Kierukan poisto, helppoako?

  • Viestiketjun aloittaja Mimmu
  • Ensimmäinen viesti
Mimmu
Täällä on useampia ketjuja kierukoista, mutta jotta en hukkuisi tuonne sekaan, tuon tänne oman kysymykseni. Hormoonikierukka ollut 7 vuotta, nyt aika poistoon parin päivän päästä; onko aina ongelmaton vai voiko tulla ongelmia kun on ollut kierukka noin kauan. Kertokaa kokemuksianne, mua hiukan pelottaa. kiitos vastaajille.
 
Tuula
En usko, että on sen kummempaa. Mulla on ihan gynekologin "määräyksestä" ollut jo kohta 7 vuotta. Viimeksi kun maaliskuussa kävin, hän sanoi ettei ole poistolle mitään kiirettä kun hyvin kerran toimii. Sanoi, että katsotaan ensi vuonna.

Aina kun menen gynelle otan buranan tai kaksi ennen vastaanottoa, voi olla rennompi kun ei kaikki nipsaukset tunnu.

 
Meikämaija
On suorastaan oman itsensä vahingoksi ottaa särkylääkkeitä ennen gynekologisia tarkastuksia. Siitä voi olla haittaa: Jos kipukynnystä on lääkkein alennettu, lääkäriltä saattaa jäädä huomaamatta jotain tärkeää, koska potilas ei arista kipeää kohtaa! Lääkäri tarkkailee tutkimuksen aikana reaktioitamme ja kipuun tulee reagoida, se on osa tutkimusta. Terveet paikat eivät arista.

Kierukan poistaminen ei todellakaan aiheuta pientä nipistystä kummempaa tuntemusta, ei välttämättä sitäkään.



 
Tuula
Ai jaaha. No, ehkä kipukynnyksiä on sitten erilaisia. Kaksi lastani olen synnyttänyt ääntä päästämättä mutta kyllä minulla ainakin se kohdunsuun avaaminen sattuu ja sitä pitää jonkun aikaa pitääkin auki kun entinen kierukka otetaan pois ja uusi laitetaan tilalle. Ei ole todellakaan mikään miellyttävä kokemus.

Ei särkylääke (herranjestas sentään!) mitään tuntoaistia kokonaan vie mutta helpottaa että voi olla rentona eikä jännitä lihaksia, jolloin lääkäri taas saa paremmin tehtyä sisätutkimuksen.

 
kokenut
kyllä komplikaatioita voi tulla ihan oikeesti, ei sitä aina kaikilta ihan noin vaan oteta pois ja laiteta uutta. Joissain tapauksissa voidaan tarvita operaatioitakin.
 
C.D.
Lääkärit nimenomaan kehoittavat ottamaan särkylääkettä ennen kierukan laittoa/poistoa. Itse otin 1200mg ibuprofeenia ja silti sattui ihan helvetisti - ilman lääkkeitä olisin varmasti pyörtynyt kivusta. Kierukan laittohan ei ole mikään "gynekologinen tarkastus" vaan toimenpide.
 
Meikämaija
Minulle ainakin on ihan uutta, että lääkäri kehoittaisi ottamaan särkylääkettä tuossa tilanteessa. Päinvastoin, on sanottu, ettei pidä ottaa juuri kertomistani syistä.

Minulla oli 2 kierukkaa, varsin vaivatonta sekä asettaminen että poisottaminen minusta, mutta ihan pieniä nipistelyjä en kylläkään kivuksi noteeraa, koska niitä suuria ja vaikeitakin toimenpiteitä on tehty.

Kivun tuntemukseen vaikuttaa hyvin suuresti se, että osaa olla rento ja jännittämättä paikkojaan, se siinä on ratkaisevaa. Rentous tulee siitä, että uskaltaa luottaa lääkäriin.

