Hae Anna&Ellit-sivustolta

Kannattaako ROACCUTAN?

Viestiketju osiossa 'Kropan kohentajat' , käynnistäjänä LikeMe, 28.12.2006.

1. LikeMe Vierailija

Olen 17-vuotias tyttö ja kärsinyt jo vuosia aknesta..akneni paheni kun kokeilin Yasminelle - e- pillereitä. Nyt syön antibiootteja (Apocyclin) mutta en ole kolmessa viikossa huomannut mitään muutosta. Poskissa on valtavia paiseita joihin sattuu ja iho on pintakuiva. Kannattaisiko aloittaa Roaccutan? Pelkään niitä sivuvaikutuksia ihan hulluna! Ja tuleeko aluksi jokin pahenemisvaihe? Oon kuullut myös että vaikuttaisi mielenterveyteen ja sen kanssa en kyllä haluaisi leikkiä...mutta toisaalta auttaako tähän akneen mikään muukaan? Kokemuksia?

2. Goo Vierailija

Söin sinun ikäisenä myös antibiootteja pisimmillään puoli vuotta, mutta vaiva palasi heti, kun lopetin antibiootit. En halunnut jatkaa antibioottien syömistä, koska pelkäsin sitä, että jatkuva antibioottien syöminen tuhoaa elimistön hyvää bakteerikantaa.

Sitten olin ilman lääkitystä usean vuoden ajan. Kävin 4-6 viikon välein kosmetologilla ja hoidin ihoa säännöllisesti kosmetologin ohjeiden mukaan. En halunnut Roaccutania silloin, koska halusin lapsia.

Roaccutania söin vasta pari vuotta sitten (yli 30-vuotiaana, jee! Minulla siis nuoruusiän aknen lisäksi tuli myös aikuisiän akne). Luin huolellisesti sivuvaikutukset. Kävin yksityisellä lääkäriasemalla ihotautilääkärillä. Sain Roaccutan-kuurin. Kävin tarvittavissa laboratorioseurannoissa kaksi kertaa (verikoe, jossa seurataan maksa-arvoja). Aluksi iho alkoi kuivua ja esim. huulet olivat rohtuneet. En ostanut ihon hoitoon sen kummempia aineita, vaan rasvasin ihoa ja huulia normaaleilla apteekin rasvoilla (tavallinen huulivoide ja tavallinen perusvoide). Iho oli kieltämättä vähän hurjan näköinen, mutta toisaalta talvikautena ei tarvinnut suojata ihoa auringolta. Toisaalta olin asennoitunut, että lääkekuuri kestää 5 kk, joten en odottanut ihmeitä tapahtuvaksi yhdessä yössä, koska sellaista ihmelääkettä ei ole.

Kuulemma 10 käyttäjästä yli puolella akne paranee kokonaan pysyvästi, parilla akne häviää ja palaa uudelleen myöhemmin (mahdollisesti lievempänä) ja vain pienellä osalla Roaccutan antaa apua vain lyhyeksi aikaa (kuten antibiootti).

Minulla akne pysyi poissa reilut kaksi vuotta. Sen jälkeen aknea tuli jälleen. Tosin hartioihin isoja kipeitä näppylöitä tulee vain tosi harvoin. Menin uudelleen ihotautilääkärille ja aloitin uuden kuurin. Valitettavasti laboratoriokokeet osoittivat, että maksa-arvoni nousivat, joten jouduin lopettamaan kuurin kesken. Kun lopetin, maksa-arvot palautuivat onneksi takaisin. Valitettavasti Roaccutanista ei ole olemassa pientä kokeilupakkausta, joten otti tosiaankin päähän, kun yli 100 euron arvoiset pillerit jäi syömättä.

