IHO KUTISEE!

  • Viestiketjun aloittaja kutkapulveri
  • Ensimmäinen viesti
kutkapulveri
Kutiseeko muilla iho? Siis ihan kauttaaltaan, joka paikasta? Voiko ihon kutina olla merkki jostain, mistä pitäisi olla huolestunut?

Olen raskaana jo hieman yli puolenvälin. Välillä saan ihan hirveitä kutinakohtauksia. Kosteutan ihoani säännöllisesti. Ymmärtäisin, jos olisi talviaika, silloin iho kuivuu muutenkin, mutta näin kesällä ihon luulisi voivan hyvin, kun on kosteampi ilma. Mutta ei... Kutinakohtauksen yllättäessä meinaa mennä hermot, kun se kutina alkaa ihan pienestä ja yhdestä kohtaa, mutta kohta olenkin raapinut vartaloni yltympäri. Välillä ei meinaa nukkumisesta tulla mitään: kun menen sänkyyn, hetken päästä alkaa kutina jostain kohtaa, sitten raavituttaa jo toisesta, kolmannesta, neljännestä kohdasta jne...

Mistä ihmeestä tällainen voi johtua?!

 
hepatoosi
Kutina ei ole oire raskausmyrkytyksestä vaan hepatoosista. Ota yhteyttä neuvolaan, lähettävät verikokeisiin, joista selviävät maksa ja sappiarvot. Hepatoosi voi olla vaarallinen vauvalle, mutta käsittääkseni vasta ihan loppuraskaudesta. Sinun vauvallasi ei näin ollen ole vielä mitään hätää, mutta ehdottomasti kannattaa soittaa neuvolaan heti, kutinaan saa lääkityksen ja hepatoosiakin voidaan hoitaa lääkkeillä.
 
tietoa on
Ota ehdottomasti yhteyttä pikaisesti lääkäriin, sillä kyse voi tosiaan olla maksa-arvoistasi. Hepatoosi on vaarallista vauvalle.

Lääkäri voi kuitenkin tarkistaa, että onko jotakin muuta, mistä kutina voisi aiheutua esim. allergia (esim. pujo, uudesta pesuaineesta allergiaa) tai yksistään kuumuuden aiheuttamat ihovaivat.

Itselläni kävi juuri
 
Tirl
Suosittelen myös yhteydenottoa neuvolaan ja verikokeissa käymistä. Vastaavaa kutinaa oli itselläni loppuraskauden aikana. En tajunnut mistä on kyse (eikä muuten missään raskausoppaissakaan kutinasta&maksa-arvoista puhuttu), ja kun mainitsin siitä neuvolassa, niin *sielläkin* se idiootti sijainen arveli vaan, että kyseessä on joku turvotuksen aiheuttama juttu. Kärsin siitä sitten muutaman viikon, kunnes lääkärillä käydessä vihdoin tajusivat ihmetellä asiaa ja passittivat verikokeisiin. Lääkitys löytyy!
 
ap. kutkapulveri
Kiitos vastauksista! Tiedoksi sinulle joka passitti menemään neuvolaan (joka ei sinänsä ollutkaan huono neuvo...), että minulla iho kutisee ympäri vuoden enempi vähempi, varsinkin talvi-aikaan, kuten tuossa aloituksessani mainitsin... Tietysti olen kuullut raskausmyrkytyksestä, mutten ollut kuullut, että kutiseva iho olisi sen oire :( Ja kaikenlaisia oppaita ja vauvalehtiä tosiaan kun olen lukenut, ei ole ollut juurikaan juttuja tästä.

Jos tämä ei tästä pahene, otan asian puheeksi seuraavalla nla-kerralla; nyt se kutina ihme kyllä on ollut poissa... Jos taas pahenee, soitan sinne hetimiten.
 
maksahepatogestoosi
maksahepatogestoosin ainoa oire on kova kutina ympäri vartaloa. se löytyy verikokeissa. kannattaa vaatia verikokeet, koska pahimmillaan aiheuttaa sikiön kuoleman. eli vauvan sydänsyke hidastuu ja lopulta pysähtyy, eniten siten käy rv 38-40 josta syystä kaikkien hepatogestoosiodottajien synnytykset käynnistetään viimeistään rv 38.
 
