jännitys vatsa

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä epätoivoinen, 09.08.2006.

1. epätoivoinen Vierailija

Hei! Kaipaisin epätoivoisena "vertaistukea" ja neuvoja...
    Ongelmani on jännitysvatsa, joka varmasti jokaista vaivaa jossain määrin. Itselläni ongelma on vaan mennyt niin pahaksi, että se rajoittaa jo menoja. Vatsani reagoi todella voimakkaasti jotakin vähänkin jännittäessäni ja silloin täytyy wc:n olla lähellä. Asia on todella kiusallinen esim. matkustaessa jolloin seuraavasta wc:stä ei useinmiten ole tietoa ja erityisen vaikeita ovat esim. bussimatkat, jos bussissa ei ole wc:tä. Myös tavalliset "epätavalliset" tapahtumat kuten teatterit, elokuvat, kokoukset ja tentit tuottavat ongelmia, ylipäätään tilanteet joista ei voi välittämästi poistua käymään wc:ssä. Ongelmaa pahentaa, että pelkään jo etukäteen esim. matkustamista, jolloin alan jännittämään tilannetta entisestäään ja noidankehä on valmis.
    Painiiko kukaan samanlaisen ongelman kanssa? Kaikki lääkärit joiden kanssa asiasta olen puhunut, toteuvat vain, että älä jännitä niin paljon. Helpommin sanottu kuin tehty...

2. S Vierailija

Siis onko sinulla virtsaamistiheys lisääntyy jännittäessä vai kuinka?

3. Päivä kerrallaan Vierailija

Ymmärrän vaivasi oikein hyvin, itselläni on sitä jonkin verran, mutta pojallani on aika paha sillä ja äitinä yritän kamppailla hänen kanssaan ja "potkia" eteenpäin vatsa menee sekaisin ja sitten sille tulee vielä välillä sellainen tukehtumisen tunne. Ammattikorkea koulu jäi heti alkuunsa kesken kun ei pystynyt menemään oli sairaslomalla pitkään ja nyt kun se hakee töitä niin onneksi se on saanut tukea työvalmennuksesta. Ikävä vaiva ja todella stressaava niin hänelle itselleen kuin minullekkin kun lapsesta on aina murhe vaikka olisikin aikuinen hän nyt 24v. Neuvoa on aika vaikea en tiedä oikein mikä auttaa kun tuntuu kun yrittää antaa apua niin sekin tuntuu jo häntä stressaavan. Muuten hän ystävien kesken ulospäin suuntautunut ja vilkas luontoinen. Lapsena vähän yli vilkas. Neuvoja otan kyllä vastaan minäkin. Joistain luontaistuotteista pitäis olla kai apua, mutta en ole saanut häntä kokeilemaan. En ole kyllä itsekään kokeillut.

4. epätoivoinen Vierailija

Vatsa siis menee aivan ripulille ja kouristelee sen verran voimakkaasti, ettei "pidättely" auta. Olen luonteeltani hyvin sosiaalinen ja avoin, enkä yleensä jännitä uusia tilanteita. Nykyään vatsa varmaankin reagoi vaan koska pelkään sen reagoivan =( "Kohtaukseen" liittyy myös paine virtsarakossa, tiheä syke, pahoinvointi ja uneliaisuuden tunne. Mutta näiden kanssa pärjää, tuo ripuli on se, joka menoa rajoittaa =(
    Itsellänikin meinasi tyssätä opiskelut, koska jouduin poistumaan pääsykokeista, mutta sitten sain lääkärintodistuksella tehdä kokeen omassa tilassa, josta pääsin helposti hyppäämään wc.ssä. Tentit ovat jatkuva ongelma, mutta onneksi monia kursseja pystyy suorittamaan ilman lopputenttiäkin.