Olet aika nuori, joten on mahdollista, että ihon aktiivisuus lakkaa muutaman vuoden sisällä, sillä elät ikäsi puolesta vielä murrosikää. En osaa sanoa, onko järkevää sinun iässäsi vielä syödä Roaccutania. Ainakin minun kokemukseni mukaan sivuoireet eivät olleet niin pahat kuin ehkä luulin. Tosin olin kyllä äärettömän tyytyväinen lopputulokseen. Oli ihan ihmeellistä olla finnitön, kun olin noin 12-vuotiaasta asti kärsinyt enemmän tai vähemmän mustapäistä, finneistä jne.

Kosmetologini muuten sanoi, että TÄRKEINTÄ aknen hoidossa on puhtaus. Opettelin käyttämään kasvosientä. Pesin (tai siis pesen yhä) kasvot kaksi kertaa päivässä sienen kanssa. Jos olen käyttänyt meikkiä, pesen kasvot kahteen kertaan, käytän kasvovettä, laitan kosteusvoidetta, näppylöihin kuivattavaa voidetta jne. Kasvoveden käyttö ei korvaa kunnon puhdistusta, vaikka niin luulin, sillä kasvovesi ei ota ihohuokosia puhtaaksi syvältä kuten sieni.

Jos tosiaankin hoidat puhdistuksen ihollesi täysin mallikelpoisesti eikä sekään auta, niin Roaccutanista voisi olla sinulle iso apu. Voit toki käydä ihotautilääkärillä ja hakea reseptin ja sitten sen jälkeen katsoa, uskallatko aloittaa kuurin, kun olet saanut vastauksen kaikkiin sinua askarruttaneisiin kysymyksiin. Tsemppiä!

3. Vieraileva mies Vierailija

Minullakin oli melkoisen voimakas akne ~15-18 -vuotiaana, kävin kosmetologilla 6 x vuodessa.
    Sitten kun sain Roaccutan kuurin se hävisi, söin 2 x 100 kapselia.
    Toki täytyi käydä maksakokeissa ennen, ekan kuurin jälkeen ja vielä toisen kuurin jälkeen.
    Tästä tosin on aikaa jo lähes 20 vuotta ; )
    Muistaakseni minulla oli 5mg Roaccutan, kun veljeni sai vuotta myöhemmin 10mg kuurin ja tauti loppui siihen.
    Muistan, kuinka minua hirvitti kuurin hinta, kun yksi purkki/100kpl maksoi silloin 998,86mk eli melkein kympin kappale, mutten onneksi joutunut katumaan eli suosittelen - ainakin minulla toimi hyvin.

4. Tintti82

Saadut tykkäykset:
    0
    Itsekin söin joskus Apocycliniä mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Seuraavaksi sain Roaccutankuurin ja se tehosi. Silloin kun sain sen ei tarvinnut käydä gynellä kuten nykyään jos olen oikein ymmärtänyt. Riitti verikoe. Ja kokeissa kävin ihan säänöllisesti. Kertaakaan ei mitkään arvot heittäneet. Limakalvot eivät kuivuneet. Vain huulet kuivuivat aika pakasti mutta siihen läytyi voiteet.

Ja hiuksia lähti. Oli kyllä mistä lähteä eli kaljuksi (vaikka pelkäsin) en sentään tullut eikä sitä juuri muut huomannut kuin äitini. "Juuttiköydestä" lähti puolet. Eikä ole tähän mennessä kaikki kasvaneet takaisin. Tukka on kyllä paksu ja hyväkuntoinen kaikesta huolimatta.

E-pillereitä en syönyt samaan aikaan. Ja lisäksi minulla oli Skinoren-voide jota käytin vieläkuurin loputtuakin. Aluksi oli Differin-geeli mutta se ei sopinut minulle lainkaan.

Kosmetologilla kävin aluksi kerran kuussa ja sitten joka toinen kuukausi. Ja sitten silloin kun siltä näytti että olis tarvetta käydä.

