Kaksosten odotus ja synnytys--tiedosta kiitollinen

  • Viestiketjun aloittaja huihai78
  • Ensimmäinen viesti
Lina*
Täällä Päijät-Hämeessä kaksosraskauden seuranta oli todella tarkkaa. Resurssejakin tuntui löytyvän vaikka minkalaisiin tutkimuksiin. Minua ei kyllä tarvinnut syynätä ihan niin usein kuin joskus kaksosten kanssa tarvitsee. Lopussakin väli keskussairaalassa oli vain kerran viikon, muuten kaksi. Neuvolan täti oli loistava tuki ja turva ehkä siksi, että hänellä itsellään sattuu olemaan kaksoset..

Mutta vielä tuohon "kyllä menee kaksi siinä missä yksikin" -juttuun.. Kuukauden kaksoskokemuksella näyttää siltä, että minulla on kaksi keskihelppoa vauvaa. Tyttö on hieman temperamenttisempi. Mutta jos noita olisi vain yksi, olisi tämä varmasti aika lastenleikkiä, koska esikoisen kanssa tuli tehtyä kaikki mahdolliset virheet, joista ottaa opiksi. Kaksi kappalein keskihelpot vauvat ovat aika työllistäviä :)
Ja meillä on sentään käytössä kaikki mahdolliset avut: esikoinen hoidossa (ja minä poden siitä tavattoman huonoa omaatuntoa), mummo vuorotteluvapaalla tekemässä meille ruokaa ja siivoamassa, mies isyyslomalla ja jatkaa kohta vanhempainrahakaudelle ja siitä vielä kesälomalle.

Silti selvitään mitenkuten.

On muuten hupaisaa, miten paljon huomiota ventovieraissa herättää kaksosten kanssa liikkuessaan. Ja se ihmisten vakiokommentti.. "on varmaan raskasta". Olen järkyttänyt muutamia ihmisiä puhkeamalla spontaanisti kyyneliin ko. kommentin kuultuani.. Ei kannata sanoa tuota kaksosten äidille, joka on edellisen yön alun hyssytellyt toista massukipua itkevää vauvaa ja lopun toista.

Mutta aina sattuu jotain hyvääkin.. Vatsavaivat ovat meillä kadonneet (toistaiseksi) kuin taikaiskusta. Liekö apuna sitten relatipat vai vyöhyketerapia, mutta uni on vauvoilla luojan kiitos rauhoittunut. Ehkä kohta uskallan kokeilla vauvoille hieman lisämaitoa, jotta saisimme alkuyöhön pidemmän unipätkän myös pojalle, joka kasvaa silmissä ja tarvitsee siis tissiä vähän väliä.

En muuten tiedä, kenelle tätä kirjoittelin. Kunhan kirjoittelin, kun ketju koskee kaksosia. Joten suokaa anteeksi, jos meni aiheen vierestä :)
 
Taina-81
Onnea Lina kaksosten johdosta! Mietinkin tässä juuri yksi päivä että ovatkohan jo syntyneet ja mitä teille kuuluu kun en ollenkaan muistanut että koska oli laskettuaika. Söpöä että ovat tyttö ja poika! :eek:) Varmasti suloinen parivaljakko (ja hyviä kavereita keskenään sitten kun aika vähän kuluu)!

Taina ja pojat 2½v sekä 2½kk
 
Nessu.
Alkuperäinen kirjoittaja Lina*:
Täällä Päijät-Hämeessä kaksosraskauden seuranta oli todella tarkkaa. Resurssejakin tuntui löytyvän vaikka minkalaisiin tutkimuksiin. Minua ei kyllä tarvinnut syynätä ihan niin usein kuin joskus kaksosten kanssa tarvitsee. Lopussakin väli keskussairaalassa oli vain kerran viikon, muuten kaksi.
Hih, täällä meillä se väli äitipolikäynneillä oli rv 32 lähtien 1kk, siihen asti 1,5kk :)
 
Kolmen Äippä
Moikka!

Kiinnostuin noista ultra-yms.seurantakäynneistä, kun teillä tuntuu niitä aika paljon olevan.
Kuinka monasti käytte esim. ultrassa ?

Minä kävin silloin helsingin kätilöopistolla ultrassa 3 kertaa koko raskausaikana,
loppuviikoilla sydänääniä kuulosteltiin kerta per viikko 4 viikon ajan.
Minusta se oli turhauttavaa laukkaamista siellä kesken työpäivän pitkän matkan taa,
meni reissaamiseen niin kauan, kun bussilla matkasin.
Tuntui ihan älyttömältä, kun ukoilla ei siellä ollu enää mitään hätää,
kun eivät enää mahtuneet kääntyilemään mihinkään suuntaankaan.
Aiemmin olivat poikittain, kumpikin. Toisella varpaat toisen pään kohilla,
mutta sitten lopsahtivat toinen pää alaspäin, toinen pää ylöspäin....
 
miuku---
Seurannasta.

