Hae Anna&Ellit-sivustolta

keittiön välitilan kaakelointi: uutta vanhan päälle

Viestiketju osiossa 'Rakentaminen ja remontointi' , käynnistäjänä remonttireiskatar, 28.05.2008.

1. remonttireiskatar Vierailija

Onko kellään kokemusta keittiön välitilan kaakeloinnista? Pitääkö vanhat kaakelit poistaa, vai voinko laittaa puhditetun kaakelin päälle laastia ja latoa uudet laatat siihen. Remonttikokemusta ei ole, mutta halua itse tehdä kylläkin....

Kaappela yms. en aio vaihtaa, vaan tehdä pintaremonttia vaihtamalla työtasot ja uusimalla välitilan kaakeloinnin. Seinät myös maalaan vanhasta keittiöstä.

Vatauksia odotellen....

2. toinen reiskatar Vierailija

varmaan parempi tulisi, jos saat vanhat laatat pois. Laasti tuskin pysyy vanhan laatan päällä, vaan ehkä pitäisi sitten liimaa käyttää. Ja tulisiko seinästä liian paksu, jos laatat ulottuisi esim. tiskipöydän päälle liian pitkälle.
    Minä irroitin vanhat kaakelit ihan käsipelissä sorkkarautaa ja vasaraa käyttäen. Työn vaikeus riippuu varmaan siitä, mitä materiaaleja pohjalla on. Mulla oli ihan betoniseinää. Tasoitin sitten seinää vähän remonttilaastilla, laitoin laatat (pieniä mosaiikkilaattoja ei tarvinnut edes leikellä) ja sitten saumasin. Viikon verran meni aikaa (siis kun kävin päivät töissä), mutta hienoa jälkeä tuli. Vähän jossain kohti mosaiikit peilaa, mutta se on vain elävämmän näköinen.
    Muista laatoitettaessa tarkkailla saumoja, että tulevat linjaan ja suoraan.
    Voithan kokeilla jostain kohti, miten tiukassa vanhat laatat ovat.
    Onnea matkaan.

3. sirellä Vierailija

Siellä on yleensä asbestia takana ja yhdestä pikku altistumisesta saa 100% varmuudella KEUHKOSYÖVÄN!

kaakelit voi maalata jos ei ole varaa ammattilaisiin

4. Raksajamppa Vierailija

Ööh, totanoinnii. Mihinkähän tuo asbestitieto niinku perustuu?. Itse olen löytänyt laattojen takaa tiiltä, betonia erilaisia rakennuslevyjä (puuta tai kipsiä) ja jopa kovalevyä, mutta en asbestiia.

5. tietävä1 Vierailija

Et sinä sitä erota kipsistä, samanlaista valkoista jauhetta.

6. justiisa Vierailija

mene muualle provoilemaan. Kas kun ei lievinjauhetta.

7. asbestiako? Vierailija

Jos vanhat laatat (ja laasti) ovat peräisin jostain 70-luvulta, laastissa voi olla asbestia. Muutoin on erittäin epätodennäköistä.

8. Minä kyllä ottaisin vanhat laatat pois ihan siksi, että vanhat laatat saattavat olla jo jostakin kohdasta vähän irti alustastaan, joten silloin voi käydä niin, että koko laatoituksesi joutuu uusittavaksi. Silloin menee hukkaan jo tehty työ sekä laattojen hinta. Paksumpi seinä saattaa myös olla ongelma valaistuksen kannalta, sillä voi olla, että välitilavalaisimia pitää siirtää vähän eteenpäin. Myös kuivauskaapin kohdalla pitäisi varmistua siitä, että vesitipat eivät vahingossakaan pääse valumaan uuden ja vanhan laattakerroksen väliin.

Olen itse poistanut jopa kokonaisesta kylppäristä laatat ihan vasaran, taltan ja sorkkaraudan avulla. On sotkuista puuhaa, mutta pienestä tilasta poisto ei vie kauan aikaa, kunhan muistaa laittaa oven kiinni (tai eristää muovilla) ja esiltä kaikki tavarat pois.

9. neiti remppamies Vierailija

Asbestia käytettiin yleisesti vielä 1980-luvullakin.

10. Rakentaja m Vierailija

Vanhat pois ja kunnon pohjat ,vesieristys.
    siten vasta uudet laatat .
    Teetä asian osaavalla ammattilaisella.

11. neiti remppamies Vierailija

Tarkistin vielä wikipediasta noita asbestin käyttöaikoja. Se kiellettiin vasta 1994 täydellisesti ja kaikista ennen 1988 rakennetuista tiloista olisi hyvä tehdä asbestikartoitus ennen rakenteisiin kohdistuvia purkutöitä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Asbesti

Jos kuitenkin teette esim. laattaremppaa itse omalla riskillä, niin asbesti on vaarallista jos se esim. pölyää (kuten laattarempassa käy aina) ja sitä voi ehkäistä suihkuttamalla työtilaa ja -ilmaa vesipullolla ahkerasti. Mikään tavallinen hengityssuojain ei estä asbestin pääsyä keuhkoihin.

12. Hyvä aine Vierailija

Se oli hyvä aine se asbesti. Siitä tehtiin kaikea kivaa mm. neukkulassa, kuten auton jarrulevyjä ja tupakan filttereitä.
    Jos neukku mahorkasta ei oo saanu asbestoosia tai keuhkosyöpää, niin ei sitten mistään.
    Ei siitä yhdestä keittiörempasta saa mitään keuhkosyöpää (oli muutama milligramma asbetipölyä tai ei). Se on ihan eri juttu, jos niitten pölyjen kanssa joutus tekemisiin joka päivä niin kuin raksamiehet aikaisemmin joutu.