5. leea Vierailija

Reagoiko sun vatsa sitten täysin samalla tavalla joka kerta ja yhtä voimakkaasti myös? Meinaan itselläni on jännitysvatsa, mutta oireiden vahvuus vaihtelee tilanteen mukaan ja vatsa ei välttämättä mene aina löysäksi vaan toisinaan päinvastoin todella kovaksi. Itselläni on selvä yhteys siinä, millaisessa kunnossa vatsani on ollut pitkällä tähtäimellä ja miten herkästi se sitten reagoi asioihin. Eli toisin sanoen, jos vatsa on ollut jonkin aikaa rauhallinen, se ei reagoi jännittäviin tilanteisiinkaan juuri lainkaan, mutta jos vatsa on vaivannut eri tavoin jo pitkän aikaa, se reagoi todella ärhäkkäästi kaikkeen. Ja kyllähän sen tietää milloin vatsa on huonompana kuin yleensä, silloin se poreilee ja nipistelee ja närästelee muutenkin enemmän. Maitohappobakteerikuureja ja Visibliniä olen toisinaan ottanut ja tuntuu että niistä on apua, ne normalisoivat vatsan toiminnan. Samoin olen muuttanut ruokavaliota vatsaystävällisemmäksi niinä aikoina kun vatsa on herkkänä, muuten saan syödä ihan mitä haluan. Lisäksi olen huomannut että nykyiset e-pillerit aiheuttavat minulle vatsavaivoja joten otan pillerin vasta juuri ennen nukkumaanmenoa niin siitä on vähiten haittaa.

6. leea Vierailija

Vielä sellainen lisäys, että minulla monet särkylääkkeet saavat vatsan todella herkäksi. Eli jos täytyy ottaa useampana päivänä peräkkäin särkylääkkeitä, pitäisi ottaa samalla vatsahappolääkitystä tai vatsalaukku menee suurin piirtein rikki ja sen jälkeenhän se ei kyllä kestä juuri minkäänlaista ruoka-ainetta tai stressinpoikasta. Särkylääkkeitä siis vältetään ja vain sellaista minkä vatsa sietää (esim. parasetamol).

7. epätoivoinen Vierailija

Vatsa reagoi joskus voimakkaammin ja joskus hieman lievemmin, mutta koskaan ei mene kovaksi. Normaalioloissa vatsa yleensä toimii hyvin, en kärsi närästyksestä tms. mutta aineenvaihduntani taitaa olla hieman tavallista tehokkaampi. Luulisin että jännittävissä tilanteissa vatsan reagoinnin voimakkuuteen vaikuttaa eniten se, kuinka hyvin saan suunnattua ajatukset pois tilanteesta. Eli psykologistahan tämä taitaa olla... :( Maitohappokuureja olen joskus kokeillut, niistä ei oikein ollut apua, mutta mitä tuo Visiblin on, olisikohan siitä edes jotain apua...?

8. nolona Vierailija

Tuttu ongelma. Mulla se ei häiritse päivittäistä elämää, mutta ei tarvitse kun joku arkipäivästä poikkeava tilanne, niin hermostun ja vatsa on aivan sekaisin. Nyt on kokeilussa Agio cur, joka kiinteyttää ulostetta. Sitä täytyy vaan ruveta ottamaan joitain päiviä ennen kun on jotain jännää odotettavissa. Esim. lyhytkin matka tai jokin tilaisuus, missä on vieraita ihmisiä.

9. epätoivoinen Vierailija

Hei Nolona!
    Osaatko sanoa vielä, onko tuosta Agio curista ollut apua? Olen parin viikon päästä lähdössä matkalle ja siellä on tulossa monta "tuskatilannetta" bussimatkoineen yms. ja mietin millä näistä tilanteista taas selviäisin =/ Ei viitsisi pilata omaa ja toisen matkaa päivystämällä seuraavaa wc:tä ja jättämällä kaikki retket väliin =(

10. leea Vierailija

Tuo Vi-Siblin on tuoteselosteen mukaan massaa lisäävä kuituvalmiste, joka normalisoi ulosteen koostumuksen oli se sitten kovaa tai löysää. Agiocur vaikuttaa perustuvan ihan samaan asiaan ja molemmat sisältävät luonnonkuitua eli sikäli vaaratonta kokeilla.