Kutinaa
Minulla myös alkuraskaudesta oli neljän päivän kamala kutina, josta seurasi nokkosrokon kaltaiset iho-oireet. Lääkärissä kävin kyllä, mutta eipä siellä tähän oikein osattu sanoa mitään. Eikä tähän ollut edes lääkettä. Antoivat Panacod:ia rentoutumiseen ja nukahtamiseen. Ei paljon auttanut. Ei auttanut muuta kuin raapia ja valvoa :) Ohi meni ajallaan. Ikävä vaiva kyllä!!
Toivottavasti AP kutinasi syy selviää!!
 
Älä odota
Alkuperäinen kirjoittaja ap. kutkapulveri:
Kiitos vastauksista! Tiedoksi sinulle joka passitti menemään neuvolaan (joka ei sinänsä ollutkaan huono neuvo...), että minulla iho kutisee ympäri vuoden enempi vähempi, varsinkin talvi-aikaan, kuten tuossa aloituksessani mainitsin... Tietysti olen kuullut raskausmyrkytyksestä, mutten ollut kuullut, että kutiseva iho olisi sen oire :( Ja kaikenlaisia oppaita ja vauvalehtiä tosiaan kun olen lukenut, ei ole ollut juurikaan juttuja tästä.

Jos tämä ei tästä pahene, otan asian puheeksi seuraavalla nla-kerralla; nyt se kutina ihme kyllä on ollut poissa... Jos taas pahenee, soitan sinne hetimiten.
Sinuna en odottelisi seuraavaa käyntiä vaan ottaisin heti yhteyttä. Verikoe on erittäin helppo ottaa ja nopeasti selviää jos jotain on vialla. Älä jää odottelemaan vaan selvitä asia koska kyse on oikeasti vakavasta vaivasta. Ja mikäli kyse ei ole hepatogestoosista niin saat mielenrauhan.
 
ap. kutkapulveri
Kun tuossa aloituksessani mainitsin, että VÄLILLÄ saan kutinakohtauksia - niin mitenkäs tuon hepatogestoosin laita on: onko kutina päällä ihan koko ajan, siis IHAN KOKO AJAN, tuleeko siinä ollenkaan rauhallisia hetkiä?

Kun itselläsi kuitenkin kutina helpottaa välillä. Tietäisin nyt oikeasti huolestua, jos hepatogestoosin luonteeseen kuuluu välillä rauhallinen iho ja välillä kutiseva. Kertokaa, jos tiedätte kokemuksestanne - kirjoissa siitä ei välttämättä kerrota!
 
hepatogestoosin kokenut
Alkuperäinen kirjoittaja ap. kutkapulveri:
Kun tuossa aloituksessani mainitsin, että VÄLILLÄ saan kutinakohtauksia - niin mitenkäs tuon hepatogestoosin laita on: onko kutina päällä ihan koko ajan, siis IHAN KOKO AJAN, tuleeko siinä ollenkaan rauhallisia hetkiä?


Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan ja pyytää päästä säännöllisiin verikokeisiin, jossa katsotaan sappihappo- ja maksa-arvot. Minulla on kokemusta hepatogestoosista, ja se ei ole kiva vaiva. Ei kutittanut koko ajan, vaan pääosin öisin. Ensimmäiset kutinat alkoivat muistaakseni rv 28. Silloin kutitti kämmeniä, jalkapohjia ja mahaa, siis ajoittain. Raskausviikosta 30 alkoivat viikottaiset verikokeet ja rv 32 jouduin sairaalahoitoon hepatogestoosin vuoksi. Sappihappoarvon pitäisi olla alle 6, mutta minulla kohosi yli 200:aan. Maksa-arvot olivat myös reippaasti koholla.