Kuuri alkoi aika vahvana eli jos oikein muistan niin 20mgx2/pvä. Sitten 20mgx1/pvä ja jossain vaiheessa se vaihtui 10mgx1/pvä. Lopuksi 10mgx1/joka toinen päivä. Jotenkin noin se meni. Ja söin lääkettä 5 vuotta. Sitten vasta tuli nykyiset rajoitukset.
    Ainoa huoleni on että miten on käynyt suvun jatkamiskyvylleni... kuurin loppumisesta on nyt noin 4 vuotta.

5. aknetyttö Vierailija

Eli saman olen kokenut. Söin ensimmäisen kerran 15-vuotiaana Tetralycal -kuurin ja se auttoi akneeni. Aloitin kyllä myös e-pillerit ja se varmasti vaikutti siihen, että akne ei palautunut kuurin loputtua. Lopetin kuitenkin e-pillerit 16-17-vuotiaana ja akne palasi. Naama ei ollu lainkaan niin paha, mutta selkä oli kamala. Söin uuden Tetralycal -kuurin, mutta akne palasi lähes heti kuurin loppumisen jälkeen.
    Aloitin roaccutan kuurin 17-vuotiaana, mutta lopetin sen 3 viikon jälkeen kesken, koska hiuksia lähti aivan järkyttäviä määriä. Nyt olen 19 ja selän akne on alkanut hellittää. Olen humannut, että puhtaus, liikunta, terveellinen ravinto ja se ETTEI KOSKE kasvoihin tai selkään auttaa. Hiuksia pestessä on myös muistettava, että selkä on huuhdeltava hyvin hiusten alta pesun jälkeen. Minulla nimittäin väheni 2/3 näppylöistä selästä, kun aloin huuhdella sen kunnolla. Toisin sanoen shampoo ärsytti näppylöitä!
    Nammani pesen dr. Hausckan tuotteilla, ne ovat aika hintavia, mutta samoja tuotteita käyttävät myös kosmetologit. Olen myös huomannut, että naamaa ei pidä puhdistaa liikaa, eli pesen kasvot iltaisin kunnolla, mutta aamulla huuhtelen vain vedellä. Joskus pidän välipäivän, että pesen vain vedellä. Minun ihoni nimittäin huononee jos hoidan sitä liikaa.
    Toivon, että akne katoaisi kokonaan, koska on tämä aika inhottavaa aikuisuuden kynnyksellä kärsiä aknesta, kun ystävillä murrosiän akne on jo ajat sitten kadonnut. Meillä toisaalta on aknea suvussa.. En halua syödä roaccutania, koska se on niin vahvaa "myrkkyä", mutta jos akneni vain jatkuu ja jatkuu, aloitan varmaan kuurin jossain vaiheessa uudestaan. Tukkahan siinä tietysti menee minulla. Odotan kuitenkin vielä muutaman vuoden ja odotan josko tämä menisi pois.

6. tyj Vierailija

Itselläni Roaccutan vei näppylät pois lopullisesti jo parissa viikossa, eikä mitään pahenemisvaihetta tullut (akne ei ollut kovin vaikea). Ihana sivuvaikutus oli, etteivät hiukset rasvoittuneet enää lainkaan. Ikävää oli huulien kuivuminen, joka ei ole parantunut vieläkään, vaikka kuurista on jo vuosia. Lisäksi mielestäni kasvojeni iho myös oheni ja herkistyi huomattavasti, mikä voi olla kuitenkin vaan kuvittelua. Lisäksi vasta näin myöhemmin olen tajunnut, että elämäni pelottavin masennuskausi sattui olemaan juuri kuurin aikoihin...

7. helpotus Vierailija

Minä kyllä suosittelen lämpimästi! Vaikkakin kolme kuuria sain syödä, mutta ne ensimmäiset olivat liian lyhyitä, vasta se viiden kuukauden kuuri auttoi. Sivuoireita ei pahemmin ollut, parina ekana viikkona akne villiintyi jonkin verran ja reilun kuukauden kasvot ja huulet olivat todella kuivat, mutta siihen auttoi rasvaaminen. Nyt olen ylläpitänyt tulosta Yasmin-pillereillä ja menkkojen aikana ilmaantuu silloin tällöin jokunen näppy. Kallista se on, mutta mulla ainakin maksoi itsensä takaisin!