Kyllä mä kävin kätilöopistolla kaksosseurannassa liki 20 kertaa koko raskausaikana. Tarkistin äitiyskortista. Mulla oli siis vielä matalan riskin kaksosraskaus eli molemmilla oli kaikki omaa, siis pussit, istukat jne.

Rankkuudesta vielä, että kyllä mulle edelleen joka päivä joku ohikulkeva kansalainen päivittelee, että kyllä varmaan on rankkaa. Nykyään oon (yrittänyt) ottaa sen asenteen, että hymyssä suin sanon, että ei tosiaan ole. Paljon helpompaa kuin uskoisi.
Toki ekat 3-4 kuukautta oli rehellisesti sanottuna ihan kamalaa aika useimmiten, mutta nyt mun mielestä kaksi menee siinä missä yksikin ja en voisi onnellisempi olla, että saatiin lapsiluku täyteen yhdellä raskaudella, yhdellä vauva-ajalla jne.

Ja kun kulunutta 11 kk:ta katson taakse päin, niin kyllä tämä aika paljon helpompaa on kuin kokonaisuudessaan kuvittelin ja helpommaksi menee koko ajan, siis mitä isommaksi pojat kasvaa. Toki asia olisi toinen, jos olisi ollut yksi tai useampi lapsi ennestään.
 
Kolmen Äippä
Niin, vielä tarkennan omaani, eli mulla oli myös omat pussit, istukat ja kaikki.
Ei kai viittineet juoksuttaa mua siellä, kun aina narisin, että on ihan turhaa hommaa, kun ei ole mikään hätä...
 
Lina*
Rv 30 saakka kävin kerran kuussa äitipolilla ja kerran kuussa neuvolassa. Siitä eteenpäin kävin äitipolilla ensin noin kolmen viikon välein, sitten muistaakseni kerran kahden viikon välillä ja viimeisen kerran viikon välillä. Tuo viimeinen tiheä seurantaväli johtui pääasiassa siitä, että synnytystapaa arvioitiin lopuksi. Niin ja kävin neuvolassakin normaalisti.
 
Äiskä-
Minä kävin kaksosseurannassa äippäpolilla Taysissa 13 kertaa. Joka kerta ultrattiin jne. Yhden kerran pääsin 3/4D-ultraan. Harvakseltaan neuvolassa tiheän muun seurannan takia. Itse vielä yksityisellä ultrassa alkuraskaudessa 3 kertaa.
 
odottaja
Onko tosiaan niin että ei sitten jaksa hoitaa esikoista kotona kun kaksoset tulevat? ajattelin ottaa oman esikoiseni ehdottomasti pois hoidosta kun kaksoset syntyvät! Olen subjektiivisen päivähoidon rankka vastustaja. Nyt olen vasta viikolla 16 ja mielipide on tämä...mummo on luvannut auttaa jos tarvitsen apua ja tietysti mies :)
 
Nessu.
odottajalle: ei kyse ole siitä että ei_jaksa_hoitaa_esikoista. Sulla on kotona sitäpaitsi jo kaksi muuta hoitajaa. Kaikilla ei ole. Jos mullakin ois niin ei tuo esikoinen hoidossa sitten ois.

Ne kaksoset saattavat olla koliikkisia ja eivät nuku öisin. Perustyytyväiset vauvatkin syövät yöllä, ainakin alkuun. Yhden lapsen kanssa oli helppo nukkua silloin kun lapsikin nukkui mutta se ei enää onnistu jos vanhemmat lapset eivät nuku päikkäreitä ja muita hoitajia ei ole kotona. Oma kiva lisä tulee siitä jos vauvat päättävät olla eri rytmissä: toinen nukkuu ja toinen kukkuu. Talvisin pakkasilla ei vauvojen kanssa voi ulkoilla ja meidän esikko hyppii kyllä seinille jos ei pääse vähintään kahdesti päivässä pihalle.
Elä polta ittees sitten loppuun kun kerta tuolla asenteella oot liikenteessä.
 
odottaja
Mies käy siis töissä ihan normaalisti ja mummo tulee apuun jos tarvis muutamana päivänä pariksi tunniksi. Tarkoitus on kyllä pärjätä ihan yksin päivät. Yhden kanssa äitiysloma oli tosiaankin lomaa joten uskon pärjääväni kolmenkin kanssa oikein hyvin.
Voihan esikko ulkoilla pihalla kun itse hoitaa vauvoja sisällä. Isoista ikkunoista näkee pihalle on 10 askeleen päässä esikoisesta jos jotain sattuu. Iso piha on aidattu. No, kaikilla ei taida olla asiat näin.

