Leenu^^
Minä olen kanssa edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että kondomin käyttö on lähinnä asenteesta kiinni. Meillä se on mieheni kanssa vuoden ajan toiminut loistavasti, pitää vain osata valita itselle se sopivan kokoinen. Ja minusta näin naisena on ihan sama, että onko kondomia vai ei, yhtä hyvältä tuntuu :) Itse käytin ennen kondomia eri pillereitä, eivät sopineet. Sitten kokeilin e-rengasta, joka toimi noin 3 v. ajan ja sitten alkoi tulla ongelmia. Kierukkaan en oikein luota, joten se ei tule kysymykseen. Jossain vaiheessa sitten piuhat poikki, nyt mennään kondomilla.
 
NeliApila87
Kiitos kaikille oikein paljon viesteistänne! :)

Voi olla tosiaan, että tuo kondomin epämukavuus on asenteesta kiinni. Ja pakko myöntää, että se on nyt joka kerta heitetty sivuun kesken kaiken ja yhdyntä lopetettu kesken tai mies tullut vatsalleni. Riskialtista kyllä.. Huh.. Miehelle se tuntuu olevan aikamoinen latistaja. Ei kuulemma ole kunnon tuntua ja kyllä se mullakin on vähän sama juttu. Jollakin lailla tarttis nyt vaan saada asennetta muokattua.

Täytyypä sieltä netistä mennä katsomaan niitä eri kondomeja.

Pillereiden lopetuksessa on ainakin se hyvä puoli, että olen iloisempi. Olen ollut masennukseen taipuvainen, mutta nyt on ollut parempi olla. Tosin olen ollut vasta 1,5 viikkoa ilman pillereitä, että mahtaako välttämättä olla siitä johtuvaa..
 
Keijukainen
Kiitos kaikille oikein paljon viesteistänne! :)

Voi olla tosiaan, että tuo kondomin epämukavuus on asenteesta kiinni. Ja pakko myöntää, että se on nyt joka kerta heitetty sivuun kesken kaiken ja yhdyntä lopetettu kesken tai mies tullut vatsalleni. Riskialtista kyllä.. Huh.. Miehelle se tuntuu olevan aikamoinen latistaja. Ei kuulemma ole kunnon tuntua ja kyllä se mullakin on vähän sama juttu. Jollakin lailla tarttis nyt vaan saada asennetta muokattua.

Täytyypä sieltä netistä mennä katsomaan niitä eri kondomeja.

Pillereiden lopetuksessa on ainakin se hyvä puoli, että olen iloisempi. Olen ollut masennukseen taipuvainen, mutta nyt on ollut parempi olla. Tosin olen ollut vasta 1,5 viikkoa ilman pillereitä, että mahtaako välttämättä olla siitä johtuvaa..

Terveyskeskuslääkärit ovat tottuneeet hoitamaan gynekologisia tutkimuksia. Voit halutessasi pyytää naislääkäriä. Se ei ole mikään ongelma ja järjestyy varmasti.

Jos sinulla on jo nyt runsaat kuukautiset voi olla, että kuparikierukka ei sovi, mutta sitä kannattaa kokeilla. Ainakin HUS:in alueella saat sen ilmaiseksi.

Jos kuukautiset lisääntyy liikaa, se on yksilöllistä ja selviää vain kokeilemalla - kannattaa kokeilla hormonikierukkaa. Se maksaa jonkin verran mutta sopii yleensä kaikille eikä aiheuta sellaisia epämiellyttäviä kokemuksia kuin pillerit joillekkin.

Vaahdot eivät ole luotettavia ja ovat monien naisten ja miesten mielestä lähes yhtä epämiellyttäviä kuin kondomit.
 