11. Marika Vierailija

Tiedän tämän vaivan. Minulla on sama juttu. Nykyään pelottaa lähteä kotoa, vaikka menisi vain kauppaan. Jännitän valmiiksi, että onkohan siellä vessaa, kerkeänköhän sinne?! Eli noidankehä on todellakin valmis. Pitäisi varmaan kokeilla tuota Vi-Sibliniä. Epäilen myös ärtyvän suolen oireyhtymää kun jotkut oireet täsmää..Tämä tosissaan haittaa elämää.

12. ex-jännittäjä Vierailija

Olen saanut sosiaalisten tilanteiden jännittämiseen ja esiintymispelkoon betasalpaajaa (Propral) joka on auttanut tehokkaasti myös jännitysvatsaan. Liiallinen jännittäminen liittyy sympaattisen hermoston ylikiihtymiseen, ja betasalpaaja hillitsee niitä autonomisia reaktioita, joihin tahdonvoimalla ei pysty vaikuttamaan (sydämen tiheä syke, verenpaineen nousu, vapina jne.)

Hypnoterapia on myös joissakin tapauksissa hyvin tehokas jännityksen poistaja, samoin eräät muut vaihtoehtolääketieteen hoidot kuten akupunktio tai vyöhyketerapia. Itse pääsin Propraleista lopulta eroon hypnoterapian avulla. Korvien välistä kun se ensimmäinen jännityksen sysäys aina lähtee :)

13. Marika Vierailija

Vaikeaa kun ei tiedä yhtään mistä kysyä apua. Terveyskeskuksen lääkäri sanoi ettei tiedä vatsaongelmista tarkemmin, että yritä pärjätä. Kyllä hän suositteli tähystystä. En vaan tahtois, kun tiedän itse että tää ei oo niin vakavaa. Tuota rahaakaan ei oo kovin paljon, joten sitä apua ei voi kysellä mistä tahansa..:(

14. Janne Vierailija

Voi miten tuttu "tauti", mutta samalla myös helvetillinen!

Minulla se alkoi jo 30 vuotta sitten, teini-ikäisenä koululaisena. Meidän koulussa oli sellaiset vessat, että niihin ei ollut mitään asiaa, ainakaan "isolle hädälle". Ovet oli potkittu rikki, pöntöt sotkettu, ja kaikenlisäksi vessat oli kokoontumispaikkoja jossa poltettiin tupakkaa välitunneilla.
    Luulen että tämä "tautini" alkoi siitä. Aamulla ennen koulua oli pakko väksiin yrittää tyhjentyä kotona, ettei tulisi vaan hätä koulupäivän aikana. Ja sitten sitä asiaa jännitti koko päivän. Onneksi yksi kaveri asui koulun vieressä, ja hänen luokse pääsi vessaan oikeissa hätätapauksissa.
    Mutta ei tietenkään esimerkiksi tunnin aikana.
    Mulle tämä ongelma kehittyi sitten niin pahaksi, että koulunkäynti oli pakko lopettaa 16 vuotiaana. En kerta kaikkiaan pystynyt istumaan luokassa, enkä keskittymään mihinkään.
    Sitten menin työelämään, mutta ei se vaiva mihinkään hävinnyt. Vaikka työpaikassa oli siistit, lukolliset vessat joihin kyllä pääsi tarvittaessa, niin rupesin taas jännittämään työmatkoja. Ja jännitin myös töissä, koska tämä "trauma" oli kai niin syvällä, että kammoksuin kaikkia vieraita vessoja.
    Pikkuhiljaa rupesi myös tulemaan fyysisiä vatsavaivoja....särkyä, kramppeja, ilmavaivoja, närästystä...kaikkea mahdollista. Kävin tutkimuksissa. Ultra-ääni, gastroskopia, laktoosikokeet, suoliröntgen...ei löytynyt mitään vikaa. Diagnoosi oli tämä tuttu "ärtynyt paksusuoli".
    Lopuksi tämä "tauti" meni niin vakavaksi, että rupesin täysin eristäytymään. Kävin töissä, mutta en missään muualla. En voinut lähteä matkoille, en kaupungille, en elokuviin, en kylään....ruokakauppaan uskalsi just ja just mennä, mutta jos oli pitkä kassajono, niin jätin usein ostokset ja juoksin ulos.