8. ikimurrosikä79 Vierailija

En todellakaan suosittele Roaccutanin käyttämistä. Minulle lääkäri määräsi kyseisen kuurin joskus 23-vuotiaana ja söin sitä kuuria sitten muistaakseni 4 kuukautta. Minullekin sanottiin silloin, että 70 % käyttäjistä akne poistuu lopullisesti ja lopulla 30 % akne poistuu pitkäksi aikaa, palaa ehkä jossain vaiheessa. Minä en huomattavaa parannusta huomannut. Outoa sinänsä, kun kerran tulosten piti olla niin huomattavia ja tilastojen niin toiveikkaita. En enää ikinä söisi tuollaisia lääkekuureja, koska niiden haittavaikutukset ovat tosi pahoja suhteessa niiden tuomaan apuun. Uskon, että joillekin Roaccutan auttaa, mutta mielestäni haittavaikutukset ovat elimistölle liian suuret. Maksa ei voi kestää sellaista myrkkysuodattamista jatkuvalla syötöllä!!! Ja se lääkehän pääasiassa kuivattaa ihoa, eikä se kyllä kuulosta oikeanlaiselta avulta aknen hoitoon. Minä kokeilen tällä hetkellä pellavansiemenöljyn ja sinkin yhdistelmää, syön ko. aineita joka päivä aamiaisen yhteydessä. En ole vielä varma, auttaako tämäkään kuuri, mutta mieluummin yritän luontaistuotteilla kuin niillä hirveillä lääkefirmamyrkyillä, joita lääkärit oikein tunkemalla tunkevat. Kyllä oikeasti pitää olla ihan luonnonmukainenkin apu iho-ongelmiin.

9. näppylä27v Vierailija

roaccutan taitaa olla ainoa lääke mikä antaa jopa pysyvän tuloksen aknen hoidossa,ei aina auta terveelliset elämäntavat ja naaman hyvä puhdistus,ihotautilääkärini mukaan aknen syy on useimmiten hormonaalinen.hän sanoi myös että roaccuttanin käytössä tärkein ei ole hoidon kesto vaan päivittäinen annostus,eli jos annostus on liian pieni,ei auta vaikka söisi lääkettä vuoden,mutta jos annostus on suuri ja syöt vaikka puoli vuotta niin se antaa paremman avun.kolmatta kuuria vedän juuri..seuraavaksi kun tauti uusii niin sivelen bensaa naamaan ja sytytän palamaan:) on se kuma kun näistä näppylöistä ei pääse eroon!mutta onneks on roacuttan,se antaa ainaki pari näpytöntä vuotta mutta toivotaan että nyt nää lähtee lopullisesti,ikääkin on jo 27v..

10. Itselläni akne alkoi ala-aste ikäisenä ja oli todella pahana yläasteella. Muistaaksen yhdeksännen luokan alussa aloitin kaiken muun kokeilleena Roaccutanin. Aluksi iski epätoivo että ei tämäkään auta, mutta kevääseen mennessä oli iho parantunut täysin. Arpia oli toki poskissa paljonkin, mutta nekin ovat tähän ikään mennessä (27 v.) hävinneet. Sivuvaikutuksia oli huulien kuivuminen, mutta ei juuri muuta muistaakseni. Akne ei ole myöskään palannut, tosin syön e-pillereitä, joten ehkä nekin vaikuttavat... Mutta itse tekisin saman kyllä uudelleen, moni asia olisi jäänyt kokematta jos akne olisi painanut itsevarmuutta alas.

11. lenkkari Vierailija

Oma roaccutan hoito jätettiin aikoinaan kesken nousseden maksa-arvojen vuoksi. Tänäkin päivänä arvot ovat hiukka kohollaan.