Viimeksi muokattu:
Neuvoton
Minä myös olisin kiinnostunut hormonittomasta ehkäisystä, mutta vaihtoehdot taitavat olla aika vähissä. Onko kukaan kokeillut tätä The FemCap | Natural Birth Control | Non-hormonal, latex-free contraception tai muuta pessaari-viritelmää? Kokemuksia? Kondomin käyttö vakituisessa parisuhteessa alkaa valitettavasti jo maistua puulta ja hormoneja en missään nimessä enää haluaisi käyttää. Kuparikierukkakin arveluttaa, kun kuukautisvuoto on jo nyt niin kovin runsas. :/
 
Keijukainen
Minä myös olisin kiinnostunut hormonittomasta ehkäisystä, mutta vaihtoehdot taitavat olla aika vähissä. Onko kukaan kokeillut tätä The FemCap | Natural Birth Control | Non-hormonal, latex-free contraception tai muuta pessaari-viritelmää? Kokemuksia? Kondomin käyttö vakituisessa parisuhteessa alkaa valitettavasti jo maistua puulta ja hormoneja en missään nimessä enää haluaisi käyttää. Kuparikierukkakin arveluttaa, kun kuukautisvuoto on jo nyt niin kovin runsas. :/

Se on kai melko luotettava, mutta siinä on kyllä samat haitat kuin kondomissa eli seksi ei tunnu luonnolliselta, se pitää asettaa ennen yhdyntää ja tuntuu. Sinun kannattaa varmaan koittaa rytmimenetelmää. Mutta sinuna en hylkäisi kuparikierukka-ajatusta. Puhu lääkärin kanssa. Sen kanssa voi kuukautisten aikana käyttää tulehduskipulääkettä jossa ei ole hormoneja, ja joka vähentää vuotoa ja tietenkin poistaa kivut.
 
Viimeksi muokattu:
NeliApila87
Kiitoksia taas!:)

En asu HUS:in alueella, vaan keskellä ei mitään ja kaiken takana. Täällä tuskin mikään on ilmaista.

Tuo kuparikierukan asennus siksikin tuntuu "turhalta", koska haaveena olisi tehdä lapsi kahden vuoden päästä. Niin eikös se menisi aika hukkaan, kun vaikutus ilmeisestikin riittää lähes viiteen vuoteen?

Ehkä pitäisi vaan alkaa selibaattiin avioliittoon asti!! :DDDD
 
---
Kuparikierukkakin arveluttaa, kun kuukautisvuoto on jo nyt niin kovin runsas. :/

Kun minulle asennettiin kuparikierukka gynekologi kertoi, että ensimmäisten kuukausien aikana vuodot ovat mitä todennäköisemmin selvästi runsaammat kaikilla. Sitten tulee mukaan yksilöllisyys: joillakin vuodot palaavat "normaaitilaan" ja pienemmälle osalle ei. Asia selviää vain kokeilemalla.

---

Minä kuuluin tähän onnekkaaseen ryhmään ja vuodot ovat samanlaiset mitä ennen kierukkaa. Koska vuotoni ovat välistä runsaita, gyne varoitti hyvin seikkaperäisesti että minulle se ei ehkä sovi. Ihan hyvä, enpä olisi sitten pettynyt pahemmin jos olisikin käynyt toisin.


Kipuja on hieman enemmän, mutta se ei ole suuri ongelma. Gynekologin päätöksellä minulle laitettiin flexin +380 malli, vaikka olen synnyttämätön. Tuo +380 malli on sekin vielä pieni kooltaan ja gynen mielestä on parempi ehkäisyteho (enemmän kuparia) ja pysyy paremmin kohdussa kuin +300 malli.
 
Viimeksi muokattu:
Teee
Onpa hankalaa. Neiti neliapila ei siis halua:

-käyttää hormonivalmisteita, koska ne eivät sovi hänelle ja voivat olla epäterveellisiä
-käyttää kondomia, koska se ei ole kiva
-asennuttaa kuparikierukkaa, koska "kavereilla on huonoja kokemuksia" ja haluaa lapsen kahden vuoden kuluttua
-mennä lääkäriin, koska se maksaa