Tässä vaiheessa kutina oli ympäri kehoa ja hillitön kutina alkoi juuri yhdestä kohdasta, yleensä nukkumaan mennessä. Hetken päästä kutisi ympäri kehoa. Tyypillisesti päiväsaikaan olo oli parempi, mutta välillä silloinkin kutitti.

Vaivaan on olemassa lääkkeitä, jotka imevät sappihappoa, joka muuten tässä vaiheessa kerääntyy ihon alle ympäri kehoa ja aiheuttaa kutinaa. Ehdin olla sairaalassa kaksi viikkoa ennen kuin poika syntyi ennenaikaisena rv 34 +1. Synnytys olisi muuten käynnistetty rv 37. Loppuraskautta kohden sikiön riskit kasvavat: hepatogestoosi voi aiheuttaa vauvalle rytmihäiriöitä. Äidille vaiva on ainoastaan valtava riesa, koska kutinan takia nukkuminen on ihan pätkittäistä.

Sairaalassa KTG-käyrää vauvan sydänäänistä otettiin kolme kertaa päivässä ja tarkkailtiin pari kertaa viikossa myös istukan virtauksia.

Minulle vaiva ei tullut yllätyksenä, sillä äitini oli kärsinyt samasta minua odottaessaan. Hänellä kutisivat nimenomaan kämmenet ja jalkapohjat. Makuuhuoneen ja lakanoiden jäähdytys pakkasella oli kuulemma auttanut, mutta eipä siitäkään ensiavusta näin kesällä ole paljon iloa...

Toivottavasti vaivasi on jotain muuta kuin hepatogestoosia, mutta se selviää verikokeissa. Arvot voivat nousta myös pikkuhiljaa, joten vaikka nyt ei vielä mikään olisi koholla, kannattaa mennä uusintaan myöhemmin, jos kutina jatkuu. Muistaakseni oppikirjojen mukaan oireet alkavat tyypillisesti rv 30:n tai rv 32:n jälkeen.
 
hepatoosi
maksahepatogestoosin ainoa oire on kova kutina ympäri vartaloa. se löytyy verikokeissa. kannattaa vaatia verikokeet, koska pahimmillaan aiheuttaa sikiön kuoleman. eli vauvan sydänsyke hidastuu ja lopulta pysähtyy, eniten siten käy rv 38-40 josta syystä kaikkien hepatogestoosiodottajien synnytykset käynnistetään viimeistään rv 38.

Pakko vielä kommentoida sen verran ettei tuo rv 38 ole ehdoton rajapyykki. Itselläni oli myös hepatoosi/hepatogestoosi ja vauva syntyi suunnitellulla sektiolla 38+6. Mutta mulla lääkitys toimi hyvin ja arvot laskivat sen aloittamisen jälkeen. Verikokeissa kävin viimeiset viikot noin joka kolmas päivä ja äitiyspolillla ultrassa&sydänkäyrällä kerran viikossa.
 
Arleena
Kutiseeko muilla iho? Siis ihan kauttaaltaan, joka paikasta? Voiko ihon kutina olla merkki jostain, mistä pitäisi olla huolestunut?

Olen raskaana jo hieman yli puolenvälin. Välillä saan ihan hirveitä kutinakohtauksia. Kosteutan ihoani säännöllisesti. Ymmärtäisin, jos olisi talviaika, silloin iho kuivuu muutenkin, mutta näin kesällä ihon luulisi voivan hyvin, kun on kosteampi ilma. Mutta ei... Kutinakohtauksen yllättäessä meinaa mennä hermot, kun se kutina alkaa ihan pienestä ja yhdestä kohtaa, mutta kohta olenkin raapinut vartaloni yltympäri. Välillä ei meinaa nukkumisesta tulla mitään: kun menen sänkyyn, hetken päästä alkaa kutina jostain kohtaa, sitten raavituttaa jo toisesta, kolmannesta, neljännestä kohdasta jne...

Mistä ihmeestä tällainen voi johtua?!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä