kipua munasarjoissa..

  • Viestiketjun aloittaja Tiinu
  • Ensimmäinen viesti
Tiinu
Onko kokemuksia jo raskautuneilla ja miksei muillakin inhottavasta kivusta munasarjoissa. Mulla kipu jatkunut enemmän tai vähemmän kovana ovulaatiosta asti ja etenkin oik.puolella. Välillä myös vasemmalla. Välillä vihloo oikein tosissaan ja välillä ei taas huomaa. Ponnistaesssa esim.yskiessä tai ylös noustessa sattuu..Onkohan se jokin kysta vai voisko olla oire jostain mukavammasta...? Soitin eilen gynelle ja se sano että ei tarvii ainakaan vielä huolestua.
 
Heidi
Moi!
Minä vauvakuumeinen epäilen nyt e-pillereiden ""pettäneen"".Viikko menkkojen (kesti vajaa 2 päivää) jälkeen ilmeni pientä tuhruvuotoa (ei koskaan ennen) ja sen jälkeen eli nyt reilu 2 viikkoa on munasarjat olleet kipeät ja alavatsa turvoksissa. Seuraavat menkat pitäisi alkaa ensi viikon tiistaina, saa nähä kuin käy!
Vauva olisi kyllä perheeseemme tervetullut.
 
Sama juttu.
Mulla kanssa vähän samanlaisia oireita:tosin en syö pillereitä.Oli kk ajallaan,mut niukemmat kun yleensä ja sen jälkeen alavatsa ollut vähän arka,sekä välillä nipistelee.nyt menossa kp 11/27 .en ole kuitenkaan testannut,kun ajattelin että jos en ole kuitenkaan. Kumit meillä ollut käytössä,tervetullut olisi meillekin.
 
tyttö82
Minulla yskiessä vihlaisee usein masuun varsinkin jos makaan vatsallani ja tällä hetkellä on rv 17 menossa joten eletään toivossa että sinullakin siellä polskuttelisi pieni sukeltelija:)
 
puna
Terve

Osaako kukaan sanoa miksi voi olla kipua munasarjoissa. Minulla itselläni on vasemmalla puolella. Ensi viikolla pitäisi kuukautisten tulla. Mitä tämä on? Kiitos!
 
Tiinu
Mulla siis kipua oik.puolella... ja kysyin siitä gyneltä niin se sano,että voi olla jokin pieni kystä joka on puhjennut munatorvessa tai sitten toinen vaihtoehto.... mahd.raskaus!
Itse en vielä kovinkaan uskalla toiveita elätellä tämän suhteen. Mutta täytyy toivoa että syy kipuiluun olisi positiivinen. Ens viikolla to pitäis menkkojen alkaa...
 
Tiinu..
Mielessä on sekin vaihtoehto käynyt mut en tiiä ""uskallanko""...Pitäiskö kuitenkin vielä pitää jännitystä yllä.Ehkäpä. Mitään muita oireita ei varsinaisesti ole. No huimailee aina välillä mut en tiiä mihin se liittyy.Tuntuu,että muita oireita pystyy kyllä ""kehittelemäänkin"". Mut toi kipu on todellinen. Mun tuurilla se on kuitenkin vaan joku kysta. Ajattelitko ite mennä kokeisiin?
 
nenna77
mulla on rajujakin kipuja vasemmassa munasarjasssa.viimeisin,kaikista suurin kipu,oli päivää ennen kun kuukautiset alkoivat.se kipu alkoi yöllä ja kesti pari tuntia!!!silloin mietin että mitähän nyt tapahtuu,ikinä ennen noin suurta kipua ole ollut.
mutta tosiaan,mulla nuo vasemmanpuolen munasarja kivut ovat ihan kuukausittain,milloin vaan kierrossa.
kakkosen syntymän jälkeen (v2000) havaittiin muutama kysta vasemmasaa munasarjassa jotka itsellään hävisivät,ja kun tuli keskiraskauden keskenmeno (v2004) ei näistä ollut enää tietoakaan.
sen paremmin kyllä rauskauksistakaan,toistuvista keskenmenoista huolimatta.
ei tiedä mikä kivun mulla aiheuttaa...suvussa kohtu ja munasarjasyöpää,että kaipa tämä menoa alkaa olemaan.
toiveet vauvasta haudataan kyyneliin.....

 
mää
lopetin e.pillerit kaksi viikkoa sitten ja nyt alavatsa turvonnut,rinnat turvonnut ja hirmu arat.Vasemmassa munasarjassa tuntuu välillä kovaa kipua,ei pysty painelee ja kävelessäkin vihloo.mistä moinen johtuu vai voinko olla raskaana? vai onko kroppa niin sekasin ku pillerit lopetin?
 
