Hae Anna&Ellit-sivustolta

Juoksu/laihdutus?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä Molla*, 07.03.2006.

1. Molla* Vierailija

Eli näin..
    Pitäisi hitsi toimia, vaiko?

Juoksen n. 4 kertaa viikossa 35-60 min
    Uin kerran..

Kiinteyttääkö ja laihduttaako juoksu siis?

2. MaijaPoppanen Vierailija

Juokseminen on yksi tehokkaimmista tavoista kuluttaa energiaa! Muista kuitenkin vaihdella juoksukertojesi pituutta ja intensiviteettia - jos treenaat samalla tavalla joka kerta, tottuu kroppasi juoksemiseen ja alkaa saastamaan energiaa. Kokeile esim. intervalleja tai fartlek - juoksuja kerran viikossa.

Muistathan kuitenkin myos tarkkailla syomisiasi, silla yksin treenien avulla laihdutus on aika rankkaa.

Juokseminen kuluttaa noin 300 kaloria tunnissa PPPP-vauhdilla (Pitaa Pystya Puhumaan Puuskuttamatta).

Hauskoja treeneja! ;-)

3. Minette Vierailija

Ei toimi ellet tarkkaile myös syömisiäsi (paitsi tietenkin jos lähden ihan sohvaperunatasolta). Itse juoksen 40-70 km viikossa ja uin kerran. Tarkkailen myös syömisiäni, mutta siitä huolimatta painonpudotus on äärettömän hidasta/mitätöntä.

4. Fanny Vierailija

punttitreeni on kiinteytymisen tärkein kulmakivi proteiinipitoisen ruokavalion ohella.

5. Satu Vierailija

Juoksu kuluttaa n. 570 kaloria tunnissa (Lähde: kuntoplus.fi)

6. kuntokirppu Vierailija

Tuohon kulutukseen päästäkseen täytyy vaan pinkoa aika nopeasti tunnin ajan. Juoksumatolla saan vastaavia tuntiarvioita, jos kipitän n. 10-12/km tunnissa.

7. juoksujalka Vierailija

Hei
    Minä olen aina juossut paljon, mutta raskausaikana tuli taukoa ja vaihdoin juoksun kävelyyn. Nyt olen juossut vauvan kanssa (rattaita työntäen) n.4krt/vko puoli tuntia-tunnin kerrallaan ja puolessa vuodessa on kaikki raskauskilot poissa ja jalat kivan malliset sekä vatsassa näkyy vatsalihakset. Olen toki tarkistellut ruokavaliota, käynyt lisäksi kuntosalilla silloin tällöin ja jumpassa usein, mutta uskon juoksun olleen se tehokkain keino tähän asti. Nyt lisään vaan sitä salia ja on kivannäköinen äiti kesällä :) eli juoksua vaan ei se liikunta ainakaan haittaa tee,vai?

8. Heippa! Vierailija

Korjaus viestiisi: reipas juoksu kuluttaa 60-70 kiloisella henkilöllä PUOLESSA tunnissa n. 300 kcal.

9. normaali? Vierailija

Minulla menee sykemittarin mukaan (syke n.140 ja menen hyvin rauhallista hölkkää) 1000 kcal tunnin lenkillä. Urheilen muutenkin paljon. Kenties painoni (80kg) vaikuttaa asiaan. Eli kunnon kalorinpolttoa on. Aerobic tunneilla palaa puolet vähemmän, vaikka vedän ne täysillä.

10. miksiminä

Saadut tykkäykset:
    0
    heippa!
    itse olen käynyt 6 kertaa viikkossa juoksemassa 60-90 min ja uinut olen 2x viikossa.mut tuntuu et niinku en laihdu yhtään:(olen alkanu miettimään että oon varmaan säästöliekillä:((

11. mittaamisestainfoa Vierailija

Sykemittarin antamat kalorinkulutusluvut ovat vain ronskeja arvioita. Juoksun osalta energiankulutuksen arviointi on huomattavasti luotettavaa, kun käytät laskuria, johon syötetään juostu etäisyys ja kehon paino esim. http://www.runnersworld.com/cda/caloriecalculator/0,7153,s6-238-306-313-0-0-0-0,00.html

Todellisuudessahan täytyy juosta erittäin reipasta tahtia eli yli 12 km/h jos tunnissa 80 kiloinen haluaa kuluttaa 1000 kcal. Rauhallinen hölkkä n. 8 km/h kuluttaa paljon vähemmän (663 kcal). Se on kyllä totta, että juoksu on tehokkaimpia kalorinpolttotapoja.

Jaa tämä sivu