Kevyt piirakkataikina

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä Maria, 23.01.2006.

1. Maria Vierailija

Tiedättekö reseptiä kevyeen piirakkataikinaan. Kaapista löytyisi perunamuusijauhetta, voisiko sitä käyttää? Mitä siihen lisätään?? Ajattelin pistää päälle tonnikalaa ja raejuustoa, paprikaa ja vähän fetaa... Toimisiko tomaattimurska?

Kiitos vinkeistä!!

2. Nina-Monika Vierailija

Mulla on kotona ohje kevyeeseen piirakkataikinaan, mutta olen siellä vasta yhdeksän jälkeen.

Taikinaan tuli (muistaakseni) keitetty (jä) perunoita, joten jos osaat soveltaa siihen perunamuusijauheet, ne voi varmaan käyttää.

3. Tonnikeiju Vierailija

Rasvatonta kermaviilia, leivinjauhetta, kaurahiutaleita ja vaikka toi perunamuussijauhe paketti ja vahan jtn terveellisempia jauheita kuin vehnajauho, oljya ehk tilkkanen

4. minä Vierailija

mä oon tehnyt paikkareiden pizzapohja-ohjeen mukaan taikinan piirakkavuokaan ja päälle sitten niitä haluttuja täytteitä. eli mun ohje on tällanen:
    100g maitorahkaa (rasvatonta)
    1/2 tl suolaa
    1-2 kananmunaa
    1 tl leivinjauhetta
    n. 100g moniviljasämpyläjauhoja

paista pohjaa ensin uunissa 5-10min (n200astetta) lisää sen jälkeen täytteet. hyvää tulee! eikä muuten jää taikina edes kiinni vuokaan.

5. Nina-Monika Vierailija

Se mun kevyt piirakkapohja on tällainen:

3 dl perunaa
    ripaus suolaa
    25 g voita tai margariinia
    n 2 dl (durum)vehnäjauhoja

Valmista pohja. Keitä 2-3 perunaa ja soseuta tasaiseksi soseeksi. Lisää suola sekä voi tai margariini lämpimään perunasoseeseen. Anna seoksen jäähtyä ennen jauhojen lisäämistä. Sekoita jauhot taikinaan vähän kerrallaan. Jauhoja on riittävästi, kun taikina irtoaa astian reunoista ja käsistä helposti.
    Levitä taikina voidellun, halk. n 27 cm:n piirakkavuoan pohjalle ja reunoille. Paista pohjaa n 200 asteessa n 15 min. Levitä täyte, ja paista vielä n 30 min.

En ole mikään mestarikokki, ja ekaa kertaa tätä tehdessä pelotti vähän että mitä perunaliisteriä mahtaakaan tulla, mutta maku ja rakenne oli ihan hyvät, ja taikinaa oli helppo käsitellä.

6. jc Vierailija

1dl vehnäjauhoja
    n. 3dl grahamjauhoja
    n. 1dl ruishiutaleita
    n. 2dl vettä
    1tlk provencen yrttimausteseosta
    50g margariinia

7. mallu Vierailija

Ostan kaupasta Kevyt piirakkataikinan, tosi hyvä! Joku Kymppi merkkinen

Jaa tämä sivu