Kipeät ja turvonneet imusolmukkeet?

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Mikä vialla?, 16.11.2007.

1. Mikä vialla? Vierailija

Maanantai-iltana huomasin korvan takana selkeäpiirteisen herneen kokoisen patin joka aristi vähän. Tiistaina kävin lääkärissä joka paineli pattia ja sanoi että se on imusolmuke, kuulemma kaulalla löytyi samanlainen. Aiheuttaja voisi olla tulehdus, flunssa, mekaaninen ärsyke tms. ja piti odotella kaksi viikkoa.

Keskiviikko-iltaan mennessä patti oli jo todella kipeä ja päänahkaa pitkin kiristi sellainen "viiva". Torstaina menin uudestaan lääkäriin ja otettiin verikoe, ja röntgenlääkäri ultrasi patit, joita oli jo monta ja kaikki pään/kaulan vasemmalla puolella. Röntgenlääkäri antoi saman diagnoosin, patit on turvonneita imusolmukkeita eikä kyseessä ole syöpä. Tänään sain verikokeiden tulokset, niiden mukaan olen täysin terve eli ei ole tulehdusta tai muutakaan. Lääkäri määräsi vain kipulääkettä ja sanoi että nyt pitää vaan seurata tilannetta.

Onko kellään kokemusta moisesta ja mistä voisi olla kyse? Minulla ei ole mitään muita oireita, ei flunssaa, ei haavoja pään alueella, yleiskunto on hyvä, ei ole sukupuolitauteja. Mikä ihme tämän voi aiheuttaa ja missä vaiheessa pitää huolestua vai pitääkö? Toki tuo ei syöpää -diagnoosi helpotti kummasti mutta häiritseehän tämä kun solmukkeet on kipeät ja kiristää enkä tiedä mistä johtuu.

2. kirsimaria_ Vierailija

Kaverillani oli kerran samanlainen ja tulehdustakaan ei ollut. Patti oli korvan takana parisen viikkoa ja häipyi sitten itsestään.

3. Tuttua Vierailija

On joo,mulla on vähän väliä korvan takana patti,samoin päässä.Imusolmukkeet tulehtuneet,ei sen kummempaa.Neuvottiin olla painelematta tai muuten vaan hiplaamatta niitä.Muutaman viikon ainakin mulla vaivanneet ja sitten laskeneet.Tulehtuu melko helposti uudestaan.Kaikilla ei tietenkään tulehdu uudestaan,yksillöllistä.Ihan rauhassa vaan.

4. Alkup. kirjoittaja Vierailija

Samaa epäili lääkärikin, että se varmaan häviää itsekseen. Mutta aika inhottava tilanne kun ei tiedä mistä tämä johtuu.. :s

5. Kokemusta on Vierailija

Juu, mulla oli armeija-aikana kaulassa kanssa tollaset patit. Ne tuli yhden yön aikana ja sitten ehtivät olla melkeen viikon ennekuin tuli mentyä niitä näyttämään sairaalaan. OIkeastaan tuo syöpä-pelko oli meikäläiselläkin se tärkein syy hakeutua vastaanotolle. Osastonhoitaja mittasi lämmön ja sitä oli hieman, vaikka olo oli ihan terve ja normaali. Määräsi vain lepoa pari päivää. Parin päivän jälkeen ei patit olleet hävinneet mihinkään, päin vastoin oikeastaan vain kasvaneet ja kipeytyneet. Menin uudestaan ja otetttiin verikoe. Tulehdusarvot olivat aika korkeat, joten hoitaja määräsi viikon antibioottikuurin. Sitten patit hävisivät pikkuhiljaa kuurin aikana, muuten olo oli kokoajan suht terveen oloinen, mitä nyt vähän kipu heijastui kurkkuun. Ihmettelin monta kertaa jälkeenpäin, että kaikenlaisia vaivoja sitä ihminen voi saada...
    Huolestua tuskin tarvitsee, niin kauan kun ei hoitohenkilökuntakaan huolestu.

6. Alkup. kirjoittaja Vierailija

Joo itse olisin kanssa ymmärtänyt asian jos olisi joku tulehdus, mutta kun mitään ei näkynyt. No toisaalta helpottavaa kuulla, että parilla muullakin on ollut tällainen tilanne ilman mitään näennäistä syytä. Ehkä nää sitten rauhoittuvat ajan kanssa!

7. Tuttua Vierailija

En itsekään tiedä siihen syytä ja lääkärikin aikoinaan sanoi et joillakin vaan tulee,muttei se tarkoita mitään pahaa.

8. Hampaat Vierailija

Rikkinäiset hampaatkin voivat olla syynä. Miten mahtaa olla? Voisiko olla piilevä hampaan juuritulehdus?

Mutta - jos on vaiva takana, se antaa itsestään muitakin oireita ja jollei ole, turvotukset haihtuvat aikanaan.

Nämä imusolmukkeethan ovat "taisteluyksiköitä", jotka hyökkäävät, kun epämieleuisia vieraita pyrkii elimistöömme. Nitistävät viholliset hengiltä ja turpoilevat siinä touhussa.