Vannomatta paras mutta arki ei hirvitä. Esikoinen söi 2-3 tunnin välein yötä päivää 9kk eikä se minusta ollut rankkaa vaan ihan luonnollista. Joku olisi varmaan siitäkin jo ihan poikki ja olis toooosi rankkaa :))))))))))
 
Nerssu.
Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
Voihan esikko ulkoilla pihalla kun itse hoitaa vauvoja sisällä. Isoista ikkunoista näkee pihalle on 10 askeleen päässä esikoisesta jos jotain sattuu. Iso piha on aidattu. No, kaikilla ei taida olla asiat näin.
Sulla taitaakin sitten olla iso lapsi joka osaa huolehtia jo itsestään. Minä en meidän alle kolmivuotiasta laittaisi yksin edes aidatulle pihalle vaikka ois kuinka suuret ikkunat.
 
tuplat(?)
Odottajalla on samanlainen asenne kun mulla. Ei kai asioista tarvii etukäteen ylitsepääsemättömän vaikeita tehä. Varmasti on vaikeeta, jos asennoituu jo raskausaikana, että tulee olemaan ihan kauheeta. Toiset antaa välillä vauvan ja taaperon huutaa, eikä oo koko ajan sähläämässä. Ehkäpä ajatukset vielä itelläkin muuttuu :) Kiitos kaikille kannustaville kirjottajille. Kai ne lapset saa ennemmin tai myöhemmin opetettua samaan päivärytmiin. Ihan siinä missä sen yhenkin...
 
Triplamamma
Ohjeena kaikki kaksosia odottaville tai jo vauvoja hoitaville. Opettakaa lapset samaan rytmiin mahdollisimman pian. Muuten kuolette väsymykseen. Meillä neuvolassa täti neuvoi, että on kuunneltava lapsen omaa rytmiä ja siitä ei todella tullut mitään koska mitään rytmiä ei itsestään löydy. No viisas äitini (5 lasta hoitaneena ja siinä sivussa vielä karjan ja maatilan työt) neuvoi, että opeta ne lapset samaan rytmiin ja ruokaa n. 3-4 tunnin välein ja parissa viikossa ne olivat kuin kellot. Nukkuivat samaan aikaan ja söivät. Äitini sanoikin, että pieni lapsi on samanlainen kuin eläin eli omaksuu nopeasti rytmin. Ilmavaivatkin hävis samalla kun pidin 3 tunnin välin ruokailussa (vatsa saa levätä). Tänä muuten korostetaan esim. Saksassa, jossa ystäväni asuu. Eli ilmavaivoja kuulemma tulee, jos syöttää liian tiheään. Eikä lapsi syö koskaan mahaa täyteen niin sitten ei osata nukkua pitkiä uniakaan, kun aina on olevinaan nälkä.
 
Kolmen Äippä
Juu, turha stressi pois vaan!
Meidän 3,5 v.on yksin ulkona ja hakee kavereita ulos, mutta hän onkin ollut
paljon itsenäisempi näissä jutuissa kuin velipojat.
Tottakai siis käydään välistä katsomassa mitä pihalla puuhataan...

Kyllä ne kaksoset saa ihan samaan rytmiin opetettua,
meillä pojilla oli täysin eri rytmit syntyissään, mutta 2 kk vanhana rytmitettiin.
Vaatii paljon hermoja vaan äidiltä,
se huuto ei ollut kivaa, vaikkakin kannatti rytmittää,
ihan kaikkien hermojen vuoksi.

Eihän kaikki tuplat edes ole eri rytmissä eläviä,
voi olla että saat just ne unelmatuplat, jotka tekee samanaikaisesti kaiken ;O)

Ja tosiaan se oma asenne tekee ihmeitä!
 
onko tämä totta?
Miksi 2 vuotias ei voi olla ulkona aidatulla pihalla yksi kun kyseessä on omakotitalo ja iso ja turvallinen piha sekä isot ikkunat joista aukenee näkymä koko pihaan? en voi ymmärtää. No ehkä teidän 2v lapset eivät ole vielä päässeet vaipoista? eivät ehkä itsenäisesti syö ja pue??? Meillä puetaan alusta asti itse ja joskus joutuu vetoketjun kanssa hiukan auttamaan mutta ei muuten.

Lapset ja vanhemmat ovat TOSIAANKIN erilaisia.
 
Lina*
Otimme esikoisen pois hoidosta, kun vauvat syntyivät terveinä ja täysaikaisina. Ajattelin, että kyllähän minä kahden terveen vauvan ja yhden 2½ -vuotiaan kanssa pärjään.