12. Akiliina Vierailija

Tämä voi kuulostaa vähän hullulta mutta sanon kuitenkin, kun itse tiedän kuinka paljon elämää voi hallita jokin tämäntapainen iho-ongelma. Ystäväni kärsi aikoinaan pahasta aknesta, ja hän luki jostain että meditaatioharrastus auttaisi akneen. Hän aloitti meditaation ja vähitellen iho parani. Ongelma oli sitä ennen jatkunut vuosia.

Harrastuksena meditaatio ei toki ole niitä helpoimpia opetella, mutta sen vaikutukset ovat ilmeisen moniuloitteiset. Kyse on rentoutumisesta, joka auttaa kehoa itse parantamaan itsensä.

13. hiutale*-* Vierailija

Minä suosittelen kyllä Roaa! Söin ensin muistaakseni 4kk kuurin, jolla iho pysyi hyvänä pari vuotta. Sen jälkeen söin 5 kk kuurin, josta on nyt aikaa reilu kolme vuotta.

Iho on vieläkin hyvä, joitain yksittäisiä hikinäppyjä tulee silloin tällöin, mutta kaikki isommat kipeämmät näpyt ovat pysyneet poissa. Minulla on todella nopeasti rasvoittuvat hiukset, joten olin vaan iloinen kun Roan aikana hiukset eivät rasvoittuneet niin nopeasti! Muita sivuvaikutuksia oli vain huulten kuivuminen, mihin auttoi apteekista saatava bebanthen-voide.

14. Fresa Vierailija

Minä söin myös noin 17-vuotiaana Roaccutan-kuurin, eikä finnejä ole paria hassua näppyä enempää ilmestynyt kuurin jälkeen (olen nyt 23-vuotias). Mulla ei ollut koskaan kasvoissa oikein kunnon isoja paiseita, vaan paljon pientä näppyä, mutta etenkin rinta ja selkä olivat kuurin tarpeessa. Iho on nyt hyvä kauttaaltaan, eikä sivuvaikutuksia ollut muuta kuin tuota pientä huulten rohtumista jne. Suosittelen lämpimästi, oli joka euron arvoista.

15. Suosittelen kyllä ehdottomasti roaccutania. Itse söin aikoinaan teini-ikäisenä kaksi antibioottikuuria ihooni ja akne uusi kummankin kuurin jälkeen. Roaccutania söin yhteensä puoli vuotta, eikä ole akne uusinut. Itselläni sivuvaikutuksena oli tuo huulien ja alapään limakalvojen kuivuminen, eikä muuta. Mutta nekin ongelmat hoituivat bebanthenilla (mitä käytän edelleenkin huvvirasvana) ja liukastusvoiteella ;) Se kieltämättä oli kivaa, että hiukset ei enää rasvoittunut ollenkaan.

16. Marmaris Vierailija

Poikaystäväni söi 2 antibioottikuuria akneensa, mutta ne eivät auttaneet. Hän kävi myös homeopaatilla, joka määräsi jotain ihmetippoja, mutta nekään eivät auttaneet. Lopulta ihotautilääkäri määräsi hänelle puolen vuoden roacuttan-kuurin (tai eri nimellä olevan samaa ainetta sisältävän kuurin), ja akne postui kokonaan. Nyt on kulunut 3 kk kuurin loppumisesta, ja ainakaan vielä akne ei tullut takaisin. Sivuoireiden lista kuulosti pahalta, mutta ainoa huomattava oire oli huulten kuivuminen, johon auttoi tavallinen huulirasva. Aluksi myös tuli lisää paiseita ja iho kuivui, mutta loppukuukausina iho oli jo hyvässä kunnossa. On siis ehdottoman tärkeää syödä kuuri loppuun ensi shokista huolimatta! Naisilla pitää kuurin aikana pitää tarkka huoli ehkäisystä, sillä lääke on vahingollista sikiölle.