9. minä--- Vierailija

mulla on nytten tänään huomasin juuri kun oli niskakipeä, niin kokeilin sattumalta korvan taakse niin siellä oli patti (jokatosinonollusiinäennenki) mutta se on kipeä..jospa joku tulehdus ? pitäisikö mennä lääkärin puheille

10. Mulla kans Vierailija

Minäkin huomasin tänään korvan alapuolella tosi kipeän, kovan patin. Onneksi huomenna on muutenkin soittoaika lääkärille tulehdusarvoista, niin voin kysyä tuosta samalla. On kyllä tosi arka patti, toivottavasti tulehdus, vai mikä siinä sitten onkaan, menee äkkiä ohi!

11. Älä sekoita Vierailija

pääkallon muotoa imusolmukkeisiin. Korvan takana on aina luupatti, kallon alaosa. Katsohan ihmisen kallon muotoa jostakin luurankokuvasta, niin ymmärrät, että se kuuluu siihen.

Kokonaan toinen juttu on imusolmukejuttu, joka on tilapäinen ilmiö ja tuntuukin erilaiselta. Ne ovat usein kuin kipeitä turvonneita herneitä ja irrallisen tuntuisia.

Piilevä risatulehdus, hammas, korvatulehdus tms. aktivoi imusolmukkeet toimimaan, vaikkei muita oireita olisikaan. Monasti tämmöisen pienen jutun hoidoksi riittää todella vain se imusolmukkeen torjuntatyö. Sitä varten ne meissä ovat.

12. Talviaikaanko? Vierailija

Tuleeko patit kylmästä näin talviaikaan? Viima ja tuuli rasittaa kaulan seutua jos ei ole suojattu. Piilevät alkavat flunssat ja virukset jyllää ja elimistö hoitelee niitä etukäteen voisi arvailla näin. Myös ruuan lisäaineet on aika myrkkyjä jos valmista ostaa, nekin voi aiheuttaa ties mitä nykyään. En ole mikään pelkuri enkä lue sen kummemmin lisäaineluetteloita pitänee alkaa niihin tutustumaan, varsinkin kun panee merkille myös tämän ilmiön että nykyään nuorilla miehillä on tukat lähteneet jo alle 30 vuotiaana, vaikka tämä ei tähän kuulu, niin sekin pistää miettimään mistä kaikki oireet yleensä johtuu.

13. kottis Vierailija

minulla ollut vuosia imusolmukkeet turvoksissa ja tutkittu on mut mitään ei ole löytynyt....
    olenkin pohtinut että voisiko syy olla esim. työpaikan home- ja kosteusvaurioissa, niihin aikoihin kun tilanne töissä paheni niin minullakin imusolmukkeet suurenivat ja olivat kipeet, myös nuhaa ja yskää jne.....

toinen syy mitä epäilen jos toi edell. ei sovi kuvioihin on väsymysoireyhtymä,
    olen hirmu väsynyt ja jos työpaikan tilanne ei vaurioineen riitä syyksi väsymykseen niin sairastan väsymysoireyhtymää........
    on nimittäin kaulan ja niskan ja korvan taakse ilmestyvistä pateista tullut nyt kainaloihinkin patteja ja ne aristaa........
    verikokeet ok,
    kainalot lääkäri katsonut ja painellut, ovat pehmeät, ei siis vakavaa.......
    noista diagnoseista en ole puhunut lääkärille mitään, en halua tulla leimatuksi hulluksi tai luulosairaaksi.......itse netistä tietoa etsin ja pohdin että josko olisi näin.....

14. mä- Vierailija

mulla on kans ollu nyt noin 3 viikkoa toisella puolella kaulaa, aika ylhäällä mutta ei leuassa kuitenkaan kiinni, n. 3 sentin kokoinen patti. se ei satu paitsi joskus harvoin tuntuu pientä kipua. mulla on myös koko ton ajan ollut nuhaa, en tiedä onko allergista vai flunssaa, mutta allergiselta vaikuttaisi. nyt n. 3 päivää sit huomasin myös et toisella puolella kaulaa samassa kohdassa on myös patti suurentunut, mutta se on vielä silti pienempi ku toi ensimmäisenä tullut. viime vuoden lopulla mulla todettiin myös mononukleoosi, joka hävisi muutamassa viikossa... voisikohan tää olla jotain sen jäljiltä vielä? pelottaa vaan että mulla on joku imusolmukesyöpä... osaako kukaan kertoa mikä syynä voisi olla? mitä muita vaihtoehtoja tälle on kuin se syöpä? olen menossa perjantaina lääkärille että siellä sitten saan varmuuden siitä mikä vaivaa.. mut jänskättää vaan et mikä on ja kun luonteessa on vähän semmosta vikaa et aina pelkään pahinta :(

15. Kipeä Vierailija

Minulla on jo toisen kerran korvan takana turvonnut imusolmuke eikä lääkäri sanonut vaan kuin "Jaa". Ei sen kummempaa! Mitä siihen voi laittaa tai mitä sille voi tehdä että kipu lakkaa?

