kamala kirvely alapäässä!!!

  • Viestiketjun aloittaja tuska
  • Ensimmäinen viesti
tuska
Mikähän auttais? Monta viikkoa ollut kamala polte ja kirvely ja kipukin alapään limakalvolla. Olen käynyt parilla gynellä, jotka eivät ole osanneet auttaa.

Valkovuoto on todella niukkaa ja sitkeää ja kokkareista, ihan erilaista kuin ennen. Papa oli puhdas ykkönen, siinä oli kyllä havaittu sytolyysiä (?) Toinen gyne varmisti mikroskoopilla, ettei kyseessä ole herpes tai hpv. Sukupuolitaudit negat, veriarvot normaalit.

Limakalvo ei kestä mitään voiteita, heti alkaa polttaa pahasti. Ei siis edes Bebanthenia tms. Lisäksi limakalvot ovat kuivat, johon sain kyllä Vagifemiä. Olen aika kusessa. Auttakaa!
 
jenny
Kokeile sitä gynophilus, saa apteekista ilman reseptiä. Voit kokeilla myös gefilus tuotteita. Jotkut sanovat, että piimäkin auttaa asiaan, kun ""pesee"" sillä ulkopuolelta. ei sisältä!

sytolyysi tarkoittaa ainakin sitä, kun syö pillereitä, niin vaikuttaa jotekin valkosoluihin, jotenkin ne hajoaa?. Eli se kuuluu asiaan, jos syö e-pillereitä tai vs. sitä on kaikille melkein kaikilla pillereiden syöjillä.
 
:(
Itsellä ollut samaa ongelmaa...
Kaikki on ollut puhdasta, käyttänyt olen emätintulehdukseen kuurin ja hiivasienikuurin.

Tulee aina kerran kierroksen aikana, nyt luulin että menee ohi mutta tulikin SAMAAN AIKAAN kuukautisten kanssa...

Inhottaa kun tulenpunaisena paikat eikä niissä mitään näy ja muuten puhtaa arvot.
Relan maitohappotabuja olen syönyt myös.
Yleensä kaikki lähtee siitä että on harrastanu kierron lopussa seksiä. Nytkin juuri ennen kuukautisia. Liekkö ollu liian kuivana paikat ja menny rikki mutta ei ikinä ole päivää pidempää kipeät paikat eikä rikki mene.
 
Mira
Jos kutinoita ja iho-oireita tulee kuukautisten = terveyssiteiden tai pikkuhousunsuojien käytön yhteydessä, syyllinen on melko varmasti ne siteet. Kankaisten kestositeiden kanssa ongelmia ei enää tule.
 
tyt
Mulla on nyt pari päivää kirvelly alapäätä. Välillä istuessa vähän niinku hinkkaa, sitt ku käy kusella nii kirvelee hirveesti. jokku sano et niille käy niin enne menkkoja.
 
Tuuteli maalta
Samanlaisiin oireisiin käytän jogurttia. Voitelen kuten voiteella voidellaan mahdollisimman monta kertaa päivässä. Jos kutinaa, huuhtaisen ensin vedellä kunnolla ja sitten uudet maitohappobakteerit eli jogurtit kohdalleen. Helpottaa muuten heti ja tätä jatketaan kunnes vaiva helpottaa. Liiallista pesua ja saippuaa vältetään. Myöhemmin rakastellessa aina jokin liukastusvoide, spermaa ei kannata jätää pesemättä.
Vaikka minulla on estrogeeitoimintaakin vielä, käytän silloin tällöin paikallisesti estrogenvoidetta ja sekin auttaa.
 
Kigu
Itselläni vastaavia oireita on liittynyt hiivatulehduksiin, mutta toisaalta yksi ystäväni kärsi samantapaisista oireista hieman voimakkaampina ja hänellä todettiin herpes. Kannattaa tutkituttaa ja pian.
 