Lupsukka
Lopetin pillerit tammikuussa ja eka kierto venyi viikolla. Viime menkoista lähtien on mullakin ollut alavatsa kipeänä ja munasarjoja vihloo vuorotellen. Ja ihan niin kuin Tiinulla, myös mua huippaa aina välillä,ainakin jos en ole muutamaan tuntiin syönyt mitään. Jollen tällä kertaa ole raskaana niin mieleen on hiipinyt, että jospas ne munasarjat pikkuhiljaa heräilis eloon pitkän hormoonikauden jälkeen. Vaikka kyllä sitä mielessä on käynyt vaihtoehtoja juuri tosta heräilystä ihan kystaan ja kasvaimeen saakka. Varsinkin kun suvussa on sitäkin vaihtoehtoa esiintynyt.
 
hihuu
Mulla oli samaisia oireita joihi en niin kauheasti kiinnittänyt humiota.ja kun sitte vihdoin menin lekuriin niin todettiin kysta.sinällänsä ihan vaaraton ja voi puhjeta itsestään. mulla jouduttiin leikkaamaan ja samalla meni munasarja koska olivat niin `sotkeentuneita` toisiinsa ettei munasarjaa pystytty pelastamaan. eli kuunnelkaa kehoanne ja menkää ajoissa tutkimuksiin
 
Hele.
Minullakin kipua tiiviisti toisella puolella ja tuhruvuotoa noin vuosi sitten. Gyne ultrasi, ja sieltä selvisi helposti kystia kasvattavat munasarjat, eli melkein monirappulaiset, mutta ei ihan. Kystan puhkeaminen sai aikaan sen kovan, repäisevän kivun.

 
ohdakkeenkukka -töissä
Minulla on kaikissa raskauksissa ollut alusta loppuun tuo vihlonta. Se on alkanut ihan parin viikon sisään hedelmöittymisestä. Kipu johtuu kohdunkiinnikkeistä.
Kysta on sitten se ikävämpi vaihtoehto, joka on käynyt itselläkin mielessä koska kipuilua on nyt ollut pari kk mutta raskaana en ole.
 
tyhmeliini88
olen ti. 1.4 menossa gynelle, mulla on kauheat kivut vasemmassa munasarjassa välillä oikealla, osaako joku viisas kertoa kummalla puolella hedelmöitys tapahtuu? ja riippuuko se kipu siitä, esim jos kivut vasemmalla niin on kysta ja jos oikealla niin raskaana ? T: "tyhmeliini88"
 
Ensimmäistä odottava
Minun käsittääkseni hedelmöittyvä munasolu voi tulla kummalta puolelta tahansa (joka toinen kuukausi toisesta ja joka toinen toisesta tms.). Etsi ggooglettamalla tietoa esim. hakusanoilla hedelmöitys tai munasolun irtoaminen tms.
 
karamelli83
Kyllä se on niin,eli kipupuolella ei pysty määrittelemään vaivaa. Onneksi pääset kohta gynelle, eiköhän siellä löydy vaivaan syy. Toivottavasti kaikki on hyvin!:)
 
tyhmeliini88
Paljon kiitoksia vastauksista! Olen kyllä etsinyt tietoa joka puolelta mutta missään ei kerrottu suoraa vastausta etsimääni kysymykseen,millä puolella hedelmöitys tapahtuu!? olin kuullut että vain oikealla puolella, ja mulla sattuu vasen puoli! Onko munasarjojen kipu edes raskauden oire ? Oliko jollakin kipuja munasarjoissa alkuraskauden aikana?
 
piika_
Hedelmöittyvä munasolu voi tosiaan irrota ja irtoaa sekä oikealta että vasemmalta. Se irtoaa suunnilleen vuorotellen kummastakin munasarjasta ja jatkaa matkaansa sen puolen munanjohtimeen, josta on irronut.
 