17. Jppi Vierailija

Lääkäri sanoi, että kuurin aikana ei saa käyttää alkoholia ollenkaan, niin kuinka ehdotonta tämä on? Väkeviä en käytä ollenkaan ja muitakin tosi harvoin, mutta voiko esim. muutamasta oluesta olla haittaa? Onko kokemuksia?

18. ainokainen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hm. Ei mulle lääkäri teini-iässä sanonut alkoholin ja Roaccutanin yhteensopimattomuudesta mitään!
    Vedin perseet joka viikonloppu ihan normaalisti.
    Hengissä ollaan vielä.

19. hjyt Vierailija

^ maksa ei välttämättä tykkää tuosta, roahan rasittaa maksaa kovasti (siksihän niitä maksa-arvojakin tarkkaillaan), ja alkoholihan tunnetusti palaa myös maksassa... voi tulla liian tuhti pala maksalle pilkottavaksi.

ainokainenhan ei asialle voi enää mitään (ehkä lääkäri oli sinisilmäinen ja ajatteli, ettei alaikäinen kuitenkaan käydä alkoholia? ;), mutta jos olisin aloittamassa kuuria, en kyllä leikkisi terveydelläni... ei se oluen jättäminen lyhyeksi aikaa niin hirveää ole ;) kellään tutulla ei välttämättä ole omakohtaisia kokemuksia haitoista, mutta en silti haluaisi olla se ensimmäinen! there's a first time for everything...

20. -typykkä- Vierailija

Olen syönyt apocyclin kuureja muutamaan otteeseen ja ehkä niistä piebtä apua on ollut, mutta vaikutus on lakannut heti kuurin jälkeen.. nyt ootan aikaa ihotautilääkärillr et saisinko roaccutania..selkä karseen näkönen..Kertokaa ihmiset,,lähteekö hiuksia paljon,,siis miten yleistä se on ja kasvaako ne takas.. pelottaa, kun hiukset on kuitenkin aika ohuehkot loppujen lopuksi... joten pelottaa naisena tämä kovasti..

21. ... Vierailija

kuinka helposti eli kuinka lievään akneen lääkärit antavat roaa?? itse kolme vuotta sitten sain pahaan akneen differiiniä ja dalacinia.toimi ihan ok ja iho parani jonkun verran. Haluaisin hyvän ihon vihdoinkin ettei tarvitsisi käyttää paljon meikkivoidetta jatkuvasti. isoja kipeitä finnejä tulee harvoin, mutta muuten kasvot on paljon pikku näppylötä ja jonkin verran mustapäitä... haluan lopuistakin eroo...

22. Suosittelen 100 % Vierailija

Suosittelen lämpimästi! Itse söin Roaccutan kuurin joskus 15 vuotta sitten. Akne ei ollut paha, lähinnä leukaperissä oli ajoittain isoja, kipeitä "paiseita", ja sitten sellaisia satunnaisia muualla naamassa. En edes tiedä, oliko kyseessä varsinainen akne. Joka tapauksessa sain yksityiseltä ihotautilääkäriltä reseptin. Luonnollisesti kävin tarvittavissa maksakokeissa ennen hoitoa ja sen aikana. Kuuri todella kannatti! Näpyt hävisivät sen siliän tien, eivätkä ole takaisin tulleet. En myöskään kärsinyt sivuvaikutuksista, eli mitään kauheaa naaman kuoriutumista tms. ei tapahtunut. Huulet hiukan kuivuivat, mutta sekin hoitui ahkeralla rasvauksella. On ihanaa, kun on näpytön naama, joten se rahallinen satsaus, minkä hoito vaatii, kannattaa ehdottomasti!

23. lllll Vierailija

ah vihdoin! sain tänään roaccutan-kuurin. ei onneksi tarttennut kinua lääkäriltä. Huvittaa oli kun lääkäri käski mut käyttämään kortsua MYÖS vaikka mulla on jo nuvaring..olen käyttänyt nuvaringiä jos tässä puoltoista vuotta niin ehkä tosiaan uskon siihen etten pamahda paksuks nyt sitten roa-kuurin aikana...vesikokeet sun muut meen ottaa joskus kahden kuukauden aikana..valoa tunneli päässä!

