Hae Anna&Ellit-sivustolta

keittiön puutasojen tahrat

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä Lisa N., 01.02.2008.

1. Lisa N. Vierailija

Uudessa keittiössämme on puutasot, mutta niiden hoito askarruttaa. Jo nyt tasossa on lautasen jättämä rengaskuvio. Luultavasti oliiviöljyä. Voiko sitä poistaa millään? Jos olisin tiennyt, että puutasot ovat näin arkoja, olisin harkinnut kannattaako niitä ottaa lainkaan. Miten te olette pärjänneet puutasojen kanssa?

2. Meilla on ollut puutasot 8 vuotta ja hyvin on parjatty, vaikka en kovin tarkka olekaan. Myos uuteen keittioomme valitsin puutason. Meilla olen oljytahroista huomannut, etta ne lahtevat itsestaan pois parin viikon sisalla.

3. Mulla oin myös öljyvahalla käsitellyt puutasot. Ovat 6 vuoden jälkeenkin ihan kauniit, eikä tahrat ja muut jäljet jää niihin pysyvästi.

Sipaisepas pintaan uusi pintakerros sopivalla tuotteella. Neuvoja löydät vaikka netistä tai kauppiaalta. Jäljet häipyvät sillä. Tiesithän, että ne pinnat täytyy käsitellä n. pari kertaa vuodessa, nimittäin ne öljyllä tai öljyvahalla käsitellyt. Silloin pinta säilyttää hylkivyytensä.

Lakattuun pintaan tämä ei tietysti käy, mutta tuskin keittiön tasot lakattuja ovat?

4. Jos sinulla jää öljyrenkaita pöytään eli öljy imeytyy siihen, niin pintakäsittely ei ole kunnollinen.

Jos tasosi on öljyttyä puuta, niin laitapa siihen huonekalukäsittelyyn tarkoitettua öljyä oikein kunnon kerros, niin että pöytä oikein kiiltää öljystä (anna sen öljyrengastahran olla vaan siellä mukana alla). Anna imeytyä yön yli, pyyhi ylimääräiset pois kuivalla pehmeällä sienellä/liinalla, lisää uusi kiiltävä kerros, anna taas imeytyä yön yli jne, kunnes puu ei enää ime öljyä. Sen jälkeen pyyhit viimeiset ylimääräiset pois. Nyt sitten ei enää pitäisi jäädä tahroja. Massiivipuutason päivittäinen puhdistus hoidetaan vedellä kostutetulla rätillä, ei siis käytetä mitään pesuaineita koskaan. Taso tummuu jonkin verran käytössä. Itse olen hionut pinnan pehmeällä hiekkapaperilla poistaakseni vanhat öljykerrokset ja öljynnyt uudelleen n. vuoden välein, edellä selostetulla tavalla. Myös naarmut saa hiomalla ja uudelleenöljyämällä pois.

Vahapintaisesta en tiedä mutta siihen saat ohjeita rautakaupasta.

Jaa tämä sivu