Kigu
Alkuperäinen kirjoittaja Kigu:
Itselläni vastaavia oireita on liittynyt hiivatulehduksiin, mutta toisaalta yksi ystäväni kärsi samantapaisista oireista hieman voimakkaampina ja hänellä todettiin herpes. Kannattaa tutkituttaa ja pian.
Mikä hölmö olen. Luin tekstisi pikaisesti läpi, ja vastasin ihan hölmöjä... =(
 
kirvelijä
tuntuu pientä kirvelyä lähes koko ajan...Voiko se olla hiivaa, vaikka oikeastaan mitään muita oireita ei ole? Kutinahan se selvin on eikä sitä ole, kirvely tuntuu siinä emättimen aukon lähettyvillä ja joskus peräaukossakin esiintyy "kirvelytuntemuksia". Gynekin sanoi sen olevan hiivaa, oli sillon gynekäynnillä kokkareista valkovuotoa. Paitsi että valkovuoto muuttui kokkareiseksi sen jälkeen kun käytin maitohappobakteeriemätinpuikkoja, tosin se oli 5 päivää ennen gyneä, ei kai ne puikoista mahdollisesti johtuneet kokkareet niin kauan "jumita" alapäässä...

Olen rasvannut bepanthenilla ja on auttanut, samoin myös tuo mieto etikkaliuos ja piimääki olen koklannut. Ei sitä kirvelyä edes huomaa kuin vasta silloin kun pysähtyy pitemmäksi aikaa paikalleen päivän riehumisen jälkeen:) Ajoittain kirvely on lievempää, ajoittain voimakkaampaa. Tätä kirvelyä siis esiintyy ulkosynnyttimissä, enkä ole huomannut mitään limakalojen punaisuutta, ihan normaalilta ne minusta näyttää.
 
yksi vaihtoehto
Minä olen myös vuosia jo kärsinyt kutinasta ja kirvelystä, en emättimen sisällä mutta häppäreissä kovastikin. Vaiva on myös pahennut aina ennen menkkoja. Keväällä aloin syödä maitohappokapseleita kun ajattelin että niistä olisi apua kiusallisiin ilmavaivoihini. No, niihin ei apu vielä löytynyt mutta huomasin pari viikkoa sitten ettei kutinaa ja kirvelyä ole ollut aikoihin, vaikka käytänkin pikkuhousunsuojia usein ja hellettäkin on ollut että luulisi niiden hautoneen normaalia enemmän. Nyt on ehkä kolmas purkillinen menossa kun tämän huomasin ja merkki on Colon Clear probiootti (jos sillä merkillä nyt lienee mitään merkitystä). Monta vuotta tosiaa rasvasin milloin milläkin voiteella eikä siitä ollut mitään apua, kun unissanikin revin alapäätäni rikki. Nyt on ne huolet ohi, ihanaa!
 
Kaaliperhonen
Minulla oli vastaavia ongelmia, eli kirvelyä, kutinaa ja kipua ilman selvää syytä. Lopuksi sitten todettiin vestibuliitti, jonka täydellinen paraneminen kesti pari vuotta. Se hoitui lähinnä kortisonivoiteella, mutta kesti kauan...

Tässä muutama vinkki:
Heti:
- Käytä vain puuvillaisia alushousuja, jotka eivät purista tai hankaa. Ei kireitä farkkuja tms. kiristäviä tai ei-hengittäviä housuja. Hame ilman alushousuja on paras.
- Älä käytä huuhteluainetta alusvaatteisiin.
- Syö jogurttia ja maitohappobakteereja ja voitele alapää jogurtilla.
- Surffaa netistä vestibuliitti ja vulvodynia.
- Älä harrasta seksiä. Sori ;)
Huomenna:
- Varaa aika gynekologille. Jos ongelmaasi ei vastaanotolla oteta vakavasti, varaa uusi aika toiselle jne. (huonolla tuurilla tässä voi mennä kauan) Tai maksa itsesi kipeäksi Jorma Paavosen vastaanotolla Helsingissä, siellä otetaan vakavasti.
Tulevaisuudessa:
- Jos syös e-pillereitä, harkitse lopettamista. Lopetti minulla myös hiivatulehdukset samantien...
- Älä käytä kertakäyttösiteitä ja -tamponeita. Kestositeet ja -tamponit (ja varmaan myös kuukuppi, ei kokemusta) ovat parempia eivätkä hiosta. Yksin kotona voi kuukautisten aikaan kulkea pylly paljaana ja istua/nukkua pyyhkeen päällä. Veri lähtee pyyhkeestä pesukoneessa, mutta en ihan hienoimpia pyyhkeitäni uhraisi ;) Nykyään minulla menee vielä paremmin, koska hormonikierukan ansiosta minulla ei ole kuukautisia, jotka välillä kaikesta huolimatta aiheuttivat kutinaa.
- Harrasta seksiä vain, jos alapäässä on kaikki hyvin. Liukuvoidetta kannattaa käyttää vamuuden vuoksi, ettei vaan hankaa ja ärsytä.