24. Kiperä Vierailija

VAROITAN! ROACCUTTAN-KUURIn aikana olin ajoittain niin depressiivinen, että olin usein aikeissa vetää itseni naruun... Elämänilo hävisi samalla kun naamataulu oli suloisimmillaan. Kökin kotona, ja viimein soitin jonnekin ja kysyin miks lääke masentaa, sanoivat että se (roaccutan) vähentää jotain mielihyvähormoonia ja siks voi masentaa. Helpotti kuulla se! En hiiskunut masennuksesta ihotautilääkärille, muutoin olisi varmaan loppunut reseptinkirjoittelut. (nyt naama on palaamassa samaan kuin ennen kuuria. Ihan sama!)

25. avun saanut Vierailija

Ensimmäisen kerran sain roaccutan-kuurin 15-vuotiaana. Olin tällöin aika masentunut, minulla ei ollut kavereita ja itsetuntoni oli nollilla (akneiholla ehkäpä suuri vaikutus tähän). Söin roaccutania puoli vuotta, mutta se ei vaikuttanut mielenterveyteeni mitenkään pahalla tavalla. Päin vastoin, tulin hirveän onnelliseksi kun ihoni alkoi parantua! Uskalsin hieman ottaa kontaktia muihin ihmisiin ja sain parantuneesta ihosta hirveästi itseluottamusta, joka näkyi myös siinä että sain kavereitakin. Ennen roaa olin kokeillut kaikki mahdolliset tetrasykliinit ja voiteet.

Akne uusiutui muutaman vuoden päästä. Tällöin olin lukioiässä. Söin roaccutania toisen kerran. Tällöinkään ei tullut mitään mielenterveydellisiä ongelmia.

Kolmannen kerran jouduin syömään roaccutania 2-kymppisenä. Elämäntilanne oli tuolloin vaikea, oli henkisiä ongelmia ja sosiaalisia. Oli muutto ja ero. Se oli ahdistavaa aikaa. Roaccutan ei kuitenkaan vaikuttanut muuten kuin parantamalla ihoni.

perusluonteeltani olen tällainen murehtimiseen taipuvainen, mutta positiivinen ihminen. Roaccutan on auttanut vaikean akneni pois, ja jos näkisitte kasvoni nyt, niin ette uskoisi että olen kolme kuuria sitä joutunut syömään! Haluaisin sanoa kaikille jotka empivät roaccutania, tuon haittavaikutuksissa olevan masentuneisuuden vuoksi, että roaccutan ei ole mikään psyykelääke, ei siinä persoona mihinkään muutu, et sinä tule yhtäkkiä joksikin toiseksi ihmiseksi ja ala tekemään mitään ihmeellisiä temppuja sen vuoksi, eli päässä ei käy mikään naksahdus että haluat tappaa itsesi tällä sekunnilla. Pysyt omana itsenäsi. Ja sitäpaitsi kaikki eivät saa siitä mitään kovin epäedullisia haittavaikutuksia (kuten minä, vaikka olinkin hieman masentunut ja masentuvaisuuteen taipuvainen).

Itse tekisin niin, jos roaa joutuisin nyt syömään ja huolestuttaisi tuo masentuneisuus, että esim. puhuisin poikaystävälle tai äidille siitä että se huolestuttaa minua, ja sopisin että vaikkapa kerran viikossa kertoisin fiiliksiä tuolle luottohenkilölle, ja sitten puhuisimme yhdessä niistä. Ja jos joku asia alkaa ahdistamaan liikaa niin sitten puhuttaisiin siitä joka päivä. Ja toisena vaihtoehtona (ei tosin muistaakseni suositeltavana) on lopettaa kuuri kesken. Vaikuttava ainehan on poistunut kropasta jo kuukaudessa.

Jaa tämä sivu