13. onnistuu kyllä Vierailija

Äitini laittoi uudet laatat kylppärissä vanhojen päälle ja hyvä tuli.

14. Tuurin tynkää Vierailija

Kyllähän niitä laitellaan noita virityksiä eli uudet laatat vanhojen päälle. Siinä pitää kyllä ottaa huomioon, että hyvällä tuurilla tulos on pysyvä, huonolla ei.

Se siinä vanhan päälle laittamisessa on hyvää, että vesieristykseen ei kosketa = taloyhtiö vastaa vesieristyksestä, ja jos siihen koskee, vastuu siirtyy itselle. Kylppäriremppa kuuluu kyllä sellaisiin hommiin, johon tarvitaan taloyhtiön lupa. Yhtiö teetättää ja valvoo silloin vesieristystyön, sillä se on todella sellainen homma, että täytyy tietää, mitä tekee tai ei tee. Vahinko voi olla tosi mittava, jos siinä munataan. Vahingon korjauksen maksaa silloin se, joka työn teki tai omatoimisesti teetätti. Saattaa mennä kymmeniä tuhansia euroja, jos kosteus menee rakenteisiin sisälle.

Keittiön seinän laatta ei ole märkää tilaa, joten sen voi tehdä itsekin. Minä kyllä ottaisin aina entiset pois ja tasoittaisin pohjan, jotta tulee hyvä. Jollei halua irroitella laattoja, vanhoista saa hyvän, kun avaa saumat ja saumaa uudelleen, vaihtaa vaikka saumausaineen väriä, jotta ilme muuttuu.

15. on kyllä Vierailija

totta! Me rempattiin vanhaa kerrostalokämppää ja tuli mieleen että voisko kaakelien alla olla asbestia, no olihan siellä. En valitettavasti muista enää missä tutkitiiin. Rempasta tulikin vähän kalliimpi kun piti tilata asbestifirmalta poistotyöt :)

Uusimmassa keittiörempassa jätettiin (uudehkot) kaakelit seinään ja laitettiin lasi päälle (läpinäkymätön).

16. Vanhojen Vierailija

laattojen poisto on ihan toivotonta, jos alla on Cyprokseinä. Meillä yritettiin poistaa vanhat laatat ja seinä meni ihan säpäleiksi siltä osin. Sen verran tiukassa oli. Minä kyllä suosittelen vanhojen laattojen päälle laatoitusta. Hyvin pysyy!

17. Asbesti Vierailija

Noita kun purkaa, kannattaa aina muistaa että niissä voi olla asbestia. Lue lisää vaikka tuolta Asbesti tietoa ja keskustelua asbestista - asbesti.com

18. K-aistapää Vierailija

Gyproc-seinästä ei kannata yrittää ottaa laattoja irti. Helpoin keino on leikata koko levy laatoituksen reunoja myöten irti ja laittaa sitten uusi levy aukkoon ja lalatoittaa siihen päälle. Samalla on helppo vaihtaa esim. pistorasioiden paikkoja, laittaa niitä lisää tai vetää siististi johtoja valoille tms. kun seinän sisällä menevät johdot ovat näkyvissä. Näin tehtiin meillä juuri keittiörempassa ja homma meni nopeasti ja kätevästi.

19. Mademoiselle Vierailija

Kyllä keittiössä vanhan laatan päälle voi tosiaan laatoittaa, jos vanha pohja on kunnossa ja laatat kiinni tiukasti. Märkätiloissa asiat erikseen.
    Itse laittaisin välitilaan mieluummin laminaatin tai rosterilevyn vanhan laatan päälle, jos vaihtelua haetaan.

20. Remonttimies Vierailija

Minäki laitoin keittiössä välitilan laatan vanhan päälle. Kunnon puhdistus ja sitten vain laastilla kiinni. Hyvin ovat pysyneet jo neljä vuotta. Ei olis ollut mitään järkeä lähteä niitä irroittamaan, kun alla cyproc seinä, ja ne laatat ei todellakaan olisi lähtenyt leyä rikkomatta irti.

21. Harrastaja Vierailija

Kuka neuvoisi ,miten laitetaan parhaiten laatat altaan ja peilin väliin.Kyseessä kuiva wc ja seinä pinta betoni.Seinät maalattu joten ohjaus laudan poraaminen tuntuu hankalalta.Meinaa unohtuu et kumpi ensin allas+kaappi vai laatat ??

22. Lusia Vierailija

Meillä laitettiin seinään vanhojen laattojen päälle sellaiset superohuet laatat. Ne oli ihan marmoria mutta sellaiset 12x12 mosaiikkilaatat eli ei siis mitkään muoviset ja parasta niissä oli että niiden taustalla oli itseliimautuvat liimapinta. Päivä meni ja upean näköiseksi tuli.
    Ei tullut myöskään paljoa paksummaksi koska tuo on tosiaan niin ohueksi hiottua kiveä.

23. Mbl Vierailija

Hei, olipa hyvä vinkki! Mistä niitä voisi lähteä etsimään? Minulla on tylsä, valkoisella peruskaakelilla lattiasta katton laatoitettu pieni kylppäri, jonka ilmeen haluaisin skarpata. Toivottavasti joku vastaa vaikka viestistäsi o jo aikaa...

Jaa tämä sivu