Nykyään voin loistavasti, mutta se muutaman vuoden alapäähelvetti on hyvässä muistissa.
 
Hapan
Monta vuotta juoksin hiiva, suokupuolitauti ja bakteerivaginoosi-testeissä. Tänään ensimmäistä kertaa elämässäni kuulin Papa-kokeen tuloksia lukeneelta gynegologiltani,
että kyseessä olikin liian hapan emättimeni erittämä neste, joka aiheuttaa aivan samoja
oireita, kuin hiiva. Sytolyysi, joksi hän nimesi vaivani, on "vaaraton, eikä vaadi hoitoa",
mutta meinaa tehdä minut hulluksi, sillä en meinaa saada selvyyttä siihen, miten voisin
välttyä ko. vaivalta. Apteekissa oltiin aivan ihmeissään ja hyllyssä oli tarjolla ainoastaan
emättimen happamuutta lisääviä aineita. Netistä näin, kuinka pesu soodavedellä poistaa oireita, mutta se ei poista ongelman aiheuttajaa. Mietin, että olisikohan tietyllä ruokavaliolla vaikutusta? Pitäisiköhän jättää happamat maitotuotteet ja hedelmät pois?
 
vvll
Voisiko kyse olla sienestä ei niinkään hiivasta? Kamferitipat ovat puhdasta pirtua ja niitä saa apteekista, ne auttavat sieneen, esim. jalka- ja partasieneen. Ainakin jos poltetta on karvoituksen alueella kokeilisin ehdottomasti. Etikkavesi (1 osa etikka ja 5 vettä ja sillä ulkoisten ulkosynnyttimien valelua pitkin päivää). Emättimeen laittaisin vain apteekin emätinvaivoihin tarkoitettuja tuotteita.
 
vvll
Alkuperäinen kirjoittaja vvll:
Voisiko kyse olla sienestä ei niinkään hiivasta? Kamferitipat ovat puhdasta pirtua ja niitä saa apteekista, ne auttavat sieneen, esim. jalka- ja partasieneen. Ainakin jos poltetta on karvoituksen alueella kokeilisin ehdottomasti. Etikkavesi (1 osa etikka ja 5 vettä ja sillä ulkoisten ulkosynnyttimien valelua pitkin päivää). Emättimeen laittaisin vain apteekin emätinvaivoihin tarkoitettuja tuotteita.
Piti kirjoittaa että etikkavedellä taas voi hoitaa hiivaa.

 
200888mary
kokeilkaapa istua lämpimässä vedessä johon ole sekoittanut hoitorurvetta n.300g
istu 15min kerralaan-2x vr
turvallinen ja kokeilemisen arvoinen juttu -hoitoturve tapaa sieniä korjaa limakalvoja
tukee hormoonitoimintaa-
autaa kuukautiskipuihin -vaihdevuosiin
tehokaampaa jos voitelet hoitoturpeella koko alapään ja laita "housut"jalkaan mene saunaan
lämpöön 20min ja huuhtele pois
 
Kivulias
Voiko täällä netissä kysyä gynelogilta siitä kirvelystä laitoin kookosrasvaa mut ei auttanut kestäny jo muutaman päivän ai auttaako bepanthen vai mikä olikaa. ja mikä juqurtti auttaa
 
samaa vaivaa
Alkuperäinen kysymys on jo vanha, mutta vastaan kuitenkin. Minulla auttoi noihin oireisiin keltarauhashormoni kuuriluontoisena (samalla auttaa pms:ään minulla). Polttelut eivät lähteneet aivan kokonaan sillä, mutta melkein ainakin. Suurin apu oli siitä, että valkovuotoa alkoi tulla taas, eli se kauhea kuivuus loppui. Ulkoisten alueiden kuivuutta helpotti suolavesihuuhtelu ja ACOn intiimipesuöljy.

Mikähän auttais? Monta viikkoa ollut kamala polte ja kirvely ja kipukin alapään limakalvolla. Olen käynyt parilla gynellä, jotka eivät ole osanneet auttaa.

Valkovuoto on todella niukkaa ja sitkeää ja kokkareista, ihan erilaista kuin ennen. Papa oli puhdas ykkönen, siinä oli kyllä havaittu sytolyysiä (?) Toinen gyne varmisti mikroskoopilla, ettei kyseessä ole herpes tai hpv. Sukupuolitaudit negat, veriarvot normaalit.