 
Kaisa
Vastaukseni ei varmaan kuulu tähän osastoon mutta kerron silti. Kävin tänään lääkärissä (tk) tarkoituksena poistaa kierukka. Kuinkas ollakaan pitkän ronkkimisen jälkeen lankoja ei kuitenkaan näkyny (vielä vuosi sitten näkyi). En ole synnyttänyt ja laitto oli silloin kaksi vuotta sitten aivan tuskallinen (lääkäri yritti kahtena eri päivänä).
Eli poistossa todellakin ongelmia. Nyt varattu parin viikon päähän ultra jossa katsellaan missäpäin kierukka on.
Osaako joku kertoa millainen operaatio terveyskeskuksessa kierukan poisto on, kun lankoja ei kerran näy?
 
ymmärrys
Minut ainakin lähetettiin tuon vaivan takia naistentautien pkl :lle. Nainen otti sen ilman nukutusta. Laitettu meinaan nukutuksessa aiemmin. En siis osannut pelätä kipua.
No se sattui sen ajan, niin että henki salpaantui. Itku kohtaus päälle mutta ohi on. Laittoi siis uuden samalla. Hengissä siitä selviää.. Ja jokaisella omat tuntemuksensa.
 
C.D.
Alkuperäinen kirjoittaja Meikämaija:
Minulla oli 2 kierukkaa, varsin vaivatonta sekä asettaminen että poisottaminen minusta, mutta ihan pieniä nipistelyjä en kylläkään kivuksi noteeraa, koska niitä suuria ja vaikeitakin toimenpiteitä on tehty.

Kivun tuntemukseen vaikuttaa hyvin suuresti se, että osaa olla rento ja jännittämättä paikkojaan, se siinä on ratkaisevaa. Rentous tulee siitä, että uskaltaa luottaa lääkäriin.
Älä MeikäMaija vähättele muiden kipuja, tai syyllistä niitä joilla se kierukan laitto/poisto todellakin SATTUU! Itsekin olin (aluksi) ihan rentona, sillä olinhan ottanut kunnon satsin särkylääkettä ja tiesin että lääkäri on todella kokenut kierukan laittaja. Ihmiset kuitenkin ovat YKSILÖITÄ anatomialtaan, hermotukselta jne, ja siitä riippuu kuinka paljon laitto sattuu. Esim. minulle gynekologi sanoi, että synnytyskanava ja kohdunsuu olivat synnyttämättömäksikin hyvin tiukat, joten instrumentit piti todellakin "runtata" sisälle kohtuun.

Minä olen kokenut umpilisäkkeen kuolioon asti johtaneen tulehduksen, minulta on katkennut luita ja puhjennut tärykalvo, mutta mikään niistä ei ollut lähelläkään tuota kipua minkä kierukan laitto aiheutti. En myöskään voinut juuri lohduttautua sillä, että "sehän on vain hetkellistä", sillä polttava kipu jatkui vielä pari vuorokautta - joista ensimmäiseen en voinut istua, enkä seistä, enkä maata... Kaikki sattui, vaikka särkylääkkeitäkin söin jo yli maksimimäärän.

On todella ymmärtämätöntä väittää toisen kokemuksia "pieneksi nipistelyksi" ja vihjata ettei kivun kokijalla ole vain kokemuksia niistä Todellisista Kivuista. MeikäMaija on varmaan niitä tyyppejä, jotka sanovat migreenipotilaalle "mitä sinä pikku päänsärystä valitat, kyllä mullakin joskus vähän jomottaa" tai kovista kuukaustiskivuista kärsivälle "älä nyt viitsi valittaa, on niistä naiset ennenkin hengissä selvinneet".

Jos yhtä kypsälle linjalle lähdetään, niin voisi sanoa että jos ei kierukan laitossa kipua tunne, niin on vain niin väljät vehkeet ettei huomaa vaikka pulloharjalla rassaisi ;D...
 
