Huonekalujen rahoitus

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä Maija, 08.09.2005.

1. Maija Vierailija

Hei!

Minua kiinnostaisi tietää miten te muut olette rahoittaneet/rahoittamassa huonekalujanne? Oletteko säästäneet ensin rahat ja ostaneet sitten vai oletteko esimerkiksi asuntolainan yhteydessä ostaneet myös huonekalut lainalla?

Me muutettiin kaksiosta neljä kertaa isompaan omakotitaloon ja nyt näyttää siltä, että huonekaluihin, valaisimiin, mattoihin ym. saisi uppoamaan vaikka kuinka paljon rahaa. Yritämme myös hankkia ns. laadukkaita huonekaluja, jotka kestävät vuosikymmeniä jos mahdollista. Eli tilanne on tällä hetkellä sellainen, että osa huoneista on kalustettu kun taas osassa on vain muutama hassu tuoli/pöytä. Ei oikein viitsisi ostaa mitään tilapäistäkään. Olemme siis yrittäneet hankkia huonekaluja käteisellä, mutta nyt alkaa pinna hiljalleen kiristyä, ainakin minulla...

2. Käyttöluotto Vierailija

Käyttöluottokortti kodin hankintohin, joihin ei ehdi tai muuten pysty säästämään etukäteen. Tosin ei ole tarvinnut koskaan noin paljoa ostella, kun ilmeisesti teilllä. Viimeksi pakastin ja pesukone, jotka ovat kohta puoliksi maksettu.

3. mieluummin Vierailija

suosittelen mieluummin vaikka pankkikorttia luotolla, esim. Mastercardilla, niissä on aika paljon pienemmät korot kuin käyttöluotossa, esim. todellinen vuosikorko Sammon Masterilla 2000 eurolle on 11,57% (1.9.2005), käyttöluotolla lähempänä 20%.

4. Käyttöluotto Vierailija

Saako mainitsemassasi vaihtoehtossa päättä itse kuinka paljon lyhentää per kuukausi. Käyttöluotossa annetaan vai vähimmäissumma, joka pitää maksaa per kk ja tarvittaessa 2 lyhennysvapaata kuukautta per vuosi (ei peräkkäisiä)?

5. säästän Vierailija

Ei minulla ainakaan ole varaa luotolla tai velaksi ostaa, eli säästän ensin ja ostan sitten.

Parhaat ja kestävimmät huonekalut löytyvät ihan oikeasti käytettyinä. Osto- ja myyntiliikkeistä tekee järkihintaisia ja laadukkaita löytöjä. Mitään levyrimpuloita ei kannata ottaa vaikka ilmaiseksi saisi.

6. gf Vierailija

Ei tulisi mieleenkään ostaa huonekaluja luotolla. Asunto on kalustettu, vanhimmat hankinnat ovat n. 15 vuotta vanhoja eikä niitä ole tarkoitus vaihtaa. Olen koittanut hankkia huonekaluja, joita jaksan katsella ja jotka kestävät vaikka lopun ikääni. Tosin minulla ei ole ollut asunnon koon suhteen noin isoa hyppäystä.
    Minulle on täysin vieras sellainen ajatus, että vaihtaisin esim. melkein koko aunnon kalustuksen kerralla uuteen ja vanhat laittaisin kiertoon (pois en raski heittää). Luoton käyttäminen kodin hankintoihin tulisi kysymykseen vain jos kaikki rahat olisi tuhlattu asuntolainaan ja jokin tuiki välttämätön kodinkone hajoaisi, esim. pesukone, jää/pakastinkaappi tai auto.

7. MasterCard Vierailija

Sama juttu masterissakin, 2 vapaata kuukautta ja vähintään pitää maksaa 35 euroa kuussa, mutta voi maksaa enenmmän tai kaikenkin.

Kortilla voi nostaa ulkomailla ollessaan käteistä pankkiautomaateista, nostosta menee tietty %osuus (n. 2%?) provisiona.

Tuolta löytyy lisäinfoa, jos kiinnostaa:
    http://domino.sampo.fi/external/sbd/ha.nsf/frameset?readform&lang=fi&url=products?readform&lang=fi&category=Kortit

8. Maija Vierailija

Kiitti vastauksistanne! En itsekään mielelläni osta lainalla huonekaluja, mutta talon tyyli ym. seikat huomioiden (vanha talo ja tyylikalusteita) kestää todennäköisesti 10 vuotta ennenkuin mieleiset kalusteet on hankittu säästämällä! Etukäteen säästäminen kun tuppaa olemaan jostain syystä paljon hankalampaa kuin velkojen maksu. Ollaan asuttu talossa jo reilu vuosi ja säästetty aina muutama kuukausi ja ostettu jotain mieleistä. Mielellään ottaisin lisää kommentteja vastaan ja kiinnostaisi tietää myös se mikä on teidän arvokkain huonekaluhankintanne? Ja oliko onnistunut hankinta?

9. Cupitha Vierailija

Älä ota mitään korttiluottoa vaan hae pankista lainaa. Korko on paljon alhaisempi. Hyvänä asiakkaan voit jopa saada samalla korolla kuin asuntolainan.

10. Käyttöluotto Vierailija

Kortissa on ilmeisesti vuosimaksu. Käyttöluottokortti on ilmainen eli, kun saldo on nolla eli ostokset maksettu ei mitään maksuja.

11. yksi kerrallaan Vierailija

Suosin käytettyjä huonekaluja, joita saan joko edullisesti tai ilmaiseksi. Uusia huonekaluja ostan yksi kerrallaan ja silloinkin yritän hyödyntää alennuspäiviä.

En käyttäisi kalliita osamaksuluottoja. Pankin luotot joko velkakirjalla tai kortilla ovat huomattavasti edullisempia, jos päätyy hankkimaan kaikki kerralla. Itse tykkään sisustaa vähitellen. Ensinnäkin, siitä nauttii pidempään ja toisekseen olen huomannut virhehankintojen vähenneen. Makukin ehtii välillä muuttua.

Kortissa on vuosimaksu, totesi tuossa joku. No niinpäs onkin, mutta eiköhän keskivertokansalaisella yleensäkin ole pankkikortti tai visa, joten vuosi- tai kk-maksu on useimmilla joka tapauksessa.

12. Käyttöluotto Vierailija

Löytyy vain automaattikortti visaa tai muuta maksullisia maksukortteja ei ole.

13. oneway Vierailija

Ystäväpariskuntamme otti asuntolainaa vähän enemmän kuin olisivat tarvinneet ja ""ylimenevät"" rahat käytettivät kalusteisiin. Korko oli 2,7% kalustehankinnoille tällä tavalla.

14. keskiverto Vierailija

Terävä huomio ""Käyttöluotolta"": ei jokaisella ole pankkikorttia tai luottokorttia. Keskivertokansalaisella eli useimmilla täysikäisillä suomalaisilla on.

Useimmissa (jos ei kaikissa) pankeissa myös automaattikortti visasta veloitetaan jotakin. Jos kerran joka tapauksessa maksan kortistani jotakin, haluan rahoilleni myös vastiketta eli mieluummin maksan saman maksun monipuolisemmasta kortista. Omat maksuni kylläkin kuittaantuvat bonuksilla.

15. Nakke Vierailija

Huutokaupoista saa vanhoja, arvokkaita (ainakin tyyliltään) ja kestäviä huonekaluja pilkkahintaan. Maksutapa niissä on käteinen, mutta eivätpä ole hinnatkaan päätähuimaavat.

16. Cupitha Vierailija

Tarkennan vielä. Ei siis pankistakaan sitä 'korttiluottoa', niisä on kuitenkin suuret korot. Vaan siis marssitaan pankkiin kysymään, josko saisi huonekaluihin asuntolainaa. Useimmiten se järjestyy, jos asuntolainaa jo valmiiksi on. Pankista haettava 'oikea' laina on joka tapauksessa halvempaa kuin korttiluotot, vaikkei asuntolainaa olisikaan.

17. AA Vierailija

Jos sinulta menee kymmenen vuotta siihen että säästät ja ostat halaumasi kalusteet rahalla, niin silloin sinulla menee noin 13 vuotta lainan maksuun jos otat lainan ja ostat kalusteet sillä.

18. gf Vierailija

Muistathan, ettet saa vähentää huonekalulainan korkoja verotuksessa asuntolainan korkoina, muistathan.

19. ---- Vierailija

..Jos on ongelmia sen säästämisen suhteen, niin nosta hieman veroprosenttiasi... Siinä ""säästyy huomaamatta"" isojakin summia, ei nyt ehkä koko kämpän kalusteisiin rahaa, mutta on ihan kiva saada esim. muutama tonni rahaa joulun alla... Ja se säästäminen ainakin MINUN tapauksessani on helpompaa tuolla tavoin, kun siirtää joka vko tai kk X-summa rahaa tilille...

20. Miisa Vierailija

Olet sä ihan oikee aikuinen?

21. Maija Vierailija

Miisa, voit jatkaa pohtimista...

Tuo veroprosentin nosto kuulostaa aika hyvältä idealta. Olen kuullut joidenkin tekevän niin, että rahat riittäisivät lasten joululahjoihin ym. Tiedän, että säästäminen kannattaa aina. Kärsivällisyyteni ei vain aina kestä ""sitku-elämää"". Kai se on parempi uskoa, että hitaasti hyvä tulee.

22. tai sitten Vierailija

Jos ei halua antaa valtiolle ilmaista lainaa pidättämällä ylimääräistä palkastaan, voikin tehdä toisinpäin, eli hilata veroprosenttia alaspäin (esim. ""ylimääräisillä"" matkakuluilla, asuntolainan koroilla jne.), saada vähän enemmän käteen ja maksaa sitten seuraavan vuoden lopulla mätkyt (=""lainan"" takaisinmaksu). Korkoa siihenkin tulee, mutta käsittääkseni prosentti ei ole kovin suuri.

23. Lea Vierailija

Ensimmäiset huonekalut hommasin kirpparilta. Sen jälkeen asunnon myynnin yhteydessä varasin osan rahoista laadukkaisiin huonekaluihin ja astioihin, joita ostettiin kerralla enemmän. Peruskalut ensin ja taas 10 vuoden päästä lisää, kun lapsillekin uskalsi hankkia arvokkaampaa.

Mekin muutettiin kaksiosta 200 neliön taloon. Sisustin väljästi, isot kukat, taulut, julisteetkin, matot yms. täyttää myös kummasti tilaa, aina ei tarvitse olla huonekaluja niin paljon. Helppo siivotakin.

Kerralla ostamisessa on se hyvä puoli, ettei ylimääräiset rahat mene aina huonekaluihin vaan voi esim käyttää säästöt matkustamiseen tai tietotekniikkaan.

24. tillandertia Vierailija

Hei minulla olisi myynnissä erittäin hyvä 42tuumanen taulutelevisio,sonyn kotiteatteri musta 3 Ttasossa oleveva lasinen tv taso,olohuoneen lasipöytä,keittiön pöytä ja tuolit maitolasia modernia tavaraa jos vielä tavaroita kaipailet ota yhteys puhelimitse num:0466238010
    :
    Kiire

25. Järjen ääni Vierailija

Jaa tämä sivu