16. Patittaa. Vierailija

Minä sairastin lapsena, n. 10 vanhana tuhkarokon. Siitä sain muistoksi suurentuneet imusolmukkeet korvien taakse. Muistan elävästi miten kipeät ne silloin olivat. Nykyisin ne ovat oireettomat, mutta vaikkapa tavallinen flunssa kipeyttää ne. Tätä palstaa tulin lukemaan, kun etsin vastausta kipeään, suurentuneeseen imusolmukkeeseen joka sijaitsee niskan yläosassa, kohdassa jossa niskalihakset yhtyvät pääkalloon. Itse en ikävä kyllä tiedä miten kivun saisi pois.

17. Ap. Vierailija

Hassua että satuin tulemaan tänne juuri, kun kirjoittamani vanha aihe on tullut taas esille.

Mutta juu sanoisin että hae toinen "diagnoosi", eli käy juttelemassa toisen lääkärin kanssa. Mulla vaiva katosi todella nopeasti kunnollisilla tulehduskipulääkkeillä (Miranax), jotka tietty auttoivat kipuun mutta myös tehosivat tulehdukseen. Eli parissa päivässä homma oli ohi, joku tulehdus jossain sen oli sitten aiheuttanut. Kyllähän kaikki patit kannattaa ultrata juurikin siksi, että saadaan syöpä poissuljettua eikä tartte itse epäillä ja miettiä että mikä vaivaa.

18. W.W Vierailija

Itselläni turposi leuan alta imusolmukkeet golfpallon kokoiseksi ( 2kpl ) ja kaulan vasemmalta puolelta 1kpl . Sain niihin kahta eri antibioottia , jotka eivät vaikuttaneet niihin mitenkään . HYKS:issä leikkasivat solmukkeet pois ja lähettivät palat spesialisteille , jotka totesivat sen olevan KFD-tautia ( Kikuchi-Fujimoto disease ) , piti olla itsestään asettuva noin 1-3kk kuluessa . Tuosta tapauksesta on nyt 13-vuotta eikä kaulan alueella oleva patti ole häipynyt mihinkään .

Nyt vajaa vuosi sitten turposi tuon olemassaolevan patin alle toinen ja takaraivolle yksi lisää , jotka nyt on kuvattu TT:ssä ja tuloksia odotellaan .

Jos ei ultrassa tai TT:ssä selviä syyt , voidaan vielä ottaa ohutneulanäytteet ja tutkia niistä . Kyllä ne kannattaa aina tutkituttaa , varsinkin jos ovat vaivanneet pidempään , kuin muutaman kuukauden . Itselläni tuohon on liittynyt myös laihtumista ja ajoittaisia huimaustuntemuksia .

Kannattaa myös havainnoida yleistuntemuksia kehossa ja pistää merkille pienimmätkin muutokset , jotta voit selvittää oireiston lääkärillesi , pienikin tieto voi auttaa selvittämään asiaa paremmin .

19. asdasdasd Vierailija

minä olin vähän aikaa sitten kipeä, pientä lämpöä, nyt en tajua, oikealta puolelta imusolmuke turvonnut ja tuntuu ikävä pisto kun nielee kurkussa muutenkin limaa ja kurkku kipea, muuten en ole kipeä enään :/ terveys on muuten ISO asia jota jokaisen pitäs arvostaa

20. N.M 68 Vierailija

Minullakin on todella arat imusolmukkeet jokapuolella kehoa en tiedä mistä johtuu. olen tässä luoeskellut ja etsinyt syytä mikä minua vaivaa?

21. mie-- Vierailija

Mulla on myös jossain siellä seudulla sellanen patti, kipeä ja "kiristää" päätä. Mullaki on kaulassa turvonneita imusolmukkeita, johtuu kuulemma ihan siitä kun sairastelen melko usein.

22. ai ai lämmittää Vierailija

kaulan ja leukaluun tai mikä onkaan, välissä patti, kipeä ja kuumottaa korvaan saakka.
    ei oikein tee mieli nukkua nyt :S. osaisiko joku kertoa mikä vikana?

23. asssddfg Vierailija

itelläni joskus aikoinaan turpos pari imusolmuketta kaulasta samaan aikaan kun mulla oli herppes huulessa. lääkäri sanoi että tuo turpoilu on joskus herppeksen sivuoire.

24. Noora Vierailija

Mullakin on patti, oikean korvan takana kallossa... sattuu kun koskee. Oon mietiskellyt syöpää, imusolmukkeita ja rasvapattisia. Löysin sen noin 15 min sitten. Olen nimittäin myös kipeä niin voisi olla kyse imusolmukkeista, mutta kun tätä kirjottelen luulen, että suurimmalla todennäköisyydellä kyseessä on KUHMU... jos olen kipeänä jossain pyörinyt ja pääni lyönyt... Silti hassua...

25. Reaktio Vierailija

Otin influenssarokotteen viime viikolla ja viikonloppuna pistoskäden puolen kaulan ja kainalon imusolmukkeet alkoivat vaivaamaan. Ovat turvoksissa ja kipeät. Johtuisiko tosiaan tuosta rokotuksesta ?

Jaa tämä sivu