Kummaa omaa kehua
Hyvä C.D. Meikämaija voisi vähitellen lopettaa kaikkitietävänä esiintymisen, muistan aina hänen hehkutuksensa, kun hän kehui, kuinka meni suoraan vaellukselta kohdunpoistoon(löytyy vanhoista viesteistä) ja toipui ennätysajassa.
Joo, mutta kuinkas sitten masennuit, kun olet niin reipas?
 
Muistin virkistykseksi
Tässä Meikämaijan viesti:

Kannattaa ennen leikkausta huolehtia itsestään ja kunnostaan. Hyvä fyysinen kunto merkitsee hyvin paljon toipumisessa. Minä tulin lähes suoraan metsästä leikkauspöydälle, eli takana oli 2 viikon vaellusloma ja loistava fysiikka sillä hetkellä. Kun vertasin omaa vointiani toisiin samassa huoneessa olleisiin ja saman toimenpiteen läpikäyneisiin, eron huomasi.
 
nainen
Täällä kyllä oikeasti liioitellaan ihan helvetisti kaikkea!Itsellä on tosi matala kipukynnys ja gynellä käynti ei tosiaan ole ikinä ollut mitään herkkua.Siispä otin 2 buranaa ennen kierukan(mirena) laittoa ja olin alastomana gynen silmien edessä kylmä kauhunhiki valuen,hampaat kalisten kauhusta ja paikat jännittyneenä ja hirmu tiukkana.Enkä ole synnyttänyt.No joo,ei se tosiaan mikään hauska kokemus ole mutta riippuu varmaan tosi paljon gynestä (ja itsestä,kipukynnys yms.mulla matala) miten noin arkaluontoisen asian kokee.Kyllä se koskee mutta ei kauan jos on asialla ammattigyne.Kyllä nyt luulisi sen n.5 minsaa kestävän kipua itse kunkin.Ja voihan sitä ennen pyytää jotain tuhdimpaa rentouttajaa lekurilta.Turha liioitella ja peloitella tällä muita tai esittää marttyyria.Nykyään asiat sujuu ihan miten itse haluaa niiden menevän.
Okei, kierukan laiton jälkeen viikon oli alavatsa kipeänä.Otin buranaa,tarvittaessa 2.Nyt kuukausi laiton jälkeen olo ok,ei kipuja,ei vuotoja.
Kyllähän taas tämäkin kirjoitus haukutaan lyttyyn mutta ihan vain tiedoksi,ettei mikään asia ole niin kauheaa mitä täällä voi lukea kauhutarinoista.
 
Meikämaija
"Kyllähän taas tämäkin kirjoitus haukutaan lyttyyn mutta ihan vain tiedoksi,ettei mikään asia ole niin kauheaa mitä täällä voi lukea kauhutarinoista"

Samaa mieltä. Mutta ei se mitään, kaikkia ei voi miellyttää.
 
Hyvin sanottu
"Jos yhtä kypsälle linjalle lähdetään, niin voisi sanoa että jos ei kierukan laitossa kipua tunne, niin on vain niin väljät vehkeet ettei huomaa vaikka pulloharjalla rassaisi ;D..."

- ihan totta-
 
Ulkoelli
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Vastaukseni ei varmaan kuulu tähän osastoon mutta kerron silti. Kävin tänään lääkärissä (tk) tarkoituksena poistaa kierukka. Kuinkas ollakaan pitkän ronkkimisen jälkeen lankoja ei kuitenkaan näkyny (vielä vuosi sitten näkyi). En ole synnyttänyt ja laitto oli silloin kaksi vuotta sitten aivan tuskallinen (lääkäri yritti kahtena eri päivänä).
Eli poistossa todellakin ongelmia. Nyt varattu parin viikon päähän ultra jossa katsellaan missäpäin kierukka on.
Osaako joku kertoa millainen operaatio terveyskeskuksessa kierukan poisto on, kun lankoja ei kerran näy?
Minulla on kierukan langat aina leikattu ihan lyhyeksi, joten eivät ole olleet näkyvissä (kolme vaihdettu). Aina gynekologini on kuitenkin saanut ne helposti pois -terveyskeskuksessa en käy.

Minullakaan ei ole kauhukertomuksia jaettavana; sekä poisto että asennus ovat olleet maailman yksinkertaisimpia asioita. Minulla on kylläkin erittäin korkea kipukynnys; hammaslääkärissä en ota koskaan puudutusta, en vaikka kruunuja on tehty. (no, viisaudenhampaita eivät suostuneet poistamaan ilman puudutusta, vaikka pyysin). Kolme lasta on syntynyt ilman mitään kivunlievitystä. Päänsärky on ainoa, jota en kestä, siihen otan napin heti.
 
C.D.
Alkuperäinen kirjoittaja nainen:
Täällä kyllä oikeasti liioitellaan ihan helvetisti kaikkea! ... Turha liioitella ja peloitella tällä muita tai esittää marttyyria.Nykyään asiat sujuu ihan miten itse haluaa niiden menevän. ... Kyllähän taas tämäkin kirjoitus haukutaan lyttyyn mutta ihan vain tiedoksi,ettei mikään asia ole niin kauheaa mitä täällä voi lukea kauhutarinoista.
VOI JUMALAUTA! Mikä helvetti ihmisiä oikeasti vaivaa, kun ei voida ymmärtää että vaikka itsellä ei jokin sattuisikaan, niin toisella voi oikeasti SATTUA!!! Eikä se ole liioittelua tai kauhutarinaa, vaan FAKTAA!

"Kyllä nyt luulisi sen n.5 minsaa kestävän kipua itse kunkin."
Joo kestää kestää, kyllähän sitä ihminen selviää hengissä vaikka kidutuksesta palavalla savukkeella mutta mikä v***u siinä on ettei saisi rehellisesti sanoa että ihan helvetillistä oli?!

"Nykyään asiat sujuu ihan miten itse haluaa niiden menevän."

Joo minäkin ihan ehdottomasti halusin itkeä ja melkein pyörtyä kivusta, sekä kulkea loppupäivän voivotellen kotona kun kaikissa asennoissa sattui. Ihan joo itse halusin. KUINKA TYHMÄ IHMINEN VOI OLLA!!!

Eikun joo, itse olen vaan niin itkupilli herkkä paska, että itikan pistostakin alan itkeä ja tikku kynnen alla on katastrofi. Pitäisi minunkin oppia että jokainen ihminen on samalla muotilla tehty, ja jos jokin ei satu jollakin, niin ei se kyllä perkele vieköön satu kennelläkään muullakaan ja muun väittäminen on silkkaa valehtelua ja paskan puhumista.

Onnittelut vaan niille ihmisille, jotka ovat saavuttaneet sen täydellisyyden asteen josta voivat kertoa muille mitä he oikeasti tuntevat ja mitä eivät.
 
Kidutus on lailla kiellettyä
Hyvä C.D. en käsitä lainkaan, että joku ei tarvitse puudutusta, itsensä kidutusta. Ja et ole ainoa, hienoa että tuot mielipiteesi esiin.
Ja etenkin Meikämaija lue viimeinen kappale!!!!!!
 
Nella
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrys :
Minut ainakin lähetettiin tuon vaivan takia naistentautien pkl :lle. Nainen otti sen ilman nukutusta. Laitettu meinaan nukutuksessa aiemmin. En siis osannut pelätä kipua.
No se sattui sen ajan, niin että henki salpaantui. Itku kohtaus päälle mutta ohi on. Laittoi siis uuden samalla. Hengissä siitä selviää.. Ja jokaisella omat tuntemuksensa.
Miten oot saanu nukutuksen kierukan laittamista varten? Onks se laitettu abortin yhteydessä tms?
 