Pelokas
Minullakin ihan samanlaisia oireita kun pari viikkoa sitten pillerit lopetin, kumpaankin sattuu vuorotellen, yskiessä,ym..ja varsinkin seksiä harrastettaessa! parin päivän päästä lääkäri. siskolta poistettiin munasarja pari kuukautta sitten, joten pelottaa että ne vie kummankin. pelottaa, että ne ovat ns."kuolleet" koska, minulla ei ole ollut minkäänlaisia seksihalujakaan, moneen kuukauteen.. eikö ole totta että jos ne eivät toimi niin ne eivät tuota estrogeeniakaan ja samalla lähtee halut?
 
taistailija
Kuulkaahan, jos pillereiden lopettamisesta on muutama viikko, niin munasarjakivut tarkoittavat silloin ovulaatiota! Koska silloinhan se useimmilla tapahtuu, muutama viikko vuodon alkamisesta. Jos taas kipu on jatkuvampaa eikä sitä ole vain kierron puolivälin paikkeilla, on todennäköisempi syy jokin kysta. Ja tuohon puoliaiheeseen: monet naiset tuntevat kivun vain toisella puolella, vaikka sen lähde olisi toisaalla. Itse tunnen suurimman kivun aina oikealla, vaikka munasolu irtoaisikin vasemmalta.
 
Kipuilija täälläkin
Minulla on myös kipuja jotka alkaa noin kp 10 ja kestävät vaihtelevina kuukautisten loppumiseen saakka. Eikä mitään kystia ole ultrassa näkynyt. Kuukautisvuoto on tosi niukkaa.
Ovulaatiota tuskin noin pitkään jatkuva kipu tarkoittaa ja kun kystiakaan ei ole, niin mitäs ne sitten on?
 
yks lisää!
hei, tääl on muitakin. miä en lopettanu pillereitä vaan alotin. Mercilon merkkiset. oon käyttäny nuorempana, mut nyt pitäny 1,5v taukoa, kun ei ollut miestäkään. no nyt alotin ja tosiaan eka meni hyvin, en unohtanu yhtään pilleriä ja samaan aikaankin suht tarkkaan otin. sit kp13 vihlas munasarjasta, ovistyyliin. sen jälkeen on nipistelly ja vihlonnu ihan sattumiseenkin asti joka pvä :/. mietin et jätänkö 2 vikaa pilleriä nyt ottamatta, et alkais menkat aiemmin, jos ovat (toivottavast!!) alkaakseen. vai syönkö loppuun, tosin sit tulis menkat vkl, mut pelottaa et sekottuu jotenkin pakka jos nyt sekaannun.
 
TiTi Uu
Aloin etsiä tietoa munasarjakivuista ja löysin tämän.. Silmiin pisti tuo nenna77 kirjoittama viesti, itsellä oli vajaa kuukausi sitten samanlainen. Päivää ennen kuukautisten alkua heräsin yöllä vasemman puoleiseen alavatsakipuun, kipu oli niin pistävä ja kova että meinasin lähteä ensiapuun, mutta kipu meni nopeasti ohi. Kuukautiset olivat normaalia niukemmat. Sen jälkeen ollut melk. päivittäin jonkinlaista jomotusta/ kipua munasarjoissa ja kyljissä. Lääkäriin olen menossa parin viikon päästä, mutta kiinnostaisi tietää löysikö nenna77 syytä tuohon kipuun? Tai tietääkö joku muu mistä voisi olla kyse.
 
:-)))))
Alkuperäinen kirjoittaja TiTi Uu:
Aloin etsiä tietoa munasarjakivuista ja löysin tämän.. Silmiin pisti tuo nenna77 kirjoittama viesti, itsellä oli vajaa kuukausi sitten samanlainen. Päivää ennen kuukautisten alkua heräsin yöllä vasemman puoleiseen alavatsakipuun, kipu oli niin pistävä ja kova että meinasin lähteä ensiapuun, mutta kipu meni nopeasti ohi. Kuukautiset olivat normaalia niukemmat. Sen jälkeen ollut melk. päivittäin jonkinlaista jomotusta/ kipua munasarjoissa ja kyljissä. Lääkäriin olen menossa parin viikon päästä, mutta kiinnostaisi tietää löysikö nenna77 syytä tuohon kipuun? Tai tietääkö joku muu mistä voisi olla kyse.
No mulla ainakin kipuili hurjasti ovulaation aikaan syksyllä - ja kas, muutama viikko sen jälkeen tuli plussa :)
 

Yhteistyössä