Hae Anna&Ellit-sivustolta

Kirjallinen irtisanoutuminen?

Viestiketju osiossa 'Kahvitunnilla' , käynnistäjänä Mitä kirjoitan :), 24.03.2009.

1. Mitä kirjoitan :) Vierailija

Mitä pitää kirjoittaa kirjalliseen irtisanoutumis-ilmoitukseen?

Mulla lukee nyt:

Irtisanoudun.

Allekirjoitus
    Nimenselvennys
    Päiväys

ja aika tyhjältä näyttää paperi. Mitä ihmettä tohon nyt tarinoisi lisää että kehtaa palauttaa?

2. Miten olisi päivä mistä lukien aiot irtisanoutua?

3. Ap. Vierailija

Ahaa, siis minä luulin että irtisanoutuminen tulee voimaan sinä päivänä, mille irtisanoutuminen on päivätty.

4. selkeys Vierailija

Selkeintä on mainita päivämäärä.

Itse kirjoitin seuraavalla tavalla:

Irtisanoutumisilmoitus
    Minä etunimi sukunimi irtisanoudun palstakirjoittelijan työstäni tällä päivämäärällä
    12.12.200X.

Allekirjoitus (nimenselvennys)

--------------------------------------------------------------------------------------------
    Ota itsellesi kopio paperista ja toimita alkuperäinen irtisanoutumispäivän aamuna (hyvissä ajoin ennen työpäiväsi "keskikohtaa") työnantajallesi. Siloin se ehtii astua voimaan sen päivän puolella.

5. lisää ehdotus Vierailija

...voit vielä lisätä mahdollisen toiveesi pitää kertyneet lomapäiväsi lomana irtisanoutumisajan loppuosan (työnantajan ei siihen tarvitse suostua).

6. laskenta-aika Vierailija

Irtisanomisaika alkaa kulua irtisanomisilmoitusta seuraavasta päivästä.

7. perästä kuuluu Vierailija

Kun on ite ottanut lopputilin, niin tulee automaattisesti kuukauden karenssi päivärahoihin.

8. nåjaa Vierailija

Oletko miettinyt, että suurin osa itse irtisanoutuvista on menossa toiseen firmaan TÖIHIN!

9. Niin... Vierailija

En ole kyllöä koskaan kuullut ihmisestä, joka irtisanoutuisi vapaaehtoisesti ilman tietoakaan uudesta työpaikasta - eikä etenkään näin laskusuhdanteen aikana, kun töitä ei löydy entiseen malliin ja työttömyyskassoissakin käsittelyajat ovat jopa useita kuukausia.

Itse olen kirjoittanut ylös normaalit nimi- ja yhteystiedot, asiakirjan nimen ja päiväyksen, otsikoksi IRTISANOMISILMOITUS ja tekstiksi, että Minä Tiina Työpaikanvaihtaja irtisanoudun 1.4.2009 työstäni Ellien palstakirjoittelijana, sillä aloitan uudessa työpaikassa 1.5.2009. Mahdollisuuksien mukaan toivoisin voivani pitää lomani irtisanomisaikana tai vaihtoehtoisesti ottaa pitämättömät lomat rahana.

Helsingissä 31.3.2009
    Tiina Työpaikanvaihtaja

10. Osa-aikaduunari Vierailija

Hei!

Juuri äsken kirjoitin irtisanoutumisilmoituksen. Muotoilu oli seuraavanlainen:

ETUNIMET SUKUNIMI
    Katuosoite
    Postinumero- ja toimipaikka

TYÖNANTAJAYRITYS
    Katuosoite
    Postinumero- ja toimipaikka

IRTISANOUTUMISILMOITUS

Irtisanon työsuhteeni päättymään 14 vuorokauden irtisanomisaikani kuluttua x.x.2009.

Paikka ja aika

Allekirjoitus
    Nimenselvennys

11. joopatijoo Vierailija

Kyllä ihmiselle voi tulla muunlainenkin toimeentulo, ettei aivan heti tarvitse mennä töttömyyskassan ovia kolkuttelemaankaan kun kenkusta pätkätyöpaikasta irtisanoutuu, vaikkapa hyvänlainen perintö Amerikasta. Siinä sitten voi lomaillakkin mukavan aikaa, kun osaa käyttää ja sijoittaa rahojaan viisaasti.

12. perästä kuuluu Vierailija

Kyllä sitä voi vittumaisesta työpaikasta joku irtisanoutua tai muualle muuton takia.

13. ukrm Vierailija

Eikös se karenssi ole 3 kuukautta kun itse irtisanoutuu, tällainen tieto minulla ainakin on.

14. edc Vierailija

Jep, 90 pv tulee karenssia jos ei ole hyvää perustelua irtisanoutumiselle, mutta se on jo toinen asia.. Käytännössä tarkoittaa noin viittä kuutta ilman tuloja, koska 90 pv on arkipäivinä + omavastuu 7 pv arkipäivinä + lomakorvaus työsuhteen päättyessä jaksotetaan päiviksi, joilta ei saa mitään.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseni on kuitenkin, että itse laittaisin suurinpiirtein, että "Irtisanon työsuhteeni Yritys Oy:ssä päättymään xx.xx.2009." tai "Irtisanoudun työsuhteestani tällä päivämäärällä Yritys Oy:ssä noudattaen kahden viikon irtisanomisaikaa" tai mikä sitten onkaan irtisanomisaika kenelläkin ja loppuun Paikka, pvm., allekirjoitus ja nimenselvennys.

15. Minäolenmies Vierailija

Minä olen näin tehnyt vuonna 2001. Yksi elämäni parhaista päätöksistä.