Hallakko
Alkuperäinen kysyjä kysyi, onko poisto ongelmatonta. Lisäisin vielä kysymyksen, päteekö poistoon sama ajankohta kuin kierukan asentamiseen eli poistetaanko mieluiten kuukautisten aikana? Vai voiko poistattaa koska tahansa?
 
Villakko
Kuukautisiin asenus on ajoitettu siksi, että silloin ainakaan et ole raskaana eli toimenpiden ei voi vahingoittaa alkanutta raskautta. Muutoin ajankohdalla ei ole merkitystä.

Ihan kommenttina noihin edelläoleviin kauhutarinoihin. Jos homma olisi noin vaikeata, ei ko. systeemi olisi niin kovin yleinen ja suosittu ehkäisykeino. Ajatellaanpa näin: Panet hanttiin kaikin voimin, kun hammaslääkäri yrittää avata leukojasi. Hän joutuu avaamaan ne väkisin, jolloin taatusti käy kipeää, syntyy mustelmia ja tarvitaan kovia otteita. Jännittyneet lihakset puristavat kaikki paikat tiukoiksi ja pieniksi, siellä alapäässä kanssa.
 
C.D.
Villakko. Sanoin jo aiemmin "Itsekin olin (aluksi) ihan rentona, sillä olinhan ottanut kunnon satsin särkylääkettä ja tiesin että lääkäri on todella kokenut kierukan laittaja." eli en todellakaan ollut mitenkään jännittynyt tai vastustanut laittoa. Kohdunkaulaa nyt ei vaan pysty löysyttämään tahdon voimalla. Levittimen asettaminen, se mihin voi itse lihaksillaan vaikuttaa, ei sattunut vaan se kun parin millin paksuista putkea tungetaan läpi paljon paljon pienemmästä kanavasta.

En myöskään väittänyt, että kaikilla homma olisi kivuliasta ja hankalaa. On kuitenkin ihan yhtä tyhmää väittää, että se käy kaikilla ihan helposti eikä satu yhtään. Itse olen ikävä kyllä sitä ääripäätä, jolla asennus sattuu, ja paljon - lääkärinkin mukaan useimmilla synnyttämättömilläkin toimenpide on paljon helpompi. Eli suurimmalla osalla asetus on paljon helpompi kuin itselläni - en siis omien kokemusteni takia kehottaisi ketään olemaan ottamatta kierukkaa.

On kuitenkin hyvä kertoa, että joillakin se sattuu jotta siihen osaa varautua etukäteen esim ottamalla kaverin mukaan kuskiksi ja varautumalla poissaoloon töistä/koulusta. Kivusta huolimatta en kadu toimenpidettä, mutta seuraavalla kerralla vaadin puudutuksen ja/tai kunnon lääkityksen.

Hallakko: poistossa kuukautisten ajankohdalla ei ole niin väliä, useinhan h-kierukan käyttäjällä ei edes ole vuotoja. Poisto voi kuitenkin olla helpompaa vuodon aikana (kohdunsuu valmiiksi auki ja kostea) joten jos mahdollista, niin vaihto/poisto kannattanee ajoittaa vuodon ajalle.
 
Villakko
Juuri niin, kokemukset ovat yksilöllisiä, enimmäkseen ihan positiivisia ja poikkeutapauksissa, kuten sinulla, epämiellyttäviä. Älä nyt kuitenkaan omalla tarinallasi pelottele ihmisiä, kuten tässä ketjussa menettelit.
 
Tuula
On sekin hassua jos tänne saa kirjoittaa vaan ne, joilla ei ole ollut mitään ongelmia.

Kyllä se ennemmin laittaa sitten ihmettelemään että mitä omituista minussa on, jos se kaikilla muilla on ollut ihan helppoa ja itsellä ei olekkaan. Hyvä se on saada tietoa, että "kaikki" on ihan normaalia. Yhdellä se käy helposti ja toisella ei.
 

Yhteistyössä