jänispaisti

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Miirumaaru, 03.07.2008.

1. Miirumaaru Vierailija

Olettekos koskaan Ellikäiset syöneet jänispaistia?????
    Minä sitä saan joka syksy, kun isäni käy jänismetsällä.
    Hyvä jänispaistin ohje.
    Ensin jänis tietenkin nyljetään, eli poistetaan turkki.
    sen jälkeen poistetaan suolet ja muu "ylimääräinen".
    Huuhtele jäniksenliha hyvin haalealla vedellä.
    Pilko sopivan kokoisiksi paloiksi.
    Laita paistinpannuun hiukan rypsiöljyä, laita sen jälkeen lihapalat ruskistautumaan.
    mausta lihat suolalla, valkopippurilla.
    Anna lihojen ruskistua kunnolla. Kypsennysaika on tuollaiset 1/2 tuntia.
    Tätä jäniksenlihaa voi syödä keitettyjen perunoiden, puolukkasurvoksen ja ruskeankastikkeen kera.

Toinen vaihtoehto on kypsentää jänikseliha uunipadassa, jossa on hiukan vettä ja mausteita.
    Jäniksenliharuoka on maukasta.

2. istui maassa Vierailija

Minä teen jäniksestä pataa ja sekaa suolaa ja pippuria ja laakerinlehti. Pata saa porista matalalla lämmöllä 2-2,5 tuntia. Laitan juureksia mukaan siinä vaiheessa kun keittoaikaa on jäljellä niin kauan, että juurekset eivät siinä ajassa muussaudu. Ja hyvää on. Toiset metsästävät. Pitäisköhän mennä hakemaan kanipaistia Helsingin puistoista. Siellä niitä villikaneja vipeltää. Miksei niitä oteta kiini ja myydä kanipaisteja. Kanin liha on vielä paermpaa kuin jänis. Mureampaa.

3. Miksikö Vierailija

En ikinä söisi mitään Helsingin puistoissa kasvanutta, kamala ajatus. Valmiiksi saasteilla maustettua kania, hyi.

4. oii Vierailija

Kyllä olen ja monesti. Meilläpäin on ollut tapana se, että kun se jänis siellä metsässä ammutaan, siltä poistetaan sisuskalut heti, eikä niitä pihaan kuljetella. Eipä tekisi mieli syödä jänistä jota on kuljeteltu ties miten kauan kuolleena suolet sisällä. Jäniksen ajanut koira saa metsässä tietysti oman osuutensa saaliista. Pupua riiputetaan niin kauan kuin mahdollista (n. 1 vrk) ja nyljetään ja paloitellaan juuri ennen kotiinlähtöä (meillä metsästysmaat ovat mökin läheisyydessä), jäniksen esivalmistelut suorittaa jäniksen ampunut henkilö itse. Ja jänistä ei pilata öljyllä vaan käytetään oikeaa voita.
    Onko muuten paistinpannulla paistettu liha paistia? (Sittenhän myös paistettu jauheliha olisi paistia) Minun käsitykseni paistista on pitkään (nesteen kera/paistopussissa) haudutettu liha, käsityksiä on monia...
    Jäniksenlihalle on toki muitakin kypsennystapoja kuin nuo miirumaarun mainitsemat, mutta senhän varmasti kaikki muutkin tietävät :)

5. Arjaana Vierailija

Lehdet tietävät kertoa, että kivat irkkuturistit saivat kaadettua Tampereella kaksi rusakkoa ja olivat viemässä niitä pataan, kun poliisi yllätti heidät. Pojilla oli saaliinaan myös Sorsapuiston riikinkukot.

Onko kellään antaa irlantilaisia jänisreseptejä?

6. Anni62

Saadut tykkäykset:
    0
    Mun veli oli kova metsästämään ja usein syötiin jänistä. Se oli tosi hyvää. Myöhemmin söin mieheni siskon luona jänispaistia ja hän osasi sen laittaa tosi hyin. Oli maukasta. Taitaa vaan olla tosi kauan kun olen viimeksi jänistä syönyt ja velikin on kuollut ajat sitten.

7. Miirumaaru Vierailija

Voihan toki jäniksenlihaa kypsentää keittämälläkin.
    leikellään lihat vain sopivan kokoisiksi ennen keittämistä,
    sitten vain lihat kattilaan kiehumaan.

