Hae Anna&Ellit-sivustolta

Joululahja-vinkkejä

Viestiketju osiossa 'Askartelu ja käsityöt' , käynnistäjänä C.Ronaldo!!<33, 16.10.2005.

1. C.Ronaldo!!<33 Vierailija

kertokaa mulle kaikkia joululahja vinkkejä. siis sellasia mitä voi ite tehä.. kaikki ""perinteiset"" kans.. :D

2. Ida Vierailija

Joo. kertokaa mullekki. tosi hyvä keskustelu aihe.. jos joku vaa viittis kirjottaa tänne sit niitä vinkkejä..

3. Peikkotytta Vierailija

Moi! Ei nyt tässä oikein tule mieleen mut yks kiva (tää ehkä enemmän nuorisolle, en tiiä) että ostaa tai tekee kehykset sitten kehyksiin raha esim. 10euroa ja sellanen siisti (esim.Tietokoneella) tehty lappu: ''hätätilassa riko lasi'' jos on taitava käsistään, voihan tuon lapun vaikka kirjailla tai tehdä ristipistoilla ym. Ja tuon rahan tilalle voi laittaa mitä nyt ikinä keksiikin.. :) toivottavasti joku sais tästä kivan vinkin. :D sitten ystäville yks tosi ihana on sellanen kirja (tai joku vastaava) missä on teistä yhdessä kuvia ja kaikkia sanontoja (ns sisäpiirin juttuja).. Tai voihan tuollasen tehdä vaikka sisarukselle, vanhemmille tai kumppanille.. Mielikuvitus lentämään! :)

4. Peikkotytta Vierailija

Moi! Ei nyt tässä oikein tule mieleen mut yks kiva (tää ehkä enemmän nuorisolle, en tiiä) että ostaa tai tekee kehykset sitten kehyksiin raha esim. 10euroa ja sellanen siisti (esim.Tietokoneella) tehty lappu: ''hätätilassa riko lasi'' jos on taitava käsistään, voihan tuon lapun vaikka kirjailla tai tehdä ristipistoilla ym. Ja tuon rahan tilalle voi laittaa mitä nyt ikinä keksiikin.. :) toivottavasti joku sais tästä kivan vinkin. :D sitten ystäville yks tosi ihana on sellanen kirja (tai joku vastaava) missä on teistä yhdessä kuvia ja kaikkia sanontoja (ns sisäpiirin juttuja).. Tai voihan tuollasen tehdä vaikka sisarukselle, vanhemmille tai kumppanille.. Mielikuvitus lentämään! :)

5. Peikkotytta Vierailija

6. C.Ronaldo!!<33 Vierailija

kiits, vinkeistä! :)

7. Peikkotytta Vierailija

Eipä mitään.. :) kirjottelen lisää kun mieleen tulee.. :D

8. C.Ronaldo!!<33 Vierailija

joo. mitä enemmä sitä parempi.. xD

9. C.Ronaldo!!<33 Vierailija

Eiks kukaa muu tie mitää vinkkejä..

10. Kcei Vierailija

kudo jotkut tumput, tjn, ja kirjaile siihe joku kuva tjn, tää on enemmä joillekki pikku muksuille. mut miks ei muilleki!

11. Kcei Vierailija

kudo jotkut tumput, tjn, ja kirjaile siihe joku kuva tjn, tää on enemmä joillekki pikku muksuille. mut miks ei muilleki!

12. lisää!! :} Vierailija

Lisää! eihä nää viel riitä mihkä..

13. suski Vierailija

Vala kynttilöitä esim. maitopurkkeihin tms. Raaka-ainetta saa kilotavarana kynttiläpajoilta muistaakseni 2e kilo. Väripigmenttejä saat sieltä myös. Tuli ihania kun itse tein!

14. Jenna Vierailija

Tosi kiva keskustelun aihe. Itelläin nimittäin ihan samanmoisia ongelmia. Intoa riittäis tehä mutta mitä sitä sitte tekis?!?