Sitten elämässä sattui oikea onnenpotku. Suomeen tuli lama 90-luvun alussa, ja minut irtisanottiin satojen muiden kanssa työpaikaltani. Sain tietysti hyvät päivärahat, ja niitten turvin perustin yrityksen. Rupesin siis tekemään töitä kotona. Sitten pikkuhiljaa tämä "tauti" rupesi myös hellittämään.
    Huomasin että silloin kun pystyi itse määräämään tulemiset ja menemiset, eikä ollut mitään "pakkotilanteita", niin myös nämä vatsavaivat miltei hävisivät. Kun tiesi että voi tehdä töitä koko päivän kotona omaan tahtiin, eikä ollut pakko lähteä mihinkään, niin vessassa juoksemiset loppuivat miltei kokonaan. Riitti kun kävi aamulla aamukahvin jälkeen, ja se oli siinä.

Tällä halusin kertoa sen, että olen vakuuttunut siitä, että vaiva on 100% psyykkinen, ainakin minun tapauksessa. Nyt kun tiedostan sen, niin pystyn aika hyvin psyykkaamaan itseäni. Eli jonkunlaista itsesuggestiota. Pystyn vakuttamaan itselleni, että jännitän aivan turhaan.
    Tosin en ole vielä 100% parantunut..vieläkin jännitän hieman sellaisia tilanteita, josta en pääse pakoon. Esimerkiksi jotkut kokoukset tai asiakastapaamiset ovat sellaisia. Mutta olen päättänyt että jos iskee oikein kova paniikki, niin pyydän sitten vaan anteeksi, ja poistun.

Tällaista!

Terveisin Janne

15. pinni Vierailija

Joo, kyllä kaikkien vaivasta kärsivien kohdalla on kyse paniikinomaisesta reaktiosta, joka aiheuttaa nuo vatsankurinat ja ripulit. Beetasalpaaja ja Librax-valmiste ovat ihan parhaita ja sitten joskus harvoin otettuna ripulilääkitys siis esim Imodium, joka käytännössä salpaa koko suoliston. Siinä on vain se pikku haitta, että sitten vatsaa ei saa uudelleen toimimaan kuin parin päivän päästä.
    Kyllä kaikkien kärsivien pitäisi ottaa asia nimenomaan haltuun psyykkeen kautta ja joillekin mm Cipralex-kuurikin toisi helpotusta. Nimittäin tuollainen jatkuva pelko ja eritäytyminen aiheuttaa masennusoireita ja niihin saa apua serotoniinin takaisinottovalmisteesta Cipralexistä, joka myös alentaa pitempään käytettynä ahdistusta.
    Diapamin etc ovat hieman tokkuraisuutta aiheuttavia ja aiheuttavat riippuvuutta. Mutta täytyy toki kysyä itseltään että onko parempi kitua ja kärsiä vaiko sitten olla vuoden pari riippuvainen lääkityksestä, että pääsee homman kanssa sinuiksi ja voi tsempata ja kuntouttaa itseään ?
    Hypnoterapia on varmasti myös yksi parhaita ja esim Pasi Koivunen on yksi alan konkareita ja voinee auttaa tässä oireessa. Aiemmin reaktiota kutsuttiin pelkoneuroosiksi - eli neuroottisesti pelkää jotain aiemmin koettua ja sitten on kierre valmis - joka kerta kämmää kun pelkää jo etukäteen niin että ei voi onnistua.
    Erittäin monet tästä kärsivät ja kaikki keksivät itselleen keinoja miten olla kertomatta asiasta ja miten piilottaa päänsä puskaan. Jokaiselle kuitenkin oire on henkilökohtainen ja liittynee jotenkin myös alemmuudentunteeseen tai johonkin aiempaan traumaattiseen kokemukseen kuten esim Janne kirjoittaa.

Ottakaa ja vaatikaa lääkäreiltä apua ja hoitoa. Jos terveyskeskuslääkäri ei osaa auttaa, niin kirjoittakoon lähetteen psykiatrille tai menkää yksityiselle psykiatrille. Suoliröntgenit etc tähystykset eivät tässä auta - ja harvoilla on mitään grande-suolisto-ongelmia tms huonoja suolistorakenteita. Päätä hoitamaan ja ottaa härkää sarvista - ei tartte hävetä vaan hakea apua!

16. epätoivoinen Vierailija

Kiitos kaikille vastaileville! Onpa ihanaa huomata, että olen melko "normaali" vaivani kanssa. Vaikka monet ystäväni ja perheeni asiasta tietävätkin, niin tuntuu että olen jotenkin yksin tämän vaivan kanssa, kukaan ei oikein ymmärrä kuinka ahdistavalta "kohtaus" tuntuu ja sanovat, että älä jännitä niin paljon. Mutta eivät tunnu ymmärtävän, että ei koko vaivaa olisi, jos aivoista voisi vaan napsauttaa jännitysnapin off-asentoon.

Ongelmanahan ei ole mikään muu kuin korvien väli... En oikein pidä lääkkeiden popsimisesta, joten hypnoterapia tai akupunktio kuulostaisivat paremmilta vaihtoehdoilta, jos jollain olisi näistä hoitomuodoista kokemusta tai muuten tietoa, olisi ihanaa kuulla.
    Tai jos on olemassa jotain rauhoittavaa/rentouttavaa luontaistuotetta, niin voisikohan siitä olla mitään apuja...? En millään haluaisi alkaa syömään vieraita kemikaaleja, mutta toisaalta tämä tilannekin tuskastuttaa.

17. pinni Vierailija

Rauhoittavat ja rentouttavat luonnontuotteet ovat yksi ja sama juttu uskonasia, jota et ole kyennyt itsellesi istuttamaan - uskoa itseesi. Luonnontuotteista sinulle tarjottaneen esim tryptofania, joka on about sama tuote, kuin rekisteröity Cipralex. Ainoa, että luontaistuotteiden annostus voi olla ruovimpaa ja komplikaatiot kovempia. Asiaan joudut perehtymmän tukevasti itse ja luontaistuotteiden hinnat ovat kovanpuoleisia, joten jokainen luontopurkki ilman lääkärikonsultaatiota on rahanhaaskausta ja luontaistuotekauppias ei vastaa tuotteiden tehosta.

Lääkkeet ovat joskus tarpeellisia ja niistä saatava hyöty voi olla pitkälti suurempi kuin haitat. Mutta itse päätät - hypnoterapian hinta on satoja euroja sekin. Punnitse vaihtoehtoja ja kyseli itseltäsi miten mieluiten selättäisit ongelman.

18. pinni Vierailija

Nimimerkki "päivä kerrallaan" - lähetä poikalapsesi lääkärin pakeille, ilman sitä hänen kierteensä voi olla elämänikäinen. Sellaista riskiä ei saa ottaa.

19. Minä vaan Vierailija

Hiilitabletit avuttavat ripuliin. Kannattaa kokeilla.

20. pilleri Vierailija

Mutta kannataa muistaa, että vähentävät muiden lääkkeiden tehoa, esim. ehkäisypillereiden kanssa samaan aikaan käytettäessä vähentävät ehkäisytehoa.

21. öhöm Vierailija

Jännitys kuin jännitys. Siihen auttaa rauhoittavat lääkkeet eli mielialalääkkeet.

22. -n- Vierailija

minulla sama vaiva, todettu kyllä ärtyneen suolen oireyhtymä(kun kaikki muut vaivat oli poissuljettu), mutta oireet täysin samat. minulla vaivoja lisää myös syöminen, ruokavalion muutoksilla ei ole ollut vaikutusta. syön joka päivä libraxia, vi-sibliniä kokeiltu, somac, imodium, litalgin, oxamin(mieliala lääke, ahdistuneisuuteen yms..). mistään ei ole apua!! vaivan takia kärsinyt n.12 vuotta, ole nyt 24v. kaikki mahdolliset testit ja tähystykset on tehty. joskus saattaa mennä päiviä ettei vatsa ole kipeä ja ärtynyt, mutta pääasiassa vaiva on jokapäiväinen. en voi mennä ravintolaan syömään, elokuviin, automatkoille... vaiva hallitsee elämääni täysin. töissä ei aina pääse heti vessaan, sekin vain pahentaa oloa. joudun olemaan töistä poissa silloin kun vatsa temppuilee pahemmin.. luulisi että tähän olisi jo tottunut, mutta ei..
    muutaman kerran vatsa ollut niin ärtynyt ettei mikään pysy sisällä ja paino tippunut kuukaudessa reilut 6kg. yhdessä vaiheessa painoin 48kg (166cm). siinä vaiheessa ei vaan enää jaksa tehdä mitään.. kaikki mitä suuhun laittaa tulee samantien ulos.
    olen usein miettinyt onko kenelläkään muulla näin pahat oireet kuin minulla.. välillä tuntuu ettei enää jaksa. käsittämätöntä ettei ole mitään lääkettä tms millä saisi edes vähän helpotusta..
    huh.. pääsinhän purkautumaan...

23. Päivä kerrallaan Vierailija

pinnille... poikani kävi nuorisopsykiatrilla pari vuotta muistaakseni ja terapiatapaamisissa sen jälkeen kun se koulu ei lähtenyt luistaakseen, mutta ei se sitä vaivaa pois vienyt ehkä helpotti aina hetkellisesti lääkitystäkin yritettiin mutta se muutti hänen käyttäytymiseensä negatiivisesti. Armeijasta tuli vapautus kun ei sinnekään pystynyt menemään. Aika paljon epäilen kaiken aiheutuneen koulukiusaamisen tuloksena, josta olen itsekin kärsinyt. Nykyään hänellä on todella hyvät ja huomaavaiset ystävät. Kunhan nyt vain saisi niitä töitä niin alkaisi elämä näyttämään valoisammalta. Kurjaa kun nuori jolla on hyvät paperit koulusta ja muutenkin älykäs ei ole saanut työhistoriaa itselleen mikä vaikeuttaa osaltaan töiden saamista. Ammattikoulun jälkeen yhden kesän töissä, kaksi vuotta epäonnistuneita koulun aloitus yrityksiä ja sairaslomalla oloa, ei näytä hyvältä työhistoriassa. Kun kuitenkin kyseessä on aivan normaali muuten terve ja kaikin puolin iloinen, huumorintajuinen, huomaavainen ja positiivisen luonteen omaava nuori kärsii valtavasta jännittämisestä.

24. Kathrin Vierailija

Nuori nimimerkki -n-, olet syönyt kaiken maailman lääkkeitä, mutta entäpä maitohappobakteereja kuurina pitemmän aikaa? Itselläni on liikahappoisuusongelmia ja taitaa olla tuo ärtynyt paksusuolikin, mutta ei noin paha kuin monella tässä ketjussa. Syön kuitenkin jatkuvasti maitohappobakteereja tai tuotteita missä niitä on.

25. herkkis Vierailija

Minä yritin vuosikaudet "omin konstein" ja luontaistuotteilla saada jännittämiseen apua, mutta luontaistuotteet oli ainakin mun kohdalla ihan liian mietoja. Jännitystilanteet on tosiaan korvien välistä lähtöisin, vatsaoire on vaan seurausta siitä. Ei ole siis järkeä lääkitä pelkkää oiretta esim ripulilääkkein, koska ongelma jää. Hypnoterapia lopulta auttoi minua tosi paljon, mutta se oli myös aika rankkaa koska jännityksen syyt löytyi lapsuuden ikävästä kokemuksesta. Silti menisin epäröimättä uudestaan vaikka heti, koska hoidon vaikutus arkielämään oli niin konkreettinen.

Toiset on luonteeltaan/ hermorakenteeltaan herkempiä kuin toiset, ja se on geneettistä eikä siihen siis voi vaikuttaa (paitsi kemiallisin lääkkein) mutta hypnoterapiasta saa myös apuvälineitä, joilla tilanteista selviää.
    Nyt on jo niin monta myönteistä kokemusta takana, että enää ei edes etukäteen pahemmin jännitä :)
    Hypnoosi-hakusanalla löytyy googlesta ainakin hypnoosiliitto sekä tieteellisen hypnoosin yhdistys, joista molemmista löytyy varmasti asiansa tuntevia terapeutteja.

Jaa tämä sivu