8. tarkkuutta kiitos Vierailija

Sopivan kokonen pala. Mikä se on? Sama kuin miestä lyödään umpimähkään.... missä on umpimähkä?

9. *nessu* Vierailija

Olen tässä kanssasi samaa mieltä tuosta suolistamisesta ja se on "kaatajan" hommaa.

ps. punaviinissä haudutettu jänispaisti on todella herkullista, reseptiä ei ole, olen vaan kerran päässyt maistamaan.

10. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Edellisen kanssa samaa mieltä punaviinissä haudutetusta jäniksestä. Itse asiassa olen päässyt kerran valmistamaan sellaista.

11. anttoona Vierailija

Metsäjänis ja luonnossa elävä kani ovat eri asia kun joku citykani. Suomessa ei kait kovin paljoa luonnossa eläviä kaneja ole, siis metsissä, ei jakomäen puistoissa.
    Jänispata on hvyää, olen sellaista lapsuudessani kyllä useammankin kerran saanut maistaa, enoni hararsti metsästystä ja toi meidänkin kotiin saalista, mm. jänistä. Nythän on aika usein esiintynty jänisruttoa jolloin jänisken metsästys on kielltty, en tiedä onko koska viimeksi ollut sellainen tialnen.
    Perinteiseen jänispaistiin ei punaviini kuulu mutta itse kukin kokeilkoon jos haluaa.

12. Miten valmistit sen?

13. jänikselle soossi Vierailija

Jänispaistin ehdoton kastike on ruskea kastike. Ruokalajn nimi:
    Rusakkoa ruskeassa kastikkeessa.

14. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Tuosta on jo yli 10 vuotta aikaa. Minulla ei ollut käytössä mitään reseptiä. En muista ruskistinko lihat ennen uunivuokaan laittamista, mutta mausteena oli ainakin suolaa ja pippuria. Lisäksi uunivuokaan laitoin lihalientä ja punaviiniä. Uunissa pitoaika eikä lämpötila ole jäänyt mieleeni.Tarkemmin asia en enää muista. Kyseessä oli metsäjänis ei mikään kaupunkipupu.

15. mie muistan kyllä Vierailija

Jänispaisti valmistetaan padassa. Ei uunivuoassa. Jakomäen pupun valmistuksesta en minä tiedä mitiän.
    Jänsipaistin valmistus on helppoa, ohje löytyy keittokirjoista eli suomalaisista peruskirjoista. Mitähän google tietää asiasta?

16. Claret Vierailija

Englantilaisissa resepteissä ei käytetä punaviiniä.

17. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Jakomäen pupuista en tietä, kun en siellä asu. Uunissa ruokani valmistin ilman sen kummenpia ohjeita ja hyvää oli.

18. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Johan mainitsin, etten käyttänyt mitään reseptiä. Harvemmin muutenkaan käytän keittokirjaa ruuan valmistuksessa.

19. hih hii.. Vierailija

Se selittääkin sitten jo paljon... :))))

20. PS. Vierailija

Se oli vitsi... :))))

21. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Mitä muka? Osaan valmistaa vuokaa enkä tarvitse siihen mitään tarkkoja mittoja. Ruuan valmistuksen tärkein pointti on maistaminen eli ruokaa maistetaan, jotta tiedetään mitä pitäisi vielä lisätä ja onko mausteita tarpeeksi.

22. Jx

Saadut tykkäykset:
    0
    Se etten valmista ruokaa keittokirjasta katsomalla ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi keittokirjoja.

23. PS. toistaa Vierailija

Se oli vitsi..... :))))

24. Friedrika Vierailija

Miksi sinulla on keittokirjoja, kun et niitä koskaan käytä? Lienevät kirjahyllyn komisteena, jolla mahtailla.

25. äippä66

Saadut tykkäykset:
    0
    Jänispaisti on oikein hyvää! Paistin voi myös liottaa maidossa ennen paistamista, mureuttaa lihaa. Olen kerran nuorena tehnyt jänispaistin, ja kyllä se hyvää oli. Se tosiaan vaatii paistettaessa jonkun liemen tai silavoinnin, kuten muukin riista.

Jaa tämä sivu