Muutamia vinkkejä:
    -Kerää kummilapselle (ystävälle)valokuvakansioon (sellaseen mihin saa liimailla itte mielensä mukaan eli ei oo valmiita kuvataskuja) kaikenmoista matkan varrelta(kasteilmoituksia, valokuvia, urheilukilpailutuloksia, lehtileikkeitä jne.) Kirjottele sinne kummitytön elämästä kummin näkökulmasta. Ite teen tollasta ja lahjan aion antaa ehkäpä rippilahjaksi tai sitten valmistujaisissa.
    -Kiva lahja esim. kaverille on sellainen et ompelee ite jonkun kivan näkösen pussukan(esim. samettikankaasta) ja ostaa sinne saippuoita ym.
    -Tietyst ihan perinteiset lapaset ja kaulaliina.
    -Pienemmille oon ommellu barbien vaatteita. Onnistuu ihan yksinkertasesti tehä esim. hameita tai mekkoja.
    -Kahvipusseista pystyy tekee kaikkee kivaa. Pannunalusia oon ite tehny.
    -Ristipistotöinä tai virkkaamalla saa kivoja koristetyynyjä.
    -Ovikrasseja oon tehny huovutusvillan kanssa. Oon ostanu valmiita styroksirenkaita joihin oon tökkiny neulalla villan ympärille ja sitte koristellu mielen mukaa.

Tässäpä näitä muutamia..

15. C.Ronaldo!!<33 Vierailija

Kiitti vinkeistä.. toivottavasti kaikki kenellä on jotai vinkkejä nii kirjottaa tänne.. mun tarvis muuten saada sellane vinkki et mitä vois antaa 13 vuotiaalle tytölle? tai tehdä.. :)

16. Sanja Vierailija

- rautalankakyhäelmä, jonka koukuista roikkuu erilaisia kristalleja. Siis sellainen tuulikellontapainen. Siihen voi laittaa myös muuta kivaa keveätä tavaraa roikkumaan tai lasiperhosia tms.
    - itse tehtyjä saippuoita, joiden sisälle jemmaa kolikon (itse tein näitä kun markka muuttui euroksi)
    - silikonipikkukakkumuottilevy, johon voit tehdä valmiiksi esim. muffinsseja ja antaa reseptin mukaan
    - muovitetusta froteesta voi tehdä laudeliinoja yhdelle takapuolelle tai vaikka koko pitkän lauteen verran. Laitat vain mukavan väristä kanttinauhaa reunoihin. Ovat hygieenisiä ja käteviä vaikka uimahallireissuille
    - virkkaa sipuleille isoreikäinen pussi keittiöön sopivan värisestä langasta
    - itsepiirretyt pelikortit
    - seinäkalenteri, johon liimaa kivoja kuvia ja voimalauseita
    - kauniita enkeleitä tms. tikun päässä, jonka voi tökätä kukkaruukkuun
    - esim. taulu eteiseen, jossa lukee ""Varo vihaista emäntää!"" ja alla kuva, jossa on likaiset kengät
    - ovikylttejä kodin sisälle (Hotelli helpotus WC:hen, Ruokataivas keittiöön, Alaston totuus saunaan jne.
    - Tyhjä kirja, jonka ensimmäisillä sivuilla on n. 30-50 kysymystä. Kirjan nimeksi esim. Ihanat ystäväni. Kirjaa jaetaan ystäville täytettäväksi. Keksi itse kysymykset esim. Mitä ottaisit mukaan autiolle saarelle? Mistä jäätelöstä pidät vai etkö pidä ollenkaan? Jos olisit kukka mikä olisit? jne. mielikuvitus on rajana

-

17. c.ronaldo!!<33 Vierailija

18. ella Vierailija

Joitain joululahjoja 13 vuotiaalle ja miksei muilleki:
    - ompele lakanakankaasta tyynyliinoja ja paina niihin kiva kuvio vaikka reunaan(kankaanpainoväreillä) tai kirjoita kangastusseilla mukavia lauseita
    - samanlailla voit koristella ""ekokassin"", jonka nuukana voit itse ensin ommella vaikka tilkuista...tai jos käytät kaksinkertaisena käy vanhan lakanan päätypalatkin
    - ompele kivoista kankaanpaloista pussukoita, vähän ku entiset käsityöpussit, eri kokoisia ja värisiä...ne on käteviä esim. reissussa sukkien ja alusvaatteiden ym pakkaamisessa ja säilyttämisessä
    - meikkipusseja tilkuista, vetskari vain suuhun tai taas niistä lakankankaan paloista ja koristele kankaanpainannalla
    - t-paita tai huivi, koristele narubatiikilla tai kankaanpainananalla

- kokoa erilaisia kortteja, kirjekuoria ja papaeria, kenties myös postimerkkejä ja askartele niille kartongista jättikirjekuori säilylyskansioksi

- koristele tukevia pahvilaatikkoja vaikka liimaamalla taperinpalasia tai kankaanpalasia koko pinnan peitteeksi
    tai liimalakalla servettikuvioita tai muita kivoja kuvia(decoupage-tekniikka)

- lasihelmistä voit tehdä kauniita koruja

- massasta askarrellen koristenappeja...tee isoja ja maalaa värikkääksi...

- kudo iso huivi. Isoilla puikoilla tulee nopeasti ja ihanan pehmeä esim. mohair-langasta...ja suoraa aina oikeeta osaa kutoa jokainen...

19. jänö Vierailija

leivo jotain ja pakkaa kauniisti sellofaaniin,esim.kuiva kakku.itse teen yleensä joulukukat itse,ostan hyasintin ja laitan itse asetelman.sammalta,jäkälää ja varpuja.

20. c.ronaldo!<33 Vierailija

Kiitos, noi oli tosi kivoja vinkkejä! nyt kun vaan joulu lähestyis nii pääsis leipomaan! :) kirjotelkaa vaan lisää.. mä tarvisin kauheen kasan näitä vinkkejä.. onko kenelläkää mitää vinkkiä 11-vuotiaalle tytölle?

21. Hanna Vierailija

Osta yksiväriset bokserit (kaverisi kokoa) kaupasta, ja koristele itse kangastusseilla. Piirrä housuihin sydämiä, kuusia, tähtiä, kirjoita ""hyvää joulua Hannalle"" tai mitä mieleen juolahtaakaan. Tulee persoonalliset yöhousut =)

22. lainattua Vierailija

Jossain lehdessä oli vinkki, koristeesta, joka väsättiin ilmapallon päälle, eli ensin kullan- tai hopeanväriseen ""rautalankaan"" pujoteltiin läpinäkyviä pieniä helmiä (voi olla vaikka valkoisiakin,pieni nysty taiteltiin jokaisen helmen viereen että se pysyisi paikallaan,
    jonka jälkeen lankaa kiedottiin pallon päälle ristiin rastiin, jotta se sai pyöreän muodon. Lopuksi pallon yläosaan kiedottiin ilmapallon suun mukaisesti lenkki, jotta pallo on helppo ripustaa, Sen jälkeen vain nauha ripustusta varten ja ilmapallo puhkaistaan ja riekaleet otetaan sisältä pois.
    Kaunis lahja, tyttäreni teki sellaisen kummilleen jouluksi-
    tarvikkeet saa askasrtelukaupoista.

Toisena vinkkinä puutyötaitoiselle-
    pienten lasten vanhemmille voi tehdä puisen
    mitan. ensin tausta sopivankokoiseksi, sen jälkeen sen voi maalata haluamansa väriseksi, merkitä ensin esim. lyijykynällä viivat eri lukujen kohdalle , sekä tasaluvut 70- 80- 90 ... numeroin viereen, ja maalata sitten ko. viivat ja numerot toisella värillä. Reikä tai ripustuskoukku yläosaan ja
    vanerisia koristeita, nalleja, enkelitä, kukkia tms. voi liimailla haluamiinsa kohtiin tai vaikka eri kymmenlukujen kohdalle.
    Samalla tavalla voi valmistaa esim. naulakoita...
    Tämänkin aion toteuttaa, tuttavalle syntyi juuri toinen lapsi,
    joten käyttöä voi löytyä.

23. lainattua Vierailija

Jäi mainitsematta, että palloa ei kannata puhaltaa koko mittaansa, vaan tehdä niistä pieniä, erikokoisia,ovat myös ryhmänä kauniita.
    Jossain näin myös pajusta punotun lintulaudan, sellaisen ottaisin itsekin, se oli pyöreänmuotoinen, alaosa tiukkaanpunottu, yläosasta muuten avoin paitsi ristiinpunotut
    tuet jotka yhdistyivät kärjestä.

24. yks Vierailija

Vielä lisää, please

Jaa tämä sivu