Vaan en pärjännyt.

En siltikään, vaikka syötän kaksoset aina samaan aikaan 3-4 tunnin välein. Eivät nuku eivätkä kuku kuin kellot. Kun toinen nukkuu sikeästi, itkee toinen mahavaivaa ja toisinpäin. Ja vaikka pojalla on massu nyt helpottanut, itkee ja kitisee tyttö edelleen vähän väliä. (Vauvoilla on nyt ikää kohta viisi viikkoa.)

Sanon vielä: Mies pitää kaikki mahdolliset isyysvapaat, mummo asuu meillä ja esikoinen on hoidossa. Miehen kanssa jaetaan yövuorot kitinöiden osalta.

Silti pärjätään juuri ja juuri. Kannattaa siis miettiä, pitääkö hoitopaikan ainakin jonkin aikaa sen jälkeen, kun vauvat ovat syntyneet ja katselee mihin malliin elämä kääntyy. Sitä kautta on kaikista helpointa auttaa itseään ja perhettään jaksamaan, koska Suomessa on kattava hoitojärjestelmä.

Kai se lapsille on tärkeintä, että isi ja äiti säilyvät suhtkoht tolkuissaan.

Enkä kyllä uskalla laskea meidän esikoistamme ulos yksin kuin ihan muutamaksi minuutiksi pukemisen jälkeen. Ja vaippojakin käyttää pihalla edelleen.. Sisällä pissii lattialle, kun talo on täynnä vauvoja. Eikä muuten syö kunnolla kotona, ei leiki ja heräilee yöllä.. Kaikki nämä ongelmat johtuvat kahdesta uudesta vauvajäsenestä. Hoidossa leikkii kuulema vallan mainiosti, syö hyvin ja nukkuu päiväunet.

Että silleen. Mutta en olisi vienyt, jos olisin muuten tämän homman klaarannut. Superihmiset ovat kuitenkin erikseen.

Kiitos muuten tutuille onnitteluista!
 
Lina*
Ai niin muuten vielä.. Yhtään en odotusaikana märehtinyt sitä, miten sitten pärjätään kun vauvat syntyvät. Kaksosraskaus on niin suuri riski, että keskityin ihan sitä murehtimaan :) ja päätin, että vauva-arkea mietitään sitten kun se on ajakohtainen. Esikoinen oli koko raskauden ajan hoidossa siltä varalta, että joutuisin sairaalaan viikkokausiksi tai vauvat syntyisivät etuajassa ja viettäisivät alkutaipaleen keskolassa. Silloinkin olisi tarvittu venymisvaraa perheen tilanteesta.

Me olemme kaikesta huolimatta onnekkaita, kun meillä on kaksi täysaikaista tervettä kaksoslasta, vaikka arki onkin rankkaa. Homma olisi voinut alkaa ihan toisinkin.

Onnea siis matkaan teille kaksosodottajille, jotka olette sen ensimmäisen taipaleen (eli raskauden) alussa!
 
edelliselle
Niin ne kuule muutkin tekee kun Suomessa on se SUBJEKTIIVINEN päivähoitoOIKEUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Lina*
Vierailijalle: Lääkärin kehotuksesta syitä sen tarkemmin erittelemättä. Kaksoraskaus on AINA riskiraskaus, suurimpana riskinä ennenaikainen synnytys. Jotenkin se esikoinen olisi ollut hoidettava, jos olisin

a)joutunut makaamaan lähimpään yliopistolliseen sairaalaan
b)joutunut makaamaan keskussairaalaan
c)joutunut makaamaan kotiin

Onneksi vain viimeiseen tarvitsi turvautua ja siihenkin parin viikon verran. Eikä tässä kaupungissa hoitopaikka järjesty ihan hetkessä, vähintään pari viikkoa menee.

Että olisiko miehen ko. tapauksissa pitänyt sitten ottaa virkavapaata töistä, jotta lapsi olisi tullut hoidettua? Täh?

 
elli vaan
linalle:
ihan ok mun mielestä ratkaisusi esikoisen hoidosta!
kritisoijille:
mitkä ovat perustelut? eikö äidin sairaalahoito ja sitten hoitopaikka esikoiselle maksa paljon?
 
ihmetellen78
Jos maksat hoitopaikasta, ei se tarkoita sitä että sinun tulee viedä lapsi sinne joka päivä! Hoitopaikka voi olla varalla ja viet hänet sitten sinne jos tulee tilanne että vointi on niin huono ettet pysty hoitamaan. Ihan älytöntä lasten kohdalla ajatella että koska maksan hoidosta niin kyllä vienkin lapsen sinne.

Miten ihmiset eivät pysty hoitamaan omia lapsiaan?

ihmettelijä
 

Yhteistyössä