Vähän tuntuu epätoivoiselta ehkäisyn etsiminen. Nyt kannattaisi sopeutua siihen asiaan, että ehkäisyä ilman minkäänlaisia sivuoireita/haittavaikutuksia ei ole oikeastaan olemassakaan. Kaikissa on jotain "vikaa". Ihmisen ruumis on sellainen, että se pyrkii lisääntymään, ja ainoa haittavaikutukseton ehkäisykeino on selibaatti. Siksi tarjolla olevista vaihtoehdoista valitaan yleensä se minkä haitta/hyötysuhde on mahdollisimman hyvä. Näin kannattaisi Neliapilankin tehdä. Hormonivalmisteita on tosiaan joka lähtöön, ja niiden hormonipitoisuudet ovat nykyään varsin alhaisia ja sitäpaitsi ihan samoja hormoneja on naisessa luonnostaan. Kierukan voi kyllä asentaa ja ottaa pois kahden vuoden kuluttuakin, en ymmärrä millä tavalla tämä olisi "turhaa" jos siten saavutetaan tulos eli ehkäisy siksi aikaa kun perheenlisäystä ei haluta. Kohtuuhintaisia kunnallisia lääkäreitä on kyllä Suomessa ihan joka pikkupaikkakunnallakin, se on lakisääteistä. Anteeksi viestini sävy, mutta minusta tässä tehdään nyt kärpäsestä härkästä ja voivotellaan kun onniin vaikeeta ja mikään ehkäisy ei käy.
 
yli4kymppinen
Perhesuunnitteluneuvola? Aikuisneuvola? Millä nimellä niitä nyt onkaan missäkin kunnassa. Ilmaista gyne- palvelua. Kyllä sen verran rahaa löytyy työttömältä, että pitää omasta toosastaan huolen, mies voi ottaa osaa kustannuksiin myös, koska on yhteinen asia! Pukahdat paksuksi alta aikayksikön hei muuten, nuoria ja viriileitä kun olette ;oD
 
Dirlanda
Laitettiin toissapäivänä hormonikierukka ja mun paikat on kuulemma myös tiukat ja ahtaat mutta ei laitto sattunut mitenkään erityisen paljon. Kaverini, moneen kertaan synnyttänyt varoitteli, että koskee kauheasti. Kyllä se vaan on jokaisen itse kokeiltava. On sen verran yksilöllistä.Pelkkien kavereiden kokemuksiin ei kannata asiaa jättää.
 
yli4kymppinen
Lady Comp- ja Persona- tietokoneet on yksi vaihtoehto. Ystäväni on käyttänyt menestyksellä Lady Comp- konetta jo useamman vuoden. Ovat kalliita, mutta maksavat itsensä takaisin pidemmällä ajalla. Perustunee virtsan PH- arvon mittaukseen kierron aikana, en ole perehtynyt sen paremmin. Kuuklaa. Muistaakseni ystävä tilasi paketin Briteistä, en tiedä onko tällä hetkellä jo Suomessa myynnissä.
 
Tree
Laitettiin toissapäivänä hormonikierukka ja mun paikat on kuulemma myös tiukat ja ahtaat mutta ei laitto sattunut mitenkään erityisen paljon. Kaverini, moneen kertaan synnyttänyt varoitteli, että koskee kauheasti. Kyllä se vaan on jokaisen itse kokeiltava. On sen verran yksilöllistä.Pelkkien kavereiden kokemuksiin ei kannata asiaa jättää.

Joo, kukaan ei voi tietää kohdunkaulansa ja kohtunsa koosta ennen kuin sinne on yritetty laittaa jotain (esim kierukkaa). Vaikka olis "pienet paikat" muuten.

Totta kai 2v kierukka on sen arvoinen jo vaihtoehtona on olla ilman yhdyntää 2v! Mitä tuota miettimään. Ja tuskin edes vielä voit varmaksi sanoa, että se lapsi saa tulla just 2v kuluttua vaikka hääpäivä oliskin päätetty.

Kysypä sieltä terveyskeskuksestasi kierukasta. Se on todella monessa kunnassa ilmainen (sekä kupari- että hormonivaihtoehto), ei pelkästään Helsingin seudulla. Sitä ei vaan mainosteta.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä