Ihannekakku

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä sitruuna, 23.10.2005.

1. sitruuna Vierailija

Onko kenelläkään tallessa joskus 80-luvun alkupuolella muistaakseni Kotiliesi-lehdessä ollutta ihannekakun ohjetta. Kakku oli sitruunakakku ja se oli paras ohje, mitä olen kokeillut, mutta lehti hukkui minulta aikoinaan muutossa. Nyt haikailen tuota kakkuohjetta? Onko kenelläkään tietoa?

2. hanne Vierailija

Ihannekakku

150g margariinia
    11/2 dl kiehuvaa vettä
    3 tl leivinjauhetta
    300g (n. 5dl) vehnäjauhoja
    3 munaa
    21/2dl sokeria
    2tl sitr. raast. kuorta tai vaniljasokeria

Voitele ja jauhota vuoka. Laita margariini sulamaan kiehuvaan veteen, ja sekoita leivinjauhe valmiiksi vehnäjauhoihin. Vatkaa munat ja sokeri kuohkeaksi, lisää kuumana margariini-vesiseos ja sen jälkeen nopeasti jauhoseos ja mauste. Kaada heti vuokaan ja paista kohtalaisen kuumassa uunissa. Taikinaseos vaikuttaa vetelältä, mutta turpoaa kyllä uunissa paistuessaan.

Paistolämpönä ne vanhat tutut 175-200 uunista riippuen, uunin alaosassa.

Ohje on vuonna 1956 julkaistusta kirjasta. Ja on yksi niistä takuuvarmasti onnistuvista kakuista!!

3. liselotte Vierailija

Tässäkin on hyvä sitruunakakun ohje, jos haluat vaihdella
    erilaisiin kakkuihin.

VIIKONLOPPUKAKKU

60 g suolatonta voita sulatettuna
    180 g vehnäjauhoja ja 1 tl leivinjauhetta sekoitetaan ja siivilöidään
    3 munaa vatkataan vaahdoksi ja joukkoon sekoitetaan
    3 sitruunan rastettu kuori
    230 g sokeria ja
    1 dl kermaa sekä
    1,5 tl rommia ja hyppysellinen suolaa
    Kaadetaan seos jauhojen joukkoon ja sekoitetaan sileäksi ja lisätään voisula
    Kaada taikina voideltuun ja jauhotettuun vuokaan.
    Paista 170 asteessa n 40-50 minuuttia
    Jäähdytä kakku vuuassa ja kumoa se vasta sitten.

Kuorrutus: (jos haluat)
    100 g tomusokeria, 1 rkl vettä ja pari tippaa sitruunamehua
    Sekoita ja notkista kuorrutetta kuuman vesikattilan päällä muutama minuutti. Sivele kakun pintaan ja anna jähmettyä

4. Sitruuna Vierailija

Kiitos ihannekakkuohjeesta Hannelle ja kiitos myös Liselotelle tuosta toisesta sitruunakakun ohjeesta. Täytynee kokeilla molempia ohjeita.

5. MM Vierailija

Joo mutta kysyttiin IHANNEKAKUN reseptiä, HALOO LUKUTAITO!

6. Google Vierailija

IHANNEKAKKU – kevyt ja maukas

3 munaa
    2 dl sokeria
    100 g voita
    1 dl kiehuvaa vettä
    4 dl vehnäjauhoja
    2 tl kanelia
    1 sitruunan mehu
    2 tl leivinjauhetta

Vuokaan: voita ja korppujauhoja tai mannaryynejä

Lämmitä uuni 175 asteeseen. Voitele ja jauhota kakkuvuoka. Kiehauta voi ja vesi kattilassa. Vaahdota kanamunat ja sokeri. Lisää kuuma vesi-voisulaseos ja sitruunan mehu munavaahtoon. Sekoita jauhoihin leivinjauhe ja lisää ne taikinaan kevyesti sekoittaen. Paista kakkua noin 45 minuuttia. Kumoa kakku vähän jäähtyneenä ja anna jäähtyä vuoan alla.

7. liselotte Vierailija

Ihan sinulle MM tai millä nimimerkillä kulloinkin huomauttelet.
    Tulen vastaisuudessakin kirjoittamaan reseptejä kysymyksiin, myös erilaisia eikä aina juuri niitä ap:n hakemia
    prikuulleen. Mielestäni on rikkaus, jos saa esim sitruunakakkuversioita useampia ja joukossa on myös se
    ap:n hakema. Itse kyllä kokeilen monenlaista ja oletan, että joka keittiössä hyörii ja kokkaa on kiitollinen useista eri versioista.

Minulla ainakin on useita versioita eri kakkulajeista ym ruuista.

Joten ei kannata vaivautua kohdallani ottamaan pultteja ja huomauttelemaan.
    Kirjoittele sinäkin vaan niitä keittiövinkkejäsi ja reseptejäsi mieluimmin.

Mukava, että olet tarkkaan lukenut mitä olen kirjoittanut.

Iloista päivää vain sinullekin.

8. J Vierailija

Mistä olet ostanut suolatonta voita tuohon kakkuun, jonka reseptin tähän ketjuun laitoit vai oletko käyttänyt suolattua?

9. J:lle Vierailija

Varmaan Utsjoen K-marketista. Hae sieki sitä sieltä.

10. J Vierailija

Turhan pitkä matka ja siellä on liian pimeää ja kylmää.

11. marja Vierailija

SUolatonta voita on myynnissä ihan tavallisissa ruokakaupoissa, ennen ainakin valion voi oli vihreässä paketissa.

12. J Vierailija

Enpä ole sattunut näkemään. Pitääpä katsella sillä silmällä, kun seuraavan kerran menen kauppaan. Kirnuvoita olen kylläkin nähnyt pienissä paketeissa. Outoa sillä kaikki voihan valmistetaan kirnuamalla.

13. voivoi Vierailija

On edelleen myynnissä Valion suolaton voi. Seinäjoen meijerin tuotantoa, nettisivujen tietojahan nämä

14. J Vierailija

Ilmeisesti ei kuulu kuitenkaan kaikkien kauppojen valikoimiin, kun sellainen ei ole silmiini sattunut. No pärjään ilmankin tuli vain mieleeni, tuosta liselotten laittamasta ohjeesta. Olen usein nähnyt ohjeita joissa lukee suolatonta voita ja heti kohta pinch of salt joten sellaisiin olen käyttänyt ihan tavallista suolattua margariinia ja on hyvää tullut.

15. kokki Vierailija

Pystyyhän voin itse tekemään sulattomaksi pienellä vaivalla.

16. J Vierailija

Ei meidän kaupassa myydä voita, jossa on sulkia, joten ei tarvitse opetella. Suolalla tai ilman ihan sama se minulle. Omanta kohdaltani olen tuon asian ihan hyvin ratkaissut.

17. liselottelle Vierailija

Kappas vaan kun eka kerran jotain kirjoittaa sa heti haukut! Olen ollut lukupuolella silloin tällöin mutta mietn jatkossa lie?? Täällä on aika alkellista keskustelua mutta joskus tulee katsottua mitä ""vakielleille"" kuuluu. Minulla on muutakin tekemistä kuin päivät pitkät pyöriä täällä turhautuneena.

Olen toki huomannut että liselottelle on huomautettu asian viereen menosta mutta hän näyttää olevan tyyppi joka on aina oikeassa ja keittää ruokaa aamusta iltaan. Ei ihme että tulos on tuollaista.
    Onko niin että nykyisin ihmisillä ei ole varaa ostaa ainoatakaan keittokirjaa??

18. voi Vierailija

Siis kirnuvoilla ja Valion standardivoilla on suuri ero. J ei sitä ymmärrä. Makukin on ihan erilainen.
    Ostan aina Juustoportin kirnuvoita.

19. liselotte Vierailija

Ostan suolatonta voita ihan ruokamarketista voihyllystä.
    Ja etupäässä vain suolatonta .

Anteeksi kaikilta, joita olin loukannut. Harmi, jos jouduitte
    takiani tällaisen ketjun kiistelyyn.

Täytyypä olla varovaisempi, ettei mene asian viereen.
    Jatkakaa te muut vaan

20. sitruuna Vierailija

Ihan kivahan se oli saada toisenlainenkin sitruunakakun ohje. Mietin myös tuota suolatonta voita. Jo selvisi siis keskusteluista, että mistä sitä saa. Onko kakun onnistumisen kannalta tärkeää se, että suola on suolatonta? Mitenkä onnistuisi esim Flora gulinessen tai sunnuntai-margariinin käyttö kakussa tai aivan tavallisen voin kanssa?... Harmi, että kärpäsestä tuli noin iso härkänen. Sanahan on vapaa...

21. sitruuna Vierailija

Näköjään ihannekakkuja on erilaisia. Tuo ennen muinoin Kotiliedessä ollut ohje ei ollut aivan tämän lainen, vaan siinä oli maito ja rasva kiehautettu kattilassa ja siinä ei siis ollut keitettyä vettä eikä kanelia. Tuo Hannen laittama ohje, vaikutti tutummalta. Voihan olla, että tämäkin kakku on ihan jees. Täytynee kokeilla. Kiitos kuitenkin.

22. Google Vierailija

Hyvä vanha keittokirja kannattaisi hankkia vaikka divarista. Niissä ikuisuuden vanhoissa esim. -60 luvun kirjoissa varmaankin on kyseisen kakun ohje. Jotenkin tutun kuuluinen tuo nimi.

23. Liselotelle Vierailija

Jatka vain reseptiesi kirjoittelua tänne! Minä olen ainakin pitänyt kirjoitustyylistäsi, resepteistäsi ja muutenkin on mukavaa kun joku viitsii vaivautua. Näiltä elämäänsä kyllästyneiltä ainaisilta valittajilta ja pilkunviilaajilta ei voi näemmä välttyä, mutta eipä niitä kannata juuri noteerata.

Hauskaa syksyä Liselotelle... tai talveltahan tuo näyttää!

24. liinuli Vierailija

Kirjoita vain ohjeitasi,Liselotte,minä ainakin seuraan niitä tosi tarkkaan,esim.vadelma-piirakan ohje,vertaansa vailla.
    Ei tuollaisista hapannaamoista kannata välittää,niitä ilmestyy aina jostakin.

25. Sitruuna Vierailija

Mikä tuo vadelma-piirakan ohje on, joka oli vertaansa vailla? Mistä sen löytää...onko se jossain aikaisemmilla sivuilla nähtävänä? Olisi kiva kokeille, kun on kesällä noukittuja vadelmia pakastimessa.

Jaa tämä sivu