16. jokunainen Vierailija

Minä tein näin vuotta aikaisemmin, ja hyvä päätös oli. Senkin jälkeen olen töitä saanut.

17. mullon Vierailija

säästössä paskatyöpaikasta lähdön varalle 3 tonnia, että kyllä siinä montakin kk pärjää ilman tuloja.

18. Kat-G Vierailija

Jokaisesta työpaikasta olen irtisanonut itseni ilman tietoakaan seuraavasta. Ikinä en ole katunut. Aina olen saanut uuden työpaikan parilla puhelinsoitolla eikä ole tarvinnut päivääkään kotona istuskella. Teen asiantuntijatyötä, ala heilahtelee suhdanteiden mukana joten ikinä ei voi olla ihan varma, mutta minulla tämä on toiminut.

Niin, olen impulsiivinen.

19. Hellu Vierailija

Minä olen myös lähdössä, eikä uutta paikkaa vielä tiedossa, sijaisuuksia varmasti tiedossa, tuskinpa lähihoitaja kauaa työtön on.

20. satska Vierailija

Hei,
    minä olen irtisanoutunut kahdesti työstä ja molemmilla kerroilla sovimme hyvässä yhteisymmärryksessä esimiehen kanssa nuo päivät milloin työt loppuu.

Tällä kertaa en näe ihmistä lainkaan, kenelle tämä ilmoitus menee ja täytyy laatia virallinen ilmoitus.

"Irtisanon työsuhteeni päättymään 14 vuorokauden irtisanomisaikani kuluttua x.x.2010"

Osaako joku kertoa tarkennusta vielä näihin päiviin.
    Jos annan ilmoituksen esimiehelle 1.12. onko tämä päivä jo irtisanomisaikani päivä nro 1 ?
    Onko kellonajalla tässä merkitystä, jossain aiemmassa viestissä viitattiin sellaiseen.
    Vai onko irtisanomisajan ensimmäinen päivä vasta 2.12.?
    Onko tuo ilmoituksessa mainittu "x.x.2010" -päivämäärä minun viimeinen työpäiväni? Joka siis itse täytyy tässä nyt laskea?

Kiitos avustanne etukäteen!

21. Irtisanoutunut Vierailija

22. mietin Vierailija

"En ole kyllöä koskaan kuullut ihmisestä, joka irtisanoutuisi vapaaehtoisesti ilman tietoakaan uudesta työpaikasta - eikä etenkään näin laskusuhdanteen aikana, kun töitä ei löydy entiseen malliin ja työttömyyskassoissakin käsittelyajat ovat jopa useita kuukausia."

Hölynpölyä, missähän kassassa olet. Minun hakemukseni aina on käsitelty aina muutamassa päivässä.

23. omaelämä Vierailija

Joku ei ollut kuullut sellaisesta, joka irtisanoutuu töistä ilman että on uutta työtä tiedossa. Nyt sinulla on siis oiva tilaisuus lukea tällaisen ginnesin-kirjaan kuuluva henkilö, joka teki sen.
    Se ei tuntunut edes pahalta, minua ei ole kaupungilla kivitetty, enkä tunne enää syyllisyyttä siitä, mitä tein. Ihan oikeesti: mieti mitä elämä on, onko se pelkkää työtekoa? Voin sanoa, että elän elämäni onnellisinta aikaa. Näen ympärilläni asioita, joita en kiireen keskellä edes huomannut. Juu, ihan niitä pieniä asioita, vaikka luonnon kiertokulun. Olen myös onnellinen siitä, että voin tehdä mitä haluan. Ja nyt haluan opiskella lisää, ilman että tarvitsee miettiä, pääsenkö kun olen töissä.
    Jatkossa teen töitä pätkissä, 41 vuotta yhtäsoittoa olevaa tstotyötä antavat minulle oikeuden tehdä valintani ylpeänä, enkä tunne oloani luuseriksi. Minulla on siihen oikeus, en ole kunnalta tms saanut mitää tukea mihinkään, enkä kuluttanut yhteiskunnan varoja. Omillani olen elänyt. Ja jos oikein halpamieliseksi haluan, mietin niitä, jotka pääsevät "eläkkeelle" ihan vain muiden syiden takia, kuten syntyperänsä. Ja kuitenkin asumme Suomessa, joten pitäisi meillä olla samat oikeudetkin. Me, 50 luvulla syntyneet kuulumme kai niihin työläismuurahaisiin, joille ei ole koskaa vilautettukaan mahdollisuutta tehdä omia ratkaisuja. Hautaan asti vain, pienellä palkalla on painettava, sitten saa arvostuksen muiden silmissä. Hui sitä, joka jää pois vakituisesta työstä? mitä siitä, vaikka työ syö elämänhalun ja yrityksen sisäinen ilmapiiri on syvältä sieltä. Siellä vain pitäisi olla, eikö? onhan noita pillereitä, oloa tasoittamaan.

24. Ex-rouva Vierailija

Niin minäkin tein vuosia sitten rohkean ratkaisun lähtemällä vakituisesta 20v. työstä ja voin paljon paremmin. Oli raakaa kilpailua naisten kesken ja sain lääkityksen sen takia ja muista asioista, jotta voisin paremmin, mutta ei se auttanut. Arvostan enemmän elämää ja pieniä asioita nykyisin.

25. no ei Vierailija

kai tuolla tapaa kukaan voi irtisanoutua. kai sulla jokin irtisanomsiaika on, riippuu miten kauan olet ollut ko. työpaikassa.

Jaa tämä sivu