Limakalvo ei kestä mitään voiteita, heti alkaa polttaa pahasti. Ei siis edes Bebanthenia tms. Lisäksi limakalvot ovat kuivat, johon sain kyllä Vagifemiä. Olen aika kusessa. Auttakaa!
 
Viimeksi muokattu:
samaa vaivaa
Mulla alkoi neuropaattinen vulvodynia tismalleen samoilla oireilla. Ota yhteys Jorma Paavoseen Hkin Mehiläisessä. En toivoisi tätä edes Nina Mikkoselle.
Miten pitkään sinulla meni, että vd alkoi? Mietin vain omien oireideni kannalta, että jokohan voi huokaista helpotuksesta... Minulla ei ollut kuin pienen hetken niin paha tilanne, että bepanthenkin kirveli, ja kuivuus lähti tosiaan keltarauhashormonilla (ainakin se vuodottomuus, ulkoisilla alueilla lievää hankalaa tunnetta silti välillä oli/on). Nyt on jo useamman kuukauden ollut ihan jees tilanne, vaikkei IHAN normaali olekaan. Elän ihan normaalia elämää kuitenkin. Viime aikoina tuossa ennen kuukautisia tosin oli kutinaa jonkin verran, mutta ei nyt huolestuttavasti. Lisäksi alapäähän on alkanut kertyä valkoista töhnää, joka SAATTAA olla vain talieritystäkin, mikä olisikin vain hyvä juttu... (Valkoista on siis ollut jo ennen kutinaa, ja kutinaakaan ei nyt taas ole muutamiin päiviin ollut.) Muutenkin osaan jotenkin ottaa rennommin koko jutun nykyään:)

Mutta tosiaan, kysymykseni pointti siis oli, että mitenköhän pitkään se vd kytee jos on tullakseen? Minulla on ollut jo paljon yli puoli vuotta vaivoja (virtsahädän tunnetta, lievää polttelua ja valkovuodon loppumista), mutta tosiaan viimeiset kuukaudet ovat olleet tosi jees, eikä noista oireista ole ollut muuta kuin tuo polttelu, ja sekin VAIN välillä ja VAIN hyvin lievänä. Ilmeisesti vd ei aina puhkea (tai tule pahaksi), vaikka sitä olisikin kytemässä... Minulla ainakin oireet aikoinaan sopivat todella hyvin vd:n alkamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
____
Jos olet varma, ettei kyseesäs ole hiiva, sukupuolitauti tai muu tulehdus niin voi olla, että iho on vain kuiva. Mulla oli yhdessä vaiheessa hirveää kirvelyä, vähän kuin virtsiksessä vaikka ei virtsistä sitten ollutkaan, mutta perusöljyn käyttö auttoi. Eli vaikka ceridalia tai aqualan oilia apteekista ja sitä kun muistaa säännöllisesti ja alussa vaikka joka vessakäynnillä laittaa niin kirvely katoaa :)
 
Kiikku
Mulla ollu nyt melkein jo kolme vuotta noita samoja oireita. Kirvelee, polttelee, alavatsaa sattuu, ei pysty koskemaan alapäätä, ja harvoin pystyy seksiä harrastamaan. :/ Toivottavasti löydän nyt täältä apua, koska välillä tuntuu että sekoaa pää. Tekis mieli repii hiukset päästä. Ei tämmösen kanssa voi elää. Olen nyt melkein kaksi vuotta ravannut lääkäreillä. Tehnyt kaikki maailman testit, eikä ole löytynyt mitään tauteja tai muuta. Huomenna varaan ajan gyneltä, ja kysyn sitten että voisiko mulla olla tuo vulvodynia, ja kysyn miten kannattaa hoitaa. Olen toki netistä jo katsonut hoito-ohjeita, mutta haluaisin tästä mahdollisimman nopeasti eroon, koska en tiedä koska mulla napsahtaa päässä ja sekoan. :D
 
unikko64
On todella punaiset ja kosketus arka toi alapää ja itselläni ei ole ollut valkovuotoa, mutta kysyisin missä suhteessa sitä suolavettä tehdään ja uskaltaako käyttää ärtyneisiin limakalvoihin. Olen käyttänyt Bepanthenia. ovestan 1mg eikä apua. Lääkärissä käynyt ja kaikki ok. Ihan itkettää kun ei apua saa. Tämä kaikki vaikuttaa koko elämään. Mikä liukuvoide olisi hyvä?
 

Yhteistyössä